Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Idd heb zo vermoeden dat het allemaal wel mee gaat vallen.Het valt me tot nu toe alles mee.
Als dat zo is zullen veel mensen blij zijn!Voorspelling voor de 31e waren…
Eergisteren windkracht 7 en regen
Gisteren windkracht 6 en regen
Vandaag windkracht 5 en eind van de avond regen
Morgen windkracht 4 en droog ?
nou als ik je mag geloven ga ik er in noord oost friesland veel beter kunnen stoken!!Korte bespreking avond-modeloutput ECWMF en GFS (30-12 12.00 uur/06.00 uur) en de fijnmazige modellen. Alles heeft betrekking op het tijdvak 18-24.00 UTC op 31 december 2024.
Dit betreft steeds de gemiddelde waarden van de 52 leden resp. 32 leden van de ensembles
Ik bespreek de ensembles wat korter, om meer tijd aan de fijnmazige modellen te besteden. Maar helemaal logisch is het toch ook weer niet...
1) Korte samenvatting van de ECWMF-ensemble gemiddelden:
Neerslag: is overal alsnog naar beneden bijgesteld (waar deze kon vallen). Zo meteen per regio meer.
Wind: verbazingwekkend veel spreiding. Zelfs voor regio noordwest gaat 30% voor niet meer dan 5 Bft. Ja er zijn er ook die dik in de 6 Bft zitten.
Windstoten: die veranderen helaas nauwelijks.
Details per regio:
Regio Wadden en noordwest:
Regen: regen komt er vanaf stooktijd al in. Regio noordwest is van gemiddeld 4 naar 2 mm bijgesteld. Regio Wadden van 5 naar 4 mm. Er zijn nog steeds uitschieters.
Wind: dikke 6 Bft. Spreiding: 30% zit in de 5 Bft, maar er lijkt bifurcatie te zijn: het andere deel zit dik in de 6-7 Bft.
Windstoten: 23 m/s (rond middernacht), spreiding meest tussen 18-24 m/s
Stookcijfer: 3 (2-4)
Regio noord(oost):
Regen: danig naar beneden bijgesteld! Gemiddelde is nu 0 mm. Spreiding 0-1 mm. Weinig tot geen meetbare neerslag.
Wind: . Bovenin de 5 Bft schaal. Spreiding meest tussen grens 3/4 en 6/7 Bft.
Windstoten: gemiddeld 17 m/s, spreiding meest tussen 14 en 20 m/s.
Stookcijfer: 4,5 (3 en 6)
Regio West:
Regen: gemiddeld 0 mm/6 uur, spreiding meest 0-2 mm. Regenkans tijdens stoken klein. Weinig tot geen meetbare neerslag.
Wind: 5 Bft. Spreiding meest tussen grens 4 en grens 5/6 Bft
Windstoten: gemiddeld 18 m/s, spreiding meest tussen 14 en 20 m/s.
Stookcijfer: 4 (tussen 4 en 6)
Regio Midden:
Regen: gemiddeld 0,5 mm/6 uur, spreiding meest 0-2 mm. Kans op regen aanwezig, maar meest met geringe intensiteit.
Stookcijfer: 4,5 (tussen 3 en 6,5)
Regio Oost:
Regen: gemiddeld 0,5 mm/6 uur, spreiding meest 0-2 mm. Wat gespetter later op de avond is niet uit te sluiten. Lijkt weinig om het lijf te hebben
Wind: 5 Bft. Spreiding meest tussen 4 Bft en grens 5/6 Bft
Windstoten: gemiddeld 16 m/s, spreiding meest tussen 14 en 18 m/s.
Stookcijfer: 5 (tussen 3,5 en 6,5)
Regio Zuidwest:
Regen: gemiddeld 0 mm/6 uur, spreiding niet noemenswaardig. Vrijwel geen meetbare neerslag.
Wind: lage 5 Bft. Spreiding meest tussen een lage 4 Bft en grens 5/6 Bft
Stookcijfer: 5 (tussen 4 en 6,5)
Regio Zuid:
Regen: geen meetbare neerslag.
Wind: grens 4/5 Bft. Spreiding meest tussen grens 3/4 en 5 Bft
Windstoten: gemiddeld 16 m/s, spreiding meest tussen 13 en 18 m/s.
Stookcijfer: 5,5 (tussen 4 en 7)
Regio Zuidoost:
Regen: geen meetbare meetbare neerslag.
de (fijnmazige) modellen dan:
Kort antwoord: ze vallen allemaal binnen de spreiding van de ensembles. Wel is het zo dat de meeste voor een lijn Bergen Op Zoom Enschede west ervan aan de hoge kant zitten en ten zuidoosten ervan dat minder uitgesproken lijkt.
Ook blijkt uit die modellen dat echt overal de vooravond het beste moment is. 17 uur LT is best goed te doen in alle gebieden m.u.v. de westelijke Wadden.
Conclusie: regenkansen zijn overal verder afgenomen, alleen op de Wadden lijkt het echt behoorlijk nat te worden. Wind is in NW en Wadden zeker met de windstoten daarbij ronduit slecht. In het beste geval droog, windkracht 5 en windstoten van 70 km/uur of meer.
Zekerheid: Er is nog aardig wat spreiding qua wind. Maar zie mijn eerdere melding. Alle westelijke provincies neigen boven het gemiddelde in de operationele uitdraai wat betreft windgemiddelde.
Laatste GFS en ook Harmoni (DMI) zijn wat minder scheutig met de gemiddelde wind. Hopen dat dit een trend wordt.
Bedankt voor alle tijd en moeite die je in al je uiteenzettingen hebt gestoken @Jorginho !! Wat mij betreft altijd een duidelijk en realistisch beeld gegeven!Korte bespreking avond-modeloutput ECWMF en GFS (30-12 12.00 uur/06.00 uur) en de fijnmazige modellen. Alles heeft betrekking op het tijdvak 18-24.00 UTC op 31 december 2024.
Dit betreft steeds de gemiddelde waarden van de 52 leden resp. 32 leden van de ensembles
Ik bespreek de ensembles wat korter, om meer tijd aan de fijnmazige modellen te besteden. Maar helemaal logisch is het toch ook weer niet...
1) Korte samenvatting van de ECWMF-ensemble gemiddelden:
Neerslag: is overal alsnog naar beneden bijgesteld (waar deze kon vallen). Zo meteen per regio meer.
Wind: verbazingwekkend veel spreiding. Zelfs voor regio noordwest gaat 30% voor niet meer dan 5 Bft. Ja er zijn er ook die dik in de 6 Bft zitten.
Windstoten: die veranderen helaas nauwelijks.
Details per regio:
Regio Wadden en noordwest:
Regen: regen komt er vanaf stooktijd al in. Regio noordwest is van gemiddeld 4 naar 2 mm bijgesteld. Regio Wadden van 5 naar 4 mm. Er zijn nog steeds uitschieters.
Wind: dikke 6 Bft. Spreiding: 30% zit in de 5 Bft, maar er lijkt bifurcatie te zijn: het andere deel zit dik in de 6-7 Bft.
Windstoten: 23 m/s (rond middernacht), spreiding meest tussen 18-24 m/s
Stookcijfer: 3 (2-4)
Regio noord(oost):
Regen: danig naar beneden bijgesteld! Gemiddelde is nu 0 mm. Spreiding 0-1 mm. Weinig tot geen meetbare neerslag.
Wind: . Bovenin de 5 Bft schaal. Spreiding meest tussen grens 3/4 en 6/7 Bft.
Stookcijfer: 4,5 (3 en 6)
Regio West:
Regen: gemiddeld 0 mm/6 uur, spreiding meest 0-2 mm. Regenkans tijdens stoken klein. Weinig tot geen meetbare neerslag.
Windstoten: gemiddeld 18 m/s, spreiding meest tussen 14 en 20 m/s.
Stookcijfer: 4 (tussen 4 en 6)
Regio Midden:
Regen: gemiddeld 0,5 mm/6 uur, spreiding meest 0-2 mm. Kans op regen aanwezig, maar meest met geringe intensiteit.
Stookcijfer: 4,5 (tussen 3 en 6,5)
Regio Oost:
Regen: gemiddeld 0,5 mm/6 uur, spreiding meest 0-2 mm. Wat gespetter later op de avond is niet uit te sluiten. Lijkt weinig om het lijf te hebben
Wind: 5 Bft. Spreiding meest tussen 4 Bft en grens 5/6 Bft
Stookcijfer: 5 (tussen 3,5 en 6,5)
Regio Zuidwest:
Regen: gemiddeld 0 mm/6 uur, spreiding niet noemenswaardig. Vrijwel geen meetbare neerslag.
Wind: lage 5 Bft. Spreiding meest tussen een lage 4 Bft en grens 5/6 Bft
Stookcijfer: 5 (tussen 4 en 6,5)
Regio Zuid:
Regen: geen meetbare neerslag.
Regio Zuidoost:
Regen: geen meetbare meetbare neerslag.
de (fijnmazige) modellen dan:
Kort antwoord: ze vallen allemaal binnen de spreiding van de ensembles. Wel is het zo dat de meeste voor een lijn Bergen Op Zoom Enschede west ervan aan de hoge kant zitten en ten zuidoosten ervan dat minder uitgesproken lijkt.
Ook blijkt uit die modellen dat echt overal de vooravond het beste moment is. 17 uur LT is best goed te doen in alle gebieden m.u.v. de westelijke Wadden.
Conclusie: regenkansen zijn overal verder afgenomen, alleen op de Wadden lijkt het echt behoorlijk nat te worden. Wind is in NW en Wadden zeker met de windstoten daarbij ronduit slecht. In het beste geval droog, windkracht 5 en windstoten van 70 km/uur of meer.
Zekerheid: Er is nog aardig wat spreiding qua wind. Maar zie mijn eerdere melding. Alle westelijke provincies neigen boven het gemiddelde in de operationele uitdraai wat betreft windgemiddelde.
Laatste GFS en ook Harmoni (DMI) zijn wat minder scheutig met de gemiddelde wind. Hopen dat dit een trend wordt.
Voorspelling voor de 31e waren…
Voorspelling voor de 31e waren…
Daarom had je het ook niet zo lang moeten mijden, wij zijn al door diverse fases van rouw heen en zitten nu in berustingHeb dit topic zo lang mogelijk vermeden, maar wat een drama voorspelling voor het westen hier, 3e jaar op helemaal ruk![]()
Buienradar geeft voor mij bft5 aan. Dat is nog redelijk wat (vergelijkbaar met vorig jaar). Als dit zo aan houdt, dan ben ik er zeer content mee. Maar als ik het zo lees zit jij meer naar de kust. Hopelijk gaat het front nog een stukje noordelijker dan nu aangegeven wordt. Beter voor jouw en ook voor mijman wat hoop ik dat we in friesland nog een 5bft krijgen ipv 6...
Buienradar is hier ook een stuk positiever, helaas harmonie nietBuienradar geeft voor mij bft5 aan. Dat is nog redelijk wat (vergelijkbaar met vorig jaar). Als dit zo aan houdt, dan ben ik er zeer content mee. Maar als ik het zo lees zit jij meer naar de kust. Hopelijk gaat het front nog een stukje noordelijker dan nu aangegeven wordt. Beter voor jouw en ook voor mij![]()