Het weer op 31 december en 1 januari.

Even rust in het topic​

Ik zal vanuit mijn eigen oogpunt proberen wat rust in dit topic te brengen, want ik merk dat dit nodig is. De discussie richt zich momenteel sterk op details die pas op korte termijn duidelijk kunnen worden, terwijl deze nu al soms als vaststaand worden gepresenteerd.

Algemene trend richting oud en nieuw​

De algemene trend richting de periode rond oud en nieuw blijft voorlopig aan de frisse kant. Of en wanneer precies een regenfront of een windpiek zal optreden, is op dit moment nog niet met zekerheid te zeggen. Dat soort details is nu simpelweg nog niet betrouwbaar vast te stellen. Niet dat ze perse aan de orde hoeven te zijn.

Beperkingen van de huidige modellen​

Op dit moment moeten we het nog doen met te globale modellen. Deze zijn te grofmazig om complexe ontwikkelingen goed in kaart te brengen. Ze kunnen een eventuele stormontwikkeling wel signaleren, als die er al in staat, maar de belangrijkste vragen blijven daarmee onbeantwoord. Waar zal zo’n laag precies langs trekken, hoe ver is het uitgediept, hoe diep dringt het windveld het land in en spreken we dan over een zware of zeer zware storm. Hetzelfde geldt voor regenfronten op deze termijn. Die liggen nog zo ver vooruit dat ze net zo makkelijk weer volledig uit de kaarten kunnen verdwijnen. Die ruimte is er op dit moment simpelweg nog.

Mocht er richting kerst daadwerkelijk iets concreets in de verwachtingen verschijnen, dan is het logisch dat de aandacht toeneemt. Maar op dit moment is dat nog niet aan de orde en het is verstandig om dat ook zo te laten.

Noodzaak van detailmodellen​

Waar het bij dit soort systemen om draait, waar het windveld precies komt te liggen en of een laag misschien onder ons door trekt, vraagt om detailmodellen. Modellen zoals WRF, APEGE en ICON kunnen daarbij helpen, maar de modellen die juist bedoeld zijn voor de fijnere details, zoals ICON D2, AROME, SHD en Harmonie, zijn er simpelweg nog niet. Deze komen pas beschikbaar binnen 24 tot 48 uur voorafgaand aan het moment zelf.

Vergelijking met eerdere jaren​

Dat de kaarten zich vorig jaar op een bepaalde manier ontwikkelden, kan hooguit dienen als vergelijking, maar vormt geen harde leidraad voor dit jaar. Elk jaar kent zijn eigen weersverloop. Tegelijkertijd laten eerdere jaren zien dat onstuimige ontwikkelingen vaak al op langere termijn herkenbaar waren, ook al werden ze pas later concreter.

Conclusie en vooruitblik​

Alles bij elkaar genomen zien de kaarten in aanloop naar deze periode er nog steeds beter en consistenter uit dan in veel voorgaande jaren. Zolang de detailmodellen nog niet beschikbaar zijn, heeft het weinig nut om uitgebreid te speculeren over specifieke scenario’s. Rond kerst zal ik weer met een uitgebreide update komen. Tegen die tijd zijn we een flink aantal modelruns verder en kan de situatie beter worden beoordeeld.

Met vriendelijke groet,

Tatanka
Dankjewel tatanka!

Ik stel voor dat we voortaan niks bespreken in openbaar en dat de wijze mannetjes waarvan 1 uit elke windrichting in conclaaf gaan en dan 5 dagen voor 31 december met een bericht naar buiten treden. Alleen bij concencus komt er dan witte rook uit de schoorsteen...

ECMWF bespreking op basis van de ensembles van 20:00 uur.

Korte samenvatting: (vrij) gunstig!

Details: tsja het lijkt veel op elkaar. Na 1 januari verandert er wel wat. We zien dat dan dag voor dag de kans op een terugkeer van wind uit een oostelijke richting hoe toeneemt. Maar voor ons is dat pretty useless...

Windrichting: 80% kans op een windrichting tussen N naar W en Z. Andere opties < 20%. Alleen regio zuidwest heeft nog een mogelijkheid voor een NNO wind. Kortom: maritieme windrichting is voor 80% zeker. Er lijkt nu meer en meer een westelijke component in de windrichting te zitten. Windrichting op zich voor vuurwerk niet zo belangrijk.

Windkracht:
de drie zuidelijke provincies zitten boven in de 2 Bft schaal gemiddeld, west//oost/noordoost Nederland net op 3 Bft en noordwest en wadden midden in de 3 Bft schaal.
Spreiding: 80% kans op een snelheid tussen 1 en nipt 4 Bft, noordwest 2-5 Bft en zuidoost 1 tot 3 Bft. Prima!

Windstoten:
8 m/s seconde gemiddeld. Regio noordwest en wadden 10 m/s en regio zuidoost 7 m/s. Spreiding van 2-14 m/s in het zuidoosten tot 2-25 m/s in het noordwesten. Kustgebieden grotere bandbreedte dan landinwaarts maar in het algemeen komen stoten > 13 m/s nergens veel voor. Op deze termijn moeilijk om het veel beter te krijgen.

Neerslagkans:
10-20% kans op 1,0 mm/6uur, echt geringe kans op 3,0 mm/6 uur. Wat voor neerslag? Bij een zwakke westen tot noordwestenwind denk ik meer aan motregen. Bij een noordwest tot noordenwind, die dan ook wat krachtiger moet zijn (4 Bft?) zouden het wellicht wat ondiepe buien kunnen zijn aan in een noordelijke stroming tussen een Scandinavisch laag en een Iers-Ijslands hoog. Ik vind dit ook gunstig.

Temperatuur:
aan de kust 2-3 C in zuidwest tot 4 C in regio NW en Wadden. Landinwaarts 1-2 C. Regio zuidoost rond het vriespunt. Ik vind het prima. Met neerslag al snel waterkoud toch.

Dauwpunt:
grofweg overal rond nul. Dus behoorlijk vochtige lucht gezien droge bol. De hoge vochtigheid met weinig wind is ongunstig.

Bewolking:
ga uit van somber en bewolkt weer. Kleine kans op opklaringen.

Samenvattend: het lijkt erop dat de 31e een saaie, sombere dag wordt met weinig neerslag en vrij normale temperaturen. Mist is nog steeds een goede optie met hoge dauwpunten. Maar dat komt nauw.

Echte zekerheid volgt denk ik dit weekeinde of erna, mist nog later...

Laatst bewerkt:
Hmm. Laatste ECWMF en GFS zitten meer in lijn dat de wind aantrekt richting de jaarwisseling en de kustgebieden tussen windkracht 4 en 5 zitten en binnenland tussen 3 en 4.

Maar zal wel aan mijn beperkte kennis liggen :p

De wind richting die erg bepalend kan zijn betreft de temperatuur en luchtvochtigheid is voorbij 27 dec erg onzeker om het te visualiseren hieronder het meteogram met de spreiding (kansen).
Voor de jaarwisseling ligt het gewicht van de distributie vooralsnog meer ZW/W/NW en een kleiner aandeel NO.

tegen de kestdagen en rond de kerstdagen zal het beeld duidelijker worden zoals de meteogram nu ook t/m 27 dec vrij duidelijk is.

Een wind met oostelijk component heeft de voorkeur want dan krijgen wij drogere lucht aangevoerd.

Bekijk bijlage 1821608
In de nieuw EC is het oostelijk component vlak voor en tijdens oud nieuw compleet weg gevallen. Minimale kansen daarop zoals het run lijkt ten opzichte van de vorige EC run.

Dan komen we weer op het bekende verhaal uit, zee water nog warm en aanvoer van wind vanuit het noordwesten over zee, kleine opwarming ten opzichte van de kerstdagen en mistkansen te op de loer liggen. Dat laatste zal van specifieke variabelen afhangen, bewolking laag, temp, dauwpunt en windsnelheid.

Na de jaarwisseling nemen de kansen voor oostelijke invloeden weer toe, (spreiding neemt toe).

We gaan de komende dagen zien of deze trend van een noordwester standhoud of nog veranderd.

Behalve mogelijke mistkansen lijkt het goed.

Laatst bewerkt:
Hmm. Laatste ECWMF en GFS zitten meer in lijn dat de wind aantrekt richting de jaarwisseling en de kustgebieden tussen windkracht 4 en 5 zitten en binnenland tussen 3 en 4.

Maar zal wel aan mijn beperkte kennis liggen :p
Van mij mag de wind iets aantrekken, woon zelf in het zuidoosten. Normaal is weinig wind prima maar nu denk ik liever een windje 3 bft dan 1 of 2 met vochtige lucht. Dan zie ik de mist al hangen in combinatie met het vuurwerk.

Back
Bovenaan