Helft Nederlanders voor verbod op vuurwerk

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De helft van de Nederlanders is voorstander van een algemeen vuurwerkverbod voor particulieren, 45 procent is tegen. Dit blijkt uit een online onderzoek van I&O Research in opdracht van Binnenlands Bestuur waaraan 1992 mensen meededen.

Afgemeten aan het stemgedrag zijn alleen kiezers van het CDA en Forum voor Democratie nog duidelijk tegen een algemeen vuurwerkverbod. Kiezers van VVD en 50Plus zijn verdeeld, terwijl kiezers van overige partijen voor een verbod zijn.

De steun voor strengere handhaving van de afsteektijden en het verbod op illegaal vuurwerk is in vergelijking met vorig jaar toegenomen. Acht op de tien Nederlanders vindt dat het verbod op illegaal vuurwerk strenger moet worden gehandhaafd. Twee derde is voor strengere handhaving van de afsteektijden.

Strengere handhaving

Hoewel het draagvlak voor strengere handhaving toeneemt, zien steeds meer Nederlanders dat er juist minder intensief wordt gehandhaafd, aldus I&O Research.

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt dat er volgend jaar geen vuurwerk mag worden afgestoken in wijken waarin de politie en hulpverleners worden bedreigd.

https://www.dvhn.nl/binnenland/Helft-Nederlanders-voor-verbod-op-vuurwerk-25106559.html

Weer aardig representatief ja....:bonk:
1992 mensen die meegedaan hebben en dat is dan een weerspiegeling voor heel Nederland

De helft is voorstander, maar er wordt geen percentage gegeven. 45% is tegen. Doet mij haast vermoeden dat er misschien 12% 'geen mening/weet niet' heeft en er dus eigenlijk minder mensen voor dan tegen een verbod zijn.

Ik hoef het natuurlijk niet te lezen, maar ik wordt zo negatief van deze berichtgevingen he.

Waarom zeggen de andere polls (zekers 10 stuks) een compleet ander verhaal, daar zie ik toch echt 1/3 voor verbod en 2/3 tegen een verbod.

Verschrikkelijke kansloze cijfers en totaal niet representatief 1992 Nederlanders..... Hoe kun je zoiets presenteren!!!

'Het verbod op illegaal vuurwerk'. Mooie tautologie :bonk:. EDIT: was te snel. Het strenger handhaven van het verbod op illegaal vuurwerk klopt natuurlijk wel. In principe goed punt. Als dat het totaal verbod uitstelt.

https://www.ioresearch.nl/actueel/nederlanders-strengere-handhaving-vuurwerk-blijft-in-praktijk-uit/

zo zie je maar weer hoe de media er mee aan de haal gaat.
IOresearch trekt deze conclusie zelf namelijk helemaal niet, die presenteren alleen de cijfers.
Aan de hand van deze cijfers kan je headline ook zijn: '70% is voor vuurwerkvrije zones' (veel minder heftig naturlijk)

De conclusie die ze wel kunnen trekken uit hun onderzoek is dat Nederlanders strengere handhaving willen, maar dat niet terug zijn in de praktijk.

Wat veel mensen zich waarschijnlijk niet realiseren is dat vuur in de vorm van vreugdevuren, maar vooral ook vuurwerk en alles wat daar bij komt kijken (letterlijk en figuurlijk) voor heel veel mensen een uitlaatklep is tijdens Oud & Nieuw. Ik voorspel dat mocht er ooit een totaal verbod komen dat er veel, maar dan ook veel meer gedonder komt wat je nu bijvoorbeeld ook ziet in Den Haag. Daar ben ik overigens absoluut tegen en vernielingen en geweld moet je ook keihard aanpakken, maar blijkbaar zit de mens zo in elkaar. Dus mijn advies is, mensen lekker zelf laten knallen zodat ze vervolgens met een voldaan en rustig gevoel maar binnen gaan en geen problemen veroorzaken.

https://www.ioresearch.nl/actueel/nederlanders-strengere-handhaving-vuurwerk-blijft-in-praktijk-uit/

zo zie je maar weer hoe de media er mee aan de haal gaat.
IOresearch trekt deze conclusie zelf namelijk helemaal niet, die presenteren alleen de cijfers.
Aan de hand van deze cijfers kan je headline ook zijn: '70% is voor vuurwerkvrije zones' (veel minder heftig naturlijk)

De conclusie die ze wel kunnen trekken uit hun onderzoek is dat Nederlanders strengere handhaving willen, maar dat niet terug zijn in de praktijk.
Toch staat het er (helaas) wel
Overall is nu 50 procent van de Nederlanders voorstander van een algemeen vuurwerkverbod voor particulieren, 45 procent is hierop tegen.

Wat ik op zich wel positief vind is dat de cijfers weinig veranderd zijn sinds 2015, als er een duidelijke stijgende lijn in zou zitten zou het een stuk zorgelijker zijn.

Dit staat er trouwens ook: "Het valt echter niet uit te sluiten dat een deel van de respondenten een sociaal wenselijk antwoord heeft gegeven."

Viel me dit keer op.

Ik weet niet of deze zin er eerder in heeft gestaan. Iemand?!?

In hun volgende enquête zoud I&O eigenlijk een extra vraag moeten toevoegen; hoe zou het (sociaal wenselijk) antwoord moeten zijn volgens de media? etc

Verschrikkelijke kansloze cijfers en totaal niet representatief 1992 Nederlanders..... Hoe kun je zoiets presenteren!!!

Ik wil best een keer een masterclass marktonderzoek geven. 1992 Nederlanders kan prima representatief zijn voor de gehele populatie (60 zelfs al binnen bepaalde marges).

Ik zie het zo vaak terug dat mensen denken dat je werkelijk iedere nederlander moet ondervragen om een representatieve/betrouwbare uitkomst te hebben. Een aselecte steefproef + juiste weging leidt tot representativiteit.

Ik wil daarmee niet zeggen dat dit onderzoek ook daadwerkelijk representatief is, dat kan ik op basis van wat ik lees niet beoordelen.

Wat ik dan wel opvallend vindt is dat CDA stemmers tegen het verbod zijn, maar dat Hessel Dooper van het CDA in Apeldoorn voorop gaat aan de strijd. Je zou er maar op gestemd hebben.

Wat ik dan wel opvallend vindt is dat CDA stemmers tegen het verbod zijn, maar dat Hessel Dooper van het CDA in Apeldoorn voorop gaat aan de strijd. Je zou er maar op gestemd hebben.

CDA-Tweede-Kamerlid Chris van Dam vindt Apeldoorn bovendien een interessant experiment.

Overigens: VeiligheidNL rapporteerde in februari van dit jaar nog dat slechts 27,3 procent van het volk een totaalverbod steunt. Zie
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-902411.pdf

Tabel 5.4:

Er moet een verbod komen op al het consumentenvuurwerk

Mee oneens: 41,7 procent

Mee eens: 27,3 procent

Neutraal: 25,9 procent

Weet niet/geen mening: 5,2 procent

Laatst bewerkt:
CDA-Tweede-Kamerlid Chris van Dam vindt Apeldoorn bovendien een interessant experiment.

Overigens: VeiligheidNL rapporteerde in februari van dit jaar nog dat slechts 27,3 procent van het volk een totaalverbod steunt. Zie
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-902411.pdf

Tabel 5.4:

Er moet een verbod komen op al het consumentenvuurwerk

Mee oneens: 41,7 procent

Mee eens: 27,3 procent

Neutraal: 25,9 procent

Weet niet/geen mening: 5,2 procent
Heel vreemd inderdaad, heb een mailtje gestuurd naar de onderzoeker van I&O met de vraag of hij hier een verklaring voor heeft.

Back
Bovenaan