Zo, we zijn weer terug van Fallas 2019. Mijn eerste editie en zeker niet de laatste! Wat een ervaring is het feest gebleken voor mij. Schitterend.
Aangekomen op de 14e en gistermorgen weer vertrokken richting huis, een kleine week verbleven in Valencia dus. Elke middag de mascleta op het plein gepakt, waarbij de show van de 18e de aller-aller-allerhardste was, hulde aan Valenciana. Mijn allereerste mascleta, de 14e geschoten door Turis, zal ik ook nooit meer vergeten. De allereerste keer kippenvel aan het plein, maar dat werd iedere dag weer overtroffen. Volgend jaar hoop ik dat het weer wordt overtroffen, want dat ik bij Fallas 2020 ben, is een ding dat zeker is!
Verder ontzettend genoten van de Nit 'L Alba, wat een schitterende show met singleshots, thema's en vooral een erg fijn tempo. De salutes klonken ook echt prima zo op het plein. De Nit Del Foc van de 18e was simpelweg geniaal. Vooraf was mij wel bekend dat Ricasa dé pyrotechnicus was, maar dat heeft hij ook wel echt bewezen. De tempowisselingen, de singleshots, de combinaties met het 360 graden rad, de originele combinaties met tails, de overgangen met kleuren, de thema's, superlatieven komen tekort. Wát een show!
Als laatste wil ik nog graag vermelden dat ik de sfeer in en rondom de stad Valencia deze week echt geweldig vond. Feest op straat, gezellige muziek, optochten, straatbarretjes, de ontspannen politie, geweldige gastvrijheid, het was super. Geen gekke en nare dingen meegemaakt, alles is netjes verlopen. Aan eenieder bedankt hoe er is gehandeld. Het was leuk om weer wat nieuwe mensen te leren kennen, wat gezichten te zien en ook hoe zij zich hebben gedragen.
Valencia, bedankt! Tot volgend jaar!