EU normen vuurwerk

Voor zo ver ik weet moeten EU-lidstaten aan de regelgeving van het Europees parlement voldoen. Echter mag een land zijn regels wel strenger maken dan de EU-regelgeving zegt, niet soepeler.
Dit wil dus zeggen dat wij er misschien wel helemaal niet op vooruit gaan.

De regelgeving .
we hebben de regelgeving van de Europe Norm.
De EN hier op moet ieder land een normalisatie schrift op maken.
Voor Nederland wordt dit een N-EN Nederland Europese Norm
Hier worden de Nederlandse Normalisatie artikelen in opgenomen.

in dit Nederlandse normalisatie schrift staan de echte Bepalingen in deze moeten minimaal aan de eisen van de EN doen.

Maar helaas voor ons kan de Normalisatie schrift vele malen zwaarder zijn dan de EN
aangezien hier de reglementen van het vuurwerk besluit kunnen worden opgenomen via de bepalingen die er gemaakt worden dan zal er voor ons misschien niet veel veranderen. (helaas)

ik hoop niet dat ik niemand nu teleurstel maar het is de harde waarheid zolang het normalisatie schrift niet uitgebracht zijn kunnen we alleen maar gissen.
ik denk dat we in het begin van het nieuwe vuurwerk seizoen wel meer te weten komen of ieder geval de importeurs want de regelgeving gaat op 1-1-2017 in.

De regelgeving .
we hebben de regelgeving van de Europe Norm.
De EN hier op moet ieder land een normalisatie schrift op maken.
Voor Nederland wordt dit een N-EN Nederland Europese Norm
Hier worden de Nederlandse Normalisatie artikelen in opgenomen.

in dit Nederlandse normalisatie schrift staan de echte Bepalingen in deze moeten minimaal aan de eisen van de EN doen.

Maar helaas voor ons kan de Normalisatie schrift vele malen zwaarder zijn dan de EN
aangezien hier de reglementen van het vuurwerk besluit kunnen worden opgenomen via de bepalingen die er gemaakt worden dan zal er voor ons misschien niet veel veranderen. (helaas)

ik hoop niet dat ik niemand nu teleurstel maar het is de harde waarheid zolang het normalisatie schrift niet uitgebracht zijn kunnen we alleen maar gissen.
ik denk dat we in het begin van het nieuwe vuurwerk seizoen wel meer te weten komen of ieder geval de importeurs want de regelgeving gaat op 1-1-2017 in.

Complete onzin. Je hebt de Europese EN norm en die norm is gewoon vertaald naar de NEN. Puur een taalkundige kwestie. Daarnaast beperkt de Ract welke categorieën vuurwerk er zijn toegestaan en niet de Nederlandse variant van de Europese norm.

Zo als ik het zie veranderd er helemaal niets voor NL die houden gewoon de RACT aan en Duitsland houd de BAM gewoon aan. In Duitsland wordt het zelfs soberder door er max 30mm geld voor F2. Die mooi singleshots van Diamond gaan er uit. Alleen doorlont cakes zijn in Duitsland wel toegstaan, dus geen gekloot met doorlonten.

Ik maak me er niet zoveel zorgen meer om, zolang de vraag naar mooi spul blijft bestaan zal het aanbod ook blijven bestaan.

Sowieso is er niets om je druk om over te maken. de illegale groothandel hier in Nederland dat zijn sowieso al de mensen die alle papieren hebben om groot in te kunnen slaan direct vanaf de fabrieken

Niks om je druk over te maken? Je betaald 2/3 keer meer via de illegale handel.Denk toch eens na.:bye:

Mwoa, Er worden soms producten aangeboden die elders in de winkel zelfs duurder zijn.
Ook heeft de illegale handel niet of weinig last van belastingen e.d. Als je in NL een cake koopt met een waarde van 120 euro heb je een slechte 30mm cake, met diezelfde 120 eu kun je ook een supermooi blok kopen.

Daar komt nog bij dat er gigantisch veel mensen zijn die illegaal vuurwerk importeren, dus er is concurrentie genoeg. Ik denk niet dat zodra de EU regeltjes doorkomen de prijzen in de illegale handel ineens omhoog gaan ofzo, maarja we zullen zien!

Heb me nu al enkele jaren proberen te verdiepen in die CE regels maar erg duidelijk is het niet. Tenminste, wat de regels zijn is super duidelijk, maar ik vind het heel jammer dat niet alles gewoon gelijk getrokken gaat worden in Europa waar ik op hoopte. Ik bedoel dan heb je één Europa, en dan ga je alsnog allemaal uitzonderingen op de regel maken waardoor het super lastig is om te begrijpen allemaal. Als we nu alsnog het RACT aan gaan houden verklaar ik het sowieso allemaal voor gek.

Heb me nu al enkele jaren proberen te verdiepen in die CE regels maar erg duidelijk is het niet. Tenminste, wat de regels zijn is super duidelijk, maar ik vind het heel jammer dat niet alles gewoon gelijk getrokken gaat worden in Europa waar ik op hoopte. Ik bedoel dan heb je één Europa, en dan ga je alsnog allemaal uitzonderingen op de regel maken waardoor het super lastig is om te begrijpen allemaal. Als we nu alsnog het RACT aan gaan houden verklaar ik het sowieso allemaal voor gek.

het moet ook allemaal gelijk getrokken worden, maar bepaalde dingen qua knal moet er gewoon helemaal uit. dat blijf je houden zolang het nog wel te koop is met de juiste papieren. weg ermee.

Die knallers tot 5 gram flash vind ik wel prima. Evt 10 gram ook nog wel. Maar alles wat daar boven zit zoals Cobra's en weet ik wat allemaal dat hoeft niet voor particulieren. Is gewoon te lomp voor in straten. En daar steekt men het toch af. Afgelopen jaarwisseling nog iemand gehad die pleurde gewoon een cobra in de straat terwijl er allemaal kinderen liepen. En dan niet even waarschuwen. Dat vind ik gewoon ronduit aso.

Back
Bovenaan