Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oke dan de nieuwe ECMWF (12 uur UTC run):

Korte versie: we kunnen er niet onderuit de run is verder verslechterd qua gemiddelde. Ik noem volgens mij nu al een paar runs bijna achter elkaar dat er een half beaufortje bij is gekomen.

De verdeling is vrij sterk noord-zuid georienteerd. Dus met name het noordelijke kustgebied Waddengebied) zit op grens 4/5 Bft, Verder regio noord meest 4 Bft.
Het hele midden van het land zit laag in de 4 Bft.
De drie zuidelijke provincies zitten op basis van de Mediaan (gemiddelde minus extreme waarden) op grens 3/4 Bft. Daar is gemiddeld de neerslaghoeveelheid ook wat kleiner.
Windstoten ook overal zo'n beetje 2 m/s erbij tov de run van 12 uur eerder...16 m/s in regio noord, 13/14 m/s vrijwel overal elders
Daarbij is het ook zacht met minima en maxima tussen 4 en 9 C.

Samenvattend een zachte, regenachtige oud/nieuw met een vlagerige, duidelijk aanwezige wind. Verwachting is voor onze doeleinden onzeker.

Bekijken we GFS
: is een kleine variatie op hetzelfde thema. Wind is hier overal een halve tot een hele BFT minder grofweg. Regio noord 4,5 Bft. overal elder 3/4 Bft/ Beste omstandigheden regio zuidoost. Kwik zit hier meest tussen 1 en 7 C en is dus wat koeler. Neerslaghoeveelheden vrijwel gelijk aan ECMWF.

ECWMF AIFS van 12 uur UTC: hier zien we tov de run van 0.00 uur UTC een vergelijkbare depressie die ten noord van Nederland ligt en wegtrekt naar het oosten. Alleen vertraagt de boel hier. Overdag is het ronduit onstuimig, maar vanuit het zuidwesten neemt de wind in de avond sterk af naar 2-3 Bft.. Dat is in deze kaart echter te laat voor de noordoostelijke helft van het land hoewel de wind ook daar zeker af zal nemen.

ECMWF AIFS kaart van 19 uur lokale tijd op 31 12 2024 (init: 23 12 2024 12 uur UTC): depressie met een kern net onder de 1000 hPA in de Duitse bocht beinvloedt het weer sterk in het hele land. Krachtigste windveld in het hele oosten van het land, Minste wind in het uiterste zuidwesten.

AIFS ECMWF 12 uur UTC 31 12 24 run 23 12 2024 12 uur UTC.jpg

ECMWF AIFS (Init: 12 uur UTC 23 12 2024) kaart geldig voor 01.00 uur lokale tijd op 01 01 2025: Depressie trekt ietwat opvallend langzaam met een vermoedelijke kern bij Lolland-Falster (zuidoost Denemarken). Een trekrug werpt zich van England naar de noordelijke Noordzee. Vanuit het zuidwesten stabiliseert de boel en neemt de wind drastisch af.

Aifs ecwmwef 000 utc 01 01 2025 run 12 uur utc 23 12 2024.jpg

Verwachting is onzeker voor onze doeleinden. Windkracht en regen (plensbuien, front, motregen??) zijn onzekere factoren.

Mmmmm gemiddelde van de windpluim (Regio Zuid ) blijft elke run maar toenemen. Zit nu al op een goede 4bft en steeds meer leden die voor nog harder gaan. Hoop dat het hier bij blijft, is nog net te doen. Ongekend ook dat in 14 dagen, de 31e de uitspringer lijkt te worden qua wind met nog een week te gaan.Bekijk bijlage 1805706

Maar dat heeft te maken met de extrema. Je ziet dat de mediaan in de 3 Bft zit. Ik let altijd meer op de mediaan. Die was in de meeste runs trouwens vrijwel gelijk aan het gemiddelde.

Bedankt voor wederom een fijne update. Merk dat als ik zelf naar die kaartjes kijk, ik daar iets onrustiger van wordt. Met wat tekst en uitleg is het zo'n drama nog niet.

Ik snap echt meer dan de helft van de termen niet maar lees veel onrust….

Ik kan er niets aan veranderen dus zie het wel. Mocht het echt slecht zijn gaat er wel wat de opslag in….maar vorig jaar een hoop stress in dit topic en uiteindelijk gelukkig bij ons prima kunnen stoken.

Hmm ik zit eens te kijken he , vorig jaar hier bij mij in de regio hadden we windkracht 5 met stoten van 6. Als ik mijn videos terug kijk waaide eigenlijk alle effecten al kapot. Ach ja, dit jaar dan maar een herhaling van zetten. Scheelt weer wegen waaien die kartonnetjes van de tubes tenminste gelijk weg haha

Maar dat heeft te maken met de extrema. Je ziet dat de mediaan in de 3 Bft zit. Ik let altijd meer op de mediaan. Die was in de meeste runs trouwens vrijwel gelijk aan het gemiddelde.
Zo dan, goede toevoeging. Was mij niet eens opgevallen die mediaan. Maar nu je het zegt , loopt (bijna) altijd gelijk met het gemiddelde, maar zie inderdaad wat je bedoelt op de 31 ste. Mooi na jarenlang gebruik van die expert pluimen, dat ik dit nu nog bijleer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan