Hier een bericht van 1 van de moderators van 'El arte de la pirotecnia'.... denk dat het einde ook wel is in zicht kan gaan komen, we zullen het zien
Hola a todos, y gracias por leer esto.
Me gustaria dar a conocer algo que me pasó y tuve la mala suerte de que me ocurriera en estas Fallas 2022 con la pirotecnica recreativa.
Como los que sabemos de fallas sabemos que en Valencia capital existe un bando de la alcaldia que flexibiliza el uso de pirotecnia en la via publica. Tambien algunos saben que donde el Palau de la Musica junto al antiguo Turia es el punto caliente donde mas se utiliza la pirotecnia sin eventos organizados, ya que es la zona elegida por excelencia ideal para no molestar destacando por ser un espacio amplio, abierto y apartado de las viviendas, donde a pocos metros se celebran actos como el de la Nit del Foc precisamente. Pues bien, el querido govern de L'Ajuntament de Valencia no se le ocurrió otra cosa que prohibir el uso y disparo de pirotecnia recreativa en todo el cauce del Turia de principio a fin, incluyendo todo el paseo de la Alameda y todos los parques infantiles y ajardinados en toda la ciudad durante las fiestas, dejando solo las pequeñas zonas junto al monumento fallero para tirar fuentes y bombetas. Las personas de fuera y de aqui que visitamos ese espectaculo en aquel lugar no comprendemos eso y entonces por ello el Bando Fallero se endureció con medidas con multas que van de 601 a 30.000€ (en comparacion con las sanciones del actual BOE RD989/2015 que son hasta 3 mil). Asi que a las 23:22 del 18 marzo (dentro del horario de disparo del bando) me encontraba paseando en la zona “prohibida” del Palau junto con unos amigos, a ello que aparecieron alrededor de 30 policias locales de Valencia por todos lados, tanto uniformados como no uniformados. Algunos de los alli presentes salieron corriendo pero yo al ser un viandante y ciudadano ejemplar no infractor de nada, seguí paseando como si nada, con mi bolsita de petardos como cualquier valenciano tradicional. Tras ello, me pararon dos agentes pidiendome que les dé todo lo que llevaba, y asi lo hice sin entender que estaba pasando. Acto seguido me pidieron mi identificacion civil, la fotografiaron y me la devolvieron como si nada, no daba credito de lo que estaba pasando, y los agentes no me dijeron nada mas, que siguiera mi camino y ya esta. Despues de mes y medio de la celebracion de las fallas me llega una carta certificada a casa con una multa de la Delegació de la C. Valenciana con 601€ de sancion. No me creia lo que habia pasado, en ese momento me di cuenta que habia sido sancionado por algo que no habia cometido, ya que solo era un viandante y no tirador de nada. Procedo a leer dicha multa y se me denuncia por hacer uso de art pirotecnicos en la via publica del paseo alameda (sin especificar numero del sitio ni tipologia de los artificios decomisados), alterando supuestamente la tranquilidad de vencinos y viandantes con riesgo para las personas. Decido por supuesto ejercer mi derecho de alegaciones el cual es casi imposible sin conocimientos informaticos avanzados y un sinfin de tramites burocraticos. Pues no ha pasado ni un mes cuando me han respondido denegando todas las alegaciones y que la multa sigue en marcha con amenaza de incrementar intereses. Hoy 16 de Junio he tenido que pagar 300€ por algo que no he cometido gracias al magnifico alcalde de Valencia que ha convertido las fallas en el universo de las restricciones y limitaciones por doquier. Una autentica vergüenza que hace menos de una decada esto lo veiamos como impensable, y mas con el apoyo de la Unesco. Algo lamentable y un claro glope contra la cultura y tradiciones a pesar de respetar los horarios del bando y dentro de la semana grande fallera.
Que opinais vosotros??? Acaso esto se parece a lo de antes tiempos atras??. He pagado un dinero sin justificacion ninguna por el poder de un partido que mira mas por recaudar que por conservar su cultura y es enemigo de la festividad valenciana. Ademas cuando la ley esta en tu contra ya vemos como se agilizan los tramites para que pagues lo antes posible. Las fallas ya no son lo que eran, y yo aunque no soy de la terreta, pero vecino de Murcia y muy sabedor de la pirotecnia se me quitan las ganas de todo. Necesitaba contarlo. Si has llegado hasta aqui, gracias por leerlo.
#pyroisnotacrime
Hallo allemaal, en bedankt voor het lezen van dit.
Ik wil graag iets bekend maken dat mij is overkomen en ik heb de pech gehad dat het mij is overkomen in deze Fallas 2022 met de recreatieve pyrotechniek.
Als degenen onder ons die de fallas kennen, weten we dat er in de hoofdstad van Valencia een burgemeesterskant is die het gebruik van pyrotechniek op de openbare weg flexibeler maakt. Sommigen weten ook dat waar het Palau de la Musica naast de oude Turia de hotspot is waar pyrotechniek het meest wordt gebruikt zonder georganiseerde evenementen, omdat het het gebied is dat bij uitstek is gekozen, ideaal om niet te storen, opvallen als een wijd, open en afgelegen ruimte van de huizen, waar acts zoals de Nit del Foc op slechts een paar meter afstand worden gehouden. Welnu, de geachte regering van de gemeenteraad van Valencia heeft aan niets anders gedacht dan het gebruik en het afvuren van recreatief vuurwerk in de hele rivierbedding van Turia van begin tot eind, inclusief de hele Alameda-promenade en alle speeltuinen en aangelegde tuinen door de hele stad tijdens de festiviteiten, zodat alleen de kleine gebieden naast het Fallas-monument overblijven om fonteinen en bombettes te gooien. De mensen van buiten en van hier die die show op die plek bezochten begrijpen dat niet en daarom verhardde de Fallas Band met maatregelen met boetes variërend van € 601 tot € 30.000 (vergeleken met de sancties van de huidige BOE RD989/2015 die zijn tot 3 duizend). Dus op 18 maart om 23:22 uur (binnen het opnameschema van de band) liep ik samen met enkele vrienden in het "verboden" gebied van het Palau, waar overal ongeveer 30 lokale politieagenten uit Valencia verschenen, zowel geüniformeerd als niet-geüniformeerd. Sommige aanwezigen renden weg, maar ik, een voorbeeldige voorbijganger en niet-beledigende burger, liep door alsof er niets was gebeurd, met mijn zakje vuurwerk zoals elke traditionele Valenciaan. Daarna hielden twee agenten me tegen om me te vragen alles wat ik bij me had te geven, en ik deed dat zonder te begrijpen wat er gebeurde. Onmiddellijk daarna vroegen ze me om mijn burgerlijk identiteitsbewijs, ze maakten er een foto van en gaven het me terug alsof er niets was gebeurd, ik kon niet geloven wat er gebeurde, en de agenten vertelden me niets anders, om mijn weg te vervolgen en dat is het. Na anderhalve maand van de viering van de fallas ontvang ik thuis een aangetekende brief met een boete van de delegatie van de C. Valenciana met een boete van €601. Ik geloofde niet wat er was gebeurd, op dat moment realiseerde ik me dat ik gesanctioneerd was voor iets dat ik niet had begaan, aangezien ik slechts een voorbijganger was en geen schutter. Ik ga verder met het lezen van de boete en ik word beschuldigd van het gebruik van pyrotechnische kunst in de openbare weg van Paseo Alameda (zonder het nummer van de locatie of het type in beslag genomen kunstgrepen te specificeren), zogenaamd de rust van buren en voetgangers te veranderen met risico voor mensen. Ik besluit natuurlijk gebruik te maken van mijn recht op beschuldiging, wat bijna onmogelijk is zonder geavanceerde computerkennis en eindeloze bureaucratische procedures. Welnu, er is nog geen maand verstreken of ze hebben op mij gereageerd door alle beschuldigingen te ontkennen en dat de boete nog steeds loopt met de dreiging van toenemende belangstelling. Vandaag, 16 juni, moest ik €300 betalen voor iets wat ik niet heb gedaan, dankzij de geweldige burgemeester van Valencia, die fallas heeft veranderd in een universum van beperkingen en beperkingen overal. Echt jammer dat we dit nog geen decennium geleden als ondenkbaar zagen, en zeker met de steun van UNESCO. Iets ongelukkigs en een duidelijke afkeer van cultuur en tradities ondanks het respecteren van de schema's van de kant en binnen de grote week van Fallas.
Wat denk je??? Lijkt dit op wat het vroeger was? Ik heb geld betaald zonder enige rechtvaardiging voor de kracht van een partij die er meer uitziet om te verzamelen dan om zijn cultuur te behouden en een vijand is van het Valenciaanse festival. Daarnaast zien we als de wet tegen je is al hoe de procedures worden gestroomlijnd zodat je zo snel mogelijk betaalt. Falla's zijn niet meer wat ze waren, en hoewel ik niet uit het gebied kom, maar een inwoner van Murcia en zeer goed geïnformeerd over pyrotechniek, nemen ze mijn verlangen naar alles weg. Ik moest het vertellen. Als je zo ver bent gekomen, bedankt voor het lezen.
#pyroisnotacrime