Beste allemaal,
Hierbij de update op basis van subseasonal forecast (bestaande uit 102 leden).
Algemeen beeld voor oud en nieuw: gunstig tot zeer gunstig. Droog, koud met wel wat wind. Er is een kleine (voor het gehele beeld) maar echt merkbare verandering!
Details:
Luchtdruk: het is een beetje hetzelfde steeds...krachtige hogedrukimpulsen noord van Nederland maar de positie is weer wat anders. 22 en 29 december zien we de kern dicht bij Zuid-Noorwegen, 29 december - 5 januari zien we een verplaatsing (gemiddeld) naar het zeegebied vlak ten zuidoosten van IJsland. Lagedruk blijft de hele periode met een kern tussen de Balearen en Sardinie.
Belangrijk is wel het hoog duidelijk wat noordelijker ligt..
Windrichting: eerst een goede oostelijke component later meer noordoostelijk. Maar er is echt een stevig verschil. De wind in de aanvoerrichting is in de run drastisch veranderd. Eigenlijk hadden we een aanvoer van Faeroer-Jan Mayen naar Midden Noorwegen en zo naar het zuiden. Kortom: van een warmwater gebied via Scandinavie naar ons toe.
In deze run is dat een kleine maar radicale verandering: die route is de hele periode van 22 december- 5 januari afgesloten. De aanvoer route is eerst veel hoger en bijna arctisch, van 29 december wordt Scandinavie voorzien van lucht uit Spitsbergen!
Dit betekent dat we ook indirect niet meer voorzien worden van vochtige lucht die boven Scandinavie moet uitdrogen. Een langere aanvoer over Scandinavie met koudere en drogere lucht krijgt met name van 29 december tot 5 januari gestalte.
Windkracht: die is in de eerste instantie toch harder, stroming is sterker en ik zie hier wel een 4 Bft. Van 29 december tot 5 januari neemt deze (gelukkig) weer wat af.
Neerslag: duidelijk minder dan normaal. Misschien enkele millimeters her en der, maar dit soort stromingen zijn gewoon behoorlijk droog.
Temperatuur: het zal niemand verrassen dat deze in deze setting overtuigend lager uitvalt dan in eerdere runs van dit model. Het zal ook niemand verbazen dat de aanhoudend te hoge temperaturen uit het brongebied (Scandinavie) er uitgaan. Zuid van Trondheim Stockholm is ook Scandinavie duidelijk te koud en ten noorden is het kwik normaal (en dat is dan overdag in deze tijd -5 to -10 C). Dat is dus echt winters!
Voor de 31e betekent dit dat we in het hele land 3 tot 6 graden onder de norm uitvallen met een hoogste waarde aan de noordkust en zeker het noordwestelijke deel daarvan. Ik ga uit van waarden overdag van rond en in het noordwesten en noorden enkele plusgraden. De nachten zijn afhankelijk van de wind. Bij een doorstaande 2-3 Bft lichte vorst (-1 tot -5 C) maar valt de wind weg dan is matige vorst niet uitgesloten (-6 op beschutte plaatsen wellicht -7/-8 C).
Weerregiem (waarschijnlijkheid verder geduid): hier zit voor mij de kneep en vind ik lastig te interpreteren. We zien namelijk dat het sterke blockingsregiem eruit gaat. Maar NAO+ (westen stroming met depressies die doorbreken) staat gewoonweg vrijwel niet op het program. Maar de verplaatsen van het hoog naar IJsland valt niet onder het kopje blokkering maar NAO- regiem terwijl het toch ook een blokkering is. Die NAO- is niet meer dat IJsland hogedruk en de Azoren gemiddeld lagere druk heeft. Maar hier is het wat meer verkapt want de Azoren kennen geen hoog maar ook geen echt laag. Dt laag ligt namelijk in de Middellandse Zee.
Dan is er ook een pluk die precies rond de jaarwisseling voor Atlantic ridging gaat....Die kan ik niet zo plaatsen, terwijl dit zelfs de overheersende modus drie dagen rond de jaarwisseling de overheersende modus is. Ik zal me dan ook verlaten op de laatste ECMWF om dit beter te bekijken. Die ridging kan namelijk goed voor een tijdelijk NW stroming zorgen en dat willen we niet....Ik hoop hier later op terug te kunnen komen.
Samenvattend: als ik die atlantische rugvorming even buiten beschouwing laat, gaan we voor een uitgesproken koud, droog oud en nieuw met een matig windje. Met name in de Wadden denk ik aan kracht 4, elders meer aan 2/3 Bft.