Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Maakt toch ook niet uit als alleen Nederland dingen verbied. Als Frankrijk, België en Duitsland met Luxemburg wel gewoon doorvoeren kun je daar toch gewoon je vuurwerk halen? Ik verwacht niet dat dat soort landen moeilijk gaan doen.
Sterker nog. België moest de laatste jaren onder druk van Nederland strenger worden maar nu kunnen ze de middelvinger opsteken en zeggen dat heel Europa de regels zo zijn. Volgens mijn gaan ze er zelfs in België op vooruit met deze regels.
Even nog m.b.t. het filmpje.
Het grappige is dat ze het Torcal assortiment niet hebben laten zien bij deze Eric, waarom niet?
Omdat dit niet grensoverschrijdend was betreft de inhoud. Die potjes waren maar 150 gram per stuk, echt een lachertje hoe die journalisten vuurwerk kopen met de bedoeling het in een kwaad daglicht te zetten. Viel ze toen vast vies tegen toen ze die kruitinhoud zagen op de doos![]()
Ja dus dan maar een waaier halen met 17 gram te veel.![]()
Ja nog groter zegt die Eikel maar pakt hem wel met één hand beet
Dit soort video's kijk ik niet eens meer. Dit is gewoon Haatzaaien als je zo'n reportage over marrokaantjes zou maken dan zou je daarvoor opgepakt worden. Ik kan dan ook naar de gevangenis en achterstandwijken rijden om alleen gekleurde mensen te filmen. Maar dat is geen realiteit
weet iemand of shellkitjes ook toegestaan worden?
Flashknallers met meer dan 5 gram vallen in categorie 4 (professioneel vuurwerk), zoals dat nu eigenlijk ook al is. Alles boven de Colour Salute van Fenix of een 10-grams buskruitknaller is professioneel knalvuurwerk. Vuurwerk wat je niet zonder vergunning oid mag kopen zoals bijvoorbeeld de Cobra 6 in Italië alleen met wapenvergunning mag worden verkocht.
BSC's zijn officieel ook professioneel vuurwerk in Polen bijvoorbeeld (niet dat er daar moeilijk over wordt gedaan of op wordt gecontroleerd).
Strijkers met flashkruit zijn volgens de CE niet toegestaan en vanaf 2017 in alle EU-landen officieel verboden (onder de toonbank en via creatieve handelaren zullen ze zeker nog wel te koop zijn, maar dat is dus niet via de legale weg dus).
Strijkers t/m 10 gram buskruit zijn wel volgens de CE toegestaan, die komen dan in categorie 3 te vallen, en t/m 6 gram in categorie 2.
Ff de flashhoeveelheden (nitraatflash is x2, buskruit is x5)
Categorie 1 mag geen flash-houdende producten hebben.
Voor categorie 2 geldt het volgende:
- Netto 0,5 gram in grondvuurwerk, bruto 25 gram (of netto 6 gram buskruit, of bruto 100 gram)
- Netto 1 gram per mine insert
- Netto 2 gram in singleshots
- Netto 2 gram in vuurpijlen
Voor categorie 3 geldt:
- Netto 5 gram in grondvuurwerk, bruto 250 gram (of netto 10 gram buskruit, bruto 1000 gram)
- Netto 1 gram per mine insert
- Netto 4 gram in singleshots
- Netto 10 gram in vuurpijlen
Categorie 4 is ongelimiteerd, maar enkel met pyrotechnisch certificaat te krijgen.
Zie dit document met de EU-normen (CE) en dan blz 10 t/m 13: https://law.resource.org/pub/fr/ibr/nf.en.15947.5.e.2011.pdf