Fallas 2019 [Wie gaan er]

Ik weet nog wel van de basisschool ook iemand van de politie voorlichting kwam geven. Het lijkt me dat een praktijkles niet alleen leuker is, maar ook nog veel langer blijft hangen bij de kinderen.

Ik heb vorig jaar in dit hotel gezeten. Auto kan je wegzetten want daar heb je niks aan. Voor de deur staan fietsen die je bij de receptie kan huren en 25 meter verderop staat een valenbisi station (fietsplan gemeente). Op de fiets ben je zo bij alameda, lekker door het turia park cruisen. Veel plezier!

Ik heb m'n MasterBsc shirts binnen! Dus voor de gene die zich voelt om te meeten haha. Wit shirt met MasterBsc op m'n rug. Lekker simpel en doeltreffend.. :D

In vergelijking.... hoeveel kg zijn de gemiddelde straat mascletas en die oo het plein?

Volgens mij zijn die max 240 kilo (kruit). Er wordt ook wel is met minder gewerkt. Op wikipedia staat dat het max 120 kilo is en alleen in 2008 een keer 240 mocht zijn, maar volgens mij klopt dat niet en is het standaard 240 kilo. Dat zou ook overeenkomen met het bericht dat 153 kilo meer dan de helft is van de mascleta op het plein.

Voor de mensen die niet van wachten houden op het plein; je kan via Spaanse reisgidsen ook een plekje op een van de balkons huren. Prijzen zijn (afhankelijk van wanneer je er wil staan) tussen de 50 en 100 per persoon. Er zit dan wel eten en drinken bij :)

Ook bij Falla Cuba geen lichtshows meer

Er zullen in de wijk Ruzafa s'avonds tijdens Las Fallas 2019 helemaal geen lichtshows meer gegeven worden.

Na het nieuwsbericht van twee weken geleden waarin werd aangekondigd dat er geen lichtshows meer komen bij Falla Sueca-Literato Azorín is vandaag bekend geworden dat ook bij Falla Cuba-Literato Azorín de lichtshows zullen stoppen. De verlichte straat van Falla Cuba ligt naast die van Falla Sueca en samen zorgden beide verenigingen voor een enorme toestroom van toeschouwers.

lichtshow.jpg

Deze beslissing werd ook genomen wegens veiligheidsmaatregelen en het lijkt er nu op dat de plannen voor het uitgebreide evacuatieplan grotendeels van tafel gaan. Het gevolg is anderzijds dat de terrassen nu allemaal gewoon op straat kunnen blijven staan.

De straten zullen nog steeds verlicht zijn en de Falla's van beide verenigingen zijn beslist de moeite waard om te bekijken. Wil je echter een lichtshow zien, dan zul je naar Falla Malvarrosa moeten gaan, een flink eind uit het centrum van Valencia.

Deze info komt van https://fallasfestival.nl/.

Ook Pirotecnia Nadal Martí is volop bezig met de voorbereidingen voor Fallas:

52956946_2193830744011802_1089726713023168512_n.jpg

53533202_2193830647345145_2653784009284255744_n.jpg

52729389_2193830640678479_7468838296840306688_n.jpg

Eerste beelden van Falla Malvarrosa Ponz-Cavite.

Film is van Life In Valencia

Helaas weer thuis, maar wat een geweldige editie hebben we weer gehad zeg. Veel mensen gesproken en wat nieuwe gezichten leren kennen, dat blijft top.

Het weer was fantastisch, al was het voor mij persoonlijk net wat te warm. We hebben echt geweldig mooie shows gezien. De NIT DE L'ALBÀ was echt een topper, vond hem beter dan afgelopen jaar. Wat een heerlijke beuk show was dit. Nit del foc was de beste die ik ooit heb gezien, bizar goed geschoten met prachtige producten.

De lichtstraten viel wel erg tegen helaas, daar is niet veel meer van over gebleven.

Was goed te merken dat de economie weer behoorlijk aantrekt.We kwam in de avond van de 15de aan en hebben in totaal 29 shows gezien, een dikke prima score. Nu op naar volgend jaar.

Ik ben benieuwd wanneer iedereen weer gaat boeken voor volgend jaar. Ik kan niet wachten om alles al weer vast te stellen! Door omstandigheden kon ik dit jaar alleen van de 16e t/m de 20e, maar dit jaar ga ik liever wat langer. Wij zaten in een leuke Spaanse wijk waar veel verenigingen zaten en volop werd afgestoken van 08.00 tot 02.00 . De dag begon elke keer met optochten, El Niños die klein vuurwerk afsteken en de vaders strooien met Trueno no4 en Tracas 10M. Dit was traditioneel iedere ochtend om 08.00 , ik ken geen betere manier om wakker te worden!

Ik heb echt puur geproefd van de sfeer en de traditionele dingen, dus ik heh eigenlijk puur de straatmascletas gepakt en geen enkele keer het plein. Ook qua appartement keuze is een 'buitenwijk' veel leuker, je maakt echt dingen mee die ik verder nog nooit had gelezen op fora en had gezien op filmpjes. Vuurwerk afsteken zit bij de Spanjaarden echt in het bloed, dit is gewoon een groot onderdeel van de viering. Ook al die muziekverenigingen zijn geweldig, met op iedere hoek van de straat een feest tent. Wat ook opmerkelijk was, dat alle volwassenen en ouderen al vanaf s'ochtends aan de cervesas zitten.

Ja, echt een geweldige ervaring. Oud en nieuw is hier echt niks bij. Dit wordt een jaarlijkse trip voor mij!

20190319_203957.jpg

Ik zal vanavond even de tijd nemen om een tripreportje te schrijven!

Dit jaar ook voor het eerst geweest samen met broer en neef en voor mij onvergetelijke ervaring waren er van 15 tot 18 Maart en zaten in hotel vlakbij het park waar men lekker los ging en vlakbij de brug waar s avonds die prachtige shows geschoten werden om 12u was geweldig stekkie, volgend jaar zeker weer van de partij dan paar dagen langer/eerder. Heeft mij een andere kijk op oud en nieuw gegeven deze ervaring kan gewoon niet beter wat een super Mascletas en shows werden er geschoten zeg, in mijn ogen niet te overtreffen. Zal met oud en nieuw zeker vuurwerk afsteken maar meer investeren in Fallas qua budget dit is toch supermooi voor de freaks om mee te maken! Vooral de sfeer in het park waar heel wat afgestoken werd s avonds 4 dagen lang was voor mij het ultieme oud en nieuw gevoel man man wat ging daar toch heel wat moois de lucht in. Ff On topic dit Fallas is voor mij een blijvertje kan niet wachten om weer opnieuw te boeken.....

Zo, we zijn weer terug van Fallas 2019. Mijn eerste editie en zeker niet de laatste! Wat een ervaring is het feest gebleken voor mij. Schitterend.

Aangekomen op de 14e en gistermorgen weer vertrokken richting huis, een kleine week verbleven in Valencia dus. Elke middag de mascleta op het plein gepakt, waarbij de show van de 18e de aller-aller-allerhardste was, hulde aan Valenciana. Mijn allereerste mascleta, de 14e geschoten door Turis, zal ik ook nooit meer vergeten. De allereerste keer kippenvel aan het plein, maar dat werd iedere dag weer overtroffen. Volgend jaar hoop ik dat het weer wordt overtroffen, want dat ik bij Fallas 2020 ben, is een ding dat zeker is!

Verder ontzettend genoten van de Nit 'L Alba, wat een schitterende show met singleshots, thema's en vooral een erg fijn tempo. De salutes klonken ook echt prima zo op het plein. De Nit Del Foc van de 18e was simpelweg geniaal. Vooraf was mij wel bekend dat Ricasa dé pyrotechnicus was, maar dat heeft hij ook wel echt bewezen. De tempowisselingen, de singleshots, de combinaties met het 360 graden rad, de originele combinaties met tails, de overgangen met kleuren, de thema's, superlatieven komen tekort. Wát een show!

Als laatste wil ik nog graag vermelden dat ik de sfeer in en rondom de stad Valencia deze week echt geweldig vond. Feest op straat, gezellige muziek, optochten, straatbarretjes, de ontspannen politie, geweldige gastvrijheid, het was super. Geen gekke en nare dingen meegemaakt, alles is netjes verlopen. Aan eenieder bedankt hoe er is gehandeld. Het was leuk om weer wat nieuwe mensen te leren kennen, wat gezichten te zien en ook hoe zij zich hebben gedragen.

Valencia, bedankt! Tot volgend jaar!

Zojuist thuis gekomen van 6 dagen Valencia..ook voor mij was het de eerste maar zeker niet de laatste keer! Spijt dat ik niet eerder naar dit geweldige feest ben gegaan :)

Prachtige shows gezien en gezellige mensen ontmoet. Kan niets anders zeggen dan, tot volgend jaar!

Edit: Zojuist een appartement geboekt voor 15-03-2020 t/m 20-03-2020. Nu heb je nog "genoeg" betaalbare keus, ik heb iets kunnen vinden in de straat Carrer de Ribera.

Hierbij nog wat foto's van twee mascletà.

Falla Zapadores-Vicente Lleó
IMG_20190318_203023.jpg

IMG_20190318_203036.jpg

IMG_20190318_203143.jpg

IMG_20190318_203218.jpg

Falla Mercat de Russafa
IMG_20190319_102157.jpg

IMG_20190319_102200.jpg

IMG_20190319_102213.jpg

Laatst bewerkt:
Prachtige verhalen om te lezen. Vorig jaar voor het eerst geweest, dit jaar niet helaas, maar volgend jaar zeker weer aanwezig !!!

Gister avond thuis gekomen na een week Valencia en wat mij betreft kan de vakantie beginnen... man wat ben ik moe haha, vandaag op het werk niet vooruit te branden haha.

Op naar 2020 wat mij betreft!

Iemand nog naar de macro mascleta in benicalap geweest? Heb wel beelden op Fallas facebook gezien maar vraag mij af hoe het in het echt overkwam.

Back
Bovenaan