Fallas 2007

Leuk om zo te horen Gerwin! Van mij mag je uren doorvertellen:cool: :p !

Klinkt allemaal zo ongelovelijk super! Volgend jaar misschien een weekend mee:bonk: ! 'k ga m'n uiterste slijm-best doen bij m'n ouders:frusty: :p !

Zo ik ben ook net thuis van mijn 1e keer Fallas pfff.

Dat was me wel een feestje zeg, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
Meteen de 15e smiddags al begonnen met stoken nadet we helaas de mascleta van de die dag gemist hadden, we waren om kwart over 2 op het plein door die hoerige stom stom die ons de verkeerde kant op stuurde.

Savond lekker geknalt bij Palau de la musica, met een grote groep Nederlanders, eigelijk een iets te grote groep want het is erg uitkijken dat je niet op een vlinder gaat staan als je een blok oid aan gaat steken, overal vliegt vuurwerk.

Snachts om 12 uur de 1e avondshow, een prachtige show, en enorm van omvang met een heerlijke finale.

De 16e de mascleta wel meegemaakt, wat een geweld, zo hard had ik het niet verwacht. Na de mascleta nog even napraten met de nederlanders, toen wat gaan eten en savonds naar de rivierbedding voor het showtje.
Na een hoop gesleep stond alles op de plek en kon het beginnen.
Veel mooie blokken gezien en alles ging in een rap tempo de lucht in met een goede finale van trueno blokjes met daarna 2'' salutes.

De andere dagen eigelijk allemaal hetzelfde gegaan met op de 19e de straatmascleta's, die dingen gaan echt onbeschoft hard in die kleine straatje, met een kleine 2 meter afstand op de salute finale een hele ervaring.

Na gisternacht nog een duikvlucht met de lift in het hotel gemaakt te hebben zijn we vandaag toch maar naar huis gevlogen, veilig aangekomen en nu slapen pfff.

Het klinkt echt heftig..Denk dat jullie nu wel even genoeg hebben van vuurwerk.:wink:

Vraag me af of de mensen van Valencia nu wel genoeg hebben van vuurwerk:rolleyes: . 19 dagen achter elkaar knallen..Moet je toch gestoord van worden.
:bye:

Het klinkt echt heftig..Denk dat jullie nu wel even genoeg hebben van vuurwerk.:wink:

Vraag me af of de mensen van Valencia nu wel genoeg hebben van vuurwerk:rolleyes: . 19 dagen achter elkaar knallen..Moet je toch gestoord van worden.

naja ik moet je eerlijk zeggen, de laatste traca's weg werken was minder leuk als de eerste paar hehe, dan hadden we ook egt bizar veel van die dingen maarja haha:p

die mensen uit valencia leven een heel jaar naar fallas toe en zijn stuk voor stuk vuurwerkleip, ze zullen 19dagen knallen dan dus ook niet zo erg vinden denk ik hehe.

over gestoord worden van de knallen:

Je hoort daar constant vuurwerk, als je wakker word is het eerste wat je hoort vuurwerk (ook omdat de wekker die we hadden vuurwerk geluiden maakt), en de hele dag door gaat dat vuurwerk door, en het laatste wat je hoort voordat je gaat slapen is dus ook vuurwerk. ook als ik nu een la of kast hard dicht hoor gaan denk ik dat het een trueno is, en als er een tas over de grond heen schuift doet het me denken aan een voetzoeker:bonk:

lijkt me duidelijk... ik moet afkicken de komende dagen hehe:sad:

Die metingen zijn volgens mij niet erg betrouwbaar. Er waren een aantal mascleta's waar in het middenstuk de meter al rond de 120 dB zat. Nou, dat klopt echt niet.
Als je de metingen met elkaar wilt vergelijken moet de meter elke keer op exact dezelfde plaats zitten, de richting moet precies hetzelfde zijn en de meter moet ook elke keer geijkt worden.
Verder zal er ook nog wel enige invloed van windkracht en -richting kunnen zijn, alhoewel de wind op het plein meestal behoorlijk draait.

Deze mascleta werdt geschoten door de firma portugues en die staan erom bekend zeer harde knallers te maken.
Ik heb dit bedrijf vorig jaar meegemaakt op het plein.
er was 1 conclusie....pijn in de oren...ook dit jaar weer met een straat mascleta...echt bizar

Mijn eerste Fallas avontuur zit er ook weer op.
Gigantisch feest is het geworden.
Je verveelt je daar geen moment.
De grote mascleta,s bijgewoond waarvan 1 van zeer dichtbij. Geweldige show op maat is dat. En loeihard. Oordoppen echt wel nodig gehad. Tijdens de finale gingen ook nog mijn oren dicht en een paar passem achteruit.De avondshows waren bijzonder mooi. Omdat we twee uur voor aanvang al aanwezig waren stonden we helemaal vooraan en konden alles goed zien. Ongelooflijk mooi vuurwerk gezien met diverse soorten effecten en kleuren. Tevoren naar de opbouw gekeken wat er allemaal stond dat was niet mis.
Diverse bommen,salutes,enorme candles,girandola,s.

Op vrijdag 16 maart na aankomst was er meteen feest in de rivierbedding waar alle freaks een geweldige show voorgeschoteld kregen, gesponsord door zo,n 50 freaks. Het afsteken gebeurde door Ollie en Vuurwerkcrew.
Volop applaus na afloop.

Op de 19e maart waren er diverse straatmascleta,s waar ik er zo,n 5 van bijgewoond hebt. Geweldige happening. Je staat bij de finale echt helemaal te schudden en je staat volledig in de rook.

4 avonden lang tussen circa 8 en 10 uur lopen stoken met veel freaks.
Borrachos,Traca,s,Sierblokken,Shellkitjes,pijlen, noem maar op.
Van de sierblokken maakte vooral Pyrofantasia zeer grote indruk op mij. 100 shots batterij in 2 varianten voor slechts € 50. Batterij met multicolour, whistling,thunder en een spetterende finale.
De crew heeft ook nog een spectaculaire show verzorgd met diverse projecten, waaronder een gigantische hoeveelheid voetzoekers tegelijk en een project met shells,10 truenobatterijen tegelijk.
Ik ben reuze benieuwd naar de film en foto,s van alles.
Het afsteken in de rivierbedding was een geweldige ervaring. Gewoon lekker je gang gaan tussen allerlei freaks. Alleen was het steeds oppassen geblazen met de voetzoekers. Toch wel link spul.

Wat ook leuk was is de ontmoeting met andere freaks. Ik ben er heel wat tegengekomen. Jord,Bulldog,Jeffrey 1 en vele anderen waar ik de nickname nog niet van ken.
Met Shinji ben ik 4 dagen opgetrokken in een verblijf in Pedrelba. Geweldige fijne mensen die eigenaren daar (Silvio en Smira) Ze hebben er alles aan gedaan om het ons naar de zin te maken. Als je een dagje Fallas wil afsluiten in een rustige omgeving moet je zeker daar naar toe gaan. De afstand van Pedrelba naar Valencia is circa 38 km. Een auto huren is zeker aan te raden.

Kruitsnuiver heeft in een van de topics over Fallas al eens gezegd, als je er eenmaal bent geweest raak je er verslaafd aan. Ik weet nu al dat het zo is.
Ik raad een ieder aan om te gaan. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Met een beetje goedkope vlucht, en afhankelijk van het aantal verblijfdagen ben je niet meer dan 300-400 euro kwijt. Alleen als je ook vuurwerk af wilt steken kan het budget behoorlijk hoog oplopen.
Binnen goed 3 uur ben je al in Valencia.

Ik weet nu wat Fallas betekent, maar ook wat het betekent voor de Valencianen.
Het beste kan ik dit misschien illustreren aan de hand van de volgende taferelen
die ik meegemaakt heb: Een moeder die samen met een kleine zoon en dochter bezig zijn om een heksenkring af te steken, Oma,s en opa,s die vooraan staan om de mascleta,s van dichtbij bij te wonen, Oudere mensen die vuurwerk op straat afsteken, de overvolle vuurwerkwinkels, duizenden mensen publiek bij de avondshows.

Fallas is een topevenement.

Laatst bewerkt:
Prachtig omschreven, Moontan. Ik zit hier op mijn werk helemaal weg te dromen :rolleyes: Ik moet daar gewoon echt een keer heen, dat is duidelijk. Voorlopig doe ik het (graag) met jullie ervaringen, foto's en video's. Ben trouwens blij dat iedereen weer ongedeerd terug is gekomen.

Groet,
Cameo

So so wat een week.... godsamme.

Ten eerste iedereen bedankt voor de fijne week, de mensen met wie ik op één kamer heb geslapen, de boven buren, de mensen bij de mascleta en natuurlijk de palau gangers.

Om te beginnen het palau: wat een gekkenhuis!! Iedere avond bezocht door grote getalen van Nederlandse freaks. Er zijn de nodige stunts uitgehaald zoals: een mooie sier show, stapel voetzoekers van 240 stuks, een stapel traca's van 500 mtr, een stapel voetzoekers van ong. 650 stuks en nog een traca stapel. Als afsluiting van fallas 2007 zijn er nog 30 salute/fluitblokken afgestoken.... man man man 8O

Het was een top jaar. Je kan het inderdaad nergens zo beleven, zien, horen en voelen als er zelf te zijn. Als je met een deel mensen gaat en je niet druk maakt om in wat voor hotel of met hoeveel op een kamer je zit kun je voor weinig geld daar komen en verder maak je het zo duur als je wil. Er zijn veel mensen die met oud en nieuw bijna niks meer doen zodat ze naar Valencia kunnen en als ik moest kiezen dan was ook die keuze heel snel gemaakt. Je hebt er gewoon 5 dagen oud en nieuw en zonder je al te veel zorgen te maken over de gevolgen en politie!

Het was idd één groot feest. Wat een gekkenhuis. Helaas (ofja helaas) heb ik niet gefilmd dus moet ik de beelden afwachten van alle andere bezoekers. Had wel de camera's bij me maar heb ze na één dag voor niks meegesleept te hebben maar gewoon op de kamer gelaten.

Dit jaar was er ook een schaduw kant. ontiegelijk veel (nl)mensen zijn spullen kwijtgeraakt in valencia. Met name door zakkenrollers.

De terugreis is goedverlopen, geen last gehad van mijn oor. Voor de mensen die dit nog niet weten: bij fpm had men samen met een Casal een handmascleta georganiseerd waar we met 15 man 10.000 vlinders hebben afgesloten. Helaas kwamen sommige vlinders zo dicht bij de oren tot ontploffing dat er wat bloed uit één oor liep. Op wat last (bezoek ziekenhuis wat heel lang duurde) en een paar gemiste mascleta's na geen last van gehad. Heb de mascleta's niet gekeken omdat ik niet wist wat de terugvlucht zou brengen. Achteraf denk ik dat ik ze net zo goed had kunnen kijken. Maarja beter voorkomen als genezen (dus volgende keer oordoppen).

Het was een mooi jaar. Op naar 2008!

Mensen bedankt... Viva las fallas!

Gewedlige verhalen allemaal op het ongelukje van ollie en de verloren spullen na maar dat komt er vanzelf bij bij dit soort grote spektakels!!!
Ik wacht in ieder geval met smart op de andere verhalen en foto's video's

Ook ik ben weer thuis. Ik heb heerlijk genoten van diverse show en het geknal met alle freaks, wat een gekkehuis:shocked:

Ik ben blij dat het redelijk goed is gekomen met je oor, qua beschadiging zal het nog even afwachten zijn neem ik aan?
Ik zelf zit ook met een piep in mijn oren na te genieten, trekt vast wel weg maar oordoppen zijn dus echt geen overbodige luxe. Zelfs met oordoppen hoor je nog genoeg.

Ja verder weinig toe te voegen aan de ervaringen die boven mij te vinden zijn. Het is gewoon echt 5 dagen een gekke huis, je voelt je zowat wereld vreemd als je ziet wat er alle kan, mag, mogelijk is en gedaan wordt:shocked:

Heerlijk, volgend jaar weer proberen te gaan:)

Of er een beschadiging of lasten op de langer termijn zijn weet uik niet maar heb geen pijn of verlies van gehoor gehad. dus denk/hoop dat het wel meevalt.,

Na 5 dagen Fallas en weer een normale nachtrust even een verslagje van ons verblijf in Valencia. Na een vertraagde vlucht en een gemiste mascleta om 14.00, waarvan wij de salutefinale nog tussen de huizenblokken door hebben kunnen zien, hebben wij veel freaks ontmoet op het stadhuisplein, waarna wij met z’n allen met de mannen van Europla op de foto zijn gegaan. Het appartement waarin wij (Matenfreak, Gerwin, Guy, Kruitsnuiver en ik) vertoefden zit midden in de wijk Ruzafa, het kloppend hart van het Fallas feest. In deze volksbuurt leeft Fallas volop. Hier zijn veel buurtverenigingen (Casals) die het feest vieren rond hun Fallasbeeld. Vlak voor ons appartement stond zo’n beeld en 100 mtr verderop de volgende.
Na wat gepyroshopped te hebben en Bunuelos, de Spaanse variant op de oliebol, gegeten te hebben zijn wij richting rivierbedding getrokken met de nodige blokken en knallers. Het was weer een heksenketel daar, maar met oordoppen in is het prettig toeven met zo’n 40 gelijkgestemden :devil: .
De avondshow van Turis was kort maar mooi, de bekende 10” fluitbommen waren weer helemaal fantastisch. Na de show hebben wij de auto in de straat geparkeerd en vielen met onze neus in de boter. Een mascleta nocturna op de hoek van onze straat. De combinatie van candles, blokken en de mascleta met een finale van zo’n 170 salutes was zeer heftig :cool: . Kortom, wij waren weer helemaal wakker.

De volgende dag stond in het teken van de eerste grote mascleta op het stadhuisplein. Voor Gerwin, Mattenfreak en Guy was dit de eerste grote mascleta, spannend dus. Ik vond hem echt goed met ritmes die vooral in de lucht plaatsvonden, echt heel apart.
Het was de avond van de “Hollandse” show in de rivierbedding bij het Palau de Musica. Zo’n 80 man had zich daar verzameld om van dit geweld te genieten. Echt een prachtige show met een keur van mooie blokken die hier verkrijgbaar zijn met een finale van een aantal truenoblokjes, heerlijk!!
De avondshow van Antonio Caballer was er één met veel salutes op diverse momenten in de show en veel goud. Antonio houdt van breed schieten met als gevolg dat diverse gouden effecten op balkons van de huizen aan de zijkant terechtkwamen :shocked: . Ja, zo blijkt maar weer dat een zekere veiligheidsafstand toch wel nut heeft.

De masleta op zaterdag was aardig maar geen echte topper, de avondshow daarentegen was weer likkebaarden. Vicente Caballer staat bekend om het gebruik van single shots en dat heeft ie weer helemaal waargemaakt. Echt prachtige thema’s met o.a. hummers, girandolas, salutes en veel bijzondere bommen maakte het een ware topshow. Na de show is een klein deel van de crew met de auto naar het appartement gegaan en de rest wilde terug lopen. Na een uur was de rest nog niet terug en bleek verdwaald te zijn. Uiteindelijk is dat wel gelukt, maar veel nachtrust zat er voor hen niet meer in :D .

De mascleta op het stadhuisplein van zondag was ronduit matig. De finale werd al na 4 minuten ingezet en van de “ritmes” was bijna alles blijven staan. Ook de salute-mines rondom het veld waren grotendeels blijven staan, ronduit teleurstellend :sad: . Dit kan natuurlijk gebeuren maar degene die de boel niet goed heeft geprogrammeerd/aangesloten zal nu voortaan wel alleen de snippers na de mascleta’s mogen opvegen, denk ik :wink: .
Na de mascleta ben ik met Moontan en Shinji lekker de stad ingegaan voor en slokje en een hapje eten. Heerlijk even met een paar “oude mannen” op stap en kletsen over vuurwerk van “vroegah” en de belangrijke zaken van het leven :) . Moontan en Shinji zouden vannacht ook bij ons in het appartement blijven overnachten om hun nachtelijke escapades om terug te komen in hun appartement 40 km verderop een keer over te slaan. Zij hadden ook wat inkopen gedaan bij El Fallero en Pyroshopping en hebben een schitterend showtje gegeven bij de Palau met de mooiste blokken die verkrijgbaar zijn :p . De Nit de Foc door Ricardo Caballer was om te kwijlen. Echt zo gruwelijk goed, kippenvel!!

Na een ontbijtje met taai stokbrood (ja, de winkels waren al voor de 2de dag dicht) was het de dag van de straatmascleta’s. Wij hebben een rondje gemaakt in de buurt en de tijden van de mascleta’s gevraagd en een agendaatje gemaakt.
14.00, Calle Cadiz/Carrer de la Reina Maria
14.15, Calle de Carlos Cervera
14.30, Calle de Maestro Aquilar door Antonio Caballer (“onze” pop)
15.00, Mercado de Ruzafa door Europla

Vooral de laatste 2 zagen er bruut uit, grote mascleta’s met forse salutefinales. De mascleta bij de Mercado de Ruzafa is een van de grootste en bekendste in deze buurt, die moesten wij dus niet missen. Ze waren allemaal erg goed maar de laatste was toch echt geweldig met een toetje van salutes en salute-mines. Hier ging “Senyor Pirotechnica” dan ook op de schouders en werd als een held rondgedragen :handsup: .
Na de Cabalga de Fuego, een “vurige” optocht met als toetje een klein showtje op de rotonde bij het monument aan het einde van de Colon (zie filmpje van 2006 http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?t=1755), werd bij het Palau nog een afscheidsshowtje met fluit- en saluteblokken gegeven. Ollie heeft deze ad hoc georganiseerd en hij was weer super. Ollie, bedankt voor dit toetje!
De nacht van de crema’s was aangebroken. Eerst de crema van de Falla Infantil bij ons in de straat gezien en vervolgens naar het stadhuisplein. Het was intussen wel erg koud geworden en hebben flink staan blauwbekken. Maar als je af en toe bij de Burgerking gaat opwarmen wordt het toch redelijk snel 01:00. De mascleta nocturna bij de crema van Ricasa was ook weer schitterend en het is daarna erg indrukwekkend als de grote Falla op het Playa del Ajuntament in brand geschoten wordt. Het is wel een droevig moment maar gelijk wel de start voor het nieuwe seizoen 2008!
‘s Nachts in de buurt nog een enkele crema gezien en dan in je mandje. Het zat erop. De spullen inpakken en de volgende dag weer naar Nederland. Met een slaaptekort van pakweg 20 uur en een ervaring die je nooit vergeet landden wij om 14:00 weer op Schiphol en ging ieder zijns weegs.
Iedereen bedankt voor de gezelligheid en tot 2008!

Mantronix

ps wij zullen aan dit verslag nog wel wat foto's toevoegen als Kruitsnuiver weer bijgekomen is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig leuk en luchtig verslag Mantronix.
Jij ook bedankt voor de gezellige en fijne tijd tijdens de Fallas.
Ik hoop dat we spoedig kunnen genieten van de vele foto,s en films die er geschoten zijn. Volgend jaar ben ik er weer bij. Maar dan met een goede fotocamera en een filmcamera.

Ik kan er geen genoeg van krijgen al die verhalen echt super om te lezen allemaal!!!
Was eigenlijk ook wel benieuwd naar de budgetten van iedereen ( ik ga er vanuit dat niemand nog een stuiver over had naderhand :p)
Hoe meer ik lees hoe meer ik zeker weet dat ik er volgend jaar echt bij MOET zijn!!

Hey mantronix,

leuk verslag... Het was de eerste keer dat jullie de crema hadden meegemaakt op het plein? Iedereen was aan het klagen dat de show bij nou campanar niet doorging maar ik vind de crema ook een grote belevenis met namke door de stemming die er hangt en de blik op een night mascleta is ook super!

Wij hebben de crema gezien op sueca (ivm de oortjes niet naar de mascl3eta gegaan) en die was ook indrukwekkend omdat de pop net zo groot was als de kruising waar die opstond. Een wonder dat er niks verbrand is wat niet hoorde!

Ja ongelofelijk. Wij waren om 02:00 op de kruising van Sueca en er lag alleen nog een hoopje as. Alle palen eromheen waren zelfs niet geblakerd. De "bomberos" houdt de zaak met de spuit uitstekend onder controle. Er stond veel wind en wij hebben bij een andere crema op een kruising waar je de auto nauwelijks kan keren gezien hoe gecontroleerd de verbranding gaat. Tsja, die jongens hebben wel wat ervaring opgebouwd intussen :) .
Wat ook bijzonder is dat je 's morgens om 08:00 geen enkel spoor meer vindt van de verbrandingen, de tenten en alles wat verder met Fallas te maken heeft.

Over een stuiver overhebben, door een of andere manier stond ik op schiphol wilde een kaartje kopen, saldo ontoereikend:frusty:.
Het automatische sparen was afgeschreven, gelukkig kon ik toch thuis komen door Mike de redder:p

Nogmaals bedankt:wink:

Wat betreft het geld daar uitgeven en mindere met oud en nieuw in Nederland kan ik het best goed in vinden. Al blijft er toch iets speciaals aan 31dec natuurlijk.

De kwaliteit van het spul daar is echt geweldig, zoals moontan al zegt de topper Pyrofantasia wat een bakje voor dat bedrag:shocked: Ook zijn de shell kitjes van el fallero echt goed 12 shells + buis voor 14 euro.

Ik kan er geen genoeg van krijgen al die verhalen echt super om te lezen allemaal!!!
Was eigenlijk ook wel benieuwd naar de budgetten van iedereen ( ik ga er vanuit dat niemand nog een stuiver over had naderhand :p)
Hoe meer ik lees hoe meer ik zeker weet dat ik er volgend jaar echt bij MOET zijn!!

Ik kom ongeveer uit op € 600,-- wat ik uitgegeven heb. Dit bedrag is inclusief de deelname aan de diverse projecten.
Daar zitten 4 grote blokken bij, en de rest veel knalwerk,traca,s en voetzoekers.
Maar ik heb ook veel genoten van het vuurwerk van Kruitsnuiver,Mantronix,Mattenfreak,Gerwin,Guy,Shinji,Ollie,Bulldog en Jeffrey.
Het is dus niet alleen zelf afsteken, maar ook veel genieten van andermans vuurwerk.!!:cool:

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan