Bizzle
VWC lid
Iemand nog naar de macro mascleta in benicalap geweest? Heb wel beelden op Fallas facebook gezien maar vraag mij af hoe het in het echt overkwam.
Yesss en die was erg cool.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Iemand nog naar de macro mascleta in benicalap geweest? Heb wel beelden op Fallas facebook gezien maar vraag mij af hoe het in het echt overkwam.
Kloot allemaal.... na mijn inzien klopte deze editie wel erg vaak de tijden niet. Mascletas die al jaren om 14u gaan, gingen nu al om 13/13.30u of ze hingen er helemaal niet. Het blijft toch altijd weer een gok. Maar de leer die je hieruit moet trekken is gewoon dat je vroeg op pad gaat en vast wat voor onderzoek doet.
Wat betreft de macro mascleta in benicalab. Ik vond deze zeker een goede vervanger voor het plein. Laat ik het zo zeggen: ik als 'ervaren' fallas ganger heb get plein en de drukte inmiddels wel gezien. Als deze macro mascleta een blijvertje is, dan is voor mij de keus al gemaakt. Ga de 19e dan lekker naar benicalab. Het wad wel ontzettend druk, maar wat wil je met een mascleta die van 7 verenigingen is. Het was veel grooter dan de gemiddelde straat mascletas. Evengoed hingen er in de wijk nog vele mascletas. Heb de 19e toch nog 3 gezien.
Filmpje zal vast online worden gezet door iemand. Anders wil ik het in de toekomst nog wel een keer op youtube zetten
Ben het niet helemaal met je eens, ik heb de video bekeken van Benicalp en dat was vooral ongeinspireerd vooral veel van hetzelfde. Ricasa maakte dik 2,5e minuut een ritme wat ik nog nooit meegemaakt had. Bij een andere schieter zou benicalp wellicht een waardig alternatief zijn![]()
Ik heb dit jaar ook mijn Fallas 'ontmaagding' gehad. Redelijk last-minute hebben we geboekt (vijf weken voor vertrek), maar ik heb er geen moment spijt van gehad! Wat een prachtig feest is dit zeg!Volgens mij heb ik meteen één van de beste edities in jaren meegemaakt, met Ricasa die de Nit de Foc schoot.
Ik heb wel eerder mascleta's gehoord, zoals tijdens de Zena Trophy en in Elche. Maar op het plein in Valencia is tóch effe anders. Het gaat hier gewoon onbeschoft hard. Het lange wachten hoort erbij, maar met het zonnetje en een krukje is het echt wel vol te houden.
De mascleta van Valenciana was (zoals misschien wel te verwachten viel) het hardste van alle mascleta's op het plein. Maar ook de kleine straat-mascleta's kunnen echt indrukwekkend zijn.
De castillo's waren echt moddervet. Voor mij persoonlijk nog toffer dan de mascleta's! Vulcano, Caballer en uiteraard Ricasa heb ik aan het werk gezien. De wind was alle drie de keren op het randje zo weinig. Maar het ging twee keer precies goed, en één keer redelijk. Wat Ricasa neer wist te zetten ging echt alle perken te buiten.Ik heb toch best wat vette shows gezien in mijn leven, maar deze castillo ging echt overal overheen! Uitsluitend A-klasse vuurwerk, een creativiteit waar zelfs Albert Einstein nog jaloers op zou zijn, een foutmarge die verwaarloosbaar was, en een professionaliteit zoals geen enkel andere pyrotechnisch bedrijf dat heeft! Echt fenomenaal!
Het lastigste aan Fallas vind ik nog wel het feit dat er zo weinig centraal geregeld is. Er is uiteraard een officieel pyrotechnisch programma waar je op kunt vertrouwen. Maar de straat mascleta's zijn minstens zo leuk, en daar kun je je vooraf heel moeilijk in verdiepen. Ze beginnen te vroeg, te laat, zijn er opeens helemaal niet, etc. Je staat bij de ene crema te wachten omdat je dacht dat de pop bijna de hens in zou gaan. En ondertussen mis je twee andere crema's 100 meter verderop die eigenlijk pas over een half uur moesten beginnen. Je gaat rustig een hapje eten omdat je in het straat programma alleen een mascleta om 22 uur kon vinden. Terwijl je je eten naar binnen werkt, hoor je een mascleta nocturna in de wijk erachter de lucht in gaan. Zo zonde allemaal, maar toch onvermijdelijk. Ik heb me veel op sleeptouw laten nemen door wat meer ervaren Fallas-gangers. Als je dan contact houdt met verschillende groepjes liefhebbers, kun je veel info uitwisselen. Zo weet je welke mascleta's wél de moeite waard zijn, of welke een uur later pas wordt afgestoken. Maar nog steeds heb ik het gevoel dat ik slechts 1% van alle straat mascleta's gezien heb
Ik heb mijn Fallas bucketlist desondanks aardig af kunnen strepen. Uren in de zon wachten op het plein, check. Gruwelijke castillo's zien, check. Vele kilometers door de straatjes slenteren, ook check. Je haasten naar de volgende straatmascleta volgens de vaste looproute, present. Zelf vuurwerkjes kopen en afsteken in Palau, ook afgevinkt. De hele stad is in één groot feest gehuld, zonder dat ik ook maar één opstootje of probleempje heb gezien. Het was echt een hele gave editie! Vier dagen lang oud en nieuw vieren zónder winterjas! Ik kan het iedereen aanraden.
Het is jammer dat er geen volledig programma is van de straat mascleta's.
Heb er velen af horen gaan die niet ergens terug te lezen waren.
Zijn er uberhaupt sites die net zoals Fallasfestival een completer programma hebben?
Het is jammer dat er geen volledig programma is van de straat mascleta's.
Zijn er uberhaupt sites die net zoals Fallasfestival een completer programma hebben?
Vroeger (misschien nu ook nog wel) bracht Valencia zelf een krantje uit waar e.e.a. in stond.Het is jammer dat er geen volledig programma is van de straat mascleta's.