Gevoel bij "het perfecte stookweer"

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Door het jaar heen zijn er gereld dagen waarbij de kriebels ineens flink omhoog schieten doordat het een perfecte dag is om flink te stoken.

Dat gevoel heb ik vaker, over het algemeen in de herfst en winter, maar herkennen jullie dat? En wat is voor jou precies het "perfecte stookweer"?

Afgelopen jaar had ik, op de sneeuwrestanten na (die waren er niet namelijk), eigenlijk perfect stookweer gehad. Overdag mist, voor de sfeer heel mooi en in de avond redelijk heldere luchten. Echter mag het van mij best komend jaar gewoon de hele dag zonnig zijn, als het in de avond en vooral de schemer dan maar helder is. Het liefst met een sneeuwdek(je).

Afgelopen jaar perfect stookweer. Overdag mooi helder overwegend zonnig weer. Begin de avond trok het dicht, zeker in mijn wijk dichte mist. Ik begon me al ernstige zorgen te maken. Maar na 22:00 stak er een heel lichte wind op en trok alles open. Perfect stookweer: helder, niet te koud, bijna windstil. Prachtig om de effecten goed tot z’n recht te laten komen. Hoop dit jaar op hetzelfde, alleen dan de hele avond zonder mist.

Dit geeft me PTSD van vorig jaar..

De perfecte stookweer voor mij is toch wel een heldere lucht zonder regen of dat het sneeuwd, een beetje wind mag er wel zijn maar niet teveel. Vriezen mag van mij ook nog wel.

Zolang er maar geen regen of mist is dan ben ik tevreden!

Dit filmpje geeft mij het perfecte stookgevoel overdag...blauw lucht, kale bomen en beetje wind voor mooie snippers..heerlijk..

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen jaar was het weer zeer goed (bij mij). Overdag helder, met af en toe flink wat mist wat de sfeer goed verhoogde. Begin van de avond trok het helemaal dicht dus even schrikken, maar rond 21:00 trok dat mooi weg en bleef het prima stookweer.

Afgelopen jaar overdag top weer gehad, zonnetje en een klein beetje mistvorming waardoor de rook mooi bleef hangen. Vanaf 17u trok het dicht tot 3.00 in de nacht. Van 19.30 tot 23.00 over een stuk van 40 kilometer.

Hopelijk dit jaar helder, iets onder het vriespunt en een klein beetje wind zodat de mist niet blijft hangen :bonk:

Als het maar beter is dan vorig jaar... Na 21:00 op een enkele cake na niks meer geschoten door de mist! :cry:

Wanneer ik het gevoel heb bij het perfecte stookweer... dat komt een aantal keer per jaar wel voor. Een kraakheldere dag, waterig zonnetje erbij en een wat snijdende wind met gevoelstemperaturen onder 0. Maar ook, een beetje dauwig, soms wat dunne mist, een licht briesje en bewolking. Eigenlijk al het ''sombere weer'' geeft mij een oud & nieuw gevoel, maar een zonnige, koude winterdag zeker ook!

Heldere lucht en een temperatuur waarbij je de damp van je adem uit je mond ziet komen. Afgelopen jaar was het gewoon helemaal klote. Na half 9 op een paar cakes na, om het zicht te beoordelen, niks meer geschoten..

Verleden jaar hadden we helaas behoorlijke mist, dus was behoorlijk bang dat de jaarwisseling in deugen zal vallen. Maar uiteindelijk viel t reuze mee. T was niet te koud, t begon toch wat te waaien, de regen bleef weg. En ja, t was gewoon prima. Plus de zonsondergang was door de mist echt prachtig. En ja, voor mij is dat wel prima weer om te stoken.

Perfect weer geen mist, beetje een briesje, liefst een beetje koud ( moet toch een beetje als december aanvoelen) en natuurlijk helder

Overdag wat sneeuwresten, maar verder wel kurkdroge straten. Het zonnetje achter een heel dun laagje bewolking maar nog wel zo dat die er goed doorheen schijnt, temperatuur rond de 5 graden al mag dat wel met een windje waardoor de rook weg waait en het toch net iets kouder is dan het lijkt.

's avonds graag -5, kraakhelder en een wind die sterk genoeg is om alle rook in het juiste tempo af te voeren.

Paar keer per jaar dat het weer aardig in de buurt komt maar zelden met o&n meegemaakt helaas

Temperatuur: Rond het vriespunt
Wind: 2-3 bft
Bewolking: Geen of hoog
Neerslag: Geen. Ook geen sneeuw.

Afgelopen jaar was eigenlijk perfect om 00:30 uur. Helder en nauwelijks wind. Net genoeg om de rook weg te waaien. Tussen 20.00 en 23.00 wel helemaal dicht door de mist. Dit jaar teken ik voor dit weer maar dan zonder mist.

Helder, koud, klein windje. Het mag wit zijn maar hoeft niet. Geeft wel meer sfeer vind ik.

Ben ondertussen wel een beetje klaar met de mist en harde wind tijdens de jaarwisselingen. Volgens mijn gevoel heb ik al een paar jaar op rij geen mooi stookweer meer gehad?

Van al de oud en nieuws waar ik echt vuurwerk heb afgestoken:
2015-2016: helder weer overdag, helder 's avonds. Wel best warm, 13 graden
2016-2017: mist overdag, mist in de avond. Wel sfeervol, ook kou in delen van het land
2017-2018: overdag regen, in de avond grotendeels droog. Hopelijk nooit meer. Veel wind en regen.
2018-2019: rustig weer, wel warm, niet echt sfeervol maar prima weer verder.'
2019-2020: waar ik oud en nieuw vierde eigenlijk perfect weer, overdag mist voor de sfeer, 's avonds heel lichte mist maar al het vuurwerk zichtbaar.

Tot nu vond ik 2019-2020 nog het beste.
Sneeuw blijf ik nog steeds op hopen.

Dit weer is wel echt helemaal verschrikkelijk zeg. Vorige week was het goed fris al en na de demo's kwam de temperatuur zelfs onder de dubbele cijfers. De sfeer en kriebels zaten er toen perfect in. Nu deze hitte is wel weer balen hoor, dat het maar snel weer een stuk koeler word.

Dit weer is wel echt helemaal verschrikkelijk zeg. Vorige week was het goed fris al en na de demo's kwam de temperatuur zelfs onder de dubbele cijfers. De sfeer en kriebels zaten er toen perfect in. Nu deze hitte is wel weer balen hoor, dat het maar snel weer een stuk koeler word.

Inderdaad. Afgelopen donderdag en vrijdag bij thuiskomt nog maar 8 tot 9 graden. Best ff wennen en zelfs al even de stoelverwarming aan gehad. Op dit moment zeker niet nodig, het perfecte stookweer hebben we nog lang niet bereikt. Naar beneden die temperatuur!

Afgelopen dagen in de ochtend rond een graad of 6 met mistbanken boven de velden hier gaf wel een lekker gevoel. Nu idd weer die hoge temperaturen had voor mij niet gehoeven... laat het maar lekker koud worden :thumbup:

Is er überhaupt perfect stookweer? Dat denk ik wel, echter zijn er meerdere.

Als het maar droog is met een klein windje zodat de rook niet blijft hangen. Verder maakt het me echt niet uit. Voorkeur is natuurlijk wel dat het lekker koud is en wat sneeuw zou het helemaal afmaken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan