Filmen met een mobiele telefoon

Dat ziet er inderdaad heel goed uit. Lijkt met een echte camera te zijn gefilmd.

Aangezien de vorige eigenares is overgestapt naar de S22 Ultra, heb ik de oude over kunnen nemen.

Hoop op een mooie jaarwisseling :wink:

Dit is gefilmd met de iPhone 11 pro, het eerste echte filmpje van vuurwerk wat ik met deze maak. Er zijn enige strepen zichtbaar, vooral bij de fellere strobe tail. Kan dit komen door een beetje vocht op de camera?

Dit is gefilmd met de iPhone 11 pro, het eerste echte filmpje van vuurwerk wat ik met deze maak. Er zijn enige strepen zichtbaar, vooral bij de fellere strobe tail. Kan dit komen door een beetje vocht op de camera?
Misschien vocht, misschien een vingerafdruk of een net niet perfect schone lens. Volgende keer even goed schoonvegen met een doekje bijvoorbeeld. Zou het moeten verhelpen. Herkenbaar probleem, ik heb er ook wel eens last van en dit helpt vaak!

Zoals hier boven aangegeven heeft dit te maken met vet of vlekken op de lens. Goed schoonmaken doet wonderen.

Ik heb bij mijn iPhone 11 ook een Rode VideoMic Me-L gekocht. Deze past er uiteraard goed in. Maar hij floept er ook best snel weer uit, ondanks dat ik de bijgeleverde klem gebruik. Dit is heel hinderlijk want als die ook maar een paar mm losser zit ontkoppelt die al en gebruikt die weer de microfoon van de iPhone zelf. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze microfoon en tips om hem beter vast te maken?

Ik heb bij mijn iPhone 11 ook een Rode VideoMic Me-L gekocht. Deze past er uiteraard goed in. Maar hij floept er ook best snel weer uit, ondanks dat ik de bijgeleverde klem gebruik. Dit is heel hinderlijk want als die ook maar een paar mm losser zit ontkoppelt die al en gebruikt die weer de microfoon van de iPhone zelf. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze microfoon en tips om hem beter vast te maken?

Yup ervaring mee! Ik heb hier zelf geen last van gehad met de microfoon, maar wel een lange periode met m'n oplader. De lightning adapter ging er moeizaam in en steeds onderbrak het laden zich (ofwel connectie verloren). Dit lijkt erg op het probleem wat jij omschrijft met de microfoon want of het nou een oplader is of de microfoon... ze hebben beide een lightning aansluiting. Bij mij was het probleem in ieder geval verholpen door de lightning ingang van de Iphone schoon te laten maken bij een zaak. Er zat vuil in vast en dat hebben ze eruit gehaald daar. Sindsdien onderhoud ik ook soms m'n lightning ingang door er zelf vuil en/of stof uit te halen met behulp van een dunne naald.

Betreft de kwaliteit van de Rode Me-L (Iphone 11 4K 60FPS):

Het filmen met de Iphone i.c.m. de Rode Me-L microfoon was meer een test, naast dat ik had gefilmd met de Panasonic HCV-770 (i.c.m. een Rode Stereo Videomic Pro Rycote microfoon) op dezelfde camerasteun, dit omdat ik onder de indruk was van de films van 'Rommetje' (YouTube) die ook altijd alles opneemt met zijn Iphone. Proberen kan geen kwaad dacht ik. En... tot mijn verbazing was de beeldkwaliteit van de Iphone vele malen beter dan van de camcorder! Niet alleen de kleuren waren veel mooier, maar ook de beeldhoek was iets breder. En de gouden effecten komen er haarfijn (scherp) uit. M'n camcorder heb ik inmiddels verkocht en voor mij is het nu altijd een Iphone! Het is ook makkelijker in gebruik, meer handzaam, maar je moet wel steeds opnieuw de 4K 60FPS modus aanzetten (Edit: blijkbaar kun je deze instelling ook opslaan. Zie post hieronder).

Wat betreft het geluid weet ik niet of het wat uitmaakt... wel een externe microfoon op de Iphone of geen. Zonder is namelijk al heel goed! Maar waar het mij om ging was dat best hard waaide tijdens o&n en microfoons dit altijd wel oppakken tenzij je er een deadkitten op hebt. Gezien er geen goede deadkitten bestaat voor op de telefoon zelf (die ook echt werkt), los je dit probleem wel op door een externe microfoon te gebruiken met een deadkitten erop. En ik ben super tevreden over het resultaat!

Note:
Dit betekent niet meteen dat de Iphone de winnaar is van de twee. Ondanks het beeld scherper is, de kleuren beter overkomen en de beeldhoek net iets breder is... is het geluid dat van de Panasonic HCV-770 camcorder i.c.m. een Rode Stereo Videomic Pro Rycote microfoon afkomt écht ongekend goed!

Hier een voorbeeld waarbij ik weet dat de Panasonic HCV 770 camcorder is gebruikt i.c.m. Rode microfoon:

Als je met goede oortjes luistert of met een koptelefoon dan hoor je pas hoe goed deze combinatie is. Omgevingsgeluid, de echo en de burst komt super natuurgetrouw over. Dat is eigenlijk alles wat je wilt "Alsof je er zelf bij bent".

Het is echt persoonlijke voorkeur waar je keuze naar uit gaat. Ik zal in ieder geval de Iphone blijven gebruiken, vooral omdat ik de kleuren veel mooier en scherper over vind komen, met name de gouden kleuren. Ook vind ik de Iphone gemakkelijker (meer handzaam) in gebruik. Met een camcorder moet je steeds rekening houden terwijl je een Iphone zo in je jaszak kan steken als dat even nodig is. Het verschil in geluid tussen de twee neem ik dan voor lief omdat de Iphone i.c.m. de Rode Me-L voor mij persoonlijk een mooie voldoende scoort.

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor je uitgebreide hulp BurstDuo. Ik kan jou ook helpen: je kan op je iPhone je instellingen voor filmen en fotograferen opslaan, in je instellingen moet je dan naar camera gaan.

Heel erg bedankt voor je uitgebreide hulp BurstDuo. Ik kan jou ook helpen: je kan op je iPhone je instellingen voor filmen en fotograferen opslaan, in je instellingen moet je dan naar camera gaan.

Oh dat meen je niet?? Dat wist ik niet. Ik heb het gelijk opgezocht en geprobeerd, dat scheelt enorm! Bedankt man!

Dit jaar heb ik voor het eerst dat ik ga filmen met de S22 Ultra. Ik heb daarbij ook de Rode Stereo Videomic Pro Rycote, aangeschaft op aanraden van BurstDuo. Ik ben heel benieuwd naar de beelden dit jaar!

Vorig jaar gefilmd met een OnePlus 6, en ook de Rode Stereo Videomic Pro Rycote. Maar die beelden waren helemaal vaag, begin tot eind. Daarom nooit geupload. Het geluid was echter erg goed!

Dit jaar heb ik een Caïro crackling testvideo gemaakt met S22+Rode microfoon. Eindelijk heb ik nu beide: scherp beeld en goed geluid. BurstDuo nogmaals bedankt voor het aanraden van deze microfoon! Ik zal na de wisseling wat mooie beelden online gaan gooien :)

Back
Bovenaan