Nieuwste ECMWF (erg weinig tijd): (zeer) gunstig maar met een kanttekening.
Ensemble gemiddelde (52 leden, dus dit is een andere output dan het avondmodel): algemeen beeld kennen we nu wel toch? We komen in een licht winters weertype terecht door noordelijke hogedruk blokkades en continentale wind. Diepwinters is onwaarschijnlijk door warme brongebieden (tot aan de Oeral nauwelijks echte vorst, later wordt dat wel beter maar dan is het nog niet hier). Er is niet veel wind, kleine kans op neerslag de hele periode en er komt meer ruimte voor zon zonder dat het nu echt een erg zonnige periode lijkt te worden.
Temperaturen: Vanaf de 22e december eerst dalen naar (dag/nacht) 6/3 C, op 2e kerst 4/0 C en daarna in het algemeen naar enkele graden boven nul overdag en wat lichte vorst in de nacht. Hoogste waarden in het uiterste noorden en noordwesten, laagste waarden in het oosten en zuidoosten.
Neerslag: als er wat valt kleine hoeveelheden maar er is tot aan de 28e vrijwel geen signaal, daarna neemt het lichtjes toe. Maar het blijft erg bescheiden.
Bewolking: na kerst meer ruimte voor de zon, maar afwisselend wolken en opklaringen en wie weet ook wel eens een echt zonnige of echt bewolkte dag lijkt een prima samenvatting.
Windrichting: vrijwel alles is continentaal, 20% gaat voor west of noordwest en 10% voor zuidwest (wat op zijn minst ook semicontinentaal kan zijn). Juist op de 31e ziet de oper overigens de rugas overtrekken en gaat de wind overal naar een westelijke richting. Dit bij meestal weinig wind. Als dit zo uitkomt ligt mist echt wel op de loer.
Windkracht: 80% van alle output houdt het onder de 4 Bft, gemiddelde is ten zuiden van de lijn Haarlem Lelystad Emmen 2 bft en ten noorden ervan zitten we dicht tegen de 3 Bft aan.
Samenvattend: alles oogt nog goed, jammer dat voor nu de weersomslag (hoog wordt naar zuidoosten gedrukt dan weet je wel genoeg) nu 31e door een meerderheid van de modellen wordt ingetekend. In regio midden gaat 60% voor die optie. Een meerderheid, maar er is een redelijke kans op een ander verloop. Ik zou me niet al teveel zorgen maken. Als dit nog 2-3 dagen en steeds overtuigender doorgaat moeten wordt het wat mij betreft een ander verhaal.