ChatGPT ook ma gevraagd voor een mail.
Geachte mevrouw Yeşilgöz,
Allereerst wil ik u bedanken voor uw inzet als minister van Justitie en Veiligheid en voor uw betrokkenheid bij het veiliger maken van onze samenleving. Ik schrijf u vandaag in verband met de discussie over een mogelijk algeheel vuurwerkverbod.
Hoewel ik begrijp dat de problemen rondom oud en nieuw, zoals geweld tegen hulpverleners en ernstige overlast, aangepakt moeten worden, geloof ik niet dat een algeheel vuurwerkverbod de juiste oplossing is. Ik wil graag een aantal punten onder uw aandacht brengen:
1. Het probleem ligt niet bij het consumentenvuurwerk, maar bij illegaal vuurwerk
Uit cijfers blijkt dat veel incidenten worden veroorzaakt door illegaal vuurwerk, dat vaak extreem zwaar en gevaarlijk is. Een verbod op consumentenvuurwerk zal dit probleem waarschijnlijk niet oplossen, maar eerder verplaatsen. Illegaal vuurwerk zal mogelijk nog populairder worden, wat de handhaving bemoeilijkt.
2. Vuurwerk is een belangrijke traditie voor veel families
Voor miljoenen Nederlanders, waaronder gezinnen met kinderen, is het afsteken van vuurwerk een waardevolle traditie en een moment van samenzijn. Het draagt bij aan het feestelijke gevoel van de jaarwisseling en is voor veel families een onmisbaar onderdeel van deze bijzondere nacht. Het zou jammer zijn als dit plezier verdwijnt door de acties van een kleine groep relschoppers.
3. Gerichte handhaving en educatie zijn effectiever
Ik ben ervan overtuigd dat strengere controles op illegaal vuurwerk, betere handhaving en gerichte sancties tegen overtreders de sleutel zijn tot het verminderen van overlast. Daarnaast zou het inzetten op voorlichting en samenwerking met lokale gemeenschappen meer draagvlak kunnen creëren voor veilige en feestelijke vieringen.
Ik hoop dat u bij het maken van beleid rekening kunt houden met deze punten en wilt overwegen om in te zetten op een gerichte aanpak in plaats van een algeheel vuurwerkverbod. Dit zou niet alleen recht doen aan de traditie, maar ook bijdragen aan een effectievere oplossing van de problematiek.
Met vriendelijke groet,