Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vorig jaar dachten we ook "het valt wel mee" toen de weersvoorspellingen rond deze datum bekend werden, en uiteindelijk werd het toch het slechtste scenario namelijk veel wind en regen .

Aangezien deze wind en regen nu ook weer terug te zien is in de weerkaarten / voorspellingen ga ik er maar vanuit dat het dit jaar hetzelfde liedje is, precies op 31 December het slechtste weer wat je maar kunt hebben bah

Dit topic kun je maar beter vermijden tot 5 dagen voor de 31e. Met 22/23 was het 10 dagen van tevoren nog vrij gunstig en uiteindelijk was het regen en storm dus laat je niet gek maken. (en toch blijf ik ook stiekem af en toe dit topic checken haha)

De Atlantische hogedruk blijft ook in de week van 30 december tot en met 6 januari aanwezig, maar om dit hoog heen worden neerslaggebieden naar onze omgeving gevoerd. Het lijkt dan ook iets natter te zijn dan gebruikelijk, maar opnieuw is van kletsnat weer geen sprake. Wel kunnen neerslaggebieden in de tweede kerstweek soms voor enige nattigheid zorgen.

Aldus Weerplaza.

Vorig jaar rond deze tijd was de spreiding in de pluimen ook nog enorm groot. Wel lag zowel de mediaan als het gemiddelde toen hoger dan nu, al verschilde dat toen ook van run tot run. En ook vorig jaar riep men dat het er beter uit zag dan het jaar ervoor, wat we nu ook weer allemaal doen.

We maken ons helemaal gek. En ergens ook terecht. 2 jaar corona, 2 jaar rot weer. Mag het aub een keertje een mooi weer zijn!? Zelfs de niet vuurwerkliefhebbers in mijn omgeving roepen dat, die gunnen het 'ons'. Dus kom maar door met dat scandihoog, beaufoortje of 2/3 en vorst aan de grond.

Vorig jaar rond deze tijd was de spreiding in de pluimen ook nog enorm groot. Wel lag zowel de mediaan als het gemiddelde toen hoger dan nu, al verschilde dat toen ook van run tot run. En ook vorig jaar riep men dat het er beter uit zag dan het jaar ervoor, wat we nu ook weer allemaal doen.

We maken ons helemaal gek. En ergens ook terecht. 2 jaar corona, 2 jaar rot weer. Mag het aub een keertje een mooi weer zijn!? Zelfs de niet vuurwerkliefhebbers in mijn omgeving roepen dat, die gunnen het 'ons'. Dus kom maar door met dat scandihoog, beaufoortje of 2/3 en vorst aan de grond.
Het was vorig jaar ook wat beter dan het jaar ervoor. De grootschalige situatie lijkt inderdaad op de twee voorafgaande jaren al lijkt in het grootste deel van de verwachtingen de straalstroom noordelijker te liggen dan vorig jaar. Bovendien hadden we vorig jaar nog wel de pech dat zich tegen oud en nieuw een uitdiepende depressie voor Ierland bevond die zijn tentakels over NW Europe uitspreidde. Dat kan nu ook, zeker, maar toch is het gemiddeld gezien een verschil dat er vaker dan toen een hoog vrij dicht in de buurt wordt berekend. Zonder uitdiepende, sturende depressie lijkt het met de wind behoorlijk mee te vallen gemiddeld. Maar er zitten toch lijntjes bij die ik ook niet als "gunstig" zou willen omschrijven. De komende week krijgen we vast al (wat) meer duidelijkheid.

De stress en spanning van nu al 3x per dag alle weerkaarten bekijken. Ergens vind het toch stiekem ook wel een deel van de voorpret/spanning. Als het uiteindelijk maar een beetje meevalt (licht wisselvallig, windkracht 3/4) dan ben ik tevreden. Zoals ik de weerkaarten op dit moment interpreteer zal het er om gaan spannen. Bovengenoemde "meevallende" weer is voor nu het aannemelijks, zelfs nog ietsjes beter, maar het lijntje met veel wind is wel erg dun. Lijkt toch een mogelijke aardige storm setting in de kaarten te zitten voor 1 januari op het moment. Hopelijk schuift dat niet naar voren. Overging van hoge naar lage druk lijkt precies zo rond de 31e a 1e plaats te gaan vinden. Spannend!!

overview_20241218_06_330.jpg

De nieuwste GFS run (0600z) geeft dan weer aardig rustig weer op!

Daar gaan we weer!
1 van de spannendste topics om in de gaten te houden.
Hopen dat we dit jaar heerlijk stook weer hebben!

overview_20241218_06_330.jpg

De nieuwste GFS run (0600z) geeft dan weer aardig rustig weer op!
Is dit niet de Oper van GFS die je hier ziet? Die zit in de laatste run helemaal onderaan ongeveer in het ensemble. Zou mooi zijn als de rest een beetje hier naar toe gaat trekken…

Zo zie je dat het nog alle kanten op kan gaan. De Oper zat in de vorige run behoorlijk bovenin waardoor we bijna stormkaarten kregen.

Is dit niet de Oper van GFS die je hier ziet? Die zit in de laatste run helemaal onderaan ongeveer in het ensemble. Zou mooi zijn als de rest een beetje hier naar toe gaat trekken…

Goede vraag... Hoe kan ik dat zien? :)

Laatst bewerkt:
Goede vraag... Hoe kan ik dat zien? :)
Dat zie ik niet zo snel eerlijk gezegd. Maar volgens mij is de Oper vaak de standaard waar men vanuit gaat(?). Daarnaast vertonen de kaarten van de afgelopen twee runs grote gelijkenis met de Oper in het esemblemodel van diezelfde runs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan