Het weer op 31 december en 1 januari.

Blijf het wel raar vinden dat de pluimen en weersites blijven aangeven dat we 1 jan. 0m 01.00 uur een westen wind hebben en dan in Limburg maximaal een windkracht 2 van toepassing is, lijkt mij een motor voor mist. of zie ik het fout? Snap dat mist een detail is en moeilijk vooraf te voospellen is maar windrichting is wel redelijk terug te zien in de kaarten.
Toch maar snel verhuizen naar de kust! De wind is voor het VW een groot probleem maar mist komt nauwelijks voor ;)

Oudjaarsdag 1996 was zeer koud, met een etmaalgemiddelde temperatuur in De Bilt van -9,7 °C. De maximale temperatuur die dag was -5,7 °C en de minimale temperatuur lag rond de -12,9 °C.
De jaarwisseling van 1996 naar 1997 was bijzonder koud, mede door een Arctische uitbraak die zorgde voor recordlage temperaturen in delen van Europa. In Eindhoven werd zelfs een minimumtemperatuur van -14,2 °C gemeten. Weet nog wel brrr koud toen met afsteken en dat Crown Collection nieuw was 200 gram ga ik zelf voor het eerst van de Crown Collection afsteken is weer aardig koud
Weet ik ook nog goed. Heb toen kilometer of 5 gelopen met een kater, rond 6 uur smorgens 🤣

Blijf het wel raar vinden dat de pluimen en weersites blijven aangeven dat we 1 jan. 0m 01.00 uur een westen wind hebben en dan in Limburg maximaal een windkracht 2 van toepassing is, lijkt mij een motor voor mist. of zie ik het fout? Snap dat mist een detail is en moeilijk vooraf te voospellen is maar windrichting is wel redelijk terug te zien in de kaarten.

Is geen fout en is behoorlijk consistent. In de lange termijn guidance wordt er ook over gezegd dat het weliswaar ver weg is maar de ensembles bijna geen andere optie openlaten...."Wanneer richting oudjaar de stroming mogelijk noordelijk wordt neemt de kans op winterse neerslag pas wat toe. Dit is echter nog ver weg, maar de clusters laten geen andere optie zie."

De mogelijke/waarschijnlijke reden heb ik omschreven. Een hogedrukgebied heeft een algeheel stromingspatroon. Die als een oude grammofoonplaat. Aan de noordkant is de wind west, aan de oostkant is de wind noord, aan de zuidkant oost etc. Een hogedrukgebied is alleen niet precies rond natuurlijk. Vaak is dexe bijvoorbeeld wat ovaal van vorm.
Als je deze ovaal voorstelt loopt de as door de lange kant heen. Stel nu dat het hoog aan de lange kant eerst loopt van het noordoosten naar het zuidwesten en wij aan de oostelijke kant zitten. Dan hebben wij een noordoostelijke wind. Vervolgens trekt het oost van Scandinavie naar Ijsland maar verloopt de as tijdens die tocht steeds meer van eerst noordoost/zuidwest naar noord/zuid en uiteindelijk zelfs van noordwest naar zuidoost. Als wij dan steeds aan de oostkant en in het midden van het hoog zitten gaat de wind dus eerst noordoost zijn, wordt dan noord en uiteindelijk noordwest. Als het hoog daarbij ovaalvormig is, maar niet perfect kan het zelfs een westenwind worden maar had het ook een noordenwind kunnen blijven.
Als in combinatie met de verplaatsing aan de oostkant ergens een lagedrukgebied ontstaat of af komt zakken kun je ook hebben dat de wind helemaal naar west draait. Blijft het hoog bestaan en in i de depressie voorbij dan draait de wind via west naar noordwest weer terug naar noordoost. Hier zien we dit mogelijk ook want de wind lijkt na kort west te zijn geweest weer terug te draaien maar dat is echt op het laatste. Als ie verder doordraait naar oost dan is dat waarschijnlijk. Er is maar weinig neerslag dus het kan een vlak lagedrukgebiedje zijn of een waarvan de neerslag ons niet bereikt.
Kortom: dit klopt wel, heeft te maken met een westelijk verplaatsing van het hoog een een andere orientatie van de as in het oog en/of een depressie die tijdelijk af komt zakken en de windrichting even domineert.

Nieuwste ECMWF mediumrange dus op basis van de 52 leden van het ensemble vanmiddernacht is binnen.

Samenvattend: gunstig. Enige risico is mist.

Ik hou het kort: we zien een flinke afkoeling met rond kerst de laagste temperaturen. Nauwelijks of misschien we lniet boven nul overdag en meest lichte vorst in de nacht. Daarna geleidelijk verzachting maar zacht wordt het niet. Rond middernacht oud en nieuw rond of iets boven nul. Wind is zwak tot matig 2 tot 3 bft. Dauwpunt lijkt gemiddeld 2 graden onder nul te liggen. Wat onder de droge bol temperatuur (de werkelijke dus). Dat betekent niet meteen dat mist een serieus probleem is, maar we houden hier een stevige slag om de arm. Regen is niet echt voorzien, wie weet motregen of wat druppels. Mochten er buien komen dan is het wel meer maar ik zie die niet.

Lieve kijkbuiskinderen.
We zitten nu naar weerkaarten op +300u te staren. Ik vind de bijdragen van onze meteomensen hier top, maar besef goed dat het de komende tijd geregeld 'Jantje lacht, Jantje huilt' zal blijven. Trends blijven relatief, met nadruk op relatief, gunstig (zie ens mean van GFS00 hieronder bijv). Maar verschuivingen zijn op deze termijn zeer waarschijnlijk, zeker gezien de verwachte (westwaartse?) verplaatsing van het hoog richting de 31e.

Wat dat betreft zijn er behoorlijke overeenkomsten met vorig jaar. Al ging het toen om een verschuiving van een Eurohoog richting de laatste dag, en nu om een noordelijk hoog. Laten we de huid nog niet verkopen voordat de beer geschoten is. Rond de kerst wordt e.e.a. over het algemeen een stuk duidelijker, de exacte details pas vanaf de eerste verkoopdag. Tot die tijd, op naar de 100+ pagina's mannen :d....!

Bijlagen

• GFS00_ensmean.png
    GFS00_ensmean.png
    58,3 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Best wel bijzonder… een week lang wind uit het oosten. En precies op oudejaarsdag gaat de wind draaien.. spannend allemaal!

Ja of de duvel ermee speelt he. Komt er ineens in en dan is het meteen, want zo lijkt het, vrij bestendig. Maar hoe het precies uit gaat pakken moeten we zien. Ook even naar de spreiding in de modellen kijken.

Ik heb nu meer zicht op de ensembles en het vertrouwen neemt af, de situatie oogt minder gunstig. Voorkeur heeft een oostenwind, misschien noordoost of zuidoost. Dit vanwege droogte en bij een sturend hoog niet teveel verrassingen. Wat ook meespeelt is de winterliefhebber in mij en hoewel dat kaarsje met antropogene opwarming aardig gedoofd is (ik geloof niet meer in de kans op een strenge winter) vind ik de nu vervroegd intredenden en consistente verzachting (namelijk al kort na kerst) met zulke op het oog kansrijke kaarten toch erg jammer.

Want wat zien we: vroeger inkomende verzachting, al op de 28/29e zo'n beetje echt een om overgang naar een zwakke westcirculatie die niet terug draait naar oost of noordoost. Daarbij kun je rekenen op vochtig weer, maar ik vermoed dat het hoog dat dan op de oceaan ligt een stabiliserende invloed houdt. Neerslagkans wordt groter ook, maar veel regen zien we niet. Wind blijft zich rustig houden. Ik zie het zo voor me: een vrij rustige, waterkoude jaarwisseling met wat regen of motregen. Kwik overdag op oudjaar 3 graden in het oosten en zuidoosten 4 graden elders, noordwesten 5 C. Ind e avond kwik van rond het vriespunt in een groot deel van het land maar in het noordwesten 2-3 graden boven nul.

Het is nog ver weg en het kan veranderen. Kansen dat het hoog toch oostelijk en noordelijk genoeg ligt zijn er, maar ook dat het hoog nog verder wegzakt. We moeten het zien. Maar de kans op een fijne, echt koude en winterse oud/nieuw is klein geworden. Slecht vuurwerkweer staat er echter niet op, maar de overgang naar westenwinden zint me ook hier niet...

Laatst bewerkt:
Niks is zo veranderlijk als het weer en dat blijkt wel weer. Iedere dag nieuwe voorspellingen hier, die elke dag ook anders zijn.
Blijkbaar is het gewoon nog te ver weg.

Vind alles prima als de wind maar niet zo heftig is als vorig jaar.

Ja of de duvel ermee speelt he. Komt er ineens in en dan is het meteen, want zo lijkt het, vrij bestendig. Maar hoe het precies uit gaat pakken moeten we zien. Ook even naar de spreiding in de modellen kijken.

Ik heb nu meer zicht op de ensembles en het vertrouwen neemt af, de situatie oogt minder gunstig. Voorkeur heeft een oostenwind, misschien noordoost of zuidoost. Dit vanwege droogte en bij een sturend hoog niet teveel verrassingen. Wat ook meespeelt is de winterliefhebber in mij en hoewel dat kaarsje met antropogene opwarming aardig gedoofd is (ik geloof niet meer in de kans op een strenge winter) vind ik de nu vervroegd intredenden en consistente verzachting (namelijk al kort na kerst) met zulke op het oog kansrijke kaarten toch erg jammer.

Want wat zien we: vroeger inkomende verzachting, al op de 28/29e zo'n beetje echt een om overgang naar een zwakke westcirculatie die niet terug draait naar oost of noordoost. Daarbij kun je rekenen op vochtig weer, maar ik vermoed dat het hoog dat dan op de oceaan ligt een stabiliserende invloed houdt. Neerslagkans wordt groter ook, maar veel regen zien we niet. Wind blijft zich rustig houden. Ik zie het zo voor me: een vrij rustige, waterkoude jaarwisseling met wat regen of motregen. Kwik overdag op oudjaar 3 graden in het oosten en zuidoosten 4 graden elders, noordwesten 5 C. Ind e avond kwik van rond het vriespunt in een groot deel van het land maar in het noordwesten 2-3 graden boven nul.

Het is nog ver weg en het kan veranderen. Kansen dat het hoog toch oostelijk en noordelijk genoeg ligt zijn er, maar ook dat het hoog nog verder wegzakt. We moeten het zien. Maar de kans op een fijne, echt koude en winterse oud/nieuw is klein geworden. Slecht vuurwerkweer staat er echter niet op, maar de overgang naar westenwinden zint me ook hier niet...
Het is jammer dat er wel eens mooie kaarten zijn met potentieel winterweer, maar dat het 9 van de 10 niet uitkomt. Dan heb je van dat net niet winterweer. Overdag grijs met een 3/4 graden boven nul en in de nacht lichte vorst. Heb je ook niks aan als je van de winter houdt.

Back
Bovenaan