Dreigt er dit jaar weer een verbod op ontsteken vuurwerk?

Als dit doorgaat, hoe zuur. 40.000 gewonden kan wel met schaatsen en dan is 1300 gewonden (incl het toen nog legale knalvuurwerk en vuurpijlen!!!) nu ineens te veel? Hoe hypocriet. Rustiger zal de jaarwisseling er dan niet op worden ten opzichte van vorig jaar…

En dit is voor veruit de meeste vuurwerkverkopers de nekslag. Er zullen er volgend jaar weinig van over blijven dan ben ik bang…

Branche en alle liefhebbers: knalhard erop klappen. Het is echt nu of nooit meer!!!

Bizar dat het OMT hierover gaat beslissen, dit is een politieke keuze.
Daarnaast zijn er nog genoeg tussenwegen te bedenken, maar nee ze willen de vuurwerkbranche definitief de nek omdraaien. Daarnaast zitten wij ook weer met bestellingen..... als ik ze op kan halen doe ik het, want de fik gaat er gewoon in.

Afwachten…….’.
Daarnaast zijn er nog genoeg tussenwegen te bedenken, maar nee ze willen de vuurwerkbranche definitief de nek omdraaien. Daarnaast zitten wij ook weer met bestellingen..... als ik ze op kan halen doe ik het, want de fik gaat er gewoon in.

Heb het heel de tijd al gedacht en nogmaals wordt de kans op een vuurwerkverbod steeds groter / realistischer. Het is inderdaad een zorgcrisis waar we in zitten en waarbij het helemaal geen zin heeft om alleen de coronacijfers van vorig jaar te vergelijken met nu en om op basis daarvan een inschatting te maken of er een vuurwerkverbod komt of niet. Het gaat om de totale druk op de zorg en die is in verhouding juist groter als je het vergelijkt met vorig jaar met de redenen die ondertussen in het algemeen bekend zijn ( zorg kapot bezuinigd, personeel wat 1 voor 1 er mee stopt / met een burnout thuis komt te zitten etc ).

Natuurlijk gaan de besmettingen en de ziekenhuisbezetting niet omlaag voor de volgende persconferentie van 12 november, die paar procent extra vaccinatiegraad en de schramele beperkingen gaan niet opeens het aantal besmettingen en de druk van de totale zorg doen dalen. Vanaf dan komen er weer zwaardere beperkingen ( die al grotendeels zijn aangekondigd ) en dan moet de winter er nog aankomen. De vuurwerkbranch is wel de laatste kleine branch waar ze zich druk over maken. De kosten en mogelijke obstakels die bij een 2e vuurwerkverbod komen kijken stellen niks voor bij de andere branches die steeds op slot gingen/gaan en waar we praten over vele miljarden en grotere bevolkingsgroepen die er worden teleurgesteld. Dat gaat allemaal nooit een reden zijn om het door te laten gaan.

Nogmaals, het is tot de beslissing wordt gemaakt nooit met 100% zekerheid te zeggen of er een verbod komt of niet. Maar de kans dat het wel gebeurd schat ik in deze vrij voorspellende lijn steeds groter in. In mijn vorige bericht wat ik een aantal weken geleden schreef zei ik ook om niet buiten proportioneel negatief te zijn en de branch volledig te blijven steunen. Daar blijf ik bij, dat moeten we blijven doen. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat naïviteit veel erger is dan om toe te geven dat we inderdaad in een negatieve situatie zitten.

Ik ben benieuwd hoe de ontwikkelingen gaan zijn, de tijd zal het ons leren. Een beslissing zal natuurlijk binnen nu en een aantal weken wel gemaakt moeten worden. Ik blijf hopen dat alles doorgaat, iedereen van ons heeft dit nodig.

Allemaal zeer verrassend...

Ik ben benieuwd wat er besloten wordt vrijdag ( of uitgesteld naar een volgende persconferentie ) maar als ik m'n geld nu ergens op in zou moeten zetten dan doe ik dat op een uitkomst die ons niet gaat bevallen.

Ik hoop nu we op dit punt zijn dat mensen wat minder naief gaan doen en het hoofd een keer uit het zand halen. Een positieve gedachtegang is altijd erg belangrijk geweest, maar naiviteit is echt een grote valkuil wat je laat slapen in plaats van scherp maakt. Argumenten van 'maar ze kunnen het niet maken' of 'er mag wel dalijk weer geschaatst worden' of 'er is een hoge vaccinatiegraad' zijn de waarheid maar helaas totaal niet relevant in de beslissingen die worden gemaakt. Als dat soort realistische gedachtes doorslaggevend waren, dan werden veel beperkingen die steeds worden opgelegd niet gedaan. Het is 5 voor 12, al heb je de kans om je woord te verspreiden of op wat voor manier dan ook actie te ondernemen dan moet je dat doen. Al heeft 100% inzet maar 1% zin, dan hebben we tenminste er alles aan gedaan wat binnen ons bereik ligt. Hoe bijvoorbeeld de federatie nu bezig is vind ik echt top. Op een scherpe manier 'tegenacties' of onterechte negatieve berichtgeving weerleggen en het bereik vergroten via de liefhebbers en de importeurs. En nee, niet met alle losse acties win je de oorlog mee maar met alle acties bij elkaar ( dus niet alleen via de federatie maar ook via andere wegen ) kan je echt wel iets verschil maken. Als je zelf een goed idee hebt, deel het met de gene die er iets mee kunnen of een ander platform. Het enige 'wapen' wat het volk heeft is je massaal laten horen. En nee dat heeft vaak geen zin tijdens deze crisis zoals we zien, maar het heeft soms ook wel zin.

OMT adviseert, politiek beslist.
Heb t idee dat ze hier omgekeerd redeneren:
Ze hopen dat OMT dit een goed idee vindt om zich hierachter te verschuilen.

OMT geeft alleen een advies, het blijft een politieke beslissing.
Dus OMT kan dus ook concluderen dat een vuurwerkverbod niet veel en langdurig bijdraagt aan het verminderen van de druk op de zorg. Waarbij ook gekeken wordt of de maatregel goed nageleefd wordt.
Vorig jaar was dat niet helemaal het geval waaruit ze ook kunnen concluderen dat het effect gering is of gaat worden.
De politiek verschuilt zich ook maar al te graag achter het advies van het OMT.
"Wij volgen het advies van het OMT"
Op deze manier rechtvaardigen zij hun besluiten, of het nu positief of negatief voor ons uitpakt.

Het OMT of kabinet drukt zo'n verbod er wel door als ze dat willen. Ik zie daar het probleem niet in voor hun... Als ze ermee willen komen, komen ze er mee.

Maar ik voorzie een enorm probleem voor de winkeliers... als het ervan komt. Dat is toch nooit op te lossen voor de vele winkeliers waar alle bestellingen zijn doorgeschoven van vorig jaar? Dat geld is allang besteed door de winkeliers; aan kosten, aan inkoop, dan wel om het brood op de plank te krijgen wat er ook van moet komen.

Geld terug betekent voor velen nu ook echt wel een faillissement na vorig jaar. Dat zou betekenen geld terug dit jaar én van vorig jaar... En daarbij is het vertrouwen (ALS er een verbod komt) dan ook echt compleet weg voor volgend jaar! In dat geval zie ik men hier ook niets tot zeer weinig bestellen in de freakacties. Een dergelijk verbod zou letterlijk de strop voor velen betekenen.

Ik hoop toch echt dat alle winkeliers gewoon lekker gaan uitleveren. Vorig jaar is er genoeg uitgeleverd hier en daar. Dat wordt dit jaar alleen maar meer en ik hoop dat het heel veel meer wordt!

Branche en alle liefhebbers: knalhard erop klappen. Het is echt nu of nooit meer!!!

Klopt helemaal

Het OMT of kabinet drukt zo'n verbod er wel door als ze dat willen. Ik zie daar het probleem niet in voor hun... Als ze ermee willen komen, komen ze er mee.

Maar ik voorzie een enorm probleem voor de winkeliers... als het ervan komt. Dat is toch nooit op te lossen voor de vele winkeliers waar alle bestellingen zijn doorgeschoven van vorig jaar? Dat geld is allang besteed door de winkeliers; aan kosten, aan inkoop, dan wel om het brood op de plank te krijgen wat er ook van moet komen.

Geld terug betekent voor velen nu ook echt wel een faillissement na vorig jaar. Dat zou betekenen geld terug dit jaar én van vorig jaar... En daarbij is het vertrouwen (ALS er een verbod komt) dan ook echt compleet weg voor volgend jaar! In dat geval zie ik men hier ook niets tot zeer weinig bestellen in de freakacties. Een dergelijk verbod zou letterlijk de strop voor velen betekenen.

Ik hoop toch echt dat alle winkeliers gewoon lekker gaan uitleveren. Vorig jaar is er genoeg uitgeleverd hier en daar. Dat wordt dit jaar alleen maar meer en ik hoop dat het heel veel meer wordt!

Eens, met een verbod heb je volgend jaar nog maar een handjevol winkeliers die nog door willen gaan, als ze dat al kunnen. Nu nog een keer een verbod is de doodsteek voor de traditie helaas. Ongekend om ondernemers (zijn gewoon hardwerkende mensen) zo te behandelen. Alle keuringen zijn voor dit jaar weer in orde gemaakt met de bijbehorende kosten. Laag om ze dan zo te behandelen.

Wordt tijd voor anarchie,burgerlijke ongehoorzaamheid en wat al niet meer!!
leveranciers zullen niet veel mogelijkheden hebben maar ze mogen mij berichten om mijn bestellingen af te halen!

Stel het gaat inderdaad zoals waar we bang voor zijn.... dat gaan er heel veel handelaren zo niet importeurs omvallen... twee jaren op rij geen verkoop en voor een importeur is dat zijn core bussines en voor de plaatselijke fietsenmaker 50% van zijn jaar omzet.... dan houdt het een keer op. en dan nog niet eens de gedupeerden zoals ons freaks meegeteld. dit mag toch nooit gebeuren?

Stel het gaat inderdaad zoals waar we bang voor zijn.... dat gaan er heel veel handelaren zo niet importeurs omvallen... twee jaren op rij geen verkoop en voor een importeur is dat zijn core bussines en voor de plaatselijke fietsenmaker 50% van zijn jaar omzet.... dan houdt het een keer op. en dan nog niet eens de gedupeerden zoals ons freaks meegeteld. dit mag toch nooit gebeuren?

Word hoog tijd dat de handelaren dan ook hun klep opentrekken…het is tenslotte hun inkomen toch….anders zijn ze volgend jaar failliet want duitsland volgt gelijk….deden ze vorig jaar ook.

Ik hoop ook op burgerlijke ongehoorzaamheid. Dit jaar nog met schaatsen 40000 gewonden nooit een woord gehoord over verbieden van schaatsen.

Ik vindt dit echt een schrijnend vooruitzicht. Ben nog steeds ergens positief maar zit ook een klein beetje op de grens dat het erdoor komt.

Schrijnend is veel liefhebbers bestellen niet meer en zullen wachten tot de losse verkoop volgend jaar. Zowel de branche, importeurs, winkeliers, liefhebbers zijn dan wel erg voorgelogen en keihard ook. Het was maar voor een jaartje, ja dat klopt ook.

Echter zullen er wel veel ondernemers verdwijnen, en ook importeurs zitten met de handen in het haar. Ik vraag me af we hebben van vorig jaar al vuurwerk in bunkers en waar moet het dit jaar naartoe alles staat al zo vol. Ik begrijp het gewoon niet waarom weer verbieden. Mensen zijn toe aan een normaal feest en ja hoor ze moeten er weer over praten over het verbod.

Ik vindt dit echt een schrijnend vooruitzicht. Ben nog steeds ergens positief maar zit ook een klein beetje op de grens dat het erdoor komt.

Schrijnend is veel liefhebbers bestellen niet meer en zullen wachten tot de losse verkoop volgend jaar. Zowel de branche, importeurs, winkeliers, liefhebbers zijn dan wel erg voorgelogen en keihard ook. Het was maar voor een jaartje, ja dat klopt ook.

Echter zullen er wel veel ondernemers verdwijnen, en ook importeurs zitten met de handen in het haar. Ik vraag me af we hebben van vorig jaar al vuurwerk in bunkers en waar moet het dit jaar naartoe alles staat al zo vol. Ik begrijp het gewoon niet waarom weer verbieden. Mensen zijn toe aan een normaal feest en ja hoor ze moeten er weer over praten over het verbod.

Ik denk dat menig importeur en vuurwerkverkoper vannacht maar slecht een oogje dicht kunnen doen. Belachelijk hoe ze met mensen omgaan. Het zal je brood maar zijn…

Ik denk dat menig importeur en vuurwerkverkoper vannacht maar slecht een oogje dicht kunnen doen. Belachelijk hoe ze met mensen omgaan. Het zal je brood maar zijn…

Ja dat denk ik ook wel gewoon onaangekondigd kwamen ze ermee, branche en importeurs en liefhebbers hadden het niet verwacht waardoor ze eigenlijk machteloos staan. Gewoon schrijnend die slapen zeker niet lekker tot vrijdag.

Heb is zitten gorgelen maar heb iets interessants voor jullie. Dat verbod wordt bekeken door het OMT. .
Hij staat ook in een ander topic maar ik wil dit hier ook neer zetten. Niets is simpel als de media doet voorkomen.

Gevoelige kwestie

In principe mogen gemeenten zelf bepalen of ze al het vuurwerk verbieden. Landelijk geldt alleen dat zwaar knalvuurwerk en sierpijlen verboden zijn. Volgens Haagse bronnen moet het demissionaire kabinet vanwege Europese regels snel beslissen of opnieuw een algeheel verbod nodig is. Anders kan de verkoop van vuurwerk niet zomaar aan banden worden gelegd.

"Ze moeten met een goed onderbouwd besluit bij de Europese Unie in Brussel aankomen en daarom kijkt het demissionaire kabinet nu naar de experts van het OMT", zegt politiek verslaggever Tomas Riemens. "Maar wat ook meespeelt, is dat het vuurwerkverbod een gevoelige kwestie is, waar burgemeesters en het kabinet liever niet op eigen houtje een besluit over nemen."

Lees het bovenstaande stukje is van Hart van Nederland. Ik begin nu sterk te twijfelen aan het verbod omdat als ze niet snel beslissen met EU regeltjes te maken krijgen. Daarvoor hebben ze het OMT gevraagd.

Back
Bovenaan