Het grote kerstdorp topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb de ambitie om ook ooit eens te beginnen aan een dorpje. Dit jaar helaas teveel andere uitgaven gehad, maar wellicht vanuit de sale een kleine start maken.
Kan erg genieten van de dorpjes en de foto's, prachtig al die details die je overal kan ontdekken.

Het kriebelt hier wel om er ook eens mee te beginnen. Vraagje voor de ervaren bouwers hier, wat is een beetje een schatting qua budget om een leuk begin te maken. Dus wat huisjes en randzaken eromheen. En hoelang zijn jullie bezig met de opbouw ervan?

Het kriebelt hier wel om er ook eens mee te beginnen. Vraagje voor de ervaren bouwers hier, wat is een beetje een schatting qua budget om een leuk begin te maken. Dus wat huisjes en randzaken eromheen. En hoelang zijn jullie bezig met de opbouw ervan?

Ik zit ook af en toe in de twijfel om het te beginnen. Maar ik denk als je een beetje een redelijk begin wil hebben dat je al snel 4-500 verder bent. Maar wellicht kunnen de ervaren bouwers daar meer over vertellen.

Om te beginnen zou ik bij de Action gaan kijken en aanvullen met wat groen/kurk bij bijv. Intratuin. Lemax bijv is vrij duur om daar een begin mee te maken. Ik kocht en dat doe ik nog steeds er elk jaar iets bij.

Ik begon gewoon heel klein, met een paar simpele huisjes met 1 grote lamp erin per huisje, en wat straatlantaarns bomen en figuren erbij. Dat is al erg leuk, daarna elk jaar een groot huisje erbij gekocht, en op een gegeven moment de kleine huisjes niet meer gebruikt. Wat ook al leuk is is bijvoorbeeld 1 mooi lemax huisje met wat figuren enz. eromheen. En die dan elk jaar uitbreiden.

Ik ben ook ooit heel klein begonnen. Nu koop ik jaarlijks iets bij. Vaak kijk ik ook na de kerst in de uitverkoop. Dan zijn uitlopende producten of soms showmodellen met veel korting te koop. Voor 50-100 euro kun je echt al een hele leuke scène neerzetten met een huisje, wat figuurtjes en evt. wat bomen of iets dergelijks. Daarna gewoon lekker jaarlijks uitbreiden.

Er zijn ook genoeg dingen op budget te maken in je dorp. Zo heb ik voor de paden ooit een zakje aquarium grind gekocht. Kost geloof ik 4 euro en daar kleed ik al jaren mijn dorpje mee aan. Een vijvertje met ijs is ook makkelijk te maken voor weinig geld.

Dat is juist het punt bij mij, kan het dan moeilijk klein houden denk ik. We gaan van de week naar Duiven en heb dus al een beetje op internet gekeken, maar er is zoveel moois te krijgen. Had dingen in mijn winkel mand gedaan, gewoon beetje aanklikken wat ik mooi vind. Toen ik het winkel mandje bekeek schrok ik goed, van dat bedrag kun je prima op vakantie haha. We kijken het van de week eens aan

Mijn tip: kies één merk als basis van je kerstdorp.
Ik heb voor Lemax gekozen. (vind ik het mooiste)
Het vervelende als je diverse merken koopt, is de schaal. Ziet er niet uit als je dat mixt.

Begin met 1, 2 of 3 huisjesmaar vooral boompjes en lantaarntje en poppetjes. Hierna kan je dit elk jaar gaan uitbouwen.

Tip2. Koop in het voorjaar/ zomer 2e hands. Zo kan je pareltjes voor weinig vinden.

Tip3. Kijk diorama filmpjes op YouTube. Hier leer je tips en tricks om een mooie omgeving voor weinig geld te maken.

Persoonlijk vind ik die schaal nooit zo'n probleem of het moet echt heel anders zijn. Maar ik ga ook niet per se voor een hele realistisch dorp.

Begonnen aan het concept nieuwe kerstdorp.
Dit jaar geen hoek opstelling maar een rechte opstelling. Afm: 280x 80cm

Lekker bietje rommelen met top 2000 op de achtergrond.

IMG_20211021_212358.jpg

IMG_20211021_212444.jpg

IMG_20211021_212436.jpg

IMG_20211021_212427.jpg

Welk merk is qua uitbreiding, kwaliteit, uitstraling en kosten interessant om mee te starten? En zijn er nog wel eens goede outlet aanbiedingen ergens?

Fireworks store van luville binnen. :handsup: stond niet meer in de schappen bij de boet.
Navraag gedaan bij een medewerker en die kon mij vertellen dat ze hard gaan, ik was nummer 5 van de dag die hem gehaald heb :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan