Heb het heel de tijd al gedacht en nogmaals wordt de kans op een vuurwerkverbod steeds groter / realistischer. Het is inderdaad een zorgcrisis waar we in zitten en waarbij het helemaal geen zin heeft om alleen de coronacijfers van vorig jaar te vergelijken met nu en om op basis daarvan een inschatting te maken of er een vuurwerkverbod komt of niet. Het gaat om de totale druk op de zorg en die is in verhouding juist groter als je het vergelijkt met vorig jaar met de redenen die ondertussen in het algemeen bekend zijn ( zorg kapot bezuinigd, personeel wat 1 voor 1 er mee stopt / met een burnout thuis komt te zitten etc ).
Natuurlijk gaan de besmettingen en de ziekenhuisbezetting niet omlaag voor de volgende persconferentie van 12 november, die paar procent extra vaccinatiegraad en de schramele beperkingen gaan niet opeens het aantal besmettingen en de druk van de totale zorg doen dalen. Vanaf dan komen er weer zwaardere beperkingen ( die al grotendeels zijn aangekondigd ) en dan moet de winter er nog aankomen. De vuurwerkbranch is wel de laatste kleine branch waar ze zich druk over maken. De kosten en mogelijke obstakels die bij een 2e vuurwerkverbod komen kijken stellen niks voor bij de andere branches die steeds op slot gingen/gaan en waar we praten over vele miljarden en grotere bevolkingsgroepen die er worden teleurgesteld. Dat gaat allemaal nooit een reden zijn om het door te laten gaan.
Nogmaals, het is tot de beslissing wordt gemaakt nooit met 100% zekerheid te zeggen of er een verbod komt of niet. Maar de kans dat het wel gebeurd schat ik in deze vrij voorspellende lijn steeds groter in. In mijn vorige bericht wat ik een aantal weken geleden schreef zei ik ook om niet buiten proportioneel negatief te zijn en de branch volledig te blijven steunen. Daar blijf ik bij, dat moeten we blijven doen. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat naïviteit veel erger is dan om toe te geven dat we inderdaad in een negatieve situatie zitten.
Ik ben benieuwd hoe de ontwikkelingen gaan zijn, de tijd zal het ons leren. Een beslissing zal natuurlijk binnen nu en een aantal weken wel gemaakt moeten worden. Ik blijf hopen dat alles doorgaat, iedereen van ons heeft dit nodig.