Ja of de duvel ermee speelt he. Komt er ineens in en dan is het meteen, want zo lijkt het, vrij bestendig. Maar hoe het precies uit gaat pakken moeten we zien. Ook even naar de spreiding in de modellen kijken.
Ik heb nu meer zicht op de ensembles en het vertrouwen neemt af, de situatie oogt minder gunstig. Voorkeur heeft een oostenwind, misschien noordoost of zuidoost. Dit vanwege droogte en bij een sturend hoog niet teveel verrassingen. Wat ook meespeelt is de winterliefhebber in mij en hoewel dat kaarsje met antropogene opwarming aardig gedoofd is (ik geloof niet meer in de kans op een strenge winter) vind ik de nu vervroegd intredenden en consistente verzachting (namelijk al kort na kerst) met zulke op het oog kansrijke kaarten toch erg jammer.
Want wat zien we: vroeger inkomende verzachting, al op de 28/29e zo'n beetje echt een om overgang naar een zwakke westcirculatie die niet terug draait naar oost of noordoost. Daarbij kun je rekenen op vochtig weer, maar ik vermoed dat het hoog dat dan op de oceaan ligt een stabiliserende invloed houdt. Neerslagkans wordt groter ook, maar veel regen zien we niet. Wind blijft zich rustig houden. Ik zie het zo voor me: een vrij rustige, waterkoude jaarwisseling met wat regen of motregen. Kwik overdag op oudjaar 3 graden in het oosten en zuidoosten 4 graden elders, noordwesten 5 C. Ind e avond kwik van rond het vriespunt in een groot deel van het land maar in het noordwesten 2-3 graden boven nul.
Het is nog ver weg en het kan veranderen. Kansen dat het hoog toch oostelijk en noordelijk genoeg ligt zijn er, maar ook dat het hoog nog verder wegzakt. We moeten het zien. Maar de kans op een fijne, echt koude en winterse oud/nieuw is klein geworden. Slecht vuurwerkweer staat er echter niet op, maar de overgang naar westenwinden zint me ook hier niet...