Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Update van mijn kant, en dank naar de andere weermannen. Ik heb een iets andere blik erop uiteindelijk wel met redelijk dezelfde uitkomst.

Ik ben niet zo bezig met het MJO/NAO/SSW verhaal. Anderen zijn hier dagen mee bezig, en ik zie zelfs weermannen hier al jaren mee flippen. Het Polar vortex verhaal idem dito, uiteindelijk moeten we het gewoon doen wat de modellen ons voorschotelen. En ik finetune dat in de week of dagen voor een bepaalde periode. Ik ben al ruim 25 jaar met het weer bezig, waarvan de laatste 15 echt meer hobbymatig. Ik zie dat de aanloop naar oud en nieuw veel rustiger is dan andere jaren, maar dit zegt nog helemaal niks.

Accent lag vrij lang op hogedruk invloeden vanaf de najaar. Ik heb dit een tijd geleden ook al gepost hier, en die trend heeft zich nog lang voortgezet, langer dan de aanloop van de afgelopen meer windrijke oud en nieuw vanaf Corona. Inmiddels is dat ook al een tijd geleden. En heeft ook dat niet het eeuwige leven. De in de W-circulatie zien we langzaam aan al piekjes komen.

We zagen 27 november al storm Conall terug, en ook gisteren was het weer raak met veel wind van een actieve randstoring. Actueel ligt laag (Doraugh) voor de kust, maar omdat wij zodanig bij de kern liggen. Blijft het windveld van betekenis ruimschoots buiten onze landsgrenzen. Daarna zien we weer herstel in de atmosfeer, rond volgend weekend resulteerd zich dat uiteindelijk even tijdelijk in een gunstige periode voor stralingsvorst.

Screenshot 2024-12-07 at 13-20-16 Meteociel - Modèle Numérique américain CFS.png

Daarna zien we weer de W-Circulatie op volle toeren gaan draaien, deze trend >>>Het gaat niet hard, dat moet gezegd worden. Gaat telkens meer en meer terug komen rond kerst oud en nieuw. Over een periode 3 maanden bekijk ik het al, want dit gaat niet over 1 nacht ijs. Daarvoor moet je het echt intensief volgen. Ik zie het telkens een stapje groeien. Helemaal gerust ben ik er dus niet op. Het liefst gaat de bezem er nog eens flink goed door zo vlak voor kerst, dat daarna herstel komt.

Het volgende bericht is weer rondom volgend weekend. Dat is hoe ik het telkens doe op een weekje afhankelijk van patroon. Met hogedruk is dat veel gemakkelijker om verwachtingen te maken. Het weer is dan veel rustiger van aard, en ook hierin kan een slechtere dag zitten. Maar stukken minder dan bij een voll westcirculatie die op gang komt. Dan is het binnen een week en zelfs een paar dagen al lastiger om verwachtingen te maken, er gebeurd heel veel in de atmosfeer.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Update van mijn kant, en dank naar de andere weermannen. Ik heb een iets andere blik erop uiteindelijk wel met redelijk dezelfde uitkomst.

Ik ben niet zo bezig met het MJO/NAO/SSW verhaal. Anderen zijn hier dagen mee bezig, en ik zie zelfs weermannen hier al jaren mee flippen. Het Polar vortex verhaal idem dito, uiteindelijk moeten we het gewoon doen wat de modellen ons voorschotelen. En ik finetune dat in de week of dagen voor een bepaalde periode. Ik ben al ruim 25 jaar met het weer bezig, waarvan de laatste 15 echt meer hobbymatig. Ik zie dat de aanloop naar oud en nieuw veel rustiger is dan andere jaren, maar dit zegt nog helemaal niks.

Accent lag vrij lang op hogedruk invloeden vanaf de najaar. Ik heb dit een tijd geleden ook al gepost hier, en die trend heeft zich nog lang voortgezet, langer dan de aanloop van de afgelopen meer windrijke oud en nieuw vanaf Corona. Inmiddels is dat ook al een tijd geleden. En heeft ook dat niet het eeuwige leven. De in de W-circulatie zien we langzaam aan al piekjes komen.

We zagen 27 november al storm Conall terug, en ook gisteren was het weer raak met veel wind van een actieve randstoring. Actueel ligt laag (Doraugh) voor de kust, maar omdat wij zodanig bij de kern liggen. Blijft het windveld van betekenis ruimschoots buiten onze landsgrenzen. Daarna zien we weer herstel in de atmosfeer, rond volgend weekend resulteerd zich dat uiteindelijk even tijdelijk in een gunstige periode voor stralingsvorst.

Bekijk bijlage 1804285

Daarna zien we weer de W-Circulatie op volle toeren gaan draaien, deze trend >>>Het gaat niet hard, dat moet gezegd worden. Gaat telkens meer en meer terug komen rond kerst oud en nieuw. Over een periode 3 maanden bekijk ik het al, want dit gaat niet over 1 nacht ijs. Daarvoor moet je het echt intensief volgen. Ik zie het telkens een stapje groeien. Helemaal gerust ben ik er dus niet op. Het liefst gaat de bezem er nog eens flink goed door zo vlak voor kerst, dat daarna herstel komt.

Het volgende bericht is weer rondom volgend weekend. Dat is hoe ik het telkens doe op een weekje afhankelijk van patroon. Met hogedruk is dat veel gemakkelijker om verwachtingen te maken. Het weer is dan veel rustiger van aard, en ook hierin kan een slechtere dag zitten. Maar stukken minder dan bij een voll westcirculatie die op gang komt. Dan is het binnen een week en zelfs een paar dagen al lastiger om verwachtingen te maken, er gebeurd heel veel in de atmosfeer.

Met vriendelijke groet,

Tatanka
Wederom bedankt voor je inzichten, leer er elke keer ook weer meer over. :D

Bekijk bijlage 1804285

Met vriendelijke groet,

Tatanka
Mooi stuk! Wat een ervaring zeg, daar kan ik nog wat van leren. Het gaat interessant worden

675406ca8a1aa.png

675406cac0252_thumb_medium.jpg

Deze plaatjes behoeven weinig tekst en uitleg, het aandeel westen/zuidwesten wind wordt groter (aangeslingerd door een lage druk gebied ten NO van Canada) en het aandeel storing die daarmee onze kant op komt (regen) vergroot..
Boven de pool blijft het op hoogte onstuimig dus stabiele en voorspelbare drukgebieden zijn het niet.

Maar...om een lang moeilijk verhaal kort te maken..
Ziet het er beter uit dan de afgelopen 2 jaar??🙄
Ik lees in ieder geval nog niets over storm..windkracht 6 enz..
In grote lijnen is er nog geen zicht op stabiel winter weer in iedergeval. Dan moet er eerst een hoop veranderen in de patronen.

Dus ja we zitten nu in de modus welke we de afgelopen jaren ook hebben gezien. Elke dag een gebedje doen voor de weergoden is mijn advies.

Daar gaan we weer. Het onderbuikgevoel kan weer beginnen. :d Hoop toch echt op wat beter weer dit jaar. Maar goed we hebben het wat dat betreft niet voor het zeggen helaas. Duimen maar.

Wat betreft de tweede helft van december zijn de signalen zo slecht nog niet. Een aantal dingen die opvallend zijn dat er een groeiend signaal is voor een gunstige MJO (Madden Julian Oscillation) rond deze periode en daarnaast ook nog een groeiend signaal voor een SSW (sudden stratospheric warming). Op dit moment suggereren weermodellen dat de MJO de tweede helft van December zich in de fases 5 en 6 zal bevinden. Dit zou gunstig zijn voor de formatie van een negatieve NAO (North Atlantic Oscillation). Dit is erg impactvol over hoe ons weer er rond die periode mogelijk uit komt te zien. Een NAO- houdt in dat er een sterkere atlantische blokkering aanwezig is (hogedrukgebied trekt noord). Aangezien deze periode nog ver verwijderd is, hebben de weermodellen moeite om dit op te pikken, maar ik heb al een aantal runs gezien waarin dit wel gebeurt. Dan volgt het scenario van een uitpunting van hogedruk richting Groenland, waarbij de straalstroom op slot wordt gezet (weinig wind) en europa klaar staat voor winterse perikelen door uitbraken van maritiem of arctische lucht uit het noorden. Naast de MJO is er ook een degelijk signaal voor een opwarming hoog in de stratosfeer. Ook lijkt de positie van de opwarming gunstig voor Europa, meer dan voor Amerika wat we vaak zien. Mocht dit scenario uitspelen, dan zal de polar vortex een enorme klap krijgen en kan een deel uitzakken richting de lage landen en Europa. Dit zijn allemaal signalen over het weer dat nog ver verwijderd is voor meteorologische begrippen, dus natuurlijk kan en gaat er hoogstwaarschijnlijk veel veranderen. De weermodellen zullen de komende tijd blijven twijfelen over het weerbeeld en we zullen geen degelijk idee hebben tot minstens 10 dagen vooruit. Maar er zijn dus wel degelijk een aantal gunstige ideën die mogelijk gaan helpen die we eerdere jaren niet zagen. Geen slecht vooruitzicht dus!
Probleem is dat het huidige type la nina (ik meen een cp la nina) er voor zorgt dat die blokkades erg westelijk zijn. Dan helpt die negatieve nao niet. Omdat de opwarming van onze planeet doorgaat zien we daarbij steeds vaker een aansluiting met zuidwestelijke subtropische hogen vanuit de zuidelijke vs. Een patroon waar je als winterliefhebber weinig aan hebt. Je wil hogen boven de Noorse zee. Die kans is als we naar de huidige constellatie op het nhalfrond kijken klein te noemen.

Probleem is dat het huidige type la nina (ik meen een cp la nina) er voor zorgt dat die blokkades erg westelijk zijn. Dan helpt die negatieve nao niet. Omdat de opwarming van onze planeet doorgaat zien we daarbij steeds vaker een aansluiting met zuidwestelijke subtropische hogen vanuit de zuidelijke vs. Een patroon waar je als winterliefhebber weinig aan hebt. Je wil hogen boven de Noorse zee. Die kans is als we naar de huidige constellatie op het nhalfrond kijken klein te noemen.
Oke goed om te weten. Het voelt alsof het elk jaar hetzelfde riedeltje aan het worden is. Die verdomde WC elke keer

Met deze dagen dat pisweer moet ik altijd denken aan de jaarwisseling, laat het toch eens perfect wezen of minstens zéér goed. ;)
Spannend topic altijd, niet per se de favoriet, maar eentje die echt van groot belang is en ik waardeer de inzichten van vele leden hier enorm. Alvast bedankt jongens, duimen vooral ook voor geluk!

Volgende week zien we de eerste pluimen verschijnen die hopelijk iets kunnen tonen en niet teveel onzekerheid bevatten.

Ook in een zachte winter komen wel eens rustige dagen voor met weinig wind en neerslag. Timing is key. En die timing zit dit jaar gewoon mee, schrikkeljaar geweest dus komt echt goed. 1 januari 2024 was windstil dus echt aaallleeee vertrouwen in dat door die extra dag in februari we helemaal in het juiste Window zitten dit jaar!!

Al die berichten die hier voorbij komen van de al dan niet hobby weermannen: ontzettend bedankt! Er is geen touw aan vast te knopen voor mij, maar de woorden ''ziet er goed uit'' en ''ziet er beter uit dan'' klinken voor mij prima. Laat het eens gewoon één editie perfect wezen. Rond of onder 't vriespunt, wind tot windkracht 2 a 3, helder. Kom op. Doe het voor ons :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan