Het weer op 31 december en 1 januari.

Vandaag is gewoon een rot kaartje die naar voren kwam, nog genoeg tijd om dat te laten veranderen! Hoop voor de hele kust/noorden gewoon ook 3BFT en niet die storm achtige praktijken

Het is letterlijk genomen in mijn ogen (ik ga natuurlijk niet over wat iemand goed of slecht moet vinden) een gunstige kaart voor regio noordoost en noord. Maar als ik naar een verwachting kijk en die moet benoemen, dan moet ik ook kijken naar hoe de kaart eruit komt te zien als de processen wat vertragen, versnellen etc. Dat is voor het noorden de belangrijkste afwaardering. Want nogmaals: in het zuiden is dit veel minder een issue.

idd ICON ziet er een stuk beter uit!.. (daar begint de wind pas toe te nemen 6 uur later ) Of ICON beter is zullen de weermannen hier maar moeten uitleggen :D

Nee want weermannen kijken hier niet naar een oper. De Icon die jij bekijkt (dat neem ik even aan, anders sorry) is vermoed ik een operationele run. Nogmaals: ECWMF bestaat uit 52 leden waaronder een control run en een operationele run op hogere resolutie. Maar die zeggen op vier dagen niks zonder de uitkomst van de andere 51 leden te kennen. Dus die ICON kan deel zijn van een ensemble van 52 leden en de meest gunstige en de meest ongunstige uitkomst. vertegenwoordigen.

Het is letterlijk genomen in mijn ogen (ik ga natuurlijk niet over wat iemand goed of slecht moet vinden) een gunstige kaart voor regio noordoost en noord. Maar als ik naar een verwachting kijk en die moet benoemen, dan moet ik ook kijken naar hoe de kaart eruit komt te zien als de processen wat vertragen, versnellen etc. Dat is voor het noorden de belangrijkste afwaardering. Want nogmaals: in het zuiden is dit veel minder een issue.
Screenshot_124.png

Deze is idd prima, die van 12 uur begint al tricky te worden, als dat nou vertraagd dan zitten we inderdaad overal gunstig.

De wind neemt in de avond zeker af! Dat staat ook in de verwachting. Maar hier is er bij vertraging van een doorkomend front dat vrijwel alleen in het noorden en met name het noordoosten effect heeft wel een onzekere factor die elders niet geldt.

Om dit even te duiden: nemen we Leeuwarden in de avond dan geldt daar 40% kans op 3 Bft en 21% kans op 2 Bft. Kortom: 3 Bft of minder is ook daar in de meerderheid! Rond 2 uur is dat afgenomen naar 25% 3 Bft en slechts 2% op 2 Bft. Maar dit is allemaal nog prima lijkt me!

Nemen we het maritieme Vlissingen dan is er 90% kans op 3 Bft of minder en rond 2 uur in de nacht nog steeds 52%. Dus dat zijn de verschillen en hier is in de ochtend of middag duidelijk minder sprake van ongunstige omstandigheden al zijn die rond 13 uur ook daar kort minder (behoorlijke kans op 4 Bft maar 5 Bft komt vrijwel niet voor).
Regio Zuid Holland kwa wind (rdam Den Haag)??
Zitten we onder de 4?

Gaan we de vuurkorf alvast aansteken ja? 🙃
Blijkbaar is er maar 1 run van de 30 die de boel nog wat gunstig laat zijn en dat de kans aanwezig is op het zelfde soort weer type als vorig jaar.. wind en waarschijnlijk regen.. Als dus die wind eerder komt die nu gepland staat op 1 januari heeft heel NL er last van

Blijkbaar is er maar 1 run van de 30 die de boel nog wat gunstig laat zijn en dat de kans aanwezig is op het zelfde soort weer type als vorig jaar.. wind en waarschijnlijk regen.. Als dus die wind eerder komt die nu gepland staat op 1 januari heeft heel NL er last van

Blijkbaar schrijven Tatanka, Dabombe, Davidh en ik erg onduidelijke berichtjes......van mijn kant: mijn oprechte excuses daarvoor....

Back
Bovenaan