Gevoel bij "het perfecte stookweer"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vind het de laatste dagen wel erg sfeervol weer moet ik zeggen. Of het ideaal is om te stoken denk ik niet, maar dat grauwe weer heeft wel echt sfeer vind ik. T koelt ook weer lekker af, dikke prima zo.

Afgelopen jaar was overdag natuurlijk perfect.
Heldere blauwe lucht, geen zucht wind en een aangename temperatuur, wij droegen niet eens een jas.
De stokken van de pijlen kwam loodrecht naar beneden vallen.

De mist in de avond en begin nacht was ruk.. Maar voor de rest een prima dag gehad!

Vind het de laatste dagen wel erg sfeervol weer moet ik zeggen. Of het ideaal is om te stoken denk ik niet, maar dat grauwe weer heeft wel echt sfeer vind ik. T koelt ook weer lekker af, dikke prima zo.

Een beetje dauwig weer is geen probleem tijdens oudjaar. Als er maar voldoende wind staat om de rook weg te blazen. Vind het erg sfeervol zo, heerlijk! Temperatuur mag nog wel een graad of 10 minimaal naar beneden.

Je hebt van die ochtenden dat de dauw net optrekt, het nog heerlijk rustig is buiten en lekker fris.
Op ie momenten moet ik echt meteen denken aan wat een lekker stookweer t zou zijn.

Helemaal toen je nog overdags mocht stoken.

Temperatuur: Rond het vriespunt
Wind: 2-3 bft
Bewolking: Geen of hoog
Neerslag: Geen. Ook geen sneeuw.

Dit is absoluut het meest gunstige weer.
Door de temperatuur is het vaak helder en droog weer
Door windkracht twee a drie blijft de rook niet lang hangen en is er minder kans op smog
Neerslag spreekt voor zich, al heb ik liever acceptabele regen dan dikke mist of storm.

Ik was afgelopen jaar absoluut niet blij met de dichte mist. Dit heeft er voor gezorgd dat wij alle compounds pas na 00:00 hebben voorbereid. Ik vond het zonde om dit te doen toen we slechts enkele meters zicht hadden, dan had ik alle compounds bewaard voor dit jaar.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik met regendagen zoals vandaag ik al vaak aan oudjaar denk. Ik heb denk al een keer of 10 de overzichten op gezocht hoe oudjaar de laatste jaren was qua weerbeeld. Kruitstress heb ik wel wat last van :sad:

wat is het perfecte stookweer...vroeger begin jaren 80 moesten we tussendoor naar binnen om je handen op te warmen bij het gasstel.
de laatste jaren is het vaak regen en hoge temps.
in mijn beleving...temps rond de nul graden.....lichte sneeuw en een briesje kracht 2 tot 3...
loop 50jaar rond op deze aardkloot en nog niet meegemaakt.

Vanaf de verkoopdagen vorig jaar was het eigenlijk perfect weer, maar de 31e sloeg het totaal om. Wat een domper was dat. Vandaag ook een prima stookdag, trouwens. Lekker fris weer, wat wind, prima zo.

En vooral was het zuur dat de voorspellingen een aantal dagen van te voren ook nog perfect waren. Eindelijk eens met een goed gevoel qua weer die laatste dagen beleefd, maar helaas sloeg het de 31ste totaal om.

Laatst bewerkt:
En vooral was het zult dar de voorspellingen een aantal dagen van te voren ook nog perfect was. Eindelijk eens met een goed gevoel qua weer die laatste dagen beleefd, maar helaas sloeg het de 31ste totaal om.

Zoals zo vaak inderdaad, heel raar. Maar er zit een vloek op 31 december. Hopen dat het weer zich gedraagt zoals vandaag en gisteren. Heerlijk stookweer!

Qua helderheid en wind is het de laatste dagen perfect weer, alleen nog een graad of 10 minder zou het helemaal afmaken.

Mee eens, mooie dagen afgelopen dagen. Vandaag wel wat regen, dat mag weg blijven.
Ik heb trouwens mijn perfecte weer voor overdag bijgesteld. In de ochtend tot halverwege de middag een beetje vochtig weer, liefst met een beetje mist. Ook sneeuwresten zijn sowieso welkom. Rond een uur of 3 wordt het kraakhelder, zodat de schemer en de avond sowieso helder zijn. Vooral de schemer vind ik zelf een van de mooiste momenten om vuurwerk af te steken. Als het dan helder is, met de steeds donker wordende blauwe lucht... magisch is dat.

Mee eens, mooie dagen afgelopen dagen. Vandaag wel wat regen, dat mag weg blijven.
Ik heb trouwens mijn perfecte weer voor overdag bijgesteld. In de ochtend tot halverwege de middag een beetje vochtig weer, liefst met een beetje mist. Ook sneeuwresten zijn sowieso welkom. Rond een uur of 3 wordt het kraakhelder, zodat de schemer en de avond sowieso helder zijn. Vooral de schemer vind ik zelf een van de mooiste momenten om vuurwerk af te steken. Als het dan helder is, met de steeds donker wordende blauwe lucht... magisch is dat.

Inderdaad, jouw omschrijving voor overdag is perfect. Wakker worden in een kleine wereld, wat mist, douwig, waterkoud en hoe langer de dag duurt hoe helderder het wordt. Als dan rond een uur of 17:00 de blauwe, heldere lucht komt opzetten, stiekem een goudcake wegschieten, want dat komt dan zo mooi uit.. Ja, waar kan ik tekenen?!

Inderdaad, jouw omschrijving voor overdag is perfect. Wakker worden in een kleine wereld, wat mist, douwig, waterkoud en hoe langer de dag duurt hoe helderder het wordt. Als dan rond een uur of 17:00 de blauwe, heldere lucht komt opzetten, stiekem een goudcake wegschieten, want dat komt dan zo mooi uit.. Ja, waar kan ik tekenen?!

Ja precies, ik hou telkens dit filmpje van Tatanka in gedachten, en hij heeft er nog wel wat van de schemer.

Ik weet het ik ga tegen het zere been van een aantal members schoppen..hahahaha

Afgelopen jaar was voor mij persoonlijk het beste stookweer in jaaaaaarreeenn.
De hele dag droog, lekker fris, amper wind. Tegen de avond werd het kraak helder en dat bleef zo tot ver in de nacht. Dit terwijl het overgrote deel van NL in de dikke mist gehuld was.

Wellicht bleef de mist weg omdat ons dorp omringt is door de maasplassen, geen idee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan