Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier vlogen net de vonken alle kanten op bij een fontein, en de bombettes van een (20mm) cakeje kwamen een stukje verderop neer. Als daar 2 Bft bij op komt is het drama...

Windy houd het er nog steeds op dat er pas rond 22.00 uur een windkracht 5 staat hier.
Als het nog een paar uurtjes opschuift zou helemaal prima zijn.

• Like
Waarderingen: l166
Mijn 2 weerapps geven beide windkracht 4 tot 19:00 aan en vanaf dan windkracht 5.
Maar qua windsnelheden zit er 5km/h verschil in dus redelijk vergelijkbaar met vandaag.
Ik zag vandaag een aantal goudbakken de lucht in gaan en die hielden goed stand, dus ik zie het wel goed komen (nu even snel hout vinden om het op af te kloppen)

Toch bijzonder al die verschillen te zien. Avalanche meld koppende bombettes en hier in Roermond zo goed als windstil en perfecte omstandigheden.

Ik zou gewoon de harmonie voorspelling aanhouden zoals eerder al aangegeven meest nauwkeurig:
Nouja volgens de weerman van AVP kunnen we beter windy in de gaten houden.. harmonie is van de knmi en die hebben niet zoveel met vuurwerk

Ik ga geloof ik alles schieten zoals ik bedacht had. Als ik zie hoe nu met 5bft de boel prima de lucht in gaat, ook hoge crackling tails...en filmpjes zie van Kingsmennekes en RotP tot Screams met 5-6bft...zelfs een Kyoto Kamuro ziet er nog genietbaar uit en wordt aldus gemeld door ooggetuigen... Crossettes, da wordt 'm niet. Maar verder...volgens mij hoeft er niks aangepast te worden. En met m'n schuine schietplankje 10gr tegen de wind in... Zo begin ik steeds meer te denken, jongens (en dame). Moet ik nog wel ff wat ontkooien en weer van zolder halen 😅

Ik ga geloof ik alles schieten zoals ik bedacht had. Als ik zie hoe nu met 5bft de boel prima de lucht in gaat, ook hoge crackling tails...en filmpjes zie van Kingsmennekes en RotP tot Screams met 5-6bft...zelfs een Kyoto Kamuro ziet er nog genietbaar uit en wordt aldus gemeld door ooggetuigen... Crossettes, da wordt 'm niet. Maar verder...volgens mij hoeft er niks aangepast te worden. En met m'n schuine schietplankje 10gr tegen de wind in... Zo begin ik steeds meer te denken, jongens (en dame). Moet ik nog wel ff wat ontkooien en weer van zolder halen 😅
Hier gaat alles de lucht in omgeving noord oost friesland

Mijn 2 weerapps geven beide windkracht 4 tot 19:00 aan en vanaf dan windkracht 5.
Maar qua windsnelheden zit er 5km/h verschil in dus redelijk vergelijkbaar met vandaag.
Ik zag vandaag een aantal goudbakken de lucht in gaan en die hielden goed stand, dus ik zie het wel goed komen (nu even snel hout vinden om het op af te kloppen)
Grappig inderdaad bij mij geeft buienradar en weer.nl de hele avond tot 21.00 4b dan tm 23 uur b5 en 24 uur 6b.

en weerplaza en weeronline de hele avond tm 22 uur 6b en dan tot 24 uur 7b.

Voor mijn eigen rust geloof ik alleen nog maar buienradar en weer.nl. kan niet anders dan dat buienradar het goed heeft. Top app

Korte bespreking avond-modeloutput ECWMF en GFS (30-12 12.00 uur/06.00 uur) en de fijnmazige modellen. Alles heeft betrekking op het tijdvak 18-24.00 UTC op 31 december 2024.
Dit betreft steeds de gemiddelde waarden van de 52 leden resp. 32 leden van de ensembles

Ik bespreek de ensembles wat korter, om meer tijd aan de fijnmazige modellen te besteden. Maar helemaal logisch is het toch ook weer niet...

1) Korte samenvatting van de ECWMF-ensemble gemiddelden:
Neerslag: is overal alsnog naar beneden bijgesteld (waar deze kon vallen). Zo meteen per regio meer.
Wind: verbazingwekkend veel spreiding. Zelfs voor regio noordwest gaat 30% voor niet meer dan 5 Bft. Ja er zijn er ook die dik in de 6 Bft zitten.
Windstoten: die veranderen helaas nauwelijks.

Details per regio:

Regio Wadden en noordwest:

Regen: regen komt er vanaf stooktijd al in. Regio noordwest is van gemiddeld 4 naar 2 mm bijgesteld. Regio Wadden van 5 naar 4 mm. Er zijn nog steeds uitschieters.
Wind: dikke 6 Bft. Spreiding: 30% zit in de 5 Bft, maar er lijkt bifurcatie te zijn: het andere deel zit dik in de 6-7 Bft.
Windstoten: 23 m/s (rond middernacht), spreiding meest tussen 18-24 m/s
Stookcijfer: 3 (2-4)

Regio noord(oost):
Regen: danig naar beneden bijgesteld! Gemiddelde is nu 0 mm. Spreiding 0-1 mm. Weinig tot geen meetbare neerslag.
Wind: . Bovenin de 5 Bft schaal. Spreiding meest tussen grens 3/4 en 6/7 Bft.
Windstoten: gemiddeld 17 m/s, spreiding meest tussen 14 en 20 m/s.
Stookcijfer: 4,5 (3 en 6)

Regio West:
Regen: gemiddeld 0 mm/6 uur, spreiding meest 0-2 mm. Regenkans tijdens stoken klein. Weinig tot geen meetbare neerslag.
Wind: 5 Bft. Spreiding meest tussen grens 4 en grens 5/6 Bft
Windstoten: gemiddeld 18 m/s, spreiding meest tussen 14 en 20 m/s.
Stookcijfer: 4 (tussen 4 en 6)

Regio Midden:
Regen: gemiddeld 0,5 mm/6 uur, spreiding meest 0-2 mm. Kans op regen aanwezig, maar meest met geringe intensiteit.
Wind: 5 Bft. Spreiding meest tussen grens 4 en grens 5/6 Bft
Windstoten: gemiddeld 17 m/s, spreiding meest tussen 14 en 20 m/s.
Stookcijfer: 4,5 (tussen 3 en 6,5)

Regio Oost:
Regen: gemiddeld 0,5 mm/6 uur, spreiding meest 0-2 mm. Wat gespetter later op de avond is niet uit te sluiten. Lijkt weinig om het lijf te hebben
Wind: 5 Bft. Spreiding meest tussen 4 Bft en grens 5/6 Bft
Windstoten: gemiddeld 16 m/s, spreiding meest tussen 14 en 18 m/s.
Stookcijfer: 5 (tussen 3,5 en 6,5)

Regio Zuidwest:
Regen: gemiddeld 0 mm/6 uur, spreiding niet noemenswaardig. Vrijwel geen meetbare neerslag.
Wind: lage 5 Bft. Spreiding meest tussen een lage 4 Bft en grens 5/6 Bft
Windstoten: gemiddeld 16 m/s, spreiding meest tussen 14 en 18 m/s.
Stookcijfer: 5 (tussen 4 en 6,5)

Regio Zuid:
Regen: geen meetbare neerslag.
Wind: grens 4/5 Bft. Spreiding meest tussen grens 3/4 en 5 Bft
Windstoten: gemiddeld 16 m/s, spreiding meest tussen 13 en 18 m/s.
Stookcijfer: 5,5 (tussen 4 en 7)

Regio Zuidoost:
Regen: geen meetbare meetbare neerslag.
Wind: grens 4/5 Bft. Spreiding meest tussen grens 3/4 en 5 Bft
Windstoten: gemiddeld 16 m/s, spreiding meest tussen 13 en 18 m/s.
Stookcijfer: 5,5 (tussen 4 en 7)

de (fijnmazige) modellen dan:
Kort antwoord: ze vallen allemaal binnen de spreiding van de ensembles. Wel is het zo dat de meeste voor een lijn Bergen Op Zoom Enschede west ervan aan de hoge kant zitten en ten zuidoosten ervan dat minder uitgesproken lijkt.
Ook blijkt uit die modellen dat echt overal de vooravond het beste moment is. 17 uur LT is best goed te doen in alle gebieden m.u.v. de westelijke Wadden.

Conclusie: regenkansen zijn overal verder afgenomen, alleen op de Wadden lijkt het echt behoorlijk nat te worden. Wind is in NW en Wadden zeker met de windstoten daarbij ronduit slecht. In het beste geval droog, windkracht 5 en windstoten van 70 km/uur of meer.

Zekerheid: Er is nog aardig wat spreiding qua wind. Maar zie mijn eerdere melding. Alle westelijke provincies neigen boven het gemiddelde in de operationele uitdraai wat betreft windgemiddelde.
Laatste GFS en ook Harmoni (DMI) zijn wat minder scheutig met de gemiddelde wind. Hopen dat dit een trend wordt.

Laatst bewerkt:
Thnx Jorghino voor je dagelijkse updates, ik heb er erg van genoten, Alvast een fantastische jaarwisseling met gunstige wind toegewenst.

1 klein vraagje bij west reken je dan ook de kust strook of moet ik er 1 beaufortte bij optellen of meer naar de voorspelling nw kijken.

Thnx Jorghino voor je dagelijkse updates, ik heb er erg van genoten, Alvast een fantastische jaarwisseling met gunstige wind toegewenst.

1 klein vraagje bij west reken je dan ook de kust strook of moet ik er 1 beaufortte bij optellen of meer naar de voorspelling nw kijken.
Thx en het was me een waar genoegen. De wind: overal waar deze aanlandig is, is deze aan de kust inderdaad hoger. Maar dan hebben we het pal aan de kust. De eerste 5-10 km. Maar modellen met een net wat meer westelijke component gaan verder landinwaarts. Nemen we ene fijnmazig model als Harmonie (degene die nu net binnen is is van het Dansk Meteorologisk Institut) dan zien we hier een wind die bijna pal zuid is. Dan maakt het voor de hele zuid Hollandse kust, ook het strand, gemiddeld vrijwel niks uit. Windstoten zijn er wel wat forser.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan