Ik heb deze show mogen meehelpen opbouwen, en heb mijn ontgroening in de wereld van de pyrotechniekers met veel plezier doorstaan deze dag

Al was het wel errug heet op dat veld, en ben ik goed verbrand in mijn nek...en dan zegt men dat je moet uitkijken met vuurwerk voor brandwonden
De dag begon vroeg. Om 09.00 werd ik verwacht aanwezig te zijn op het schietveld.
Dus redelijk bijtijds de auto in voor een rit van 1,5 uur er naartoe.
Eenmaal aangekomen en na contact met de leidinggevende pyrotechnieker ter plaatse kon ik met enige uitleg het hobbelige pad naar het schietveld vinden waar ik wezen moest. Daar aangekomen stonden de rekken reeds opgesteld, en werd de laatste hand gelegd aan de bevestiging en verankering van de buizen en rekken opdat deze netjes en veilig bleven staan tijdens de show. Want vergis je er niet in, er komt wat geweld bij vrij als de shell uit zo'n mortierpijp word geschoten, niet te kort zeg!
Toen dat was gedaan was het wachten op het vuurwerk. Zoals jullie vast wel weten komt dat helemaal uit de in Duitsland gelegen bunkers tegenwoordig, en kan en mag dat dus pas vervoerd worden op de dag van de show zelf. Rond het middaguur was het vuurwerk ter plaatse en konden de artikelen verdeeld en ingedeeld worden over de verschillende posten die uitgewerkt staan in een werkplan dat voor een show als deze word gemaakt.
Hierna volgde het aansluit gedeelte. Dat wil zeggen dat ontstekers worden gemonteerd, en artikelen worden doorverbonden, als het plan dat verteld. Een hele klus, in een bloedhete zon die van geen einde wist deze middag....
Na de talloze verbindingen te hebben aangelegd werden de draden (wat een berg draadjes waren dat zeg

) aangesloten in de fieldboxen en kon alles in de schietcomputer worden getest om eventuele fouten eruit te halen. Inmiddels was de zon verdrongen door een flinke vette wolkenpartij die te zwaar verzadigd met water bleek te zijn, zodat die o.a. op onze locatie besloot gewicht te verliezen in de vorm van enkele flinke plensbuien. Alles werd ok bevonden, en nu was het wachten op het tijdstip van ontsteken.
Erg leuk om ook te ervaren was ook wel de communicatie tussen de verschillende partijen die bij zo'n evenement een rol spelen. Zo was er bijvoorbeeld nog net voor de start een telefoontje van Rijkswaterstaat, die meldde dat het tijstip iets verschoven diende te worden daar er eerst nog een brandstoftanker op de Waal moest passeren alvorens de bommen het luchtruim in konden worden geschoten. Dus dan weten jullie ook gelijk waarom het ietsjes langer duurde voordat de show startte

.
En toen...de start van de show! Alles verliep naar wens. En wat geven die mines ook een dikke doffe dreunen zeg, als je er dichtbij in de buurt staat

Ik heb aan het veld staan filmen, alleen is het filmpje door de nog steeds vervelend aanwezige regen iets verregend doordat er druppels om mijn lens vielen en ik zo snel geen doekje bij de hand had. Ook is de focus niet 100% omdat ik dat in alle spanning vergeten was goed in te stellen

Sorry daarvoor hoor, maar beter iets als niets denk ik dan maar.
Hier vast enkele foto's. De filmpjes, ja meervoud (van de opbouw en van de show zelf

) die volgen later.
Azuma, hartelijk dank voor deze ervaring!