Het grote oliebollen topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Of niet dan, ik heb echt trek in een oliebol. Dit weekend ook maar ff test draaien.

Wij hebben nog 4 pakken mix van vorig jaar over. Eigenlijk altijd handig om achter de hand te hebben. Je weet maar nooit wanneer je er trek in hebt!

Mijn moeder maakt ze ieder jaar zelf en ik blijf dat by far de lekkerste vinden die er zijn. Het zal vast komen omdat ik ermee opgegroeid ben maar ik vind het prima haha. Altijd de 31e even op visite en druk dan zo 6 vers gebakken oliebollen in de eerste 10 minuten naar binnen :D

Ik ben overigens wel iemand die niet houd van krenten, gewoon een naturel bolletje kun je mij voor wakker maken.

Hier ook zonder krenten. Heb er wel eens één met krenten op, maar fruit en deeg is geen combinatie waar ik van hou. Doe mij maar naturel! De dagen rond nieuwjaar leef ik op die dingen ahaha.

Zodra de oliebollenkraam in het dorp op de markt staat haal ik zo af en toe een zakje mee voor op het werk of thuis. M’n vader bakt ze de 30e altijd zelf, dus met vaste prik zorg ik dan dat ik ook een paar oliebollen nog warm uit het vet kan scoren. Lekkerder heb ik ze nog nooit op dan op dat moment! En vanaf dat moment verdwijnt er met enige regelmaat eentje bij mij naar binnen. Heerlijk gewoon. Altijd jammer als ze in de loop van de eerste week van het nieuwe jaar weer op zijn.

Goh, wat mis ik die krengen zeg. Mede door de corona zijn er ook geen of nauwelijks kermissen waar je door het jaar heen wel eens een oliebol kon snoepen. Hopelijk snel weer december :)

Bij ons zou er volgende week kermis zijn (gaat ook niet door vanwege corona). Maar de plaatselijke banketbakker gaat wel weer oliebollen bakken...dus er komt zeker weer een zakje mijn kant op :D

Bak ze nu ook al een paar jaar zelf. Gewoon met koopmans pakken en dan zelf wat kaneel suiker toevoegen en de krenten ff een nachtje in de amaretto wellen :thumbsup:.
Oudjaarsdag komen alle vrienden ff langs om te proeven. Oliebollen bakken biertje en muziekje erbij. Beetje ouwe hoeren en af en toe wat afsteken :handsup:

Laatst bewerkt:
Mijn moeder maakt ze ieder jaar zelf en ik blijf dat by far de lekkerste vinden die er zijn. Het zal vast komen omdat ik ermee opgegroeid ben maar ik vind het prima haha. Altijd de 31e even op visite en druk dan zo 6 vers gebakken oliebollen in de eerste 10 minuten naar binnen :D

Ik ben overigens wel iemand die niet houd van krenten, gewoon een naturel bolletje kun je mij voor wakker maken.

Zeer herkenbaar, die van moeders blijven verweg de lekkerste. Zal inderdaad mee te maken dat je die van jongs af aan hebt gegeten, maar wat zijn die lekker zeg.

Vandaag even op pad geweest en de eerste boodschappen zijn binnen!
20200910_201403.jpg

Ook de citroenrasp alvast gemaakt volgens 'recept'. Kan die mooi op smaak komen.
20200910_201318.jpg

Morgen de rozijnen en krenten nog even wellen in water, en dan kunnen die daarna nog een nachtje rusten.

Ik ben benieuwd zaterdag als ik ga 'proef draaien', heb er iig zin in :D

Zie ik dat goed? Speelman standje ?

Nee Bierens gebak zie ik!

Ik help jaarlijks veel op de kermis, opbouwen, afbreken en soms draaien. En eet dus normaal gezien het hele jaar wel oliebollen, zelf bakken vrijwel nooit! Werd laatst wel getip, dat een ham/kaas bol erg lekker zou zijn. Iemand ervaring?

Vandaag was bakdag ipv gisteren. Beslag maken aan de hand van het filmpje ging top.
Ook het laten rijzen in de oven(nooit eerder zo gedaan) verliep zoals het moest.

Toen beslag even doorgespateld en ik had een mooi mixje.

Resultaat :
20200913_123907.jpg

Pan op het vuur, temperatuur meter erin en wachten op de 180 graden :)
20200913_123911.jpg

En bakken maar!!!
20200913_131340.jpg

Eindconclusie : heerlijke bol, goede smaak en goede vulling!

20200913_131504.jpg

Mooi gedaan Bizzle:thumbsup: zien er heel goed uit, beslag doorspatelen voordat je gaat scheppen voorkomt dat je beslag de olie gaat opzuigen. Zou er nu ook wel een paar lusten! :yes:

Die zien er zeker goed uit zeg en ook hier zullen er ondanks de hogere temperaturen nu wel een paar in gaan hoor.

Dat ziet er lekker uit Bizzle. Geeft toch altijd wel weer een beetje extra sfeer met een bol erbij!

Mooi gedaan Bizzle:thumbsup: zien er heel goed uit, beslag doorspatelen voordat je gaat scheppen voorkomt dat je beslag de olie gaat opzuigen. Zou er nu ook wel een paar lusten! :yes:

Enige nadeel van doorspatelen na het rijzen, is dar je bol vrij massief wordt. Als je na het rijzen gaat scheppen, krijg je wel een luchtigere oliebol. Op de laatste manier maak ik ze altijd iig.

En het was weer bakdag vandaag. Dit keer de appelbeignets van Cees. Volgens het recept gaan er goudreinetten in, maar die zijn pas leverbaar vanaf oktober dus heb er maar een elstar in gedaan. Oja en had niet zo'n leuk karteluitstekertje liggen dus ze zijn egaal rond(met een soepkom gedaan). Voorbereiden is een makkie en het afbakken ook. Blij met het eindresultaat, nu alleen de smaak nog testen straks :tongue2:

20200920_134642.jpg

20200920_135453.jpg

20200920_135918.jpg

20200920_140309.jpg

20200920_142734.jpg

20200920_142746.jpg

Bon Appetit!

En het was weer bakdag vandaag. Dit keer de appelbeignets van Cees. Volgens het recept gaan er goudreinetten in, maar die zijn pas leverbaar vanaf oktober dus heb er maar een elstar in gedaan. Oja en had niet zo'n leuk karteluitstekertje liggen dus ze zijn egaal rond(met een soepkom gedaan). Voorbereiden is een makkie en het afbakken ook. Blij met het eindresultaat, nu alleen de smaak nog testen straks :tongue2:

Bekijk bijlage 55401

Bekijk bijlage 55402

Bekijk bijlage 55403

Bekijk bijlage 55404

Bekijk bijlage 55405

Bekijk bijlage 55406

Bon Appetit!
Ziet er heerlijk uit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan