Het grote anti vuurwerk-poll topic.

thnx, done ingevuld incl een mooi verhaal aan het eind.... als ik weer aan het typen ben dan besef weer dat het een vies smerig spelletje is wat er gespeeld wordt.

En hou ook in gedachte dat de media een grote rol speelt in dit verhaal. En juist nu merk ik dat het niet eens gaat om het kiezen van een kant, maar om het zoeken van sensatie.

De media is altijd uit op het veroorzaken van een strijd, want daar kun je headlines mee creeren. Er moet altijd iets veranderen. Dus toen er nog vuurwerk mocht, moest het verboden worden. Die argumenten kregen voorrang, dát verhaal werd breed uitgemeten.

Nu is het verbod een feit, en wat doet de media? Juist, het tegenovergestelde. Ineens mogen importeurs hun zegje doen, ineens was het kabinet wellicht te voorbarig, en ineens hoor je ziekenhuizen zeggen dat het vuurwerk niet het grootste probleem is. Dat vónden ze al, maar nu gaat de media actief op zoek naar deze mening. En GroenLinks en PvDD staan deze keer buitenspel.

Ook ingevuld en even snel een verhaaltje in mekaar gezet:

Een verbod op consumentenvuurwerk wordt nu ingesteld onder het mom dat dit de druk op de zorg zou verlichten. Er zijn echter al meerdere artsen en verplegers naar voren gekomen om te zeggen dat dit onzinnig is waaronder: Diederik Gommers (Hoofd IC Nederland bij Beau op rtl4) en Jefrey Vermeulen (Traumachirurg bij het brandwondencentrum in het Maasstad Ziekenhuis Rotterdam in de Volkskrant).

Ook heeft het SEH team van het Haagse HMC laten weten (AD) meer heil te zien in een alcohol verbod omdat dit de grootste druk op de SEH’s oplevert met de jaarwisseling, niet vuurwerk.

Daarnaast zijn er vele reacties te lezen op sociale media en in de reacties bij verschillende nieuwsartikelen van SEH of IC medewerkers die beamen dat vuurwerkslachtoffers slecht een zeer klein deel van hun werkzaamheden zijn met de jaarwisseling.

De regering stelt dat er “een roep uit de zorg” is geweest om dit verbod in te stellen. Dit betreft vooral de vereniging spoedeisende hulp Nederland (lees lobbyclub) en het oogcentrum in Rotterdam, die al jaren strijd voeren tegen vuurwerk.

Minister Grapperhaus meent dat het e.e.a. te handhaven valt, dit is een sprookje dat getuigt van grote onkunde en naïviteit.

Een groot deel van de steun voor een vuurwerkverbod (ongeacht Corona) komt voort uit het feit dat er al vanaf september harde knallen te horen zijn van illegaal vuurwerk. Sommige van deze dingen zijn halve bommen en kunnen zwaar letsel en grote schade veroorzaken. De Politie staat hier nu al machteloos tegenover en dit zal alleen maar toenemen met een verbod op consumentenvuurwerk.

Het grote probleem van een dergelijk verbod is dat het vooral de brave burger raakt en dat is ook de enige groep die zich eraan zal gaan houden. Het is natuurlijk een illusie om te denken dat groepen jongeren die de Politie belagen met levensgevaarlijke illegale knallers daar nu ineens mee op gaan houden omdat siervuurwerk verboden wordt.

Het enige positieve aan dit verbod is dat voor de verandering niemand het legale consumentenvuurwerk de schuld kan gaan geven voor de volledig uit de hand gelopen jaarwisseling die ik zeker verwacht.

En hou ook in gedachte dat de media een grote rol speelt in dit verhaal. En juist nu merk ik dat het niet eens gaat om het kiezen van een kant, maar om het zoeken van sensatie.

De media is altijd uit op het veroorzaken van een strijd, want daar kun je headlines mee creeren. Er moet altijd iets veranderen. Dus toen er nog vuurwerk mocht, moest het verboden worden. Die argumenten kregen voorrang, dát verhaal werd breed uitgemeten.

Nu is het verbod een feit, en wat doet de media? Juist, het tegenovergestelde. Ineens mogen importeurs hun zegje doen, ineens was het kabinet wellicht te voorbarig, en ineens hoor je ziekenhuizen zeggen dat het vuurwerk niet het grootste probleem is. Dat vónden ze al, maar nu gaat de media actief op zoek naar deze mening. En GroenLinks en PvDD staan deze keer buitenspel.

Precies mijn gedachte.

Dus eigenlijk zeg je, we hoeven ons geen zorgen te maken. Maar wat elders ook op het forum gezegd werd, hier zit echt wel een kern van waarheid in. En ik denk zeker dat als het verbod er onverhoopt permanent door komt er heel veel mensen zijn die het gaan missen. Terwijl diezelfde mensen nu kritisch tegenover vuurwerk staan. Want ja, dat mooie gevoel op oudejaarsavond en om 00:00 is verdwenen. Tsjoh, hoe zou dat toch komen?? :bonk:

Uiteraard ook ingevuld vanmiddag. Ben zeer benieuwd wat hier de uitslag van zal zijn.

Dat is media nu; geld zoeken door sensatie, stoken. Dank privatisering en intrekken van budgetten door vvd&co. Zegt politiek links, zegt media rechts. Politiek rechts, media links. Altijd alles proberen te ondermijnen, saboteren, kapot laten gaan. Niet meer verslagleggen maar opinie en beleid sturen, maar dan zonder moreel kompas. Zolang het maar publieke verontwaardiging en invloed oplevert, en dus bestaanszekerheid. Media is macht.

Steeds gekker. Wat een land is dit geworden zeg. Maar je kon het op je klompen aanvoelen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Volgend bericht: om er voor te zorgen dat er geen vuurwerk het land in komt zal Nederland een kilometers lange muur bouwen langs de landgrenzen......

Het begint echt zo een jankland te worden. Iedereen heeft een mening, prima. Maar ik vind vuurwerk onzin, dus afschaffen. Zo gaan we met elkaar om. Ik vind ook veel dingen ruk. Dus afschaffen dan maar. Ik heb altijd geleerd dat we in een samenleving wonen. What is in the name?

Volgend bericht: om er voor te zorgen dat er geen vuurwerk het land in komt zal Nederland een kilometers lange muur bouwen langs de landgrenzen......

Haha! We're gonna build a wall, a tremendous wall, a beautiful wall. The biggest wall you've ever seen! And we're gonna let the Belgians and Germans pay for it! :p

De hele vraagstelling is al weer vertekend, waarom wordt de vraag nog andersom gesteld of waarom zet men er niet neer illegaal vuurwerk?

Back
Bovenaan