Het hengelsport topic

In Weerterbergen heb ik me midden jaren negentig helemaal stijf zitten vangen. 30 runs op een dag was geen uitzondering. Nu zijn ze wat voorzichtiger geworden dus.

Dat klopt, heb ik ook van de locals daar gehoord. Vroeger was het echt een "run" watertje, maar die tijd is allang voorbij. De laatste jaren is het beslist geen makkelijk water meer, en het bestand is aanzienlijk kleiner geworden. Met name ook omdat er ontzettend veel gevist wordt en er dus aardige dressuur is ontstaan.

Meerdere malen met behulp van de Deeper de grote plas volledig uitgekamd, overdag ligt er veel vis in het midden van het water. Heb ook in de sloten achter de huisjes een poging gewaagd, zonder resultaat maar toch vermoed ik dat de vissen overdag de sloten inzwemmen en er tegen schemer weer uitkomen en de grote plas opzwemmen om zich vol te vreten.

En verder is het gewoon een saaie bak, geen plateaus of taluuds, net voor de waterfietsen loopt wel een kleine geul en hier schijnt ook regelmatig nog een visje vanaf te komen. In het midden is de bodem vrij zacht, toch enkele harde platen gevonden en daar 4 hengels op een rij gelegd. Dat de meeste actie in het donker kwam, was vorig jaar al zo en verklaart ook het aasgedrag van de karper.

Op zich een leuk plasje, maar je moet wel werken voor je visjes en naar mijn mening geen water voor beginners. Het is echt zoeken :wink:

Zo ook van mij weer een 'kleine' bijdrage...
Het eerste snoekkie van 2020.
Op naar een mooi visrijk seizoen!

@chrissie81 nog bedankt voor het maken van de foto.

Snoek2020.png

Rustaaagh hier...

Mooie dikke winde van een tijdje geleden op een klein dood aasvisje;

30-01-2020 (1).jpg

en de eerste 2 karpers zijn ook weer binnen.

04-03-2020 (1).jpg

04-03-2020 (2).jpg

Nog een paar dagen en dan gaat het feest weer beginnen hier.
Voerboot, nieuwe pieperset en nieuwe rodpod aangeschaft.
Moet nog een hoop bollen testen dus daar gaan we lekker mee aan de slag een week lang. Mocht er wat moois uitkomen, dan plaats ik weer een update.
20200307_133946.jpg

Ben momenteel bezig met een sessie van 7 dagen.
Ondanks de megahoge luchtdruk, ijskoude nachten en een snijende oostenwind toch weer een aantal mooie karpers weten te vangen.

De teller staat nu op 11 stuks, ben benieuwd hoe het verder zal gaan....
IMG-20200323-WA0006.jpg

Gr

Bijlagen

• IMG-20200323-WA0005.jpg
    IMG-20200323-WA0005.jpg
    148,3 KB · Weergaven: 0
Beste vissen hoor. Ik moet ook weer wat meer gaan vissen. Ik heb al jaren een vispas, maar vis maar 1a2 keer per jaar.

Nou ben inmiddels weer thuis.
5 nachten gevist, vanochtend net voor het inpakken nog een kneiterharde run wat resulteerde in een supermooie schub. Met 12 prachtige karpers was het weer een geslaagde trip.

20200321_160631.jpg

IMG-20200325-WA0009.jpg
Ook overdag nog een paar mooie vissen kunnen vangen, waarbij de meeste vissen op de rechterstok kwamen. De ondiepe lange zijde die vol in de zon ligt had duidelijk de voorkeur bij karpers....

IMG-20200326-WA0010.jpg
Elke avond net voor de schemer ben ik met de werppijp gaan voeren. Flink verspreid over alle stekken heen. Omdat het water pas 11 graden was heb ik niet al teveel gevoerd, het duurde ruim twee dagen voor ik de boel op gang had maar toen bleef het wel doorlopen...

IMG-20200326-WA0006.jpg
Snachts was het fokking koud, temperaturen rond het vriespunt maar door de keiharde oostewind voelde het wel als -10. Deze stond ook nog eens vol op onze kant te beuken. De karpers voelden aan als ijsklompen en ook de foto's maken was niet makkelijk :devil:

20200327_071539.jpg
De laatste karper van de sessie, een prachtige afsluiter van een weekje Roompot :biertje:

Dat zijn knappe karpers, mooi werk! Zit je dan met een plek bij je huisje?
En merk je nou echt verschil met de verschillende boilies.

Thanks Mike. Ja, de meeste huisjes op dat park liggen aan het water, het huisje wat ik elke keer pak ligt aan de grote plas. Kan zelfs vanuit de slaapkamer alle hengels in de gaten houden :cool: Deze foto is genomen vanuit het slaapkamerraam:
20200322_175005.jpg

De electronische beetverklikkers zitten gekoppeld aan een draadloze receiver, dus zit gewoon lekker binnen te chillen de hele dag. Kan binnen zien op welke hengel ik een aanbeet heb.

Over de boilies ben ik erg enthousiast, heb nog niet alle soorten kunnen testen maar heb wel al op 4 smaken gevangen van de 6 die ik geprobeerd heb. Duidelijk was dat de zoetere smaken beter liepen dan de vismeelbollen, maar dat wil niet zo zeggen dat het overal zo is. Kan al per water of jaargetijde verschillen. Het bijft een beetje puzzelen, maar dat is ook het leuke. Het is veel belangrijker dat je het op de juiste plek aanbied en ook op de juiste tijd anders vang je niet veel.

Ben nu drie keer op dit park geweest. Vorig jaar met het familieweekend heb ik niet gevist, maar wel met de boot een aantal grote tegels verstopt op een halve meter waterdiepte. Precies op deze harde plaat leg ik de rechterstok neer en daar kwamen ook de meeste vissen vanaf deze keer.
Toeval? ik denk van niet.....:wink:

Heb zelf nooit elektronische verklikkers gehad, vond dat minder charme hebben, "te makkelijk". Als ik dan nu lees dat je binnen kunt zitten en zelfs ziet welke hengel met een aanbeet hebt, klik het helemaal als gemak haha. Ik vond het altijd heerlijk om aan die waterkant te zitten, lettend op mijn hengel, verklikker (gewichtje), topje van de hengel en het liefst een broodkorst. Mis je dat niet?

Heb zelf nooit elektronische verklikkers gehad, vond dat minder charme hebben, "te makkelijk". Als ik dan nu lees dat je binnen kunt zitten en zelfs ziet welke hengel met een aanbeet hebt, klik het helemaal als gemak haha. Ik vond het altijd heerlijk om aan die waterkant te zitten, lettend op mijn hengel, verklikker (gewichtje), topje van de hengel en het liefst een broodkorst. Mis je dat niet?

Holla :) Ik lees veel vaker in dit topic, dan ik reageer (eigenlijk reageer ik niet meer), maar om mijn ervaring te delen als fanatieke karpervisser;

Het vissen met de korst/pen en statisch op karper zijn eigenlijk twee typen visserijen waarbij je met beide achter de karpers aanzit :wink: Ik denk dat bijna elke karpervisser zo wel eens beide visserijen opzoekt of diegene nou meer met de korst/pen vist of dat het statisch is.

Persoonlijk ben ik van het roofvissen overgestapt (als kind) naar het drijvend vissen met de broodkorst op karper, eenmaal de pen uitgeworpen met een paar mais korrels en zo langzaam m'n eerste hengels gekocht om statisch achter de karpers aan te vissen. Inmiddels is dit uitgelopen tot... ik laat mij er niet over uit :D :bonk:

Het vissen met de broodkorst en/of met de pen op karper is echt een geweldige visserij! Ik mag mij dan ook gelukkig prijzen, vind ik, dat ik mijn karpervisserij zo is begonnen. Je bent actief betrokken bij het vangen van de vis en je leert het gedrag van de vis (en ook zeker jezelf als visser) beter kennen. Elke zet die je doet staat eigenlijk wel in directe verhouding tot het vangen van vis en je moet immers ook vissen waar de vis op dat moment zit (zwemt :p). Je hebt meer invloed op `zaken` en je voelt je bezig met jezelf en de gebruikte materialen waar je op dat moment mee vist. Het is altijd wel genieten en zo goed als altijd spot je wel ergens een vis :) En zodra die korst wordt weggeslurpt of die pen ondergaat... de vis eenmaal in het net zit... een magisch moment :D

Het statisch vissen op karper is iets anders. Inmiddels vis ikzelf vaker statisch, dit vind ik aan de ene kant jammer maar aan de andere kant ook weer niet. Het statisch vissen is meer een avontuur op zich of dit nou voor een paar uur is, een dag, een paar dagen of een week (of langer)… Redenen om statisch te gaan vissen kunnen erg verschillen; men vist vaak op de grotere wateren, dieper water, wateren die veel geduld vergen voor een vis, voor de ontspanning om even weg te zijn of als je achter die ene grote vis (target) van het water aan zit. Je hebt dan wel per definitie minder directe invloed bij het vangen van vis, maar je bent niet meteen ook minder betrokken. De weg ernaartoe (kan) werkelijk als een sprookje zijn. Spotten van vis, het (voor)voeren, keuze in materialen en onderlijnen, keuze aassoorten en aanbieding van het aas op de bodem, hoeveelheid van het (voor)voeren en de aanpak hiervan. Het zijn factoren die van groot belang (kunnen) zijn voor die "ene" vis waar je achteraan zit of om succes te boeken op dat "ene" water. Het resultaat is vaak net zo mooi of zelfs mooier :wink: dan wanneer men op de broodkorst/pen vist. Persoonlijk ben ik in mijn visserij dan ook keer op keer opzoek naar dat verhaal en/of naar die ene vis... En zodra die pieper afgaat wordt... de vis eenmaal in het net zit... een magisch moment :wink:

Echter ziet men, en dat is ook vaak het nadeel van het statisch vissen, de berg aan materiaal dat je eigenlijk wel mee moet slepen naar de waterkant. Werkelijk een waslijst aan materiaal en ieder product heeft zo zijn eigen functie, het ergste is dat je nog 80% van al die materialen ook echt wel nodig hebt (niet zonder kan) en dat al 50% van al die materialen een gemiddelde kofferbak helemaal opvullen... :frusty:

Dus een mooi antwoord op je vraag; ondanks je per definitie minder directe invloed hebt bij het vangen van vis, ben je niet meteen ook minder betrokken. Het is net even op een andere manier en beide manieren/visserijen hebben hun charme hierin. Welke visserij ook je voorkeur heeft, naarmate van tijd leer je heel veel bij en niet alleen over de vis, tactieken, technieken en beschikbare materialen, maar ook zeker over jezelf als visser en persoon.

Ik moet hierbij toevoegen dat een rubber/voerboot op de grotere wateren echt een onmisbare factor kan zijn, maar observeren (tip), veel observeren is minstens net zo belangrijk of zelfs nog van groter belang. Tegenwoordig zie je dat een drone met camera dit werk ook kan doen :p

Al met al trek ik er wel graag op uit op een zomerse dag/avond om met de broodkorst, en net zo vaak met de pen, achter de karpers aan te zitten.

Als laatste toevoeging: Beetmelders zijn echt ideaal! Het is niet enkel het doorgeven van een run (aanbeet), maar een beetmelder geeft ook meer vrijheid en meer dan dat. Ik zal het met alle plezier even toelichten:

Je kan bijv. een rondje lopen om het water te observeren en bij een aanbeet krijg je dit door op de ontvanger. Een bereik tot 500m of meer zelfs... geeft je ontzettend veel vrijheid. Je vismaat zit dan bij- of in de buurt van de hengels, maar jij kan even een rondje lopen en wellicht besluit je te verkassen (verplaatsen) naar een andere en op dat moment wellicht betere plek waar meer vis zit.

Hetzelfde principe geldt dat je kan bijvoeren of een andere plek kan aanvoeren tijdens je sessie aan het water. Ook zou je een plasje kunnen doen ergens achter een grote brede boom zo'n 30 meter verderop of verder... :idea: :p

Een ander voordeel wat men vaak niet inziet (bij aankoop) is dat je meer vrijheid hebt waar je je hengels en/of tent plaatst. Je weet immers precies op welke hengel je beet hebt, het grote voordeel hierin is dat je bijv. één hengel links, en de ander 20 meter naar rechts van je tent kan plaatsen; zo weet je precies welke hengel afgaat en welke kant je op moet bij een aanbeet (vooral tijdens het nachtvissen is dit meer dan ideaal). Je hebt dus meer mogelijkheden.

Ook... (dit gebruik ik persoonlijk veel), zou je de kleur van de led op de beetmelders een betekenis kunnen geven. Op elk water kan dit anders zijn... afhankelijk van de situatie.
De aaspresentatie van hengel A. staat bijvoorbeeld in de buurt of tegen obstakels aan als bomen en/of waterplanten. In dit geval stel ik de beetmelder in op een rode kleur wat voor mij op dat moment de betekenis heeft van "gevaar". Bij het doorkrijgen van een aanbeet op de ontvanger weet ik dan ook meteen dat ik z.s.m. bij de hengel moet zijn (rennen), de hengel stevig vast moet hebben en vis moet sturen om niet in "die" richting te gaan zodat de vis zich niet vast zwemt.
Een blauwe led kan betekenen "brug, stuur meteen naar links want de brug staat rechts". Vooral in de nacht is dit enorm handig en zeker wanneer de hengels bij elkaar staan op de rodpod en het pikdonder is. Je hoeft niet te kijken "is dit de rechter hengel of de middelste hengel", maar meteen oppakken en ervoor zorgen dat je het juiste doet.

Zo kan je keer op keer spelen met leds en de betekenis hiervan voor jezelf en op elk water, en in elke situatie is dat wel anders.

Ofwel beetmelders i.c.m. een draadloze ontvanger geven je veel vrijheid en veel mogelijkheden. Aan jou om ze te herkennen en daar gebruik van te maken :wink: :thumbup:

Een tip hierin is om even door te sparen en voor dat 'ene dure setje' te gaan. Een goede set op het moment, op volgorde van budget klein naar groot; Fox MX > Nash R3 > Fox RX+

De MX is erg gebruisvriendelijk, minder opties en minder bereik (maar beide wel voldoende en zeker voor de prijs!). De R3 is niet zo gebruiksvriendelijk, genoeg opties en een enorm bereik! De RX+ is erg gebruiksvriendelijk, veel opties en ook een enorm bereik! Allen zijn ze erg betrouwbaar. Koop ze liever voor 2 tientjes meer bij een winkel dat service biedt (voor het geval dat), dan een online shop voor de laagste prijs.

Groetjes :)

IMG-20000.jpg

Laatst bewerkt:
Wat een verhaal haha, prachtig om te lezen!
Heb een prima beeld erbij nu, ik ben meer van het actieve, maar begrijp het totaalplaatje nu wel beter van het statisch vissen. En wat is er tegenwoordig bizar spul te koop haha, als je denkt dat vuurwerk een dure hobby is....

Heerlijk stuk tekst Burstduo, leuk om te lezen. (Grotendeels) herkenbaar ook.

En Mike, vissen kun je net als met vuurwerk zo duur maken als je zelf wilt :wink: Denk alleen maar eens aan aas bijvoorbeeld wat voor een enorme handel dat is, variërend van 3 - 15 euro de KG als je met boilies aan de slag wilt.

Nog wat vangsten van de maart maand;

16-03-2020 (3).jpg

18-03-2020.jpg

27-03-2020 (1).jpg

Back
Bovenaan