Het weer op 31 december en 1 januari.

Nu de sneeuwkans nog even omhoog, wat zou het mooi zijn he 31e laag sneeuw
Ja man. Dr is niets mooiers in het leven dan in de vrieskou een berg teringzooi op te vegen in de oranje zwarte smurrie terwijl je half je nek breekt. En dat terwijl je eigenlijk nog zo brak als een bos uien in je warme nest had willen blijven liggen.

Kijk er nu al naar uit. 👍

Dit heb ik ook zo ervaren de knetterlinten klonken toen als ratelbanden. Helemaal perfect als er ook nog ijs ligt op het water en de lucht glashelder is overdag en in de nacht.

Dat is leuk allemaal, maar om die situatie te krijgen moet er dus echt kou worden aangevoerd vanuit....achter de Oeral zo'n beetje of Nova Zembla. Om die tijdig hier te krijgen is er een stevige stroming nodig. Dit zien we op sommige kaarten er nu ook inkomen maar of dit echt breed wordt gedeeld moet nog uit de ensembles blijken...Sommige opers laten het zien. Maar: dit is goed voor winterweer, maar meestal niet voor vuurwerk. Ja droog, koud, winters etc maar ook echt een goed doorstaande wind die ook de 4-5 Bft aantikt. Dus of we ons dit moeten wensen...

Edit: in de ECMWF zien we dit nu. Waar het ensemblegemiddelde gaat voor windsnelheid van 4 m/s in regio midden gaat de oper, die zo'n beetje het koudste ensemblelid is naar 6 m/s. Dat is wel rond de kerstdagen dus eerder en dat is dan weer wel fijn. Als eerder al echt goed op de rails komt en we in het voortraject naar 31 december toe eerst een krachtige oostelijke wind hebben die kou (ook in de bovenlucht, want die is in eerste instantie verre van koud) vanuit pak 'm beet Jaroslavl aanvoert is het goed.
Gekeken naar Jaroslavl (400 km noord van Moskou schat ik) en dan zien we de echt kou daar op de 23e arriveren (kwik van rond 0 naar -15 C). Op eerste kerst is oost WitRusland aan de beurt. Trek je dit tempo door dan komt deze kou, die getemperd zal zijn, op de 29e Nederland binnen. Pas daarachter kan het echt afkoelen dus de 30e ook de hele dag doorstaande en langzamerhand bitterkoude oostenwind met -5 C overdag. Dan moet het de 31e dus ineens rustiger worden. Dat lijkt me alllemaal erg veel gevraagd.
We hebben de pech (nee, geen pech: antropogene opwarming) dat er op dit ogenblik van Vlissingen tot aaan Jaroslavl geen enkele noemenswaardige kou voorradig is. Was dat wel zo geweest, bijvoorbeeld lichte tot matige vorst in Warschau dan was het veel makkelijker gegaan....

Laatst bewerkt:
Als ik de berichten zo volg zitten we nu weer op de consistente lijn die we al even zien. Gisteren was dus een uitbijter met een N/NW wind. Als ik het goed zie in de ECMWF-pluim is dit scenario opgeschoven naar 1 januari en lijkt dit scenario dus vertraagd te zijn. Hopelijk schuift dit scenario nog wat verder op en blijven we de consistente lijn vasthouden!

Nieuwste ECMWF (erg weinig tijd): (zeer) gunstig maar met een kanttekening.

Ensemble gemiddelde (52 leden, dus dit is een andere output dan het avondmodel): algemeen beeld kennen we nu wel toch? We komen in een licht winters weertype terecht door noordelijke hogedruk blokkades en continentale wind. Diepwinters is onwaarschijnlijk door warme brongebieden (tot aan de Oeral nauwelijks echte vorst, later wordt dat wel beter maar dan is het nog niet hier). Er is niet veel wind, kleine kans op neerslag de hele periode en er komt meer ruimte voor zon zonder dat het nu echt een erg zonnige periode lijkt te worden.

Temperaturen: Vanaf de 22e december eerst dalen naar (dag/nacht) 6/3 C, op 2e kerst 4/0 C en daarna in het algemeen naar enkele graden boven nul overdag en wat lichte vorst in de nacht. Hoogste waarden in het uiterste noorden en noordwesten, laagste waarden in het oosten en zuidoosten.

Neerslag: als er wat valt kleine hoeveelheden maar er is tot aan de 28e vrijwel geen signaal, daarna neemt het lichtjes toe. Maar het blijft erg bescheiden.

Bewolking: na kerst meer ruimte voor de zon, maar afwisselend wolken en opklaringen en wie weet ook wel eens een echt zonnige of echt bewolkte dag lijkt een prima samenvatting.

Windrichting: vrijwel alles is continentaal, 20% gaat voor west of noordwest en 10% voor zuidwest (wat op zijn minst ook semicontinentaal kan zijn). Juist op de 31e ziet de oper overigens de rugas overtrekken en gaat de wind overal naar een westelijke richting. Dit bij meestal weinig wind. Als dit zo uitkomt ligt mist echt wel op de loer.

Windkracht: 80% van alle output houdt het onder de 4 Bft, gemiddelde is ten zuiden van de lijn Haarlem Lelystad Emmen 2 bft en ten noorden ervan zitten we dicht tegen de 3 Bft aan.

Samenvattend: alles oogt nog goed, jammer dat voor nu de weersomslag (hoog wordt naar zuidoosten gedrukt dan weet je wel genoeg) nu 31e door een meerderheid van de modellen wordt ingetekend. In regio midden gaat 60% voor die optie. Een meerderheid, maar er is een redelijke kans op een ander verloop. Ik zou me niet al teveel zorgen maken. Als dit nog 2-3 dagen en steeds overtuigender doorgaat moeten wordt het wat mij betreft een ander verhaal.

Nieuwste ECMWF (erg weinig tijd): (zeer) gunstig maar met een kanttekening.

Ensemble gemiddelde (52 leden, dus dit is een andere output dan het avondmodel): algemeen beeld kennen we nu wel toch? We komen in een licht winters weertype terecht door noordelijke hogedruk blokkades en continentale wind. Diepwinters is onwaarschijnlijk door warme brongebieden (tot aan de Oeral nauwelijks echte vorst, later wordt dat wel beter maar dan is het nog niet hier). Er is niet veel wind, kleine kans op neerslag de hele periode en er komt meer ruimte voor zon zonder dat het nu echt een erg zonnige periode lijkt te worden.

Temperaturen: Vanaf de 22e december eerst dalen naar (dag/nacht) 6/3 C, op 2e kerst 4/0 C en daarna in het algemeen naar enkele graden boven nul overdag en wat lichte vorst in de nacht. Hoogste waarden in het uiterste noorden en noordwesten, laagste waarden in het oosten en zuidoosten.

Neerslag: als er wat valt kleine hoeveelheden maar er is tot aan de 28e vrijwel geen signaal, daarna neemt het lichtjes toe. Maar het blijft erg bescheiden.

Bewolking: na kerst meer ruimte voor de zon, maar afwisselend wolken en opklaringen en wie weet ook wel eens een echt zonnige of echt bewolkte dag lijkt een prima samenvatting.

Windrichting: vrijwel alles is continentaal, 20% gaat voor west of noordwest en 10% voor zuidwest (wat op zijn minst ook semicontinentaal kan zijn). Juist op de 31e ziet de oper overigens de rugas overtrekken en gaat de wind overal naar een westelijke richting. Dit bij meestal weinig wind. Als dit zo uitkomt ligt mist echt wel op de loer.

Windkracht: 80% van alle output houdt het onder de 4 Bft, gemiddelde is ten zuiden van de lijn Haarlem Lelystad Emmen 2 bft en ten noorden ervan zitten we dicht tegen de 3 Bft aan.

Samenvattend: alles oogt nog goed, jammer dat voor nu de weersomslag (hoog wordt naar zuidoosten gedrukt dan weet je wel genoeg) nu 31e door een meerderheid van de modellen wordt ingetekend. In regio midden gaat 60% voor die optie. Een meerderheid, maar er is een redelijke kans op een ander verloop. Ik zou me niet al teveel zorgen maken. Als dit nog 2-3 dagen en steeds overtuigender doorgaat moeten wordt het wat mij betreft een ander verhaal.
wat word er met die weeromslag bedoeld? Gaat dit over mist of regen en wind?

Ala ik het goed begrijp meer een verandering van de windrichting. Met een Westelijke wind word er veel vochtigere lucht aangevoerd, wat de kans op mist erg verhoogd. Tot nu toe staat er gewoon; droog, weinig wind, kans op mist. 🙂

Een verandering van windrichting regen of wind hangt er mee samen. De omslag is dat we eerst een noordelijk hjogedrukgebied hebben. Dan is de stroming droog, continentaal, vrij rustig en in deze tijd van het jaar vrijwel altijd te koud tot zeer koud.
Wat we nu zien is een hoog dat aan de wandel gaat van zeg Schotland via Nederland of Duitsland naar Oostenrijk. Dan kom je aan de noordkant, noordwestkant of westkant van het hoog te zitten. De stroming slaat om van zuidwest naar west of noordwest. het wordt met een zuidenwind in zo'n situatie niet warmer (meteen) want Franrkijk is ook volgelopen met koudere lucht. Maar als het hoog nog wat verder doorwandelt kom je bijna zeker in een zuidwestelijke stroming met lagedrukgebieden die de boel overnemen.
Ik heb de kaarten niet gezien. Een alternatief kan ook zijn dat we een atlantic ridge krijgen. Het hoog trekt dan ook weg maar vanaf de Azoren ontstaat er een opbouwende rug van hogedruk richting he tzeegebied tussen IJSland en schotland in. Dat is ook een weersomslag maar een van het koelere soort, die ook zomaar weer kan doorevolueren naar een blokkade. Dan kom je in westelijke, noordwestelijke en later noordelijke winden te zitten. De bovenluchten koelen goed af, de zee is onverminderd te warm. Dit leidt dan tot buien met een meer en meer winters karakter en zeker in de middelgebergten is er dan vaak veel sneeuw. Dat is ook een omslag en ook dat kan een vervolg zijn.

Edit: EPS clusters bekeken voor 28 dec 1 januari....Hier zien we toch echt de tweede optie al reden het meest terugkomen....Nie vanwege een Azorenhoog dat uitbouwt, maar het hoog gaat toch westelijker verplaatsen (retrograads). Aan de oostkant (zeg Scandinavie maar vaak nog oostelijker) komt een lagedrukgebied te liggen. Hiertussen zien we dan wat ik omschrijf: de wind neemt toe, de sneeuwkansen nemen toe en zeker in het begin lijkt kwakkelweer het vervolg. Daarna moeten we zien. In sommige maanden (dec 2010) blijft een dergelijke situatie lang bestaan of keert terug, de hoop voor winterliefhebbers is een pak sneeuw en een hoog dat daarna alsnog boven Scandinavie zijn intrek neemt.

Terug naar ons weer en dat is dus 31 december 2025: er is dus kans dat de weersomslag van 31 december er eens is die stabiliteit vervangt voor onstabiliteit. Op de dag zelf resulteert dit nog niet in veel wind, serieuze neerslag etc. Mistkansen nemen wel toe vrees ik maar...afwachten!

Laatst bewerkt:
Een verandering van windrichting regen of wind hangt er mee samen. De omslag is dat we eerst een noordelijk hjogedrukgebied hebben. Dan is de stroming droog, continentaal, vrij rustig en in deze tijd van het jaar vrijwel altijd te koud tot zeer koud.
Wat we nu zien is een hoog dat aan de wandel gaat van zeg Schotland via Nederland of Duitsland naar Oostenrijk. Dan kom je aan de noordkant, noordwestkant of westkant van het hoog te zitten. De stroming slaat om van zuidwest naar west of noordwest. het wordt met een zuidenwind in zo'n situatie niet warmer (meteen) want Franrkijk is ook volgelopen met koudere lucht. Maar als het hoog nog wat verder doorwandelt kom je bijna zeker in een zuidwestelijke stroming met lagedrukgebieden die de boel overnemen.
Ik heb de kaarten niet gezien. Een alternatief kan ook zijn dat we een atlantic ridge krijgen. Het hoog trekt dan ook weg maar vanaf de Azoren ontstaat er een opbouwende rug van hogedruk richting he tzeegebied tussen IJSland en schotland in. Dat is ook een weersomslag maar een van het koelere soort, die ook zomaar weer kan doorevolueren naar een blokkade. Dan kom je in westelijke, noordwestelijke en later noordelijke winden te zitten. De bovenluchten koelen goed af, de zee is onverminderd te warm. Dit leidt dan tot buien met een meer en meer winters karakter en zeker in de middelgebergten is er dan vaak veel sneeuw. Dat is ook een omslag en ook dat kan een vervolg zijn.
bedankt voor je duidelijke uitleg

Back
Bovenaan