Bollen maken
Bollen maken
Avond visfreaks,
Na alle prachtige vangstverslagen/foto's (allemaal bedankt hiervoor), een ander soort verslagje.
Sommige van jullie die hier af en toe meelezen, weten dat ik af en toe mijn eigen aas maak om mee te karperen, in dit geval boilies.
Een tijd terug kwam ik deze mix tegen, het voordeel hiervan is dat alle ingredienten gewoon uit de supermarkt komen. Deze mix draait heerlijk en de boilies harden ook goed uit.
We starten met 3 eieren, deze kun je gewoon met de schil in de schaal gooien.
Deze stukjes schil geven een "crunch" effect, dit voelt voor de karper zeer natuurlijk aan omdat deze bv ook graag zoetwatermossels eet.
Hier voeg je aan toe, 20ml Ketjap, 20ml olijfolie en 25 gram Trassi.
Trassi zijn gefermenteerde garnalen, ik gebruik de pasta uit de 50 grams potjes.

Goed mixen..
Vervolgens gaan we verder met de "basismix". In dit geval vrij simpel namelijk 500 gram griesmeel en 500 gram Gado Gado. Dit zijn gemalen pinda's met kruiden.
Dit gooien we samen leeg in een zak. Dichtdraaien, flink schudden en zo mengt alles prima door elkaar.
Nu kunnen we de droge mix aan de natte gaan toevoegen. Ik meng dit met een garde, daarna met een vork en daarna verder met de hand. Kneed dit tot het deeg niet meer plakt. Vervolgens kun je lange worsten rollen, deze in stukjes snijden van gelijke grote en daarna boilies van draaien.
Je zal zien dat je nog een klein beetje droge mix over hebt. Gooi dit niet weg, deze kun je later gebruiken als een stick-mix. Aangevuld met het restant van de trassi, en een scheut ketjap/olie.
Kook niet teveel boilies tegelijk. Hoe langer je ze kookt, hoe harder ze worden.
Zelf doe ik het 4-5 minuutjes. Daarna laat ik ze 24 uur drogen en vervolgens gaan ze de vriezer in.

Het eindresultaat, prachtige karpersnoepjes ! (met dank aan ferenc)
Probeer ze eens zou ik zeggen.
Vang ze