Fallas 2023 [Wie gaan er]

Ook geboekt!
Eerste keer Las Fallas!

Ik ga samen met mijn zoontje heen :)

Wie: Stief + zoon
Wanneer: 24 t/m 27 februari (openingsweekend)
Waar: Sweet Hotel Continental, Correos, 8, Ciutat Vella, Valencia, 46002, Spanje
Vlucht: Amsterdam

Daar zit je wel echt op een top locatie zeg, mooi uitgezocht. Veel plezier met de voorpret straks.

Het was even wachten op een maatje die lang twijfelde, maar uiteindelijk besloot om toch mee te gaan! :cool:

voor de 3e keer op rij weer aanwezig, kijk hier toch stiekem meer naar uit dan naar Oud en Nieuw ofzo.

Wat is de 20e terug duur zeg, en met het risico vroeg te moeten vertrekken de 21e maar gekozen, met 3 man totaal 225,- goedkoper om een dag extra te blijven.
die vliegmaatschappijen zullen ook wel weten dat de 20e erg in trek is om terug te gaan...

Wie: Palm Tree + 2 maatjes
Wanneer: 15 t/m 21 Maart
Waar: Turia Hotel (wijk Campanar)
Heenvlucht: 15-3 Transavia Amsterdam 06:40 uur
Terugvlucht: 21-3 Transavia Amsterdam 09:50 uur

Dat heb je verkeerd begrepen, Paulus. Er zullen wel avondshows zijn, maar die worden niet vanuit Alameda geschoten. De avondshows worden in de buitenwijken geschoten, net als met corona-Fallas september 2021.

Even wat informatie over de vluchten...
Ik zie dat met name de terugvluchten op 20 en 21 maart schrikbarend duur zijn. De heenvluchten zijn nog wel betaalbaar. Dit beeld is al een lange tijd zo. Ik wil zelf niet de 21e ook nog vrij nemen, dus ik wil echt de 20e terug. Ik overweeg om op 20 maart terug te vliegen vanaf Alicante. Er gaan meerdere keren per dag treinen naar Alicante voor ca. 20 euro enkele reis (duurt ca 2 uur). En als het vliegticket dan 50 euro is, scheelt dit minimaal 100 euro (soms wel 150 euro) op je reis. Echt waar!
Klein nadeel: vluchttijden vanaf Alicante zijn ongelukkig; 's morgens rond 10:30 uur (dat red je niet met de trein vanuit Valencia), of 's avonds laat om 20:30.

Dat heb je verkeerd begrepen, Paulus. Er zullen wel avondshows zijn, maar die worden niet vanuit Alameda geschoten. De avondshows worden in de buitenwijken geschoten, net als met corona-Fallas september 2021.

Even wat informatie over de vluchten...
Ik zie dat met name de terugvluchten op 20 en 21 maart schrikbarend duur zijn. De heenvluchten zijn nog wel betaalbaar. Dit beeld is al een lange tijd zo. Ik wil zelf niet de 21e ook nog vrij nemen, dus ik wil echt de 20e terug. Ik overweeg om op 20 maart terug te vliegen vanaf Alicante. Er gaan meerdere keren per dag treinen naar Alicante voor ca. 20 euro enkele reis (duurt ca 2 uur). En als het vliegticket dan 50 euro is, scheelt dit minimaal 100 euro (soms wel 150 euro) op je reis. Echt waar!
Klein nadeel: vluchttijden vanaf Alicante zijn ongelukkig; 's morgens rond 10:30 uur (dat red je niet met de trein vanuit Valencia), of 's avonds laat om 20:30.

Dank je voor die info, mijn Spaans is wat roestig - maar ik had idd moeten aangeven geen shows bij Alameda.

Zijn de shows wel qua formaat vergelijkbaar en is het bekend waar deze dan zijn?

Het formaat van de shows is nog niet duidelijk. Het duurt nog wel voordat dat bekend wordt gemaakt. Het budget zal vermoedelijk niet verhoogd worden, en met de gestegen prijzen van vuurwerk+arbeid (ook in Spanje) verwacht ik eerder dat de shows kleiner worden dan groter. Maar dat is een aanname die ik doe.

Nog een aanname van mij betreft de lokaties. Het artikel zegt hierover:
De plaatsen waar de schoten zullen worden afgevuurd zijn nog niet bekend gemaakt, hoewel ze in eerdere edities werden gehouden in wijken als Campanar, Camins al Grao, El Grao, Nazaret, Jesús, Zaidía, etc. " We zijn in gesprek met de politie en de brandweer om de locaties voor ons te bevestigen . In totaal zullen het er zes zijn.

Ik kan mij zo voorstellen dat de exacte lokaties als van september 2021 zullen worden gebruikt:
- Grau/ADIF
- Camins al Grau/ Tomás de Montañana
- Benicalap/ Avinguda Llevante
- Campanar/ Av. Mestre Rodrigo
- Quatre Carreres/ Hermanos Maristas
- El Campus dels Tarongers

Alleen de nit del foc vond ik een prima show dit jaar, die andere waren wat minder in mijn ogen, dus als ze die shows ook nog uit elkaar trekken voor zelfde budget :bonk: we zien het wel joh. Hopelijk droog volgend jaar dat is veel belangrijker.

Zijn ook nieuwe uitingen dat ze geen vw meer willen binnen een straal van 500m van natuur, denk dat Turia park daar ook onder valt. Wel goed voor de slopers op palau haha iedereen word daar weg gehaald op deze manier :p

De avond shows vind ik de laatste jaren sowieso al minder helaas. Maar persoonlijk vind ik de mascleta's, zowel op plein als in de straten, veel belangrijker en mooier. Gelukkig blijft dat helemaal geweldig. En de sfeer in de stad blijft magisch. Kijk er enorm naar uit.

Ook weer van de partij.

15 tm 20, vlieg vanaf Rotterdam.
Airbnb vlakbij de nieuwe locatie van de Castillo’s en de Nit del Foc.

Erg veel zin in, helemaal na de goede berichten over de verhoogde budgetten!

Ik heb ook nog niet geplaatst dat ik er ook weer heen ga dit jaar:

Wie: Japieh samen met mijn broer
Wanneer: 15 t/m 20 maart
Waar: AirBnB in El Pilar vlakbij Torres de Quart
Vlucht: heen met Transavia vanaf Eindhoven en terug met Ryanair

Las net inderdaad dat de budgetten verhoogd worden voor de mascletas naar €8500,— per stuk, de castillo’s €30.000,— per stuk en de Nit del foc mag €60.000,— kosten..

Goed te horen dat de budgetten weer omhoog zijn gegaan, dat kunnen de avond shows ook goed gebruiken. Wel erg benieuwd hoe het zal zijn op de nieuwe locatie, schijnbaar kunnen ze daar meer vuurwerk neerzetten dan in de bedding.

Back
Bovenaan