Het vuurwerkverbod is kut!

Zijn de boetebedragen eigenlijk al bekend? Of blijven de oude bedragen gewoon gelden? Ik kan hier nog weinig over vinden?

Zijn de boetebedragen eigenlijk al bekend? Of blijven de oude bedragen gewoon gelden? Ik kan hier nog weinig over vinden?

Nagenoeg hetzelfde, ik schreef het al in de chat.

Kleine nuance is dat bezit nu ook volledig strafbaar is en een heterdaad met een lontje aansteken dus niet persé meer hoeft.

Of ze moeten in December ineens wat uit de hoge hoed toveren. (of na de inlever dagen)

EDIT: ik moest even zoeken maar er zijn ook gemeentes die een beetje door (willen) draaien.

Misschien interessant om te lezen: https://www.denieuwestermaastricht.nl/eindejaar-vuurwerk-thuis-sluiting-woning/

Het was op het forum ook al kort besproken: https://forum.vuurwerkcrew.nl/threa...rwerkverbod-in-nederland.1801871/post-1989325

Laatst bewerkt:
Hmmm, ik zat een beetje te twijfelen om de 31e december op de gok de grens over te rijden en 2/3 compounds te halen. Een boete van 100-250 euro zou ik nog wel voor lief nemen. Maar de andere consequenties zijn het me niet waard…

Enige verschil tussen vorig jaar en dit jaar zou voor mij zijn dat ik nu op grenscontrolles moet letten. Ook al zou een aantekening voor mij nogal vervelend zijn kan ik mij gewoon niet voorstellen om vuurwerkloos de nacht door te brengen. Stel ik besluit eenmaal vuurwerk te halen dan zal het wel echt voor een 00:00 show bedoelt zijn i.p.v avondstoken. Nog een klein schietsysteem aanschaffen en dan hoef ik mij alleen nog maar zorgen te maken over extreme pech situaties.

Per 1 augustus geldt er een algeheel vuurwerkverbod in Nederland. Het bezitten, kopen, vervoeren en afsteken van een Cobra 6 is daarentegen al jaren verboden in ons land.

Per 1 augustus geldt er een algeheel vuurwerkverbod in Nederland. Het bezitten, kopen, vervoeren en afsteken van een Cobra 6 is daarentegen al jaren verboden in ons land. © ANP

logo-premium-main.svg

AMSTERDAM​

Lieke Jongbloed
Algemeen verslaggever
05:50 uur | vandaag
Luisteren
Delen
5959 reacties

Betrokken politieteams staan sinds de invoering van het vuurwerkverbod op 1 augustus op scherp. Er wordt alles aan gedaan om te voorkomen dat rond de jaarwisseling grote partijen vuurwerk de lucht in gaan.

In de afgelopen tijd zijn al flink wat partijen onderschept; zo is ook te zien op de vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie. „De cijfers gaan de komende tijd omhoog”, weet Minderhoud.

Op illegale wijze vuurwerk kopen​

Sinds 1 augustus is alleen nog maar het F1-vuurwerk, zoals de sterretjes en ander kindervuurwerk, legaal. De verwachting is dat met het verdwijnen van de verkooppunten mensen op illegale wijze proberen vuurwerk het land in te smokkelen. Minderhoud: „Een van de voorwaarden voor de invoering van het vuurwerkverbod was een uitgebreid handhavingsplan. We staan met een grotere organisatie dan ooit klaar én we zijn er vroeger bij. Het is wel een andere situatie dan voorgaande jaren.”

Ko Minderhoud, nationaal coördinator vuurwerk, zet met zijn team groots in op de komende jaarwisseling.

Ko Minderhoud, nationaal coördinator vuurwerk, zet met zijn team groots in op de komende jaarwisseling. © ANP

De politie houdt de grenzen met België en Duitsland scherp in de gaten. „Deze inspanningen rond de grensregio’s gaan ons veel opleveren. Als je gericht zoekt, ga je meer vinden.”

Vuurwerkbranche woest na landelijk verbod en gaat in gesprek met advocaten: ’Wat er nu gebeurt, is ronduit onbeschoft’

De politie gebruikt onder andere data uit voorgaande jaren voor de grenscontroles. „Op basis daarvan weten we welke personen en auto’s actief zijn in de vuurwerkhandel in die regio’s. Nederlandse wegen hangen vol met camera’s. Als die voertuigen gaan bewegen, kunnen we daarop inzetten”, licht Minderhoud een tipje van de sluier op. Ook wordt veel informatie uitgewisseld met België.

Het is volgens Minderhoud van belang om zoveel mogelijk te onderscheppen. „Als je illegaal vuurwerk onderschept, heeft dat direct effect. Dit kan dan niet meer worden gebruikt. We voelen als politiemensen dat we nu in actie moeten komen om grote verstoringen tijdens de jaarwisseling voor te zijn.”

Illegaal knalvuurwerk zoals een nitraat, diverse vlinders en de cobra 6. Dit type vuurwerk is verkrijgbaar in veel Europese landen, maar verboden in Nederland.

Illegaal knalvuurwerk zoals een nitraat, diverse vlinders en de cobra 6. Dit type vuurwerk is verkrijgbaar in veel Europese landen, maar verboden in Nederland. © ANP

De onlinehandel wordt haarscherp in de gaten gehouden door speciale flexteams, die dit jaar voor het eerst worden ingezet. „Iedere eenheid levert hiervoor mensen. Ze brengen in kaart wie online actief is en welk vuurwerk wordt aangeboden. We gaan ons ook daarin mengen door bijvoorbeeld zelf wat te proberen te kopen. Dat levert meteen resultaat op.”

Op de Titus Brandsmalaan in Leiden werd in juli al illegaal vuurwerk in beslag genomen.

Op de Titus Brandsmalaan in Leiden werd in juli al illegaal vuurwerk in beslag genomen. © ANP

Minderhoud signaleert wel dat de webshops heel snel komen en gaan. „We zien ze en dan zijn ze alweer opgeheven. De criminelen passen zich ook aan.”

Handel is georganiseerde misdaad​

De handel in vuurwerk is steeds georganiseerder, zo omschrijft Minderhoud. „De vuurwerkhandel krijgt steeds meer de kenmerken van bijvoorbeeld de verdovende middelwereld.” Als voorbeeld noemt hij de mensen achter de grote partijen van zeer zwaar vuurwerk, zoals cobra’s. „Daar zitten echt bewapende figuren met georganiseerde transporten tussen. Dat was een aantal jaar geleden echt wel anders.”

Minderhoud vertelt over een onderzoek naar vuurwapenhandel waarbij ook een partij vuurwerk werd onderschept. „Dat is echt een business die de klassieke georganiseerde criminelen erbij gaan doen. Omdat er veel geld mee te verdienen is.”

Veel doden en gewonden bij explosie van vuurwerk in kerk Mexico

Intensieve opsporing en handhaving alleen is niet genoeg, zo weet ook Minderhoud. Hij doet daarom ook een moreel appèl. „We roepen mensen op om het gewoon niet te doen. Geef het goede voorbeeld en hou je aan de wet. Daarnaast is het echt gevaarlijk. Kijk naar de recente incidenten bij voetbal. Als je ondanks het verbod vuurwerk koopt, begeef je je gewoon in een schimmige wereld met heel gevaarlijk spul.”

Voor de oudejaarsnacht staat de politie meer dan paraat en wordt gewerkt met een Nationaal Staf Grootschalig Bijzonder Optreden (SNGBO). „Onze inzet is dan groot én door het hele land heen. Niet alleen de focus op de grote steden waar het afgelopen jaar vaak misging. Het is zero tolerance”, besluit Minderhoud.

Ook nog even Mexico erbij halen..Zero tolerance? Succes dan met het bekeuren van de huisvader die wat restjes F2 fonteintjes gaat afsteken..

Back
Bovenaan