Het grote oliebollen topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat ziet er echt lekker uit Bizzle. Goed bezig, laatst ook al met de oliebollen. Tijd voor een afhaalkraam :handsup:

Ook die zien er weer goed gelukt uit hoor, top bezig.

Al vind ik onderstaande appelbeignets het lekkerst en ook de enigste appelbeignets :p

csm_Bakken.nl_Koopmans_Apple_beignets_6b10a86dd4.jpg

Enige nadeel van doorspatelen na het rijzen, is dar je bol vrij massief wordt. Als je na het rijzen gaat scheppen, krijg je wel een luchtigere oliebol. Op de laatste manier maak ik ze altijd iig.

Zo heeft me vader het mij ook geleerd. Scheppen na het rijzen.
Die stond van s morgen vroeg tot in de middag oliebollen en appelflappen te bakken.
Hele schalen vol :D

Laatst bewerkt:
Poh gruwelijk Bizzle die appelbeignets zien er heerlijk uit. Precies de variant welke ik het lekkerst vind :droolthum

Dat ziet er allemaal lekker uit zeg. Wat denk je wat ik morgen ga doen? Oliebolletje scoren. Heb er ineens heel erg veel zin in.:p

Wat een heerlijke foto's komen er alweer voorbij hier, letterlijk! Gisteren alvast 5 oliebollen gebakken maar had nog geen krenten. Die vandaag gehaald, dus vanavond een grotere lading bakken!

De eerste oliebol op oudejaarsdag is ook altijd enorm genieten!

Op oudejaarsdag moet en zal ik overdag toch altijd ook even stoken. Dat houd ik dan wel bij Cat 1, en een enkel Cat 2 product waarvan ik van mening ben dat het niet meer lawaai produceert dan Cat 1. Het categorie 1 vuurwerk komt deels bij de discounters zoals de Big Bazar en de Aldi vandaan, maar ook bij vuurwerkwinkels waar ik nog net een paar euro nodig had om het minimumbestelbedrag te halen. Zo heb ik gedurende december en tijdens de afhaaldagen een leuke verzameling klein spul bij elkaar weten te scharrelen. Die bestaat dit jaar uit de nodige doosjes grondbloemen en andere tolletjes, wat knetterballen, luchthuilers, een bonte verzameling aan kleine fonteintjes en Astro Magic Whips. Die Whips zijn knetterlinten van een meter lang en naar mijn mening het beste cat. 1 knetterlint wat er is. Gewapend met een doosje gevuld met een mooie hoeveelheid stookmateriaal loop ik door de achtertuin naar het pleintje achter ons huis. Mooi afgeschermd van de openbare weg en afgeschermd door schuttingen, dus de kans op overlast is hier minimaal. Ik heb een stormaansteker meegenomen maar die gebruik ik alleen voor het aanmaken van het aansteeklont. Vanavond gebruik ik die stormaansteker wel voor het grotere vuurwerk, maar stiekem vind ik het eigenlijk leuker om lekker met een aansteeklontje in de weer te zijn. Het aansteeklontje vat vlam, even blazen, en dan gloeit het mooi en constant. Heerlijk, die geur die er vanaf komt. Als ik nog niet volledig in de stookstemming was zou ik dat nu zeker geweest zijn, maar die stemming is al tot een maximum aanwezig door 2 afhaaldagen en een voorbereid(zon)dag die aan vandaag vooraf gegaan zijn.

Ik houd wel van lekker doorstoken met dit kleine spul en begin met een doosje grondbloemen. Achter elkaar verlaten de grondbloemen met brandende lontjes mijn hand. Ze rollen vervolgens even door en beginnen dan verwoed te tollen. Blijft een mooi geluid. Ik krijg het voor elkaar om constant zo’n 4 grondbloemen tegelijk draaiend te hebben en ben dan ook al snel door het eerste doosje heen. Nu zijn de knetterballen aan de beurt en dan wat fonteintjes. Zo bouwt zich geleidelijk een mooie verzameling vuurwerkafval op. Een buurman die ik goed ken heeft de rook en het geknetter gezien en gehoord en komt even een kijkje nemen. “Hé, dat mag nog niet hè?!” zegt hij. Gelukkig weet ik dat hij het helemaal geen probleem vind, maar ik weet ook dat ie elk jaar weer vergeet wat ik hem dan uitleg: dit valt onder het kindervuurwerk en mag gewoon het hele jaar door afgestoken worden. We maken even een praatje en hij vraagt me of ik vanavond ook weer een showtje ga geven. Ik verzeker hem dat dat zeker de bedoeling is, waarop hij zegt er weer bij te zullen zijn. “Het is elk jaar weer erg mooi!” zegt hij, en vertrekt dan weer naar binnen.

Ik stook nog even door en na totaal een half uur stoken vind ik het wel weer mooi geweest. Er moet nog meer gebeuren vandaag. Even netjes alles bij elkaar vegen. In de kliko gooien doe ik later wel, als alles een beetje uit gesmeuld is. Zo eerst even appelflappen bakken, dan de laatste voorbereidingen doen voor vanavond die ik nu alvast kan treffen en dan ’s middags nog even bij mijn tante op verjaardag. Over het algemeen heb ik niet zoveel gewoontes, maar de volgorde van activiteiten op oudejaarsdag begint inmiddels toch wel een traditie te worden. Maar, voordat dat alles zover is, eerst nog even wat eten. Ik vis de eerste oliebol uit een van de 4 zakken die we vanochtend rond acht uur al hebben opgehaald, strooi er nog wat extra poedersuiker overheen en breng hem naar mijn mond. De geur van de oliebol mengt zich met de geur van kruit die ondanks het wassen van mijn handen nog op mijn duim en wijsvinger aanwezig is en mijn tanden bijten soepel een flink stuk van de verse oliebol af. Een beetje poedersuiker stuift weg alsof het vuurwerkrook is en de combinatie van geuren, smaak en zicht verhoogt, ondanks dat ik eerder vanochtend dacht dat het niet mogelijk was, toch nog een stukje extra de zin om te stoken. Mijn dag is nu al geweldig, en dat terwijl veruit de geweldigste uren nog moeten komen….

Ook in huize Campie is het elk jaar weer raak met de oliebollen en appelbeignets 😊 Van oudsher bakken we de bollen met de (schoon)familie. Eerst bakte we ze nog bij mijn schoonouders in de keuken. Maar sinds een jaar of 11 bij ons thuis in de schuur. Het is een echte traditie geworden met tussendoor wat vuurwerkmomenten 😊 Kan niet wachten tot het weer zover is.

IMG_1942.jpg
IMG_1932.jpg

ziet er allemaal weer te lekker uit! Appelbeignet ga ik dit jaar ook weer eens mee pakken. Vorig jaar gemist!

Dat ziet er goed uit campie.
Ik doe ook altijd 150 gram meer rozijnen in als dat er op de verpakking staat. En doe dan ook een mix van blanke en normale rozijnen voor de variatie :D
Ik vind dat je de rozijnen altijd moet zoeken in een oliebol bij de oliebollenkraam

Heb er vorige week al 3 gespot.

Tuincentrum Ranzijn De Bilt
A'damsestraatweg Utrecht
Plein Vredenburg Utrecht

En vanaf a.s. donderdag @ Lidl haha

Lidl komt vanaf oktober ook weer met Oliebollen.
Toch zijn ze van een kraam of zelfgemaakt toch altijd het lekkerst! Als ik de foto´s hierboven zie krijg ik zin om het dit jaar ook weer eens te proberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan