Einde van producten in kooi.

Dat is een goeie correctie, vw feestje, heb je gelijk in qua verschil regeling tov wet. Jammer wel. Blijft het toch een beetje hangen hè.

Persoonlijk vind ik het een veeg teken dat de belangrijkste onderhandelende importeur al naar kooiloos is overgestapt en anderen als GBV en Broekhoff ook al overstag lijken. Die lijken dus voor te sorteren op een al komend kalenderjaar wijzigen van de RACT. Of ze willen gewoon niet met teveel hamsterbakken blijven zitten.

Laatst bewerkt:
Dat is een goeie correctie, vw feestje, heb je gelijk in qua verschil regeling tov wet. Jammer wel. Blijft het toch een beetje hangen hè.

Persoonlijk vind ik het een veeg teken dat de belangrijkste onderhandelende importeur al naar kooiloos is overgestapt en de 2 volgenden BPN-getrouwen (GBV/Broekhoff) ook al overstag lijken. Die lijken dus voor te sorteren op een al komend kalenderjaar wijzigen van de RACT. Of ze willen gewoon niet met teveel hamsterbakken blijven zitten.
Dat zal ook met afkeur te maken hebben.
Want die boetes zijn ook niet mals.

Wordt het trouwens niet tijd voor een RACT verbod? Of ben ik nou links aan het l#llen en rechts vullen?

Ja, kan niet zolang EU wetgeving nationale vrijheden daarbinnen toelaat. Want dat is het RACT; NL aanpassing/invulling op EU vuurwerkwetgeving.

Dat is wel waar,maar men wilde die regeling toch hebben om het met z'n alle na te gaan leven ??
En daarmee kijk je ernaar/gebruik je het als ,een wet. (mijn inziens)
Als dat de basis intentie was van vele landen na vele malen internationaal overleg,om e.e.a. zoveel mogelijk gelijk te trekken,en men gaat er als land individueel, niet lang daarna alsnog een eigen draai aangeven,dan is dat hele circus toch voor nop geweest ??

Ik lees dit artikel vandaag voor het eerst en ik moet zeggen dat dit mij niet verbaasd. Iedereen weet wel dat de overheid de laatste jaren alles in kleine stapjes aan het verbieden is. Het begon met het inkorten van de tijd, daarna met het verbieden van diverse soorten vuurwerk en nu dit dus. Tja, hoe zorg je er voor dat mensen niet illegaal vuurwerk kopen? Het is iig heel jammer dat ze dit gaan doen, waarschijnlijk is dit jaar dan ook het laatste jaar dat wij nog 30mm cakes en compounds kunnen kopen. Laten we hopen dat dit niet door zal gaan, dat de vuurwerkbranche hier iets tegen kan doen. Dat ze echt met goede argumenten en bewijzen komen waardoor de overheid tot een ander inzicht komt.

Ik lees dit artikel vandaag voor het eerst en ik moet zeggen dat dit mij niet verbaasd. Iedereen weet wel dat de overheid de laatste jaren alles in kleine stapjes aan het verbieden is. Het begon met het inkorten van de tijd, daarna met het verbieden van diverse soorten vuurwerk en nu dit dus. Tja, hoe zorg je er voor dat mensen niet illegaal vuurwerk kopen? Het is iig heel jammer dat ze dit gaan doen, waarschijnlijk is dit jaar dan ook het laatste jaar dat wij nog 30mm cakes en compounds kunnen kopen. Laten we hopen dat dit niet door zal gaan, dat de vuurwerkbranche hier iets tegen kan doen. Dat ze echt met goede argumenten en bewijzen komen waardoor de overheid tot een ander inzicht komt.
Gelukkig betekent dit niet het einde van 30 mm. Er zijn ook 30 mm producten zonder kooi. En dat die ook erg goed kunnen presteren bewijst Magnum o.a. En of alles in kooi verdwijnt is ook nog niet helemaal zeker afgaand op een post van @gizmo75. Zie ook de vorige pagina.

En wat tijdens een importeursbezoek bij (ik meen) vuurwerkbunker is aangegeven: geen kooi = goedkoper. Daar verwachten ze dus wel een doorrekening in de prijs te zien. Volgens mij kunnen we dat bij Magnum ook al waarnemen dat gekooide 100sh 30 mm een hogere adviesprijs hebben dan ongekooide ;)

Een kooi zou 8 tot 10 euro kosten meen ik ergens gehoord te hebben, zonder kooie betekend dus ook meer kartonnen in een container, minder moeite voor de producent en importeur, een stuk minder kosten. Je zou zeggen dat moet je echt gaan merken aan de prijs…

Nou nee, ik begon met klassieke meterpakketten, goed werkende babypijlen en jumping jacks, rotjes met flashkruit en zelfstaande raketjes.... Dat is allemaal opgegeven uit....nou ja, in den beginne was het puur winstmarge/massaproductie en laatste decennium zou het zijn om te garanderen dat we überhaupt nog vuurwerk mogen afsteken. En toch voel ik me alsnog elk jaar weer opnieuw bestolen van m'n vuurwerk, al bijna een halve eeuw...

Nou nee, ik begon met klassieke meterpakketten, goed werkende babypijlen en jumping jacks, rotjes met flashkruit en zelfstaande raketjes.... Dat is allemaal opgegeven uit....nou ja, in den beginne was het puur winstmarge/massaproductie en laatste decennium zou het zijn om te garanderen dat we überhaupt nog vuurwerk mogen afsteken. En toch voel ik me alsnog elk jaar weer opnieuw bestolen van m'n vuurwerk, al bijna een halve eeuw...
Ben je al zo oud? :shocked: :d

Een kooi zou 8 tot 10 euro kosten meen ik ergens gehoord te hebben, zonder kooie betekend dus ook meer kartonnen in een container, minder moeite voor de producent en importeur, een stuk minder kosten. Je zou zeggen dat moet je echt gaan merken aan de prijs…
De importeur merkt dit vooral in de eigen portemonnee bij sommige importeurs zie je al dat de prijzen niet dalen als er geen kooi omheen zit. Sterker nog.. ze stijgen even hard mee.

Importeurs gingen niet voor niks zo snel akkoord met het kooienverbod.. die dachten: zo.. geen geklooi met kooien meer en meer marge..kassa

Ik heb het al eerder gezegd maar met kooiloos leg je het vergelijk alleen maar meer met de discounters in Duitsland.. Heb je in Duitsland een prijsstijging van enkele % of geen en hier %10+ Wordt je gewoon gen**i, ongeacht belasting verschil of overige kosten verschillen..

Bekijk je het over de afgelopen paar jaar dan zijn de % verschillen helemaal bizar.

De branche laat zichzelf naar de slacht duwen, het zijn een stel makke schapen. Dit riep ik al toen het verbod op rotjes, pijlen en kaarsen in opspraak kwam. Niet veel later volgde de singleshots, de rest weten we.

De branche laat zichzelf naar de slacht duwen, het zijn een stel makke schapen. Dit riep ik al toen het verbod op rotjes, pijlen en kaarsen in opspraak kwam. Niet veel later volgde de singleshots, de rest weten we.
Dat is wel erg kort door de bocht. Ja, we hebben in moeten leveren en dat is heel erg jammer. Je vraagt je misschien ook wel eens af wat het volgende is wat verboden gaat worden. Feit is wel dat de importeurs er hun geld mee moeten verdienen en je kan er dus wel vanuit gaan dat ze hun best doen om de vuurwerktraditie en daarmee onze mooie hobby te behouden. Als je dan vanuit hun optiek wat artikelen in moet leveren voor de Bühne, artikelen waarbij het ook nog goed uitkomt dat het niet de meest interessante zijn qua omzet/marge, dan is die keuze snel gemaakt. Voor ons is het zuur, voor de importeur jammer en voor de roeptoeters die roepen dat het vreselijk gevaarlijke items zijn die overlast en verwondingen veroorzaken voelt het vast als een overwinning.

Voorlopig moeten we blij zijn dat we nog geen totaalverbod hebben en misschien heeft het verbieden van sommige artikelen daar wel een substantiële bijdrage aan geleverd!?

Dat is wel erg kort door de bocht. Ja, we hebben in moeten leveren en dat is heel erg jammer. Je vraagt je misschien ook wel eens af wat het volgende is wat verboden gaat worden. Feit is wel dat de importeurs er hun geld mee moeten verdienen en je kan er dus wel vanuit gaan dat ze hun best doen om de vuurwerktraditie en daarmee onze mooie hobby te behouden. Als je dan vanuit hun optiek wat artikelen in moet leveren voor de Bühne, artikelen waarbij het ook nog goed uitkomt dat het niet de meest interessante zijn qua omzet/marge, dan is die keuze snel gemaakt. Voor ons is het zuur, voor de importeur jammer en voor de roeptoeters die roepen dat het vreselijk gevaarlijke items zijn die overlast en verwondingen veroorzaken voelt het vast als een overwinning.

Voorlopig moeten we blij zijn dat we nog geen totaalverbod hebben en misschien heeft het verbieden van sommige artikelen daar wel een substantiële bijdrage aan geleverd!?
Ik snap je standpunt, maar heb er geen medelijden mee... tenminste met de meeste niet. Als je ziet wat men in de topjaren allemaal gedaan heeft om de zakken te vullen. Ze riepen van de daken dat illegaal vuurwerk verboden moet worden, en dat het allemaal maar gevaarlijk is. Ondertussen zaten ze allerlei illegale vuurwerkstukken qua looks te kopieren en aan de man te verkopen. Bermuda knallers, strijkers met een lontje, naam cobra werd te pas en onpas gebruikt. Cakes werden verpakt in het bruine wikkeltje (illegale blokken zagen er netzo uit destijds) Toen kwamen er maatregelen en was het huilen geblazen. Ik ben en blijf van mening dat ze er zelf een groot aandeel in hebben gehad. Het blijft gewoon jammer en ben ik bang dat we al in onze bonus jaren zitten. Want heel eerlijk, ik had het totale verbod eigenlijk al verwacht.

Laatst bewerkt:

Zo sta ik er ook in. Ik vind alle verboden artikelen persoonlijk ook onzin, had allemaal nog mogen bestaan, zelfde als het stoken vanaf 10:00. Ook ik heb er soms dubbele gevoelens bij, maar wie zegt inderdaad dat als geen artikelen verdwenen waren dat we nu geen algeheel verbod hebben. Het werkt nou eenmaal zo denk ik, je moet de politiek soms wat geven om te voorkomen dat er helemaal de stekker uit trekken.

Ik denk toch dat HVLV e.a. wel tandenknarsend meelezen nu. Die hebben toch duidelijk laten doorschemeren dat het achter de schermen wel wat anders gelopen is, en het afschalen van toegestane/geleverde producten echt noodzakelijk was om de stooktraditie überhaupt te laten voortduren. Ik heb wel dusdanig vertrouwen in hun dat ik het geloof, en aanneem. Ik denk zelfs dat importeurs het niet altijd puur uit eigen winstbejag en zakelijke levensvatbaarheid doen. Ja, het kleine spul massaproductie vroeger. Maar buiten de zakelijke kant geloof ik niet dat zij de markt in NL kapot willen hebben, dat gaat ook tegen zakelijk instinct in hoezeer die soms ook de overhand kan nemen (noodzaak of niet, in alle gradaties en met alle haken en ogen).

Back
Bovenaan