Het grote oliebollen topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
De oliebollenkramen staan inmiddels weer overal en het is en blijft wel echt heel verleidelijk om elke keer een zak mee te nemen. Ik weet me nog goed in te houden dit jaar. Mijn ouders maken ze op oudjaarsdag altijd zelf, ook erg lekker. Ik kijk er alvast naar uit:D

Hier worden ze elk jaar bij de kraam voor het tuincentrum gehaald. Vorige week weer de eerste bol van deze winter gehad en hij was weer heeeerlijk. 31ste dus weer even in de rij staan daar!

Oliebollen bij het tuincentrum waren.. mwa. Hopelijk staat de kraam weer snel in het dorp en anders zelf maar bakken!

Ga denk ik ik Koopmans proberen en een eigen/opgezocht recept. Met appel, rozijnen en krenten. Rozijnen nachtje laten weken of maakt dat niet uit?

De rozijnen een nachtje in een lekker likeurtje laten wellen geeft ook een lekker smaakje aan de bol.
Wel afgieten en goed uitlaten lekken.

Halen bij de plaatselijke sportvereniging! Zijn goed en zij mogen er ook wat aan verdienen voor de club

Afgelopen weekend een beslag gezet en gebakken met dochterlief. Dit keer een koopmans mix, met als tip van een goede oliebollenbakker er een eitje doorheen gedaan en 25gr roomboter. Hierdoor blijft de bol langer krokant en houdbaar, en dat was ook zeker zo.
IMG-20231209-WA0058.jpg

Lekker octopussen bakken!
1000058348.jpg

Hier het voornemen om weer zelf te bakken dit jaar. Ontzettend leuk om te doen, maar vind het altijd ook een hele klus om te doen. Vooral het opruimen staat me een beetje tegen.

de moeder van mijn vriendin heeft het recept, dus dat zou ik niet weten, mijn vriendin en ik worden nog net niet vastgeketend achter de frituur totdat we klaar zijn met bakken :bonk:... gelukkig mogen wij de misbaksels zelf gelijk naar binnen proppen. waardoor er ineens een stuk meer misvormde oliebollen zijn :D :D

Vandaag berlinerbolletjes gemaakt. Heerlijk, simpel met een banketbakkersroom mix van Dr. Oetker.
Ze waren weer heerlijk, in totaal 13 gemaakt en lekker uitgedeeld. Als toppunt mijn oma van 94 in het verzorgingstehuis er mee kunnen verblijden.

20231217_105007.jpg

Over het beslag vam vorige week was ik niet helemaal tevreden, ondanks dat ze erg lekker waren. Zeer krokant door de toevoeging van een ei en 25 gram roomboter (minus 30ml water). Nu weer iets minder water toegevoegd. Ook weer een ei en 25gr roomboter toegevoegd, dit keer 6 minuten gemixt (zo creëer je meer luchtcellen) en niet op 190 graden gebakken, maar op 180 graden en 2 minuutjes langer gebakken.
1000059635.jpg

Vandaag berlinerbolletjes gemaakt. Heerlijk, simpel met een banketbakkersroom mix van Dr. Oetker.
Ze waren weer heerlijk, in totaal 13 gemaakt en lekker uitgedeeld. Als toppunt mijn oma van 94 in het verzorgingstehuis er mee kunnen verblijden.

Bekijk bijlage 77970

Over het beslag vam vorige week was ik niet helemaal tevreden, ondanks dat ze erg lekker waren. Zeer krokant door de toevoeging van een ei en 25 gram roomboter (minus 30ml water). Nu weer iets minder water toegevoegd. Ook weer een ei en 25gr roomboter toegevoegd, dit keer 6 minuten gemixt (zo creëer je meer luchtcellen) en niet op 190 graden gebakken, maar op 180 graden en 2 minuutjes langer gebakken.
Bekijk bijlage 77972
Geen water vervanger? Lekker donker biertje ofzo

Mijn vriendin kwam gister thuis met twee verse bollen van de plaatselijke kraam... Smaakte weer erg goed! Nu al zin om op de 31ste me helemaal ziek te eten aan deze dingen!

Gooi er altijd een flesje donkerbier in, voor de smaak en het rijzen gaat dan net wel luchtiger, uiteraard moet de hoeveel bier van je water aftrekken.

's Avonds de 30e gaat de frituur aan en maakt mijn vader ze op de ouderwetse manier helemaal zelf, naturel, krenten of zelfs ananas. Mid januari kunnen we er nog van genieten...

Hier totaal geen fan van bier. Ben dan toch meer voor een neutralere bol kwa smaak. Melk zou ik nog eens kunnen proberen, al vind ik ze prima zo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan