Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Wat mij opvalt is dat er door alle partijen gestemd is op deze wet en hij goedgekeurd word. Daarna geeft de raad van state advies over de afstanden (die voorheen door de gemeente bepaald mochten worden) die nu dus op 60 vastgelegd zijn. Dit is in mijn ogen een wijziging die het "laagdrempelige" compleet doet verdwijnen. Ik vind het vreemd dat een dergelijke wijziging door een staatsecretaris doorgevoerd kan worden zonder dat er iets in stemming gebrachtword? En 30m oid kan in veel buurten nog wel gerealiseerd worden, maar 60m niet meer. Voor ons valt dit verhaal nu helaas af, we wilden het best officieel gaan doen en hadden mede hiervoor innmiddels een buurtvereniging opgericht...
Kan zo'n wijziging nog aangevochten worden? Of word zo'n beslissing die een wet onwerkbaar maakt er klakkeloos door 1 staatssecretaris doorheen gedrukt?

Wat mij opvalt is dat er door alle partijen gestemd is op deze wet en hij goedgekeurd word. Daarna geeft de raad van state advies over de afstanden (die voorheen door de gemeente bepaald mochten worden) die nu dus op 60 vastgelegd zijn. Dit is in mijn ogen een wijziging die het "laagdrempelige" compleet doet verdwijnen. Ik vind het vreemd dat een dergelijke wijziging door een staatsecretaris doorgevoerd kan worden zonder dat er iets in stemming gebrachtword? En 30m oid kan in veel buurten nog wel gerealiseerd worden, maar 60m niet meer. Voor ons valt dit verhaal nu helaas af, we wilden het best officieel gaan doen en hadden mede hiervoor innmiddels een buurtvereniging opgericht...
Kan zo'n wijziging nog aangevochten worden? Of word zo'n beslissing die een wet onwerkbaar maakt er klakkeloos door 1 staatssecretaris doorheen gedrukt?

Dezelfde veiligheidsafstanden gaan gelden als de afstanden waaraan professionals zich moeten houden als zij consumentenvuurwerk afsteken bij hun show. Afhankelijk van het type vuurwerk is dat 15, 40 of 60 meter.

15 meter: Grondvuurwerk - Fonteinen e.d. / 40 meter: Cakes met kaliber t/m 25mm. / 60 meter: Cakes met kaliber 25-50mm.

Dus het ligt eraan wat je wilt schieten en als het aan burgermeesters had gelegen die niet geschoold zijn in pyro materie dan kon je er gemakshalve al vanuit gaan dat zij de maximale afstand zouden aanhouden.

Maar het zou mij verbazen als er daadwerkelijk (streng) gecontroleerd zal worden op 40 vs 60 meter...

Ze hebben helemaal geen capaciteit en daarom roepen veel burgermeesters dan ook al bij voorbaat dat ze geen vergunningen gaan afgeven.

Veel te veel haken en ogen, zoals Pechthold het verwoordde: Pechtold kan niet van politie en boa's verwachten dat zij met een meetlint, weegschaal en blaastest over straat gaan rond middernacht om de ontheffingsvoorwaarden te controleren.

Ik snap dan ook niet waarom men überhaupt nog in het verenigingen verhaal geloofd...

Ik snap dan ook niet waarom men überhaupt nog in het verenigingen verhaal geloofd...

Jij bent dan ook tegendraads. 😏

Maar zonder gekheid, als jij in een dorp woont met een mooi grasveld ernaast. Een plek waar nooit ellende is geweest met vuurwerk en een hecht gemeenschapsgevoel is, dan zie ik niet in waarom een burgermeester een aanvraag niet goed zou keuren. Dat jij het niet inziet wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.

Maar zonder gekheid, als jij in een dorp woont met een mooi grasveld ernaast. Een plek waar nooit ellende is geweest met vuurwerk en een hecht gemeenschapsgevoel is, dan zie ik niet in waarom een burgermeester een aanvraag niet goed zou keuren. Dat jij het niet inziet wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.

Ik mag dan wel een stedeling zijn maar verder is de plek waar ik woon ook nog nooit ellende geweest.
Verdiept heb ik me dan ook zeker in het hele ontheffingsverhaal.

En in de buurt heb ik een uiterst geschikte plek om als vereniging te stoken.
Je hebt één centrale ingang via een bruggetje, een voetgangerspaadje aan de zijkant en een trap de duinen in.

Er zijn honderden gratis parkeerplekken en het terrein word dus afgescheiden van de weg door middel van een slootje.
Ideaal voor de veiligheidsafstanden, me dunkt.

Toch zegt de Haagse burgermeester: nee.

En dan hebben we het nog niet eens over alle rompslomp eromheen zoals een aansprakelijkheidsverzekering. (als je die al krijgt)

Dus nee, sorry, ik ben absoluut niet positief wat betreft een vereniging met ontheffing.
Gewoon een paar blokken voor de deur is hoe het hoort, punt.

Als jij het wel graag wilt proberen zeg ik ga ervoor, ik lees het 1 Januari wel.

Hier de locatie, je kan via Google maps een nog beter beeld krijgen. (Machiel Vrijenhoeklaan, Den Haag, schuin tegenover restaurant De Haagse Beek)

Stooklocatie.jpg

Toch zegt de Haagse burgermeester: nee.
Die Van Zanen is al jarenlang een fanatiek voorvechter binnen de VVD voor een algeheel verbod op consumenten vuurwerk. Nu het verbod er is gaat hij echt geen onderscheid daarin maken voor verenigen. Zijn eigen afkeer zal daarin een rol spelen en zie je het al voor je in de Schilderswijk? Met dit soort wijken in je gemeente is het sowieso kansloos dat er uitzonderingen komen.. en door dit soort wijken, jankende politietop en slappe politici is het vuurwerkverbod er gekomen.

Dus gewoon lekker gaan stoken 31/12 .. gaat "de rest" in Den Haag vast ook doen.

Laatst bewerkt:
Precies wat ik bedoel. Een dorpse gemeente is en heel ander verhaal dan den haag me dunkt.
Ik ben ook niet positief overigens, bij ons gaat het waarschijnlijk ook niet lukken, vooral door die afstanden. Stoken gaan we sowieso, backup plan is er dan ook. Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van waar je woont of het lukt via een vereniging of niet.

Die Van Zanen is al jarenlang een fanatiek voorvechter binnen de VVD voor een algeheel verbod op consumenten vuurwerk. Nu het verbod er is gaat hij echt geen onderscheid daarin maken voor verenigen. Zijn eigen afkeer zal daarin een rol spelen en zie je het al voor je in de Schilderswijk? Met dit soort wijken in je gemeente is het sowieso kansloos dat er uitzonderingen komen.. en door dit soort wijken, jankende politietop en slappe politici is het vuurwerkverbod er gekomen.

Dus gewoon lekker gaan stoken 31/12 .. gaat "de rest" in Den Haag vast ook doen.

Klopt helemaal wat je zegt, hij is altijd voorstander geweest voor een landelijk verbod en heeft altijd afgezien van een plaatselijk verbod zoals in andere steden wel het geval is/was.

Maar ik woon ver weg van de Schilderswijk dus eigenlijk is er geen reden waarom ik in Kijkduin op bovenstaande locatie niet een showtje zou kunnen geven.
Toch heb je helaas gelijk en zal die één lijn voor de hele stad willen hebben, en die lijn is een keiharde nee...

En de oude zeikwijven op facebook werken ook niet mee helaas.
Op pagina's als Bij Ons In Loosduinen & Bij Ons In Kijkduin lopen ze constant te ouwehoeren als er wat de lucht in gaat.

Of dat nou voor het WK is of een strandtent feestje.
En ze hebben inmiddels de vuurwerkhatende partij PRO Den Haag achter zich, zie vuurwerk in de media op dit forum.

Precies wat ik bedoel. Een dorpse gemeente is en heel ander verhaal dan den haag me dunkt.
Ik ben ook niet positief overigens, bij ons gaat het waarschijnlijk ook niet lukken, vooral door die afstanden. Stoken gaan we sowieso, backup plan is er dan ook. Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van waar je woont of het lukt via een vereniging of niet.

Als jij wel een vergunning krijgt omdat je in een dorp woont en ik in een stad niet dan voel ik dat toch als een behoorlijke discriminatie.

Daarom geloof ik er ook niet in dat er ook maar één vergunning wordt afgegeven.
Het is simpelweg een voorwaarde van onder andere de VVD om hun kiezers in de maling te nemen en toch stemmen te behouden.

Met als reden: ja wij hebben wél voor de mogelijkheid gezorgd, maar helaas werken de burgermeesters niet mee.

Oftewel het eeuwige wijzen naar een ander.

Maar verder vrienden: lekker stoken zo lang het kan!

Ik denk dat ze juist geen vergunningen gaan afgeven omdat de gemeente ook mede verantwoordelijk is als er wat mis zou gaan.
Zie het artikels van de burgerneester van Delf (Alexander Pechtold)

Klopt helemaal wat je zegt, hij is altijd voorstander geweest voor een landelijk verbod en heeft altijd afgezien van een plaatselijk verbod zoals in andere steden wel het geval is/was.

Maar ik woon ver weg van de Schilderswijk dus eigenlijk is er geen reden waarom ik in Kijkduin op bovenstaande locatie niet een showtje zou kunnen geven.
Toch heb je helaas gelijk en zal die één lijn voor de hele stad willen hebben, en die lijn is een keiharde nee...

En de oude zeikwijven op facebook werken ook niet mee helaas.
Op pagina's als Bij Ons In Loosduinen & Bij Ons In Kijkduin lopen ze constant te ouwehoeren als er wat de lucht in gaat.

Of dat nou voor het WK is of een strandtent feestje.
En ze hebben inmiddels de vuurwerkhatende partij PRO Den Haag achter zich, zie vuurwerk in de media op dit forum.

Als jij wel een vergunning krijgt omdat je in een dorp woont en ik in een stad niet dan voel ik dat toch als een behoorlijke discriminatie.

Daarom geloof ik er ook niet in dat er ook maar één vergunning wordt afgegeven.
Het is simpelweg een voorwaarde van onder andere de VVD om hun kiezers in de maling te nemen en toch stemmen te behouden.

Met als reden: ja wij hebben wél voor de mogelijkheid gezorgd, maar helaas werken de burgermeesters niet mee.

Oftewel het eeuwige wijzen naar een ander.

Maar verder vrienden: lekker stoken zo lang het kan!
Ik heb toch hoop bij ons in de gemeente…

We gaan het proberen, denk dat het prima kan op een goede manier. Carbidschieten gaat al jaren in samenwerking met stichtingen en verenigingen en dat gaat prima.

Ik heb toch hoop bij ons in de gemeente…

We gaan het proberen, denk dat het prima kan op een goede manier. Carbidschieten gaat al jaren in samenwerking met stichtingen en verenigingen en dat gaat prima.

Laten we het hopen!

Want als er één schaapje over de dam is volgen er meer en dan kunnen er tijdens de jaarwisseling 2027/2028 meer vergunningen worden afgegeven.
Wellicht dat dan een hoop burgermeesters die nu pertinent nee zeggen denken van: ooh het kan toch wel.

Ik ben in elk geval reuze benieuwd naar de cijfers op 1 Januari mbt verenigingen!

En ook de Gemeente Lingewaard, waar Huisman Vuurwerk in Huissen onder valt, komt met nieuws nog voordat de wet inhoudelijk helemaal rond en duidelijk is. Ze geven het zelfs als reden om geen toestemming te verlenen:

Vuurwerkverbod met jaarwisseling: Lingewaarders mogen niet zelf afsteken​

".....Het landelijke vuurwerkverbod werd ingesteld in de ‘Wet veilige jaarwisseling’ door de Raad van State. “Deze wet bevat een bepaling, waardoor een uitzondering op het verbod mogelijk is. De burgemeester kan een ontheffing verlenen aan een groep burgers die zich hebben georganiseerd in een vereniging of stichting”, laat de Raad van State weten. In Lingewaard zal zo’n uitzondering op het verbod aankomende jaarwisseling niet van kracht zijn."

en

‘Moeilijk uitvoerbaar en onveilig’​

".....Het niet verlenen van de ontheffingen door gemeente Lingewaard is geen toeval, maar een bewuste keuze van de gemeente. “De handhaving is moeilijk uitvoerbaar en onveilig. Verder vormt de aansprakelijkheid een risico en is de voorbereidingstijd krap. Er kleven teveel risico’s aan én er zijn nog veel onduidelijkheden. Daarom heeft het college besloten geen ontheffingen te verlenen voor het afsteken van F2-vuurwerk aankomende jaarwisseling”, aldus gemeente Lingewaard."

Voor het hele artikel ga je naar: https://omroeplingewaard.nl/vuurwerkverbod-met-jaarwisseling-lingewaarders-mogen-niet-zelf-afsteken/

Ben bang dat het aantal gemeentes dat openstaat voor vuurwerk voor verenigingen op een hand te tellen gaat zijn. Optimistisch misschien twee handen.

'Als je gaat handhaven, wordt het oorlog'...

Maar eind van het jaar wel vol trots de media opzoeken als er brave burgers worden beboet die tegen de regels in toch wat F2 consumentenvuurwerk proberen af te steken. Of bij grensovergangen massaal uitrukken om Duits Lidl flubbervuurwerk in beslag te nemen, zoals ze hier jaarlijks doen.
En maar afvragen waarom het respect voor de politie toch afbrokkelt. Wat een wanbeleid. Ik kan ook alleen nog maar cynisch grijnzen als ik de politie in de grote steden weer in het nauw zie. Het is alsof je iemand die structureel door zijn of haar partner mishandeld wordt probeert aan te praten om voor zichzelf op te komen en hulp te zoeken, maar diegene lijdt aan een hardnekkig Stockholm syndroom. Zoek het op een gegeven moment ook maar uit dan.

Back
Bovenaan