Externe microfoon

beste microfoon voor iphone 15? Zonder al te veel poespas.

Am 7 of rode videomic me-c?

Want ik krijg error hahaha

Oordeel zelf maar (bij voorkeur met oortjes of een koptelefoon voor de beste geluidservaring). Ik heb het zelf getest en mijn duidelijke voorkeur gaat uit naar de Zoom microfoon. Vooral bij shells is het verschil echt aanzienlijk! De Zoom pakt omgevingsgeluiden en echo veel nauwkeuriger op. Dat is ook logisch: deze microfoon is ontworpen voor het opnemen van muziek en concerten. De Rode daarentegen is een richtmicrofoon die vooral bedoeld is voor vloggers. Dat verschil hoor je duidelijk terug.

De Zoom IQ7 heeft een Lightning-aansluiting en de Zoom AM7 een USB-C-aansluiting. Verder zijn ze identiek.

Hetzelfde geldt voor Rode: ME-L staat voor Lightning, ME-C voor USB-C.

(Edit: Zoom: op 120 graden. En standje 5. Standje 4 is ook goed voor vuurwerk. Hoger of lager zou ik niet gaan).

Laatst bewerkt:
ZOOM zelf schrijft voor de AM7:

CAUTION
Am7 is not compatible with iPhone/iPad with USB-C connector. When connected to an iPhone/iPad, Am7's headphone output is fixed at maximum volume and cannot be adjusted.

Ik zie video’s waarin de microfoon wel direct werkt op iPhones met USB-C.
In de meeste gevallen zal deze headphone output geen problemen opleveren voor vuurwerk opnames. Denk dat de meeste zonder headphones opnemen. Maar voor wat serieuzere videografie waarin je live de kwaliteit wil calideren is dat uiteraard wel een issue.

Aangezien dit al zolang als de AM7 bestaat al op de website staat, lijkt dit niet met een bugfix verholpen te kunnen worden.

ZOOM zelf schrijft voor de AM7:

CAUTION
Am7 is not compatible with iPhone/iPad with USB-C connector. When connected to an iPhone/iPad, Am7's headphone output is fixed at maximum volume and cannot be adjusted.

Ik zie video’s waarin de microfoon wel direct werkt op iPhones met USB-C.
In de meeste gevallen zal deze headphone output geen problemen opleveren voor vuurwerk opnames. Denk dat de meeste zonder headphones opnemen. Maar voor wat serieuzere videografie waarin je live de kwaliteit wil calideren is dat uiteraard wel een issue.

Aangezien dit al zolang als de AM7 bestaat al op de website staat, lijkt dit niet met een bugfix verholpen te kunnen worden.

Dit gaat over het opnemen met een koptelefoon. We kunnen gerust stellen dat niemand dat doet i.c.m. vuurwerk. Dit is meer voor video opdrachten wanneer je als bedrijf/ondernemer een videoopdracht krijgt vanuit een klant.

Met een koptelefoon sluit je jezelf af van andere (omgevings)geluiden en luister je naar de geïnterviewde persoon middels een koptelefoon. Zodoende kan je de Zoom microfoon afstellen om meer of minder geluid binnen te laten. Deze functie werkt dus niet lekker met een Iphone.

Dit gaat over het opnemen met een koptelefoon. We kunnen gerust stellen dat niemand dat doet i.c.m. vuurwerk. Dit is meer voor video opdrachten wanneer je als bedrijf/ondernemer een videoopdracht krijgt vanuit een klant.

Met een koptelefoon sluit je jezelf af van andere (omgevings)geluiden en luister je naar de geïnterviewde persoon middels een koptelefoon. Zodoende kan je de Zoom microfoon afstellen om meer of minder geluid binnen te laten. Deze functie werkt dus niet lekker met een Iphone.
I know, dat is ook precies wat ik schrijf ;)
Dus volledig mee eens dat dit voor 'ons' zelden een restrictie zal zijn.

Kleine test, Rode videomic Me-C+ ook met "normale" iphone 15, gefilmd in 4k 60fps.
Ik film met dezelfde combinatie. Bij de Eclypse lijk je wel minder last te hebben van lensflare dan ik had. Kan dat aan het filmen in 4K liggen t.o.v. 1080p? Allebei wel met 60 fps gefilmd.

De afstand, maar vooral de hoek waaronder je filmt heeft de meeste impact op de lensflare.
Zo kan het helpen om niet kaarsrecht op het centrum van vuurwerk te focussen, maar bijvoorbeeld iets eronder en het scherpstel en witbalans punt wel gecentreerd te houden.

Beetje trial & error, maar voorkomen zul je het niet helaas.
Ik heb nog niet getest of een lenscover (al dan niet polariserend, of UV) hier verschil in maakt.

Even wat advies inwinnen...

Geluid opnemen vanaf 4 hoog op een schietlocatie die 40 meter verderop ligt. Zouden jullie dan een shotgun mic gebruiken (Rode videomic GO) of een stereo mic (Tascam of Zoom H1)?

Of liever toch de mic op straatniveau plaatsen naar boven toe.

Back
Bovenaan