EU normen vuurwerk

Ik denk inderdaad dat 1 juli voor veel (buitenlandse) winkels de ingangsdatum is voor de CE-regels.
Officieel is dit volgensmij 4 juli 2017 (10 jaar na het ontwerpbesluit).

Waar ik benieuwd naar ben, is dat volgens iedereen het RACT blijft in Nederland ( dus een beperking op de Europese regelgeving ) waarom er dan toch massaal door importeurs compoundboxen worden geproduceerd. Dat loopt elkaar dan een beetje tegen, er van uitgaan dat de regels blijven zoals ze zijn, maar vervolgens wel weer van uitgaan dat dit wel mag buiten het RACT om.

Waar ik benieuwd naar ben, is dat volgens iedereen het RACT blijft in Nederland ( dus een beperking op de Europese regelgeving ) waarom er dan toch massaal door importeurs compoundboxen worden geproduceerd. Dat loopt elkaar dan een beetje tegen, er van uitgaan dat de regels blijven zoals ze zijn, maar vervolgens wel weer van uitgaan dat dit wel mag buiten het RACT om.

De Ract gaat worden gewijzigd dit jaar nog. Dat is inmiddels vanuit I&M bevestigd, naar de branche toe althans. Compound cat. 2 tot 2kg zal worden toegestaan. Cat 3. compound zal niet worden toegestaan. Voor de rest zal niets worden gewijzigd, dus geen single shot verbod voor diegene die vrezen.

Dat is de reden dat importeurs massaal anticiperen op die belofte vanuit I&M en compound inkopen. Echter, mocht I&M zich bedenken hebben de importeurs wel een probleem. Maar dat zou een naaistreek eerste klas zijn. Immers staat er niets zwart op wit en zolang de Ract niet wordt gewijzigd mag het niet en is het professioneel vuurwerk (mag ook niet in NL opgeslagen liggen). Met een beetje pech kun je dan ook voor je opslagvergunning vrezen.

en nog steeds niemand die tegen het RACT in gaat...
wat hebben de europeesche regels voor CAT2 dan voor een zin, als er zoiets als het RACT bestaat?
was het niet zo dat de duitse BAM (ook zoiets als het RACT) op de vingers werd getikt vorig jaar door het europeesche hof? en dat BAM daarom niet meer bestaat?
het wordt zolangzamerhand tijd dat importeurs de handen in 1 slaan, en het RACT aankaarten bij het europeesche hof, omdat het RACT in strijd is met de europeesche regelgeving omtrend CAT2. (en ja ik heb dit vele malen verteld hier, maar ik blijf het herhalen)

Eu normen ze kunnen het beter Holland loze normen noemen, zelfs de wat menselijke vuurwerk landen(qua zwaarte bedoel ik)Duitsland en belgie willen wij niet volgen als het om knal gaat.

Helaas gaat het niet veranderen voor ons.
Het is een norm.. en er sraat duidelijk beschreven dat een land mag afwijken of onderdelen er uit mag laten.
Dus een land mag cat 2 volledig toelaten maar wel het onderdeel grond knallers skippen.
Dus ook cat 3 toelaten, alle onderdelen skippen behalve onderdeel knalvuurwerk.
In die categorie skippen ze alles behalve de buskruitrollen.. en tada.. de Nederlandse wetgeving ..
Dus gaat er wat veranderen? Nee helaas niet.

Helaas gaat het niet veranderen voor ons.
Het is een norm.. en er sraat duidelijk beschreven dat een land mag afwijken of onderdelen er uit mag laten.
Dus een land mag cat 2 volledig toelaten maar wel het onderdeel grond knallers skippen.
Dus ook cat 3 toelaten, alle onderdelen skippen behalve onderdeel knalvuurwerk.
In die categorie skippen ze alles behalve de buskruitrollen.. en tada.. de Nederlandse wetgeving ..
Dus gaat er wat veranderen? Nee helaas niet.

dat is een andere discussie over het skippen of weglaten van een sub categorie.
neem de fontein als simpel voorbeeld.
deze mag in cat2 max 250gr bevatten, en in nederland in cat2 max 100gr...
dat is gewoon in strijd met de EU regels cat2 fonteinen!
knalblokjes in cat2 MOETEN in nederland sterren bevatten, terwijl dat volgens de EU regels helemaal niet hoeft :s

stel, je koopt een cat2 fontein ce gekeurd 250gr etc. in het buitenland de laatste 3 dagen van het jaar, MET nederlandse tekst op de fontein.
dan kan de overheid je niks maken.

stel, je koopt een cat2 fontein ce gekeurd 250gr etc. in het buitenland de laatste 3 dagen van het jaar, MET nederlandse tekst op de fontein.
dan kan de overheid je niks maken.

Jou opmerking hoe menselijk ook gaat wat mij betreft mank,een Belgische supero heeft ook een Nederlandstalige beschrijving maarrrrrrrrr ze mogen hier toch niet.

Jou opmerking hoe menselijk ook gaat wat mij betreft mank,een Belgische supero heeft ook een Nederlandstalige beschrijving maarrrrrrrrr ze mogen hier toch niet.

Ik heb er nooit opgelet maar staat er een RACT sticker op Nederlands vuurwerk? Zo nee, dan kan het gewoon lijkt mij. In Nederland heb je tegenwoordig ook vlinders, dus als je een foldertje van de fietsenboer meeneemt kan je een agent veel wijsmaken :p Cat 2 + foldertje en je hebt een agent tuk :D

Ik heb er nooit opgelet maar staat er een RACT sticker op Nederlands vuurwerk? Zo nee, dan kan het gewoon lijkt mij. In Nederland heb je tegenwoordig ook vlinders, dus als je een foldertje van de fietsenboer meeneemt kan je een agent veel wijsmaken :p Cat 2 + foldertje en je hebt een agent tuk :D

Maar dat is een wezenlijk verschil hè.
Fonteinen met meer dan 100 gr nem zijn gewoon illegaal.
Het slaat idd nergens op maar we moeten het er mee doen.
Van mij mag het ract ook zo snel mogelijk van tafel want in mijn ogen is het de reinste onzin.

Gr
Marchel

Maar dat is een wezenlijk verschil hè.
Fonteinen met meer dan 100 gr nem zijn gewoon illegaal.
Het slaat idd nergens op maar we moeten het er mee doen.
Van mij mag het ract ook zo snel mogelijk van tafel want in mijn ogen is het de reinste onzin.

Gr
Marchel

mag ik vragen waarom jullie als importeurs niet gezamenlijk een vuist maken, en het bij het europeesche gerechtshof aankaarten van het RACT? (ik heb het niet over flashknallers, maar over eerder genoemde dingen o.a. fonteinen, pijlen, knalblokjes)
of is het hier nog te vroeg voor, aangezien de europeesche regels pas net een paar dagen zijn in gegaan.
ik hoop echt dat er achter de schermen aan gewerkt wordt!

De Europese regels geven bovengrenzen aan. Als landen op grond van veiligheidsgronden onder deze grenzen willen gaan zitten dan staat ze dat vrij. Zo zijn in Noorwegen, dat EU volgend is, vuurpijlen verboden ivm brandgevaar (houten daken, bosbranden, misbruik etc) maar zijn er voor cakes geen restricties (1000gram)

Back
Bovenaan