Het weer op 31 december en 1 januari.

Ik ben echt verre van een proffessional op het gebied van weer, maar de lucht vanaf zee is vochtig en kan mss voor mist zorgen? correct me if I'm wrong
Dit inderdaad, ben 0.0 geleerd maar door de kenners hjer aangegevn dat de warmere zeelucht vanaf het bord/noordwesten/westen met wei ig wind grotere kans geeft op mist.

Moet land wel genoeg zijn afgekoeld, niet te lage dauwtemp zijn, wind afwezig...en zeker laatste punt werkt in ons voordeel want die wind is er voldoende (maar ook niet teveel)!

Komt allemaal goed; positief manifesteren! Zie het goede scenario, meer is er niet! VWC-effect!

Hebben sommigen hier de door mij oh zo vaak gezochte geldboom in de tuin of zo? Hoezo kunnen velen hier meer en meer kopen?
Gewoon door het te zeggen/schrijven en vervolgens daadwerkelijk te doen. Geld is maar geld, kansen op unieke ervaringen laten liggen uit financiële zuinigheid is zonde. Tijd is het enige dat telt, eenmaal besteedt komt het nooit meer terug. Geld kan oneindig bijverdiend worden.

Voor een laatste jaarwisseling met ideaal weer geldt dat des te meer.

Mist ontstaat volgens mij voornamelijk bij windstil weer. (Correct me if I'm wrong)
En dat word het volgens mij niet,kracht 2 a 3 zoals ik het nu zie.
Een klein beetje stroming kan mist soms nog sneller in de hand werken dan volledige windstilte. Dan bewegen de onderkoelde waterdampmoleculen sneller tegen een condensatiekern aan, vergeleken met windstil weer.
Dauwpunt ten opzichte van de temperatuur is leidend, wind speelt echter wel een belangrijke rol. Bij 6 Bft waait de mist kapot door menging met drogere / warmere lucht op hoogte en het krijgt tevens geen kans op op te hopen aan de grond.

Ik ga er vanuit dat het hier in Limburg echt perfect stookweer wordt met de jaarwisseling. Hier in midden-Limburg hebben we de laatste jaren ook erg veel geluk gehad met O&N en goed kunnen stoken. Dit terwijl het in de rest van het land bijna niet te doen was. Het wordt fantastisch! Let maar op... 😁

1000041824.jpg

beste mensen.....ons land ligt aan een altijd warme zee Noordzee met regelmatig vochtige lucht. Ditzelfde geldt ook voor de Oostzee, die op dit moment warmer is dan normaal. Mist is over het algemeen pas 1-2 dagen van tevoren te bepalen, zo nauw komt het vaak. Op dit moment komen de meest fantastische kaarten voorbij maar dat zijn allemaal maar enkele modelruns...belangrijk is vooral de trend te zien van de pluimen en dan niet 1 pluim maar meerdere achter elkaar.

Langzaam maar zeker begint het er beter uit te zien voor ons...geen grote kerstdepressies met een stevige zuidwester en 10+ graden maar een stroming tussen noordwest en oost...en waar die wind vandaan komt maakt nogal wat uit en ook vooral...hoe droog is die lucht als die uit een bepaalde richting komt? Een noordelijke stroming kan veel vocht aanvoeren maar ook veel drogere lucht, dat hangt dan weer af van de luchtsoort en hoe snel die over de zee beweegt. Droge lucht heeft direct invloed op de mistkansen, de soort bewolking en de bewolkingssoort. Ook spelen nog andere zaken mee....maar...voor dit wellicht afscheidsjaar ziet het er zeker niet slecht uit tot nu toe.

Laatst bewerkt:
Mist ontstaat volgens mij voornamelijk bij windstil weer. (Correct me if I'm wrong)
En dat word het volgens mij niet,kracht 2 a 3 zoals ik het nu zie.
Niet helemaal, er moet iets aan stroming staan om de vochtdruppels in de lucht te houden, anders slaan ze neer als dauw of rijp. 2 Bft of minder maar niet helemaal windstil. Het komt dan ook zelden voor dat rookpluimen van huizen kaarsrecht omhoog gaan, let daar maar eens op.

Niet helemaal, er moet iets aan stroming staan om de vochtdruppels in de lucht te houden, anders slaan ze neer als dauw of rijp. 2 Bft of minder maar niet helemaal windstil. Het komt dan ook zelden voor dat rookpluimen van huizen kaarsrecht omhoog gaan, let daar maar eens op.

Hhmm dat wist ik niet.
Mijn ervaring met mist is eigenlijk dat het dan altijd zo goed als windstil is dan.
Maar goed..je hebt mist en mist.
Een lichte mist is ook wel sfeerverhogend vind ik,zolang het vuurwerk nog goed te zien is helemaal prima.
Kan me nog een jaarwisseling herinneren ergens rond 2007 ongeveer,toen stak ik vuurpijlen af en je hoorde alleen de knal maar zag niets...

Dat is leuk allemaal, maar om die situatie te krijgen moet er dus echt kou worden aangevoerd vanuit....achter de Oeral zo'n beetje of Nova Zembla. Om die tijdig hier te krijgen is er een stevige stroming nodig. Dit zien we op sommige kaarten er nu ook inkomen maar of dit echt breed wordt gedeeld moet nog uit de ensembles blijken...Sommige opers laten het zien. Maar: dit is goed voor winterweer, maar meestal niet voor vuurwerk. Ja droog, koud, winters etc maar ook echt een goed doorstaande wind die ook de 4-5 Bft aantikt. Dus of we ons dit moeten wensen...

Edit: in de ECMWF zien we dit nu. Waar het ensemblegemiddelde gaat voor windsnelheid van 4 m/s in regio midden gaat de oper, die zo'n beetje het koudste ensemblelid is naar 6 m/s. Dat is wel rond de kerstdagen dus eerder en dat is dan weer wel fijn. Als eerder al echt goed op de rails komt en we in het voortraject naar 31 december toe eerst een krachtige oostelijke wind hebben die kou (ook in de bovenlucht, want die is in eerste instantie verre van koud) vanuit pak 'm beet Jaroslavl aanvoert is het goed.
Gekeken naar Jaroslavl (400 km noord van Moskou schat ik) en dan zien we de echt kou daar op de 23e arriveren (kwik van rond 0 naar -15 C). Op eerste kerst is oost WitRusland aan de beurt. Trek je dit tempo door dan komt deze kou, die getemperd zal zijn, op de 29e Nederland binnen. Pas daarachter kan het echt afkoelen dus de 30e ook de hele dag doorstaande en langzamerhand bitterkoude oostenwind met -5 C overdag. Dan moet het de 31e dus ineens rustiger worden. Dat lijkt me alllemaal erg veel gevraagd.
We hebben de pech (nee, geen pech: antropogene opwarming) dat er op dit ogenblik van Vlissingen tot aaan Jaroslavl geen enkele noemenswaardige kou voorradig is. Was dat wel zo geweest, bijvoorbeeld lichte tot matige vorst in Warschau dan was het veel makkelijker gegaan....
Thanks voor je uitleg, het begint nu spannend te worden! 😁

Doe mij maar continentaal Arctische lucht die al gearriveerd is, op transport naar hier geeft te veel wind. Geen last van mist, ook geen sfeerverhogende mist (te risicovol in ons dampklimaat), geen regen en lekker goed geleidende lucht. Dauwpunt daarmee zo laag mogelijk en bijgevolg een RV beneden de 40% zoals vlak voor kerstmis 1996. :)

Gelukkig slechts één lid van één modelrun, maar AIFS 12z oper mogen we wel even overslaan. Op het oog de ideale kaarten met een zwakke oostenwind. Hoge druk ten noorden gepaard gaand met een aflandige stroming. Echter liggen het dauwpunt en de temperatuur op oudejaarsavond in deze run veel te dicht bij elkaar. Dat kan maar één ding betekenen, significante mistkansen.

Let wel, dit verandert nog 4x per dag (aantal runs per dag) tot oudejaarsavond. De laatste paar dagen zullen echter enkel nog details veranderen. Dus als er in de komende berekeningen in positieve zin aan gesleuteld wordt, met elke run steeds drogere lucht. Dan kunnen het wel eens topkaarten worden met het beste stookweer in jaren.
Het EC hoofdmodel (dit is de AI variant) laat ook vergelijkbare kaarten zien. Terwijl GFS zoals vaker opvallend springerig is van run tot run.

de_model-de-316-1_modezai_2025121712_342_2_53.pngde_model-de-316-1_modezai_2025121712_342_2_1.pngde_model-de-316-1_modezai_2025121712_342_2_145.pngde_model-de-316-1_modezai_2025121712_342_2_1.png

Winterse kaarten tussen kerst en oud en nieuw, de termijn is nog lang update:

Inleiding​

Ik had rond 12 december al een update beloofd, maar door tijdgebrek was dat er toen niet van gekomen. Inmiddels zijn we op weerkundig vlak alweer enkele dagen verder en is dit daarom geen inhaalbericht, maar een nieuwe update op basis van de huidige stand van zaken. De ontwikkelingen die nu veel worden besproken, heb ik eerder al aangestipt naar mijn idee zelfs al net vóór Sinterklaas maar door de grote hoeveelheid berichten is die eerdere post lastig terug te vinden hahaha.

xx_model-en-311-0_modez_2025121712_348_527_1.png

In de huidige ecmwf uitvoer komt de (oper) let slechts 1 van de 50 leden. Met op grote schaal vorst op oudjaarsdag, in de avond komt het in de oostelijke delen al snel tot matige vorst. Gemiddeld ligt dit op grote schaal lichte tot matige vorst.

Waarom nu zoveel aandacht voor winterweer?​

Mensen die de winter een warm hart toedragen worden momenteel wakker met winterse kaarten; op vrijwel elk weeraccount komen ze voorbij. Daarbij moet wel worden benadrukt dat de termijn waarop dit alles speelt nog relatief lang is. Waarom ik het toch bespreek? Omdat het leuk én leerzaam is. Het is en blijft een hobby, en bovendien waren er eerder al signalen die deze ontwikkeling ondersteunden. Dat neemt echter niet weg dat dit geen garanties zijn.

Synoptische situatie (grote lijnen)
Zowel GFS als ECMWF laten al meerdere runs op rij een winterse drukverdeling zien. Hogedruk boven Scandinavië kan na Kerst kou richting West-Europa sturen, maar of de uitstroom van die vrieslucht voor Nederland gunstig uitvalt, is nog erg onzeker. Eén hogedrukrug, ergens tussen Nederland en Rusland, kan er al voor zorgen dat de vorst ons volledig misloopt. Tegelijkertijd is het opvallend en eerlijk gezegd ook mooi dat zo’n winters ogende drukverdeling zich dit keer niet pas eind van de winter zich aandient. Dat is iets wat we al lange tijd niet meer hebben gezien.De onzekerheid blijft groot en stormkansen spelen in deze setting voorlopig geen rol.

Vertaling naar het weer bij ons​

Op de korte termijn ligt de nadruk vooral op hogedruk en stralingsvorst. Dat betekent rustige nachten met kans op vorst. In deze setup zou elke vorm van neerslag meteen een winters karakter hebben. Wel is er sprake van een duidelijke tweedeling. In de kustregio’s kan de temperatuur rond of net onder het vriespunt uitkomen, terwijl het in het oosten en noordoosten lokaal kan komen tot matige vorst, met minima tussen –1 à –2 graden en plaatselijk tot –6 graden.

Modelverschillen en details​

Het GFS-model is duidelijk minder koud en komt vooral met temperaturen net boven het vriespunt, met in de nacht hooguit kans op lichte vorst in het binnenland. In dat scenario kunnen ook mist- of nevelvelden ontstaan. Dit zijn echter detailverschillen. Zaken als exacte temperaturen en mistkansen worden pas betrouwbaar op de korte termijn, binnen de week zelf, wanneer fijnmazige weermodellen het overnemen.

Tot slot​

Mensen die de winter een warm hart toedragen zien momenteel overal winterse kaarten opduiken. Leuk en leerzaam om te volgen het blijft tenslotte een hobby naast mijn vuurwerkhobby. Maar dit zijn nadrukkelijk geen garanties. We volgen de ontwikkeling rustig verder. Mijn volgende update zal rond kerst zijn. Ik verwacht zelf kerstavond. Dan kan ik al een aardig gooi doen.

Met groet.

Tatanka

Beste allemaal,

Hierbij de update op basis van subseasonal forecast (bestaande uit 102 leden).

Algemeen beeld voor oud en nieuw: gunstig tot zeer gunstig. Droog, koud met wel wat wind. Er is een kleine (voor het gehele beeld) maar echt merkbare verandering!

Details:

Luchtdruk:
het is een beetje hetzelfde steeds...krachtige hogedrukimpulsen noord van Nederland maar de positie is weer wat anders. 22 en 29 december zien we de kern dicht bij Zuid-Noorwegen, 29 december - 5 januari zien we een verplaatsing (gemiddeld) naar het zeegebied vlak ten zuidoosten van IJsland. Lagedruk blijft de hele periode met een kern tussen de Balearen en Sardinie.
Belangrijk is wel het hoog duidelijk wat noordelijker ligt..

Windrichting: eerst een goede oostelijke component later meer noordoostelijk. Maar er is echt een stevig verschil. De wind in de aanvoerrichting is in de run drastisch veranderd. Eigenlijk hadden we een aanvoer van Faeroer-Jan Mayen naar Midden Noorwegen en zo naar het zuiden. Kortom: van een warmwater gebied via Scandinavie naar ons toe.
In deze run is dat een kleine maar radicale verandering: die route is de hele periode van 22 december- 5 januari afgesloten. De aanvoer route is eerst veel hoger en bijna arctisch, van 29 december wordt Scandinavie voorzien van lucht uit Spitsbergen!
Dit betekent dat we ook indirect niet meer voorzien worden van vochtige lucht die boven Scandinavie moet uitdrogen. Een langere aanvoer over Scandinavie met koudere en drogere lucht krijgt met name van 29 december tot 5 januari gestalte.

Windkracht: die is in de eerste instantie toch harder, stroming is sterker en ik zie hier wel een 4 Bft. Van 29 december tot 5 januari neemt deze (gelukkig) weer wat af.

Neerslag: duidelijk minder dan normaal. Misschien enkele millimeters her en der, maar dit soort stromingen zijn gewoon behoorlijk droog.

Temperatuur: het zal niemand verrassen dat deze in deze setting overtuigend lager uitvalt dan in eerdere runs van dit model. Het zal ook niemand verbazen dat de aanhoudend te hoge temperaturen uit het brongebied (Scandinavie) er uitgaan. Zuid van Trondheim Stockholm is ook Scandinavie duidelijk te koud en ten noorden is het kwik normaal (en dat is dan overdag in deze tijd -5 to -10 C). Dat is dus echt winters!
Voor de 31e betekent dit dat we in het hele land 3 tot 6 graden onder de norm uitvallen met een hoogste waarde aan de noordkust en zeker het noordwestelijke deel daarvan. Ik ga uit van waarden overdag van rond en in het noordwesten en noorden enkele plusgraden. De nachten zijn afhankelijk van de wind. Bij een doorstaande 2-3 Bft lichte vorst (-1 tot -5 C) maar valt de wind weg dan is matige vorst niet uitgesloten (-6 op beschutte plaatsen wellicht -7/-8 C).

Weerregiem (waarschijnlijkheid verder geduid): hier zit voor mij de kneep en vind ik lastig te interpreteren. We zien namelijk dat het sterke blockingsregiem eruit gaat. Maar NAO+ (westen stroming met depressies die doorbreken) staat gewoonweg vrijwel niet op het program. Maar de verplaatsen van het hoog naar IJsland valt niet onder het kopje blokkering maar NAO- regiem terwijl het toch ook een blokkering is. Die NAO- is niet meer dat IJsland hogedruk en de Azoren gemiddeld lagere druk heeft. Maar hier is het wat meer verkapt want de Azoren kennen geen hoog maar ook geen echt laag. Dt laag ligt namelijk in de Middellandse Zee.
Dan is er ook een pluk die precies rond de jaarwisseling voor Atlantic ridging gaat....Die kan ik niet zo plaatsen, terwijl dit zelfs de overheersende modus drie dagen rond de jaarwisseling de overheersende modus is. Ik zal me dan ook verlaten op de laatste ECMWF om dit beter te bekijken. Die ridging kan namelijk goed voor een tijdelijk NW stroming zorgen en dat willen we niet....Ik hoop hier later op terug te kunnen komen (gedaan: zie edit hieronder.....).

Samenvattend:
als ik die atlantische rugvorming even buiten beschouwing laat, gaan we voor een uitgesproken koud, droog oud en nieuw met een matig windje. Met name in de Wadden denk ik aan kracht 4, elders meer aan 2/3 Bft.

Edit: ECMWF medium range ensembles steunen meer dan gewenst een krimpende wind naar NW en tijdelijk West. Hoe kan dit nou??? Is het een enorm verschil met de 102 leden? Nee, niet per se.
Allereerst zien we bij de 102 leden een weekgemiddelde en kunnen we bij de 52 leden tellende medium range 6 uur gemiddelden per dag bekijken....In die 102 leden tellende subseasonal zagen we wel degelijk een retrograads trekkend hoog (van oost naar west ipv de gebruikelijke west oost stroming).....Right? We zien al op de 28e in de medium range ECWMF in toenemende mate de krimpende wind. Krimpende wind betekent een draaiing tegen de wijzers van de klok in. Van oost naar noordoost en via noord zelfs naar noordwest en even west....Dit moet wel komende door een (tijdelijk?) verdere westelijke/zuidwestelijke verplaatsing van de hogedruk kern....Ik ga ervan uit dat deze op 1/2 januari geleidelijk weer oost trekt en de wind weer NO en wie weet oost wordt. Dan koelt het snel weer af etc. Ergo: gemiddeld valt het over 7 dagen mee, maar gedurende enkele dagen is het wat milder en vochtiger...
Heel jammer dat het nu lijkt dat juist rond de jaarwisseling er dus vochtige en zachtere zeelucht binnen lijkt te komen. Op zich prima parameters met weinig wind etc. Maar het mistspook doemt op. Kans op opklaringen is echter overal 30% en met een plak bewolking over ons en 3 Bft is mist wat minder kansrijk....
Wel erg positief is dat ook bij de overgang de kans op neerslag erg klein blijft. Zo goed als overal minder dan 10% kans op 1,0 mm of meer...

Toch nog een kanttekening....dit is nog altijd 14 dagen (ver) weg. De kans dat dit, zeker met deze details zo uitkomt is gering. Positie hoog, verplaatsing hoog etc zal echt aan diverse wijzigingen onderhevig zijn de komende dagen/week!

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan