Het weer op 31 december en 1 januari

weer.nl zegt weer lichte regen zoals vorig jaar. lekker. wel maarliefst 11 graden. en de wind mag wat mij betreft ook wat zachter. windkracht 3 a 4. mwoah matig laten we hopen dat het nog veranderd.

Ik hoop het niet. 3 á 4 is juist goed, geen mist, en nog niet hinderlijk voor het vuurwerk.

Volgens WeerOnline ziet het weer er hier op O&N redelijk uit:

fcjgo2.png

Maar goed, daar is nu nog geen vuurpijl op te trekken natuurlijk.

je kan gewoon beter wachten tot 28-30 dec .. want bij mij staat de ene dag 60% kans op regen dan weer 30% nu weer 45%

Dank voor alle Berichten mensen.....fijne kerst allemaal....binnenkort wel weer een update...ik ben voorzichtig optimistisch...zit nu op de ipad en kan geen kaarten nu uploaden.:D

Toch zint het me niet helemaal dat er precies tussen 31 dec en 01 januari een neerslasggebied deze kant op schuift (ok het zijn niet hele grote hoeveelheden ;-))

Rtavn1684.png

Rtavn1804.png

Welke delen van Nederland het langst droog blijven en wanneer en waar precies neerslag gaat vallen is dan af te wachten.

Buienradar zei gisteren nog dat ik 2,5 mm regen zou krijgen, vandaag (een dag later dus xD) zegt hij nog maar 1 mm regen en i.p.v. 74% kans op regen nog maar 45%. Dat blijkt dus maar dat ze nu nog niks kunnen voorspellen. Echte goede weerberichten kun je pas een dag of 3/4 ervoor maken... Maar precies zal het nooit zijn want de weerman zegt zo vaak dat het droog blijft en dan regent het toch xD

Toch blijft het altijd weer erg spannend. Net op de meerdaagse verwachtingen van het KNMI gekeken, en daar wordt je niet vrolijk van.:mad: Maar goed we hebben nog 6 dagen en er kan nog van alles veranderen.:wink:

Buienradar zei gisteren nog dat ik 2,5 mm regen zou krijgen, vandaag (een dag later dus xD) zegt hij nog maar 1 mm regen en i.p.v. 74% kans op regen nog maar 45%. Dat blijkt dus maar dat ze nu nog niks kunnen voorspellen. Echte goede weerberichten kun je pas een dag of 3/4 ervoor maken... Maar precies zal het nooit zijn want de weerman zegt zo vaak dat het droog blijft en dan regent het toch xD

Buienradar is ook één van de dikke flutbronnen, net als Weerplaza en Weeronline. Je moet de modellen en hun kaartjes erbij pakken om zelf daadwerkelijk wat steekhoudends te kunnen zeggen over een week vanaf nu, gebaseerd op je eigen waarneming vna die kaartjes. En daarvoor heb je een beetje kaartkennis nodig ja. Maar even de legenda bestuderen en je hebt 't zo geleerd hoor. Ze worden hier al gepost voor je, duzzzz. Maar al die meerdaagse diagrammetjes heb je op lange termijn dus NIKS aan omdat mensen zich dan gaan vastpinnen op één verwachtign voor één dag, en dat kan dus op zo'n termijn inderdaad nooit volledig consistent zijn. Je moet kijken naar TRENDS op basis van modellen en hun kaartjes. Bekijk die commerciele meerdaagsen maar vanaf de verkoopdagen, dan worden ze ietwat steekhoudender maar dan krijg je 't volgende probleem: "tja, 50% kans op regen en dan waar en wanneer?!" :bonk: Dus vertrouw maar op de kaartjes en de vage toespelingen die de weerman je 3 dagen je vantevoren geeft. Maar ik kan je zeer aanraden te gaan leren weerkaarten van diverse modellen te gaan leren lezen. Niks beters dan dat, en dat is al behelpen.

Daar sla je de spijker op z'n kop Richardus. Ik heb in deze post: http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/showpost.php?p=452979&postcount=75, het geheel nog eens uit gelegd. Aan de andere kant kun je niet van iedereen goed gefundeerde meteorologische kennis verwachten. Daar is dit topic uiteraard ook een beetje voor bedoeld.

Vwb het weer voor de 31e ziet het er op het moment nog niet eens zo heel slecht uit.
Zowel GFS als ECMWF zinspelen al een flink aantal runs op zogenaamd 'warme sector weer'. De warme sector is het gebied tussen het warmte- en koufront van een klassieke depressie in waar in het winterhalfjaar traditioneel een flink doorblazende (soms vlagerige) wind staat.
Beide modellen laten depressies dus wel degelijk invloed uitoefenen met op 30dec. de passage van het warmtefront. Waarbij GFS duidelijk de meest positieve is van de twee.
Dit systeem dan volgens GFS op de 31e in eerste instantie moeten blijven treuzelen boven het midden en (zuid)oosten. De naweeën zouden dan vervolgens in de middag het land via het oosten moeten verlaten. Uiteraard gaat dit met regen en motregen gepaard, welke dus het langst aanwezig zou zijn in het oosten. Toch lijken hoeveelheden op de 31e klein te blijven.
ECMWF laat een frontaal systeem een stuk later passeren (overdag op de 31e :frusty: )
Met dit systeem komt zachte lucht binnen en is het meestentijds bewolkt met een lekker doorblazende zuidwester, zonder dat dit 'stook-belemmerend' is.
Het koufront (GFS) houdt zich al enkele runs tot na de jaarwisseling op boven Groot-Brittanie. Let wel, dergelijke systemen kunnen de komende runs nog gemakkelijk 12-24 eerder of later passeren!
Tot die tijd bevinden we ons volgens de laatste runs in de warme sector waarin mistkansen op het moment klein zijn.
Vertrouwen in de situatie zoals nu geschetst begin ik langzaam te krijgen puur omdat deze trend zich al een flink aantal runs voordoet. Echter, we hebben nog 5 dagen te gaan en ECMWF en GFS liggen niet helemaal met elkaar in lijn. Dit houdt in dat timing en verschuivingen van systemen nog steeds mogelijk en uiterst waarschijnlijk zijn. Lees bovenstaande informatie dan ook met een korreltje zout en houdt rekening met wellicht wat verschuivingen. :bye: :)

Laatst bewerkt:
op www.knmi.nl ziet het er iig niet goed uit, 90% kans op regen. Er valt alleen niet veel, 2 tot 4 millimeter.

Ik denk dat we net zo'n druilerige dag als vandaag krijgen. Wat motregen, wat wind en volledig bewolkt. Kan natuurlijk erger, dus we doen het er maar mee he :D

Iedereen fijne kerst!

Laatst bewerkt:
Ik woon in een gebied waar het soms nog wel eens stevig waait. Ik hoop vooral dat de wind lekker gaat liggen op oudejaarsdag. En het moet gewoon droog zijn!

Buienradar is ook één van de dikke flutbronnen, net als Weerplaza en Weeronline. Je moet de modellen en hun kaartjes erbij pakken om zelf daadwerkelijk wat steekhoudends te kunnen zeggen over een week vanaf nu, gebaseerd op je eigen waarneming vna die kaartjes. En daarvoor heb je een beetje kaartkennis nodig ja. Maar even de legenda bestuderen en je hebt 't zo geleerd hoor. Ze worden hier al gepost voor je, duzzzz. Maar al die meerdaagse diagrammetjes heb je op lange termijn dus NIKS aan omdat mensen zich dan gaan vastpinnen op één verwachtign voor één dag, en dat kan dus op zo'n termijn inderdaad nooit volledig consistent zijn. Je moet kijken naar TRENDS op basis van modellen en hun kaartjes. Bekijk die commerciele meerdaagsen maar vanaf de verkoopdagen, dan worden ze ietwat steekhoudender maar dan krijg je 't volgende probleem: "tja, 50% kans op regen en dan waar en wanneer?!" :bonk: Dus vertrouw maar op de kaartjes en de vage toespelingen die de weerman je 3 dagen je vantevoren geeft. Maar ik kan je zeer aanraden te gaan leren weerkaarten van diverse modellen te gaan leren lezen. Niks beters dan dat, en dat is al behelpen.

Ik krijg op mijn mobiel toch echt te horen " God damnit get the f+ck out of my way , van eric cartman ( south park :p) en precies altijd na 15 -30 min gaat het regenen ! En dat is toch ook op dit soort weerradars gebaseerd?

het verschil met weeronline.nl en buienrader is nogal een groot verschil. ik hoop dat weeronline het bij het juiste eind gaat krijgen, deze is namelijk redelijk positief

het verschil met weeronline.nl en buienrader is nogal een groot verschil. ik hoop dat weeronline het bij het juiste eind gaat krijgen, deze is namelijk redelijk positief

nou ik ben vind het niet zo positief
want dit is wat weer online zegt :

Daarna neemt waarschijnlijk de invloed van oceaanstoringen op het weer in Nederland toe. Tijdens de jaarwisseling is waarschijnlijk bewolkt en vrij zacht. Als het tegenzit passeert er net een storing en verloopt oudejaarsavond met veel wind en regen.

ik word hier eigenlijk ook niet zo vrolijk van :sad:
maar goed we wachten af

Wat we denk ik wel nu dus zeker kunnen stellen is dat er sowieso regen gaat vallen?

Of is dat nu, echt alle weersite's hetzelfde gaan zeggen en het nog 5 dagen is, nog steeds TE onzeker? Het ziet er inderdaad niet echt goed uit in die negatievste voorspellingen. Al moet ik zeggen dat dit echt elk jaar t zelfde is en t dan echt meevalt.

Bedoel, als het gaat motregenen, ga ik mooi wel na buiten xD

Back
Bovenaan