Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
En dat te bedenken dat het van kerst tot de 29ste ongeveer gewoon rustig weer word. Daarna lijken er veel depressies te komen met veel wind.

Hopelijk schuift het allemaal nog wat op de goede kant op voor ons.

Loopt wel los joh, nog 13 dagen! Alle mogelijkheden liggen nog op tafel wat mij betreft.
Zo sta ik er zelf ook in. Frustrerende aan dit topic is dat je toch elke keer weer even gaat kijken en je jezelf er ook gek mee maakt. Ben een absolute leek, maar ik hou me vast aan het feit dat er nog 13 dagen te gaan zijn en het op dit moment nog redelijk wat kan verschuiven. Daarnaast is het uiteindelijk ook een van de weinige componenten waar we geen invloed op hebben de 31e. Is het goed weer dan gaan we helemaal los, valt het tegen dan kijken we gewoon wat veilig en verantwoord kan.

Als ik zo de meeste weersites afloop is het voor Breda behoorlijk hetzelfde.
Beetje miezerig snachts met windkracht 3.

Maar goed, kan nog alle kanten op natuurlijk. Die regen weg zou perfect zijn...

Wat mij verbaast is dat we nu op 18 december zitten, en de voorspellingen voor de komende tijd is dat het rond de 10 graden blijft. Best bizar vind ik persoonlijk.

Haha dat zou wat zijn ja nog slechter dan vorig jaar, dan heb ik volgend jaar in ieder geval een goede start van de collectie 🙃

Maar he nog 2 weken, er kan werkelijk nog van alles veranderen, hopelijk ook in temperatuur die 10+ graden de laatste keren is niet echt sfeer verhogend ook.

Afgelopen jaar had ik hier tussen de 8 en 12 m/s aan wind (5 tot 6 B) en buien. Aangezien de bandbreedte van de ensambles tussen grofweg 2 en 4B zit is dat sowieso een duidelijke verbetering. Nu hopen dat het droog blijft en het liefst natuurlijk die 2B en een graadje vorst maar dat laatste lijkt er nog niet in te zitten.

Haha dat zou wat zijn ja nog slechter dan vorig jaar, dan heb ik volgend jaar in ieder geval een goede start van de collectie 🙃

Maar he nog 2 weken, er kan werkelijk nog van alles veranderen, hopelijk ook in temperatuur die 10+ graden de laatste keren is niet echt sfeer verhogend ook.
Ik neem die 10+ graden met liefde als het bijna windstil is met een heldere lucht!

Even kort GFS ensembles: vergelijkbaar met gisteravond. GFS zit voor regio midden gemiddeld exact tussen 3 en 4 B in. Er zijn wel meer lijntjes gekomen die vol in de 5B zitten.
Neerslag: na een periode van enkele dagen met nauwelijks neerslag en een zwakke wind zien we met name vanaf de 29e het signaal toenemen. Dit is een consistent signaal.
Temperatuur: duidelijk boven de norm. Gemiddelde 3-4C in de nacht, 8 -9 C overdag. Ongeveer 15-20% van de uitdraai gaat voor temperaturen rond of iets onder de norm.

Kortom: geen reden tot gejuich, geen reden tot zorgen. Alles tussen vrij koud, droog weer met weinig wind aan de ene kant en zacht, winderig en regenachtig weer als ander uiterste is mogelijk.

Edit: vergelijken we met ECMWF gisteravond, dan zien we als belangrijkste verschil dat ECMWF bij 20% van de leden gaat voor duidelijk kouder en gewoon te koud weer. GFS laat dit niet toe of is duidelijk minder uitgesproken. De reden is dat in die leden het steeds aanwezige hoog niet zuid van ons zit maar juist wat noord van ons. De aanvoer is dan zwak of oost.

Laatst bewerkt:
En toch zie ik weer; hoe dichterbij het komt, hoe 'minder goed' de kaarten worden mijns inziens. Ik probeer elke GFS en ECMWF te volgen, maar de lijntjes (wind) komen steeds dichterbij elkaar te liggen. Wil graag positief blijven, maar volgens mij draait het uiteindelijk gewoon weer uit op een winderig oud & nieuw.

Correct me if I'm wrong :)

Ik kijk niet meer lol. De hele tijd waren de laatste dagen van het jaar droog, nu staat er opeens regen met oud en nieuw :mad:

Ik ben zeker geen weerman maar als je nu naar windy kijkt ziet het er al een stuk beter uit. Ik hoop dat dit zo blijft of dat die storm pas 2 jan zou komen.

Ik weet ook dat het nog 13 dagen duurt dus alles kan nog veranderen later we maar hopen voor het beste

Nieuwste ECMWF voor regio midden:
De lijn blijft gehandhaafd. Samenvattend voor de 31e gemiddelden:
Temperatuur tussen 3 en 8 C, dus te zacht
Wind: gemiddeld iets meer dan 4 m/s wat exact middenin de 3B schaal is.
Neerslagsignalen: duidelijk aanwezig en gemiddeld goed vergelijkbaar met vorig jaar.

Algehele lijn: in de week voor oud/nieuw is het rustig en droog met weinig ruimte voor de zon. De temperatuur piekt rond kerstmis met Txc 12 C en Tn 7C. Daarna zien we een licht dalende tendens zonder dat het koud wordt.
Vanaf de 29e zien we meer neerslagsignalen, aantrekkende wind en temperaturen nog steeds boven de norm. Het blijft daarbij somber. Een 10-15% ensembleleden houdt het op temperaturen rond of wat onder normaal.

Bekijken we het kort over het hele land dan valt er wel wat meer op:
1) I.v.m. met positie hoog en met name de as zien we dat regio zuid meer kans heeft op vorst in de nacht dan regio noord. Met name Wadden en regio NW hebben een beduidend kleinere kans.
2) Opklaringen: kans net wat groter in zuid dan noord.
3) Wind: noordelijk kustgebied zit echt in de 4 B. Geen drama, net wat minder gunstig.

De as van het hoog zal waarschijnlijk west oost georienteerd zitten en in een redelijk percentage output dicht bij ons land liggen. Dat is gunstig want de wind is dan zwak. Ten zuiden van de as is de wind dan uit oostelijke richtingen, ten noorden uit westelijke richtingen. Wat de vorstkans (maar ook koudere dagen) voor regio zuid en met name zuidoost wel verklaart.

Ahh, ik denk dat het allemaal wel meevalt. Gewoon perfect stookweer...

Bijlagen

• Screenshot_20241218_100814_Chrome.jpg
    Screenshot_20241218_100814_Chrome.jpg
    483,7 KB · Weergaven: 62
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan