Het grote speciaal bier topic

ik heb gisteren 6 biertjes van Pauw gekocht. Ben erg benieuwd. is een lokale brouwerij uit omgeving ommen. Het zware bier proeft wat naar anijs. Verder 1 witte gekocht, twee herfsttrots en drie zwaarbier. binnenkort maar eens proberen.

Toen ik stage liep bij de Maasland brouwerij in Oss (Helaas Failliet) ben samen met de brouwer naar een streekmarkt in Ommen geweest.
Ik ben de Pauw brouwerij binnen geweest.
Heel klein schalig maar prima bieren.

Vroegah zat er ook een Pauw brouwerij in Culemborg.
Maar deze is begin 1900 gestopt.

Een mooi seizoen voor bieren is weer begonnen....Het bockbier seizoen.
Dit is de oudste traditie die Nederland kent wat betreft speciaal bier en deze traditie komt alleen voor in Nederland en delen van Duitsland.

Belgie heeft ook een aantal bockbieren.
Couffebok en Leute bokbier (Een prima bokbier trouwens).
Maar je schijnt ook nog een Italiaanse bokbier te hebben.
Hoe het allemaal zit weet ik niet, maar proef wat je kan proeven zeg ik zo.
Grolsch bokbier sla ik wederom weer over, want hij schijnt weer mierzoet te zijn.

Ja klopt er zit een klein zoetje in, maar juist in zo'n zwaar bier vind ik het een welkome afwisseling. Hetzelfde geldt voor de grand prestige van hertog jan, een fijn zoetje maar net als de 1818 een heerlijke afdronk

Belgie heeft ook een aantal bockbieren.
Couffebok en Leute bokbier (Een prima bokbier trouwens).
Maar je schijnt ook nog een Italiaanse bokbier te hebben.
Hoe het allemaal zit weet ik niet, maar proef wat je kan proeven zeg ik zo.
Grolsch bokbier sla ik wederom weer over, want hij schijnt weer mierzoet te zijn.

Klopt die van Grolsch is echt mierzoet, niet te drinken. Van La trappe, Jopen, Texels en Bavaria zijn me tot nu toe goed bevallen. Ook een aanrader om bokbieren voor een aantal jaren te laten liggen.
landen is het alleen een traditie.

Hier de uitslag van een onafhankelijk smaak panel over bokbier:

Uitslag
Standard Bockbier

1e: Brouwerij De Koningshoeven - La Trappe Bock
2e: Brouwerij Rodenburg - Bronckhorster IJsselbock
3e: Hertog Jan Brouwerij - Hertog Jan Bock
4e: Brouwerij De Leckere - Rode Toren Bok
5e: Burg Bieren - Burg Herfstbock
6e: Brouwerij Berghoeve - Windbuul

Zwaa​r Bockbier

1e: Brouwerij Rodenburg - Brok in de Keel
2e: SNAB - IJsbok
3e: Brouwerij Emelisse - Emelisse Imperial Doppelbock
4e: Jopen Bier - Jopen Johannieter
5e: Brouwerij De Pelgrim - Pelgrim Dubbelbock
6e: Texelse Brouwerij - Texels Stormbock

Meer info zie: www.lekkerstebockbier.nl

lol, IJsbok as usual hoog, die is elk jaar goddelijk. En sinds wanneer doet Rodenburg Bock? Hebben ze trouwens niks van De Molen geproefd, of hadden die dit jaar hun bock niet, of vinden ze dat buitencategorie? (zou terecht zijn).

Ik voor dit flesje zo weer €10 neertellen, zelfs wel meer, meer dan voor een pverschatte en overpricete Westvleteren 12

kagge.jpg

Altijd leuk om te zien wat andere bierliefhebbers drinken. Laats in de jopenkerk in Haarlem geweest. Zier er van binnen erg tof uit !

Eentje die ik erg graag mag drinken:

IMAG1088.jpg

Wat hier staat:
Filipijns: Red hors, colt45
Pools, tyskie, lech, perla, debowe
nl, heineken

Drink van alles wat

Afgelopen week binnen gekregen:

09240.jpg

Zwarte Peat bier is een limited edition winterbier, welke speciaal is gebrouwen. Het is een bruin bier, gerookt op 10 jaar oude beukenhout en geblend met een Peated Single Malt whisky. Zwarte Peat is in een gelimiteerde oplage gebrouwen en wordt in een miniaturen jute zakje geleverd. Een echte must-have voor de liefhebber van speciaalbier!
Verpakking : 75cl
Categorie : Bruin/Donker
Land : België
Brouwerij : Scheldebrouwerij
Merk : Scheldebrouwerij
Gisting : Hoge gisting
Alcoholpercentage : 6,50%
Status : Direct leverbaar
Bron: Drankdozijn.nl

De zomervakantie van 2 jaar terug in Frankrijk kunnen genieten van "Adelscott". Helaas hier in Nederland nog niet kunnen vinden.
Bier met whiskey is toch daar integen een erg verrassende ervaring :D

Laatst bewerkt:
Een van mijn favorieten is gulden draak 9000 Quadrupel. Rustig eentje drinken op de vrijdagavond, heerlijk.

lol, IJsbok as usual hoog, die is elk jaar goddelijk. En sinds wanneer doet Rodenburg Bock? Hebben ze trouwens niks van De Molen geproefd, of hadden die dit jaar hun bock niet, of vinden ze dat buitencategorie? (zou terecht zijn).

Ik voor dit flesje zo weer €10 neertellen, zelfs wel meer, meer dan voor een pverschatte en overpricete Westvleteren 12

Ik rij geregeld naar de paters in Westvleteren, vind persoonlijk de Rochefort 10 beter als de Westvleteren 12. Wat vind je van de Westvleteren 8/Westvleteren Blond?

Altijd leuk om te zien wat andere bierliefhebbers drinken. Laats in de jopenkerk in Haarlem geweest. Zier er van binnen erg tof uit !

Eentje die ik erg graag mag drinken:

Super biertje ook, wel jammer dat de verkrijgbaarheid er steeds op achteruit gaat.

Ik meld me ook in dit topic!

Heb hier nog een lekkere grote fles Beerze staan, komt uit de buurt van Coevorden dacht ik. Was een keer naar Center Parcs en heb hem meegenomen :) Ben benieuwd!

Nu komt ook weer de tijd aan van winterbieren/kerstbieren. Het bierparadijs in Meer (net over de grens bij Hazeldonk) heeft altijd mooie en grote selectie.

Ben zelf heel af en toe ook een 'speciaal'-biertje aan het nuttigen. Ben echter nog een leek op dit gebied. Wie kan me wat leuks aanraden? Wel geschikt voor beginner uiteraard. Met normaal pils al ruime ervaring, trouwens ;-)

Niet té bitter oid, bij speciaalbieren houd ik juist wel van wat zoetigs er in.

Ben zelf heel af en toe ook een 'speciaal'-biertje aan het nuttigen. Ben echter nog een leek op dit gebied. Wie kan me wat leuks aanraden? Wel geschikt voor beginner uiteraard. Met normaal pils al ruime ervaring, trouwens ;-)

Niet té bitter oid, bij speciaalbieren houd ik juist wel van wat zoetigs er in.

Als je even terug leest zijn er al heel veel opties gegeven, persoonlijk ben ik wel fan van maallust, deze krijgt door heel het land steeds meer verkooppunten. Kijk anders even op hun site of het bij je in de buurt is. Echt een aanrader

Back
Bovenaan