Het weer op 31 december en 1 januari

Donderdag begint de dag opnieuw droog maar zal eindigen met een aantal buien. Het is waterkoud met 5 of 6 graden. Vrijdag hebben we vooral op het eerste deel van de dag te maken met af en toe regen. In de middag breekt de zon nu en dan door en doet het kwik nog een stapje terug: 4 tot 5 graden is de maximumtemperatuur. In de nacht kans op een graadje vorst. Ook zaterdag is het nog fris met 4 graden en schijnt de zon geregeld. Het blijft droog! In de nacht weer temperaturen dichtbij nul en zondag volgt weer regen met oplopende temperaturen. Daarna blaast de westelijke circulatie weer op volle toeren en houdt de winter op grote afstand.

Welke bericht heb jij gelezen?, het blijft hier zekers niet droog, 85% kans op neerslag.

Net 2 bronnen bekeken voor oost NL, de ene zegt grote kans op regen tot zo'n 5mm, de andere zegt dat het droog blijft.... kortom, nog maar even wachten weer :)

Net 2 bronnen bekeken voor oost NL, de ene zegt grote kans op regen tot zo'n 5mm, de andere zegt dat het droog blijft.... kortom, nog maar even wachten weer :)

Hoe is dat nou mogelijk he?, ik begrijp dat niet hoe kunnen voorspellingen loodrecht op elkaar staan?

Voor mijn plaats, Gouda, is het bij de 5 site's die ik volg (weer.nl/weeronline.nl/buienradar/weather.com/KNMI), allemaal bijna hetzelfde. 1 tot 3 mm regen, versprijd over de ochtend/middag.

Hoe is dat nou mogelijk he?, ik begrijp dat niet hoe kunnen voorspellingen loodrecht op elkaar staan?

Hier staat denk ik wel reden waarom het weer zo veranderd op alle weer sites zoals buienradar :cool:

Ik zie dat mensen deze dagen veelvuldig naar sites als buienradar kijken om daar hun weersinformatie vandaan te halen.
De verachting die op dergelijke sites te zien is bestaat uit zogenaamde DMO, oftewel Direct Model Output. Dit is dus pure model output vertaald naar een tabelletje met o.a. wolkjes en temperaturen welke voor de gemiddelde burger te berijpen is. Het probleem met deze informatie is dat alleen de operationele run van het model gedisplayed wordt. Dit is de berekening welke meestal in de hoogste resolutie wordt uitgevoerd.
Nu is het echter zo dat een model 20 tot 50x vanaf de beginsituatie gaat rekenen, bij elke van deze berekeningen wordt de beginsituatie ietwat verstoord. Als de resultaten dan uiteindelijk nog redelijk eenduidig zijn is de berekening van de operationele run dus betrouwbaar. Elke afzonderlijke berekening (member) is te zien in de vorm van een lijntje in de zogenaamde pluimen die we hier regelmatig voorbij zien komen.
Je blindstaren op alleen de operationele run (de tabelletjes op de meeste weersites) is op deze termijn dus alles behalve betrouwbaar. Een pluim geeft een veel beter beeld van de betrouwbaarheid. Bovendien is het zo dat op de lange termijn weersystemen in een model gemakkelijk uren tot zelfs dagen eerder of later kunnen passeren. Dat is ook meteen de rede waarom die tabelletjes elke keer andere waarden laten zien.
Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben :wink:. :bye:
Ik betrap mijzelf er ook op dat ik dagelijks een bak aan weerkaarten van de 31e erbij pak. Toch moet je hier ten alle tijden een paar kilo zout aan toevoegen voor gebruik :wink:.

nou k heb liever buienradar die klopt (vanaf 11ur maximaal 0,9mm regen) dan die andere sites (gemiddeld 5,2mm regen :bonk:)

Tja, het wordt nu toch best duidelijk allemaal. Er zal wat regen gaan vallen met Oud en Nieuw. Maar per streek is dat weer verschillend. Moeten gewoon geluk hebben dat de regenzones VOOR Oud en Nieuw of ERNA langskomen.

Het Knmi verwacht weinig regen op de 31ste:
Prec.png

Weer.nl verwacht tussen de 2 en 5 mm. En dan ligt het nog van de intensiteit af hoe lang het regent.

Weerplaza verwacht dan weer iets minder regen. Temperatuur stijgt van 2 graden om 10:00 uur tot 8 graden om 02:00 op 1 januari volgens de pluim:
pluim_volledig_06260.png

Weeronline meldt: In het weekeinde trekt de wind weer aan en de dagen verlopen licht wisselvallig. Het lijkt dan weer iets zachter te worden.

Weermodel GFS meldt: Overdag wegtrekkende regen en dan in de loop van de avond meer regen vanaf het wersten:

Kaart voor 4 uur smiddags, regen trekt weg:
Rmgfs1053.gif

Kaart voor 1 uur snachts op 1 januari
Rmgfs1143.gif

Wind: Zwak uit het zuiden:
Rmgfs1055.gif

SAMENGEVAT: Licht wisselvallig. In de ochtend wegtrekkende regen. In de avond meer regen vanuit het westen. Er valt zo 1 a 4 mm vooral in de avond het meest in het noorden. Wind is zwak uit het zuiden. Temperatuur s ochtends rond de 2 a 3 graden en loopt gedurende de dag op naar 8 rond de jaarwisseling.

Dit is hoe het er nu voor staat, in globale lijnen zal het dit worden. Hopelijk zal het droger zijn dan nu wordt verwacht. Temperatuur en wind zijn goed voor vuurwerk.

Ja precies... een beetje verschil snap ik ook nog wel, ieders hanteert z'n eigen methodes, maar dat het lijnrecht tegenover elkaar kan staan vind ik ook gek. Maar goed, hopelijk dus vanaf woensdag accurater voorspellingen. Beetje regen vind ik niet zo erg, als het maar niet de dag door plenst :sad:

We kunnen niet meer doen dan hopen....
Ik zelf word altijd heel erg zenuwachtig als ik slecht weer op 31 december zie aankomen.

Jongens het ziet er een stuk vrolijker uit, het blijft spannend maar grote kans dat het ons deels mee pakt. In ieder geval ziet het er een stuk beter uit.

Back
Bovenaan