Dooft jouw kaarsje langzaam?

Gemengde gevoelens, leeft in mij nog steeds enorm maar loop ook met het gevoel dat het afgelopen is.... ik verwacht geen wonderen meer.
Maar een nieuwe traditie via omwegen word geboren, dat is de andere kant. Een diepgewortelde traditie dooft niet heel snel. Maargoed ik wacht niet meer af, koop gewoon in en go back to the 90's.

In België hebben ze spullen dat de 90's wel goed komt. Word mijn herboren traditie. Maar smaken verschillen, maar nieuwe creatieve tradities gaan geboren worden.

Ik heb bewust wat extra fonteinen ingeslagen, waarvan het gros met stille effecten. Ik verwacht daarvan niet dat buren of handhavers moeilijk gaan doen. Maar doen ze dat wel, heb je bij een verbod geen poot om op te staan...

Al denk ik dat ze wel wat anders te doen hebben gezien de hoeveelheid absurde knallen die ik gehoord heb en de shells en 'groter dan 30mm blokken' die ik afgelopen jaarwisseling het luchtruim heb zien kiezen.

Maar ja, huispapa met fonteinen is natuurlijk wel makkelijker scoren dan "groep tokkies met grote boem".

@GMP dat dat met een poot om op te staan en huisvader is makkelijker te pakken? Kan ik begrijpen. Ook daar zit een maar aan dat het voor de politie niet speciaal makkelijker maakt. Ik mix het met categorie 1 fonteinen en dat zal heel lastig gaan om te handhaven betreft fonteinen. Het is gewoon een mazzeltje maar ook de politie bij een verbod zou het zeer moeilijk krijgen was het F1 of F2? Uiteindelijk zeggen ze ook doei, niet te doen. En bij hun het kaarsje veilige jaarwisseling langzaam dooft. Maar goed heb ook fonteinen en kleinspul ingeslagen en vind het verbod echt niet leuk dankzij de tokkies dat door kan gaan.

Ja mijn kaarsje is gedoofd.
We kunnen ons aanpassen wat we willen maar de redelijkheid is soms ver te zoeken in ons land.

Al het negatieve omtrent vuurwerk wordt structureel uitvergroot. Ondanks dat 99,99% van de bevolking zich netjes gedraagt met vuurwerk ligt alle aandacht op die 0,01% van de mensen die dit niet kunnen. Een weldenkend mens zal statistieken als dit voor lief nemen en de focus leggen op de positieve aspecten.

Ik zie het als een bewuste actie van de media om vuurwerk elk jaar weer in een slecht daglicht te zetten om het maar te verbieden.

Opzichtig mensen verkeerd informeren omtrent wat al illegaal is en wat wel is/was is toegestaan.. als je je er niet in verdiept kan ik het de mensen ook niet kwalijk nemen die roepen om een totaalverbod. Alles over één kam scheren is natuurlijk wel zo makkelijk.

Categorie 1 vuurwerk zal hierna worden geslachtofferd want ook dat zal als levensgevaarlijk worden bestempeld.

Ik zal onze vuurwerktraditie missen. Bijzonder ook, terwijl ik het woord vuurwerktraditie op mijn telefoon wil typen suggereert mijn autocorrectie het woord "vuurwerkramp". Zegt genoeg..

Categorie 1 vuurwerk zal hierna worden geslachtofferd want ook dat zal als levensgevaarlijk worden bestempeld
Weet je wat het absurde is, vermoedelijk is het daadwerkelijk nog ""gevaarlijker"" ook. Niet levensgevaarlijk, wel letselgevaarlijk. Cat 1 heeft de naam 'kinder- of feestvuurwerk' te zijn. Het doet vermoeden (of staat bekend) ongevaarlijk te zijn. En juist dat maakt het gevaarlijk. Mensen gaan ermee om alsof het geen kwaad kan. Sterretjes zijn koud vuur, toch? Ijsfonteinen zijn feestelijk en kunnen prima binnenshuis of in een vol café of restaurant, toch? Afstand nemen? Welnee joh, moet je kijken wat voor klein ding dat is.. (altijd lekker, een orc in je giechel) Het nodigt uit tot kloten, want wat kan er nou helemaal gebeuren? En standalone is het toch wel een beetje saai...

Face it, er wordt meer gekloot met F1 dan met een stabiele compound.

Dit is correct.

Ervaringen uit de eerste hand: om te beginnen sterretjes.

Deze werden aan kinderen gegeven tijdens het kijken naar de potten die de vaders af aan het steken waren.
Dus werd er eigenlijk niet goed gelet op: hoe en hoever het sterretje brandde.

Kan geen kwaad hoor ik je dan hardop denken?
Totdat zo'n kindje een koud handje krijgt en zo even de mouw van de jas om de hand en het begin van het sterretje vouwt.

Gevolg is een smeltende/brandende mouw en een gillend kind.
Ja dit is dus echt gebeurt! (helaas)

Een ORC is echter Cat.2, dus die kan je geen schuld geven van ongelukken met Cat.1, maar daar wordt inderdaad ook mee 'gekloot'.
Daar ben ik zelf ook schuldig aan namelijk, want ook die zijn stand alone na een aantal gewoon saai te noemen.

Je moet ze neer zetten, maar in de praktijk worden ze uit de hand gegooid en daar is het bij een forumlid hier ook mis gegaan.

En voor de meeste is Cat.1 misschien wat saai, behalve voor kinderen waar het eigenlijk voor bedoelt is.

Maar het aller gevaarlijkste Cat.1 heb je ook benoemd, iets waar echt de meeste ongelukken mee gebeuren: de ijsfontein.

Hoe vaak mensen daar de vonken van niet in hun gezicht krijgen, het tafelkleed brandplekken heeft, je tapijt met brandgaten of de kat die langsloopt het moet ontgelden. Voornamelijk komt dit doordat het dus binnenshuis afgestoken wordt.

En ja, ook daar kan je mee kloten als je wilt en dit heb ikzelf getest.
Ze knalden (veel) harder dan de rotjes van vroeger, de kans was echter 50-50 op een echt harde knal.
Wat betreft hoe hard ze gaan kan je ze vergelijken met de slechtere nitraten, maar dat is dus best hard als je het niet verwacht.

Stukje google tekst:

Het kruislings plaatsen of afsteken van ijsfonteinen (taartfonteinen) kan inderdaad leiden tot een harde knal of een onverwachte ontploffing, omdat de vonken van de ene fontein de andere te snel kunnen ontsteken, wat resulteert in een grotere en snellere verbranding dan de bedoeling is.

Hieronder vindt u de details over dit risico:
  • Oorzaak van de knal: IJsfonteinen zijn ontworpen om vonken te spuiten, maar bevatten kruit. Als ze te dicht op elkaar of kruislings worden geplaatst, kunnen de vonken van de ene fontein de behuizing van de andere direct doorboren en ontsteken. Hierdoor ontstaat een samengeperste verbranding in plaats van een rustige fontein, wat resulteert in een harde knal.

• Veiligheidsrisico: IJsfonteinen worden vaak als 'veilig' kindervuurwerk beschouwd, maar ze kunnen bij onjuist gebruik of defecten knallen en scherpe deeltjes verspreiden.

• Advies: Plaats ijsfonteinen altijd rechtop, stevig vast en nooit in een kruiselingse of gebundelde formatie. Zorg ervoor dat er voldoende afstand is tussen de fonteinen en dat ze niet op brandbare materialen zijn gericht.
Hoewel ijsfonteinen doorgaans onder Categorie 1 vuurwerk vallen (het hele jaar door verkoopbaar), kunnen ze bij onjuist gebruik dus onverwacht harde knallen veroorzaken.

In Zwitserland weten ze helaas ook dat Cat1 vuurwerk, de ijsfontein dodelijk is. En sterretjes, in Volendam.
Genoeg voorbeelden van ook minder erge incidenten (gelukkig).
Maar belangrijk is dat je je kind leert om te gaan met vuur, en dat het altijd gevaarlijk is. Dat volwassen dat helaas nog niet weten kan je wel opmaken uit deze dodelijke tragische incidenten.

• Like
Waarderingen: GMP
In Zwitserland weten ze helaas ook dat Cat1 vuurwerk, de ijsfontein dodelijk is. En sterretjes, in Volendam.
Genoeg voorbeelden van ook minder erge incidenten (gelukkig).
Maar belangrijk is dat je je kind leert om te gaan met vuur, en dat het altijd gevaarlijk is. Dat volwassen dat helaas nog niet weten kan je wel opmaken uit deze dodelijke tragische incidenten.
Dat was inderdaad een situatie waar ik ook op doelde. Klopte er in Zwitserland meer niet? Uiteraard. Maar men waant zich ten onrechte 'vanzelfsprekend veilig'. Zelf nadenken/uitkijken hoeft niet. Tja...

Back
Bovenaan