Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat balen voor de liefhebbers in de bovenste regionen van Nederland! Ik hoop van ganse harten dat jullie nog wat ruimte vinden om nog lekker te stoken en te genieten van alle moois.

Wat betreft mijn regio Midden-Limburg, we komen er bekaaid vanaf zeg, ik ben wel happy. Als er nu nog een uurtje of 2 a 3 vertraging optreed zitten we zelf nog in het blauw met wind 3/4.

Heren weermannen dank je wel voor alle post en updates. De beste wensen voor jullie allemaal en stook veilig!

Na veel stress om het weer en uitzoeken op wat wanneer te schieten in Noord-West (goud in de avond, dikke kleuren en herrie in de nacht), ga ik het geloof ik morgen tóch weer overhoop gooien.

Ondanks wat spetters regen ben ik matig positief. Veel anders dan vorig jaar lijkt het niet te worden, en het vervliegen van (vooral) goud kan ik mij in berusten.

De laatste runs…even snel voordat ik naar de winkel ga om te verkopen…de wind neemt toe in de de loop van de dag…..
winderig met 5-6 bft boven land en 7-8 Bft aan zee..vlagerige wind. Regen mogelijk vanaf later in de avond vanaf grofweg delen van Friesland en noord Groningen en de wadden, rest lijkt droog te blijven….wind zal echt wel een spelbreker zijn met aan zee 80-90 km per uur stoten, binnenland 50-70 km per uur van oost naar west…veel stookplezier!

De laatste runs…even snel voordat ik naar de winkel ga om te verkopen…de wind neemt toe in de de loop van de dag…..
winderig met 5-6 bft boven land en 7-8 Bft aan zee..vlagerige wind. Regen mogelijk vanaf later in de avond vanaf grofweg delen van Friesland en noord Groningen en de wadden, rest lijkt droog te blijven….wind zal echt wel een spelbreker zijn met aan zee 80-90 km per uur stoten, binnenland 50-70 km per uur van oost naar west…veel stookplezier!
Dit is heel anders (en negatiever) dan wat de meeste apps en mensen hier aangeven. Ik had er meer vertrouwen in gehad als dat andersom was...

Wat is de windkracht voor Leeuwarden vandaag om 18:00uur en om 00:00 graag.

De recente kaarten die ik zie staan naar mijn inziens geen tijden bij.
B.v.d.

KNMI weersverwachting voor de jaarwisseling, hun verwachting is leidend voor de officiële waarschuwingen en het doorgaan van evenementen.

Vandaag & morgen​

Toenemende wind, rond de jaarwisseling in het noorden regen

Waarschuwingen
Rond de jaarwisseling en ook nieuwjaarsdag in het noorden en westen kans op zware windstoten (code geel).

Vanochtend is het bewolkt en valt er soms lichte motregen. De wind komt uit het zuidwesten en is matig boven land. Langs de kust staat een krachtige wind, later in het noordwesten een harde wind, windkracht 7.
Vanmiddag overheerst de bewolking. Het is op de meeste plaatsen droog. De middagtemperatuur loopt uiteen van 3°C in het zuidoosten tot 8°C in het noordwesten. De wind, uit het zuidwesten, is matig tot vrij krachtig boven land. Langs de noordwestkust staat later een stormachtige wind, windkracht 8. Langs de noordwestkust komen dan ook zware windstoten rond 80 km/uur voor.
Vanavond gaat het in het noorden regenen, elders blijft het droog. De wind waait stevig door met in het noordwesten en langs de westkust zware windstoten van 75-90 km/uur. In de rest van het land waait het iets minder hard, maar zijn ook windstoten tussen 55 en 70 km/uur mogelijk.

Nieuwjaarsnacht regent het in het noorden, elders is het zo goed als droog. De temperatuur ligt tussen 5°C in het zuidoosten en 10°C in het noordwesten. De wind komt uit het zuidwesten en is matig tot vrij krachtig. Aan zee is de wind hard tot stormachtig, windkracht 7 tot 8. In het noordwesten komen zware windstoten voor van 80-90 km/uur. In de rest van het land waait het iets minder hard, maar zijn ook windstoten tussen 55 en 75 km/uur mogelijk.
Nieuwjaarsochtend is het overwegend bewolkt. In het noorden regent het af en toe. De wind komt uit het zuidwesten en is vrij krachtig. Aan zee is de wind hard tot stormachtig, windkracht 7 tot 8. In het noorden en noordwesten komen zware windstoten voor van 80-90 km/uur en tot 100 km/uur vlak aan zee. In de rest van het land waait het iets minder hard, maar zijn ook windstoten tussen 60 en 70 km/uur mogelijk.
Nieuwjaarsmiddag is het bewolkt met regen, plaatselijk regent het stevig door. De maximumtemperatuur ligt rond 9°C. De wind die uit het zuidwesten komt, is vrij krachtig tot krachtig boven land en stormachtig, mogelijk korte tijd storm, windkracht 8 tot 9, aan de kust en op het IJsselmeer. In het westen en noorden komen zware windstoten voor van 80-90 km/uur boven land en tot 100 km/uur aan de kust. In de rest van het land zijn windstoten tot 75 km/uur mogelijk.
Nieuwjaarsavond regent het eerst, van het noordwesten uit wordt het droog. De wind draait naar een westelijke richting en neemt in kracht af. (Bron: KNMI)
Toon minder van het weerbericht

31/12/2024 07.21 uur LT
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen

De meer technische variant:

Guidance modelbeoordeling​

Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot woensdag 01 januari 2025 24.00 locale tijd

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HARMONIE run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:​

Boven Midden-Europa ligt een omvangrijk hogedrukgebied. De grenslaag is onder een subsidentie-inversie vochtig en stabiel. Met uitzondering van het noordelijk kustgebied is de grenslaag stabiel en vochtig. De luchtdrukgradiënt neemt geleidelijk verder toe. Het polaire front boven de noordelijke helft van de Noordzee is aanvankelijke stationair. Dinsdag (oudejaarsdag) trekt een lagedrukgebied over Schotland oostwaarts via het zuiden van Noorwegen. De gradient neemt daardoor later op dinsdag verder toe. Het NO-ZW georienteerde koufront van het laag bereikt dinsdagavond het noorden van de FIR en wordt in de nacht naar woensdag O-W georienteerd stationair net ten noorden van de Wadden verwacht. Een stabiele golf in het front zorgt ervoor dat het het front weer iets noordwaarts trekt, om vervolgens in woensdagmiddag en -avond als een actief front zuidoostwaarts over ons land te trekken. Daarna wordt de stroming noordwestelijk en komen we in maritiem polaire lucht.

Modelbeoordeling:​

Er zijn de gebruikelijke verschillen en tekortkomingen in de grenslaag. Eigenlijk is geen een van alle uitvoer voor de wolkenbasis bruikbaar. In de EC uitvoer is de basis te hoog, in de Harmonie uitvoer is de ruimtelijke verdeling niet goed en de basis te laag. Door de toenemende gradient zal de basis over het algemeen wel iets gaan oplopen. Na de stratus wordt de wind dinsdag en in de nacht naar woensdag een belangrijk aandachtspunt. Qua synoptische ontwikkeling zien we weinig verschillen tussen de EC- en de Harmonie uitvoer. De golf in het koufront blijft stabiel. Voor wat betreft de gele waarschuwingen voor windstoten hebben we gekozen voor een middenweg tussen EC en Harmonie. Zowel EC als Harmonie uitvoer komen woensdag overdag met 30% kans op windstoten van meer dan 100 km/uur aan de noordwestkant van de Waddeneilanden en aan de kust van Noord-Holland. SpEns uitvoer komt bij IJmuiden uiteraard met grotere kansen, dit station is niet zo representatief voor de kuststrook. We gaan vooralsnog uit van uitschieters tot 75-90 km/uur in de kustprovincies en 90-100 km/uur in de kustgebieden, rond de jaarwisseling alleen in het noordwestelijk kustgebied. In de loop van woensdag breidt het gebied met deze uitschieters zich uit over het noorden, westen en het IJsselmeergebied, de kans op >100 km/uur neemt dan af.

Aandachtspunten​

Temperatuur:​

Temperatuurverloop wordt voornamelijk door advectie bepaald. Tmax valt dinsdag laat in de avond. De uitvoer is nu vrij goed qua temperatuur.

Wind:​

We gaan uit van een windsnelheid, zowel de gemiddelde wind als de uitschieters, tussen de EC- en de Harmonie uitvoer in. Zie waarschuwingen.

Bewolking:​

Stratus rond 500 vt, alleen in het noorden eerst nog hogere basis. Dinsdag in de loop van de dag door de krimpende wind in het zuidoosten oplopende wolkenbasis. Bij het koufront dikke stratiforme bewolking met waarschijnlijk een smalle band stratus bij het grondfront. Ten westen van het koufront stijgende wolkenbasis en convectieve bewolking waarbij de toppen in het noordwesten geleidelijk stijgen naar FL180-200.

Neerslag:​

Uitvoer is bruikbaar. In totaal valt in het noordwesten 20-40 mm (Harmonie uitvoer), in het oosten 5-10 mm. In de EC uitvoer valt tot en met donderdag 00 UTC in het noorden 20-30 mm.

Zicht:​

In de stabiele grenslaag dinsdag aanvankelijk matig tot slecht zicht.

Paraaf meteoroloog: Huiskamp

Uitgifte: 31/12/2024 05.48 uur LT.
KNMI Guidance modelbeoordeling

• Like
Waarderingen: BENZ
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan