Filmen met een mobiele telefoon

Goeie thread guys.

Ik ga dit jaar naar Adelfia en wil met name de salutes qua diepte en dreun goed op kunnen nemen.

Begrijp ik het goed dat je een condensator stereo mic moet nemen ?

thanks!

Dit jaar een upgrade naar iphone 14 pro, ben benieuwd hoe dit het doet. Een externe mic is wel een tof idee.

Ik heb bij mijn iPhone 11 ook een Rode VideoMic Me-L gekocht. Deze past er uiteraard goed in. Maar hij floept er ook best snel weer uit, ondanks dat ik de bijgeleverde klem gebruik. Dit is heel hinderlijk want als die ook maar een paar mm losser zit ontkoppelt die al en gebruikt die weer de microfoon van de iPhone zelf. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze microfoon en tips om hem beter vast te maken?

Lang verhaal kort: even de Lightning ingang schoonmaken doet wonderen. De mic past er prima in nu, en valt er niet zomaar uit. Wordt vervolgd, binnenkort wat F1 knetter producten testen met en zonder microfoon om een vergelijking te maken.

Ik film met een Samsung Galaxy S20+, in UHD 60. Hoe zorg ik ervoor dat het beeld beter wordt? Ik vind zelf dat er veel "ruis" in het beeld zit, zoals in dit onderstaande filmpje:

Hier mijn eerst vuurwerkfilm met mn nieuwe iphone 14 pro.
Ga 4K nog wel proberen maar ben nu al zeer tevreden over FHD 60fps hdr. Kan ook nog in prores mode met nog minder compressie filmen maar dan worden de films te groot.
Ben wel echt heel tevreden over de kwaliteit en hdr geeft het echt een extra dimensie. Als je hdr scherm hebt.

Mijn werkwijze is nu opnemen, vervolgens via airdrop naar mijn ipad versturen en met lumafusion exporteren met HLG op ultra settings en vanuit die app uploaden. Als ik rechtstreeks vanuit de youtube app upload heb ik geen hdr meer dat komt volgens mij omdar YT dolby vision niet ondersteund.

Waar ik NIET tevreden ben is over die lens flare(?) in het begin, zeer storend. Als iemand tips heeft omdat op te lossen hoor ik het graag.

Paar maatjes met Samsung telefoons en paar met Apple, die flare viel een van de Apple gebruikers ook op met filmen tijdens een show, bleken de andere ook last van te hebben, de Samsung telefoons, waaronder mijn S20 en S22 hadden er geen last van.

Lijkt dat toch optisch bij Apple iets anders te zitten dan Samsung.

Hier mijn eerst vuurwerkfilm met mn nieuwe iphone 14 pro.
Ga 4K nog wel proberen maar ben nu al zeer tevreden over FHD 60fps hdr. Kan ook nog in prores mode met nog minder compressie filmen maar dan worden de films te groot.
Ben wel echt heel tevreden over de kwaliteit en hdr geeft het echt een extra dimensie. Als je hdr scherm hebt.

Mijn werkwijze is nu opnemen, vervolgens via airdrop naar mijn ipad versturen en met lumafusion exporteren met HLG op ultra settings en vanuit die app uploaden. Als ik rechtstreeks vanuit de youtube app upload heb ik geen hdr meer dat komt volgens mij omdar YT dolby vision niet ondersteund.

Waar ik NIET tevreden ben is over die lens flare(?) in het begin, zeer storend. Als iemand tips heeft omdat op te lossen hoor ik het graag.

Ook de galaxy heeft er last van, pixel ook. Het heeft mogelijk ook met de hoek te maken en evt vuile lens. Ga me er nog eens in verdiepen. Het is vrij irritant

Ook de galaxy heeft er last van, pixel ook. Het heeft mogelijk ook met de hoek te maken en evt vuile lens. Ga me er nog eens in verdiepen. Het is vrij irritant

Volgens mij is dit niet te voorkomen. Iemand heeft dit al ergens een keer uitgelegd. Heeft te maken met de weerspiegeling op de lens of iets dergelijks. Omdat je telefoon dun is i.v.m. een camera zit de lens en alle toebehoren dicht op elkaar. Hier door weerkaatst het licht en dit zie je terug in je beelden.

Weet het niet helemaal meer zeker, maar kan het des betreffende bericht niet meer terug vinden.

Een vuile lens zorgt voor strepen.

Ik heb een vraag aan iPhone 14 Pro gebruikers namens een vriend zonder VWC account. In een ander topic vroeg ik ook om advies, maar misschien is dit topic beter geschikt.

Hij probeert vuurwerk te filmen met zijn iPhone 14 Pro. Maar het geluid is echt niet om aan te horen. Wat ie ook probeert, het geluid blijft zó slecht dat het eigenlijk niet bruikbaar is. Een simpel cakeje gaat nog wel, maar zodra het volume toeneemt bij een prof show, slaat de microfoon op tilt. De harde knallen worden zo ver gedempt dat de mic helemaal dichtslaat.
Het probleem blijft opspelen bij de standaard ingebouwde mic van de iPhone 14 pro, de iPhone 14 pro met de Rode Videomic pro+ en de iPhone 14 pro met de Rode Videomicro.
Ik ben zelf redelijk ervaren met filmen, maar ik heb nul ervaring met een iPhone. De Rode microfoons hebben heel erg weinig instelmogelijkheden (eigenlijk zelfs géén). Ik krijg persoonlijk prima geluid met mijn Rode Videomicro, maar dan op een systeemcamera. Heeft iemand enig idee waar het mis gaat? Kan het aan de softwarematige verwerking liggen van de audio? Misschien dat een andere app het probleem verhelpt?

Ik zie dat @Thresher ook met zijn iPhone 14 heeft gefilmd. Had jij daarbij een externe microfoon? Ik vind jouw geluid ook niet zo best, eerlijk gezegd. Al is het wel beter dan in het filmpje hierboven met de Rode Videomicro. Heb jij gewoon de standaard app gebruikt, of een speciale app?

Ik heb een vraag aan iPhone 14 Pro gebruikers namens een vriend zonder VWC account. In een ander topic vroeg ik ook om advies, maar misschien is dit topic beter geschikt.

Hij probeert vuurwerk te filmen met zijn iPhone 14 Pro. Maar het geluid is echt niet om aan te horen. Wat ie ook probeert, het geluid blijft zó slecht dat het eigenlijk niet bruikbaar is. Een simpel cakeje gaat nog wel, maar zodra het volume toeneemt bij een prof show, slaat de microfoon op tilt. De harde knallen worden zo ver gedempt dat de mic helemaal dichtslaat.
Het probleem blijft opspelen bij de standaard ingebouwde mic van de iPhone 14 pro, de iPhone 14 pro met de Rode Videomic pro+ en de iPhone 14 pro met de Rode Videomicro.
Ik ben zelf redelijk ervaren met filmen, maar ik heb nul ervaring met een iPhone. De Rode microfoons hebben heel erg weinig instelmogelijkheden (eigenlijk zelfs géén). Ik krijg persoonlijk prima geluid met mijn Rode Videomicro, maar dan op een systeemcamera. Heeft iemand enig idee waar het mis gaat? Kan het aan de softwarematige verwerking liggen van de audio? Misschien dat een andere app het probleem verhelpt?

Ik zie dat @Thresher ook met zijn iPhone 14 heeft gefilmd. Had jij daarbij een externe microfoon? Ik vind jouw geluid ook niet zo best, eerlijk gezegd. Al is het wel beter dan in het filmpje hierboven met de Rode Videomicro. Heb jij gewoon de standaard app gebruikt, of een speciale app?

Dit is zwaar overstuurd, damn! Zou eerder denken dat de mic kapot is ofzo. Ik heb bijna alle iphones gehad maar zoiets nog niet eerder gehoord. Is het geluid voordat het naar YT gaat ook al zo?

Mannen en eventuele vrouwen,

Misschien al besproken, maar vergeef mij.

Kan iemand mij vertellen hoe je ervoor zorgt dat je films, welke je maakt met een iPhone, recht op YouTube komen?

Als ik mijn telefoon recht houdt met filmen, dan krijg ik van die randen (zie hieronder)

Houdt ik mijn telefoon op zijn zijkant, dan komt de film ook schuin op YouTube, (zie hieronder)

Ik heb er maar weinig ervaring in maar ook je onderste filmpje begin je recht om daarna te draaien naar de zij positie. Volgens mij moet je echt gelijk correct starten en niet tijdens het filmen draaien.

Kan iemand mij vertellen hoe je ervoor zorgt dat je films, welke je maakt met een iPhone, recht op YouTube komen?

Als ik mijn telefoon recht houdt met filmen, dan krijg ik van die randen (zie hieronder)

Houdt ik mijn telefoon op zijn zijkant, dan komt de film ook schuin op YouTube, (zie hieronder)

Staat je optie "automatisch draaien" aan?

Je kan met een programma dit wel recht krijgen. Ik gebruik hiervoor Wondershare Filmora X.

Je laatste video een staand beeld geeft heeft te maken met hoe je telefoon bij de start houdt.
Dit is heel simpel op te lossen. Door in de foto app, de video in wijzig modus te draaien.

https://www.hellotech.com/guide/for/how-to-rotate-a-video-on-iphone

Back
Bovenaan