Geelse Kanaalfeesten 2010

De laatste keer in Baarle stelde ook niet zo ontzettend veel voor, dat in Geel wat toch wel wat groter, daarbij was toen het weer niet goed maar goed dat mag geen probleem zijn.

In baarle liep de show wel goed door.. en was er geen pauze van 30sec. Het weer heeft idd niet veel invloed! als je alles gewoon goed inpakt en de taken juist verdeeld komt alles in orde

Dat zeg ik, weer moet geen echt probleem zijn, maar in Geel ging volgens mij van alles en nog wat mis en daar liepen naar mijn idee ook mensen rond die zichzelf pyrotechnicus noemde omdat ze een papiertje hebben:wink:

Wie zegt dat die ons moet bellen?
Het is toch gewoon zo, dat er een hoop onervaren mensen rondrennen?!
en dat weet jij ook!

Jij hebt het toch ook moet leren ?
Ook jij was volop onervaren net als de rest van ons. En zoals ik je al eerder uitgelegd heb heeft het niks met het bouwen te maken gehad. De show stond klaar! De fout ligt ergens anders.

is toch mooi dat mensen de kans krijgen om zo wat mee te krijgen van het vak pyrotechniek? jammer dat er zo dingen fout zijn gegaan maar het zij zo.

ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat ze dan maar alleen maar ervaren mensen neer moeten zetten, zouden ze overal moeten doen, hoe zijn jullie ooit aan je werk gekomen?!

ik heb geen ervaring, en als het mag dan ben ik er bij om te helpen.

Jij hebt het toch ook moet leren ?
Ook jij was volop onervaren net als de rest van ons. En zoals ik je al eerder uitgelegd heb heeft het niks met het bouwen te maken gehad. De show stond klaar! De fout ligt ergens anders.

Ho..Ho..Ho......
Daar ben ik het niet mee eens....DE SHOW STOND NIET KLAAR.........

Laten we even een aantal feiten op een rijtje zetten:

Het weer was een van de spelbrekers waardoor men in de middag in de problemen kwam.
Voor het voorgedeelte ging de schietunit kapot.
Ik werd in de middag nog door Lesly gebeld hoe laat ik zou arriveren want hij kon wel een handje gebruiken men liep heel erg achter.
Toen ik op locatie aankwam ( ca 20.00 uur ) was er nog niks electrich aangesloten en moesten op een aantal plaatsen bommen aangesloten worden.
Wij zijn toen met Arjan en Raymond begonnen met aansluiten maar blek dat de aansluitlijsten niet te volgen waren.
Tevens was er schijnbaar ook iets met het laden al fout gegaan in de volgorde.
We hebben toen het besluit genomen gewoon lukraak de effecten aan te sluiten om nog maar iets in de lucht te krijgen.
De Explo doorliep zijn programma maar stuurde zeker een derde niet aan denk doordat we maar wat aan hebben gesloten op kanalen die geprogrameerd waren.
Tijdens het testen klopten ook dingen niet maar door de tijds druk niet konden herstellen.
Wel even als kanttekening dat de finale wel klaar stond maar daar stonden ook volgens mij 6 man aan te werken.
Arjan wist niet meer wat wel en niet kwam en wat niet, het ging echt op goed geluk.

Mijn mening even over het project.
Er liepen ten eerst veel te veel hulpjes rond niks op tegen maar verdeel dat dan over de posities die gebouwd moeten worden met zeker 2 ervaren pyrotechnicie.
Zorg dat de lijsten voor een ieder duidelijk is zodat men zo veel mogelijk zelfstandig iets in elkaar kan zetten cq werken ( bij ons gebeurt dat ook niet altijd hoor ).
Bij dit soort projecten maak ik altijd per positie een schema zodat een ieder weet wat waar in hoort met nummer en soorten erbij.
Wijs daarbij 1 verantwoordlijke aan die genoeg ervaring heeft en 1 man die weet hoe die moet aansluiten.
Als Arjan en Raymond er al niet uitkomen hoe moet een hulpje er dan nog uitkomen.
Het project Geel had goed kunnen verlopen als de verdeling van ervaren pyrotechnischi en hulpjes had geklopt.

Laatst bewerkt:
das een heel wat betere uitleg als het lukraak zeggen dat er teveel onervarenheid liep.

met zon groot schietveld heb je nou eenmaal erg veel mensen nodig, maar die moeten inderdaad goed verdeeld worden.

nu maar weer over 2010(waar dit topic voor is), dit jaar zal ik er ook weer bijzijn, domper van vorig jaar is zeker een goede leerschool geweest en een keer op je bek gaan kan heel positief zijn als je daar juist mee omgaat.

Super dat dit feest gehandhaafd blijft! Ik weet dat afgelopen editie pijn heeft gedaan (zowel prijs- als imagotechnisch) voor Original. Had me goed kunnen voorstellen dat Geel (voorlopig even) geschrapt zou worden, maar ben extra verheugd dat men toch weer direct op het paard klimt.

Vorig jaar kon ik er niet bij zijn, omdat ik op vakantie was op dat moment. De datum valt dit jaar echter gunstig voor me. Ik ga eens kijken met hoeveel cruytcornuiten van het museum we dit jaar die kant op komen. :thumbsup:

Cameo

Had begrepen dat de brandweer het afgelast had?
Omdat het verplaatst moest worden of iets dergelijks?
Hoop dat het dit jaar wel een succes word voor ze:D

Wel even als kanttekening dat de finale wel klaar stond maar daar stonden ook volgens mij 6 man aan te werken.
Arjan wist niet meer wat wel en niet kwam en wat niet, het ging echt op goed geluk.

Inderdaad 6 man, maar heb je ook gezien hoeveel bommen er in de finale stonden. Er zaten meer salutes in de finale dan bommen in de rest van de show en dan hebben we het nog niet eens over de bonte finale.
Dat redt je niet met 2 man hoe ervaren die ook zijn. Dus hierover ben ik het helaas niet met je eens.
Daarnaast hebben we gedurede de middag nog 2 man "uitgeleend" om elders de beelden in orde te maken.

Zoals eerder gezegd dat er dingen niet in orde waren moge duidelijk zijn, alleen hoe het hier door een aantal personen naar buiten wordt gebracht is beneden peil. De fout zit hem bij de organisatie zelf en niet bij de mensen/werkers die nu als onervaren worden bestempeld.

De bonte finale en salute finale stonden aangesloten daar ben je zelf ook bij geweest. Maar als men besluit om net voor de finale de laptop dicht te klappen en de hele goude en bonte finale over te slaan en door te gaan naar de salute finale die overigens op een aparte kast was aangesloten. Ja dan wordt ik daar ook onpasseijk van net als de rest van de mensen die daar keihard tot het laatste moment aan hebben gewerkt. De show verloopt al niet zoals het hoort, gun het publiek dan op zijn minst een volledige finale.

Wie weet worden de mensen die hier graag vorig jaar al aan hadden meegewerkt dit jaar wel gevraagd. Kan ik lekker aan de overkant met een jupilertje in mijn handen gaan staan en genieten van de show.

Had begrepen dat de brandweer het afgelast had?
Omdat het verplaatst moest worden of iets dergelijks?
Hoop dat het dit jaar wel een succes word voor ze:D

Verkeerd begrepen!

Er mocht, nadat duidelijk werd dat het niet goed ging komen met het electronische schieten niet met de hand geschoten worden omdat alles voor electronische ontsteking geprepareerd was. ( geen verlengde lonten etc etc).

Michien dat dit in de finale eventueel nog wel had gekund maar in de open top containers voor het eerste stuk show had dit nooit mogelijk kunnen zijn.

Inderdaad 6 man, maar heb je ook gezien hoeveel bommen er in de finale stonden. Er zaten meer salutes in de finale dan bommen in de rest van de show en dan hebben we het nog niet eens over de bonte finale.
Dat redt je niet met 2 man hoe ervaren die ook zijn. Dus hierover ben ik het helaas niet met je eens.
Daarnaast hebben we gedurede de middag nog 2 man "uitgeleend" om elders de beelden in orde te maken.

Zoals eerder gezegd dat er dingen niet in orde waren moge duidelijk zijn, alleen hoe het hier door een aantal personen naar buiten wordt gebracht is beneden peil. De fout zit hem bij de organisatie zelf en niet bij de mensen/werkers die nu als onervaren worden bestempeld.

De bonte finale en salute finale stonden aangesloten daar ben je zelf ook bij geweest. Maar als men besluit om net voor de finale de laptop dicht te klappen en de hele goude en bonte finale over te slaan en door te gaan naar de salute finale die overigens op een aparte kast was aangesloten. Ja dan wordt ik daar ook onpasseijk van net als de rest van de mensen die daar keihard tot het laatste moment aan hebben gewerkt. De show verloopt al niet zoals het hoort, gun het publiek dan op zijn minst een volledige finale.

Wie weet worden de mensen die hier graag vorig jaar al aan hadden meegewerkt dit jaar wel gevraagd. Kan ik lekker aan de overkant met een jupilertje in mijn handen gaan staan en genieten van de show.

Dat iemand de laptop dicht doet is niet mijn probleem het was niet mijn feestje.

Heb je mij horen zeggen dat het aan de mensen lag.
Jij weet net zo goed als ik en dat heb ik daar ook in het openbaar in het veld gezegd dat het heel anders georganiseerd had moeten worden.
Het is aan de organisatie om die punten dit jaar goed aan te pakken.

Ik denk dat het op zijn tijd is dat de organisator eens op al het commentaar reageerd en hoe hij denk dit jaar de show te organiseren.
Met name hoe gaat hij de problemen van vorig jaar oplossen om een goede show te maken.

Uiteindelijk kan dit ieder bedrijf overkomen.
De enige remedie is op het moment dat je er niet zeker van bent ook handmatig af te gaan fakkelen.

Wat ik zelf zie gebeuren bij veel schietbedrijven is dat er mensen lopen die nog nooit een show handmatig hebben gedaan. Wanneer ze dit dan moeten door wat voor een probleem in techniek dan ook, is er naast het ontzag dat gezond is, angst.

Verder denk ik dat wanneer je als schietbedrijf je gezond verstand gebruikt, best mensen (onervaren) uit kan nodigen om te helpen etc. Hierbij denk ik zelf dat het van belang is dat er goed gekeken wordt naar de werkzaamheden die wel en niet uitgevoerd kunnen worden door deze mensen.
Voor iedere onervaren hulp is het naar mijn mening niets meer dan normaal dat je ook iemand met ervaring hebt die gezamelijk werk doen wanneer het op vuurwerk aankomt.

Wat betreft verwachtingen etc. Zie ik bij veel schietbedrijven dat wanneer er een klus is die groter dan normaal is, men er via de diverse sites, radio media etc. Enorm loopt te hypen.
Niks mis mee maar realiseer je goed dat er dan mensen zijn die (NOG) kritischer gaan kijken naar hetgeen je doet en zich al snel genept voelen.

Zelf ben ik van mening dat er regelmatig kritiek op shows is die niet terecht is.
Overigens soms ook wel!!!!!!

Onterechte kritiek heeft in mijn visie vaak te maken met:
-het hypen van een show op welke manier dan ook. (de verwachtingen worden hoog/te hoog).

-onwetendheid omtrent wensen budgetten etc van een show.

-Hetgeen men wenst te zien is overal op internet te vinden hierdoor verliest men soms de realiteit uit ogen.

80% van alle shows zijn kermisvuurwerk of vuurwerk bij een plaatselijk feest met beperkte budgetten.
Er zijn maar weinig steden die hier een vuurwerk organiseren en dus zal het wat betreft het vuurwerk ook anders worden ingevuld.

Dan hadden we in de 80 jarige oorlog maar niet zo hard moeten knokken tegen die Spanjaarden.
Dan waren we nu allemaal Katholiek maar hadden we wel veel en grootse vuurwerkshows.:D

Groet,

Dat iemand de laptop dicht doet is niet mijn probleem het was niet mijn feestje.

Jij weet net zo goed als ik en dat heb ik daar ook in het openbaar in het veld gezegd dat het heel anders georganiseerd had moeten worden.

Ik heb toch ook niet gezegd dat dit jouw probleem is. Ik vertel alleen wat er is gebeurd, jij zat toch niet achter de knoppen. Don't take it personal de quote was alleen bedoeld voor de 6 man aan de finale.

Het lag ook niet aan de mensen maar het komt nu zo bij mij over alsof 6 man aan een finale wel erg veel is. Dus daar ben ik het niet mee eens. Het kan ook zijn dat ik je verkeerd begrepen heb, maar dat moet je me dan maar nog is een keer uitleggen.

als het aan mij zou liggen Dieter zouden ze deze show gewoon moeten uitbesteden aan een vuurwerk bedrijf dat zich zuiver toegelegd heeft op het schieten en verzorgen van shows. Dan weet je 1 ding bijna zeker: Het wordt goed georganiseerd en het komt in orde.

Original is een verkoper en importeur van vuurwerk. Daar ligt hun specialiteit.. niet het verzorgen van shows die men 2-3x per jaar doet. Ik heb al eens de naam CBF horen rondzingen dat die deze klus misschien prima zou kunnen volbrengen.

en als slot: alles onder de 21 jaar van dat veld af. je team verkleinen tot een mannetje of 6-8 hooguit voorzien van merendeel ervaren krachten die weten waar ze mee bezig zijn. Mochten ze het zelf nog graag willen doen.

Original is een verkoper en importeur van vuurwerk. Daar ligt hun specialiteit.. niet het verzorgen van shows die men 2-3x per jaar doet. Ik heb al eens de naam CBF horen rondzingen dat die deze klus misschien prima zou kunnen volbrengen.

Als dat zo is dan mag je waarschijnlijk zelf ook komen bouwen. Je zit er al met een halve arm in bij CBF. :)

Het gaat een keer mis tijdens een grote show en men loopt meteen te zeuren, vergeet niet dat Original nog een nieuwkomer is. Ik zie de ervaren bedrijven ook vaak prutsen of met 6 man 400 bommen knopen.
Betekent dat dat ze meteen zo´n grote show moeten uit besteden. Laat ze het lekker zelf doen. De voorgaande edities waren toch ook leuk om naar te kijken, maar daar hoort men niemand meer over.

Ik ben zelf niet deskundig op het gebied van het bouwen van vuurwerkshows.
Daarvoor heb ik te weinig ervaring opgedaan.
Ik zal mij daarom ook niet inmengen in het technische gedeelte van de discussie.

Maar waarom wordt er zo,n ophef over gemaakt?
Ieder schietbedrijf heeft toch wel eens een off-day?
Ik heb Lesley van Original vorig jaar met tranen in zijn ogen gezien omdat de show gedeeltelijk mislukt was.

De verwachtingen waren te hoog gespannen, grotendeels veroorzaakt door Original zelf. (hypen, zie opmerking van San Quinton hiervoor)

Maar ik ben zoals altijd positief en ga uit van een goede show dit jaar.
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen toch?

Jongens het is 2010! Nieuwe ronde nieuwe kansen, ik heb er al het vertrouwen in dat het dit jaar een groot succes word:bye:

Back
Bovenaan