Dooft jou kaarsje langzaam?

Zo te lezen is het toch nog een genot om in een klein dorp richting het noorden te wonen. Hier kennen we dat gelukkig niet. We zorgen met de buurt dat de sfeer goed en gezellig is en we respecteren elkaar. Als hier hangjeugd oid komt in de speeltuintjes dan gaan we met meerdere buren vriendelijk verzoeken ergens anders naartoe te gaan. Tot op heden werkt dit goed en hebben die onruststokers geen zin om bij ons te komen. Het is ONZE buurt en daar blijft iedereen vanaf!
Hier in Grunn is het ook nog altijd leven en laten leven. Er wordt wel illegaal gestookt maar voor het echt harde kiest de jeugd nog aldoor netjes (grotendeels) de parken op. Nitraten in een straat hoor je niemand echt over mopperen. Wordt hier weinig vernield en zeker niks op elkaar afgeschoten. Er zijn wat achterstandsbuurten waar het wat meer en langer (dagen/weken ervoor) losgaat. Op een van die plekken is zo'n snotjoch zwaargewond geraakt nu, kijken of dat wat uithaalt...vrees van niet maar een teken aan de hand...eh, wand is het wel.

Het lijkt toch met name een probleem van de grotere (rand)steden en dan met name de ghettos daar.

Op en neer de afgelopen jaren met dit jaar het idee om eigenlijk echt af te wachten tot de laatste verkoopdagen.
Toen mijn zus vroeg of ik bij haar nieuwe vriend en fam. met kinderen wilde doorhalen en een mooie show wilde schieten werd ik weer erg enthousiast afgelopen tijd.

En toen, ziek op oudjaarsdag samen met mn vrouw en kinderen. Toch graag iets voor ze willen doen want ze hadden zich zo verheugd, dus tot 23u op de bank gelegen, paracetemol erin, kinderen uit bed, vuurwerk inladen en op weg naar mn zus.

Lang verhaal kort, vuurwerk afgestoken, getoost en hup weer direct naar huis.
Dag erna appje van mn zus dat ze zo ontzettend hadden genoten met zn allen en in de avond zelfs een financiele bijdrage op mijn rekening van een aanwezige vader die avond met de tekst ' beterschap, bedankt voor de geweldige show, hopelijk weer tot volgend jaar'

Op zo'n moment voel ik me wel ontzettend trots op 'onze hobby', dat we jong en oud nog steeds zoveel vreugde kunnen bezorgen 😁

(En tegelijk voel ik dan ook weer een diepe frustratie opborrelen vanwege al die randdebielen die het verpesten, maar ja, laat ik deze boodschap even positief houden 😉)

Zal er niet omheendraaien maar de afgelopen oud en nieuw hier was de kutste die ik ooit in mn leven heb meegemaakt.
Nu bijna een week verder kan ik er nog steeds kwaad om worden.

We zitten hier relatief rustig hier in de wijk met een goeie mix van ouderen en pas samenwonende jeugd. Voor ons hebben we een doorgaande weg richting het centrum.

Oud en nieuw is hier altijd gezellig. Mensen op de galderijen en straat die elkaar gelukkig nieuwjaar vieren en van het vuurwerk staan te genieten.

Dit jaar viel het al op dat er op oudejaarsavond echt harde tyfusklappen in de buurt waren. Waar ik normaal met mn vrouwtje van de top2000 zou moeten genieten stond het nu in het teken van de buurtapp. Een goede vriendin van ons met een nieuwe hond had er al -terecht- de pest erin en solliciteerde naar deze kant op te komen maar ja ik had geen zin in een gestresste hond die ik niet niet ken en die1000x langs mn kerstboom ging lopen van de stress.
Dus de sfeer hier thuis die juist helemaal top was was al lekker naar de klote hier door al het gezeik eromheen en voornamelijk die pleuris klappen.

Toen was het 0000. Het magische moment. Wij hadden ons er al overheengezet en met een fles champie in de hand de galderij op naar de buren uit de buurt en voornamelijk onze eigen heel zieke buuf. Het gaat waarschijnlijk haar laatste oud en nieuw worden door kk. Ze kan zo van vuurwerk genieten dat ik dus extra had uitgepakt dit jaar. Hier keek ze heel erg naar uit.

Ons viel het al op dat er wel erg zware klappen in de buurt waren. Dr werden ook wat 'wegwerp' shells met koker afgestoken etc etc. Je kon merken dat er ander volk was.

Maar goed ik was er ook nog en dit was mijn moment. Ik met een stapel naar de straat en stoken maar. De wind was flink maar dat mocht de pret niet drukken. En opeens een jezusklap en in een straal van 50/75m alles verlicht met kleurtjes.

Overal autoalarmen af. Wtf?

Deel 1 had ik opgestookt en ik naar boven. Wat ik daar aantrof was complete paniek. Mn wijf in alle staten buuffie van 35kg was gevallen gillende en schreeuwende buren en terwijl dat tyfustuig multibreaks op straat aan het afsteken was ging ik naar beneden standje 'de dood of de gladiolen'. Halverwege word ik tegengehouden door vrienden en buren om alsjeblieft niet los te gaan. Blabla dit blabla dat. Mn vrouw smekend om het niet te doen....

Ik weer terug. Ik had er iig geen zin meer in. De mensen die eerst buiten waren zaten nu allemaal binnen en wat altijd zo gezellig was hier was nu 1 grote dikke vette warzone. De ene shell na de andere. Tyfuslijers.

Zag nog een politiebus daar langsrijden maar die gaf een dot gas. Gelukkig reed een andere lekker stapvoets intimiderend langs mij toen ik net een IG wilde aansteken later. Rot toch op man.

Ik heb mn vuurwerk in een soort tunnelvisie afgestoken. Ik heb het gefilmd anders zou ik het niet eens meer weten.

Lang verhaal kort. 3 autos beschadigd. Gevel flat beschadigd en meerdere voordeuren waar gewoon een deuk van halve cm inzit (hardhout hé). Die teringzooi vloog gewoon vanaf straat over het dak van de flat.

We zitten eraan te denken om volgend oud en nieuw in het buitenland te vieren. Dan liever met een rumcola op een strand met 1 vuurpijl. Maar goed de prijzen rond die dagen zijn absurd ik ga geen ticket van 2300 betalen pp naar bonaire oid.

We blijven waarschijnlijk dit jaar thuis maar als het weer zon teringzooi gaat worden gaat het echt fout hier.

Bedankt jongens was geweldig! Ow en die discussie en dat gejank om vuurwerkslachtoffers van illegaal vuurwerk? Jammer dan. Moet je maar normaal doen.

Ongegeneerd de tyfus voor ze.
Wat een kutzooitje joh. Welke wijk van de stad zit je als ik vragen mag? Ik net op de grens in Teteringen, vorig jaar hetzelfde hier met shells / cobras op een schoolpleintje. Dit jaar aantal jochies overdag gepakt door handhaving, en amper zware knallen op het bewuste pleintje in de avond. Kan altijd in het gezellige teteringen langskomen, wordt ook flink op los gestookt!

Wat een gigantisch contrast tussen het euforische verhaal van Stefan en het intens droevige verhaal van Waltr. Beide grijpen me aan.

Ik kan alleen maar terugkijken of onze eigen jaarwisseling en dat maakt me blij en trots. We hebben als straat echt samen een feestje gebouwd, met de nadruk op samen. Jong en Oud en alles wat daar tussenin zit. Iedereen heeft een steentje bijgedragen, in de vorm van muziek, eten en drinken, feestverlichting, hout voor de vuurkorf en natuurlijk vuurwerk. Waar ik vorig jaar zowat de enige was, hadden dit keer meerdere buren wat ingeslagen. Het was beregezellig.

Van tevoren hebben we met dierenbezitters in de wijk afspraken gemaakt en zijn we overeengekomen om twee korte pauzes te houden in de aanloop naar 00.00 uur zodat iedereen in alle rust en zonder stress de hond uit kon laten. We hebben vlak voor bedtijd van de kleintjes alle verkregen vuurwerkbrillen uitgedeeld en gezamenlijk sterretjes afgestoken en wat kleine potjes en fonteinen. Daarna door met de oudere jeugd en volwassenen.

Een mooi moment van saamhorigheid en een stukje verbinding. Het ligt zo ontzettend voor het hand, maar zo zou het moeten zijn, en zo kan het dus ook. In het landelijke Drenthe....

Wat een vreselijk verhaal @Waltr :sad:
De algehele tendens is wel duidelijk volgens mij. Steeds meer, en zwaarder illegaal vuurwerk. Dat de handel gestopt kan worden is een utopie. Het enige dat gaat helpen is dat de pakkans omhoog gaat. Ik vergelijk het altijd met het achter het stuur kruipen met alcohol op. Een aantal jaren geleden was de kans op een alcoholcontrole best groot, en werden er steeds minder mensen "gepakt". Nu is de kans volgens mij zo goed als 0, want ik heb de laatste 5 tot 10 jaar geen alcoholcontrole meer gezien.
Er is altijd een groep die het toch blijft doen, maar een groot gedeelte van de mensen zal toch stoppen als de pakkans en de straf hoog genoeg zijn. Als dit niet gebeurt, is het vechten tegen de bierkaai, ben ik bang.

Dat zware vuurwerk is slecht een onderdeel van een groter probleem en dat is dat er een groep on opgevoed tuig rond loopt.
Mix dat met bevolkings groepen die schijt hebben aan de Nederlandse samenleving, en je hebt een generatie geestelijk beperkte tik/tok knurften.
Deze generatie ziet alleen maar dood en verderf op tv, een overheid met echt werkelijk totaal wereld vreemde domme zelfzuchtige debielen, en zo zijn er nog 100 redenen om aan te geven dat na Zweden ook Nederland zijn onschuld totaal verloren heeft.

Ik was blij dat mijn kacheltje weer wat ging smeulen.
Maar na dit bericht brand ie weer al een woedende brandende fakkel.

Wat een gigantisch contrast tussen het euforische verhaal van Stefan en het intens droevige verhaal van Waltr. Beide grijpen me aan.

Ik kan alleen maar terugkijken of onze eigen jaarwisseling en dat maakt me blij en trots. We hebben als straat echt samen een feestje gebouwd, met de nadruk op samen. Jong en Oud en alles wat daar tussenin zit. Iedereen heeft een steentje bijgedragen, in de vorm van muziek, eten en drinken, feestverlichting, hout voor de vuurkorf en natuurlijk vuurwerk. Waar ik vorig jaar zowat de enige was, hadden dit keer meerdere buren wat ingeslagen. Het was beregezellig.

Van tevoren hebben we met dierenbezitters in de wijk afspraken gemaakt en zijn we overeengekomen om twee korte pauzes te houden in de aanloop naar 00.00 uur zodat iedereen in alle rust en zonder stress de hond uit kon laten. We hebben vlak voor bedtijd van de kleintjes alle verkregen vuurwerkbrillen uitgedeeld en gezamenlijk sterretjes afgestoken en wat kleine potjes en fonteinen. Daarna door met de oudere jeugd en volwassenen.

Een mooi moment van saamhorigheid en een stukje verbinding. Het ligt zo ontzettend voor het hand, maar zo zou het moeten zijn, en zo kan het dus ook. In het landelijke Drenthe....
Zo zou het moeten....

Ga toch bijna wat voelen voor een freak-vakantiepark, vrij van shells en knallers.

Ik was blij dat mijn kacheltje weer wat ging smeulen.
Maar na dit bericht brand ie weer al een woedende brandende fakkel.
Die gemeente snapt niet dat dat vuurwerk al verboden was?

Helaas geeft het verhaal van Waltr precies weer wat er aan de hand is en waarom er zoveel (terechte?) weerstand begint te ontstaan tegen oud en nieuw.

Het is de normvervaging bij een klein maar ongelofelijk anti sociaal non empatisch gedeelte van met name de jeugd. Ik zag het zelf in het klein bij dat Turkse jongetje wat opschiep over een cobra en vervolgens de labbekakkerige reactie van zijn oom . Ook het van je af flikkeren van afval en het niet opruimen is iets wat ik echt HAAT. Ik denk dan met weemoed terug aan Japan en de Japanners en hun ongelofelijke breed gedragen discipline om samen te zorgen dat het overal schoon blijft.

Een vriend van mij zat in Delft en die vertelde dat jongeren cobras gooiden naar huisvaders en families die hun potjes stonden af te schieten om 00.00. Dit gedrag staat zo ver van mijn normen en waarden maar lijkt helaas wijd verspreid overal.

Het klikt lullig maar ik heb voldoende middelen om waar en wanneer ook ter wereld te gaan en staan waar ik wil en zin in heb en ik ga dit ook volgend jaar doen denk ik. Weg...ver weg van het typische Nederlandse vuurwerktuig. Ik zag ze op Adelfia ook en je herkent het gedrag meteen. Ik herken de koppen en houding, het schreeuwen , het te besodemieterd zijn om even bedankt te zeggen als je wat besteld bij de Italianen. Geen woord Italiaans spreken en geirriteerd reageren als de Italianen geen Engels spreken ( of willen spreken). Onaangepast asociaal gedrag, de aanwezigheid van zulk volk verpest de sfeer. Ik schaam mij vaak dat ik uit nederland kom in het buitenland.

Gelukkig kan denk ik niemand van die groep een ticket dokken van 2k of meer, ik kijk naar Suriname of de Philipijnen. Dat asociale gedrag is typisch west europees, in Azie kennen ze dat gelukkig niet. Vriend van mij zat op de antillen, dat is ook veel relaxder hoewel er daar ook echt wel flink geknald en gestunt word. Maar die mentaliteit is daar heel anders. Ik ben in veel landen geweest en ben altijd blij als ik weer terug ben in nederland maar ik heb inmiddels een hekel gekregen aan de "Nederlandse"mentaliteit die er een is van doorgeschoten individualisme , onbeschoftheid en een totaal gebrek aan empathie voor de medemens.

Het kaarsje dooft niet maar het ongemak groeit. Stress bij ophalen en uitladen is herkenbaar. En tegenwoordig ook stress bij het klaarzetten van de show om 23.30 uur. Maar ik merk ook een bepaalde recalcitrantie, ik vertik het om deze hobby op te geven. We moeten als maatschappij niet zwichten voor ongefundeerd beleid en onze oren niet laten hangen naar NGO's/stichtingen met een duidelijk politieke agenda. Het is een kleine activistische minderheid die haar voorkeuren wil opleggen aan de rest van de samenleving. Zij deugen en wij niet. Althans, daar zijn ze van overtuigd. Het is dezelfde linkse kliek met een enorme communicatiekracht die alleen inclusiviteit predikt voor de eigen 'soort'.

En de media struikelen over elkaar heen om de escalaties van Kanaleneiland en de Schilderswijk te verwijten aan legaal vuurwerk. Maar deze zelfde media vertikken het om onderliggende dynamieken te benoemen. De escalaties/rellen/ongeregeldheden zijn symptomen van complexere maatschappelijke problemen. Steeds verdere verhuftering, geen respect voor de medemens en eigendommen van de medemens en vooral het eroderen van solidariteit. Deze ontwikkelingen zijn met name zichtbaar in grote steden en specifieke wijken binnen deze grote steden. Kanaleneiland en de Schilderswijk zijn twee goede voorbeelden.

Dit jaar is het ook in diverse Duitse steden uit de hand gelopen. En ook daar staat vuurwerk onder druk. Niet geheel toevallig hebben ook daar de escalaties vooral plaatsgevonden in specifieke wijken van grote steden. Steden die eigenlijk allemaal dezelfde maatschappelijke trends laten zien.

Wat ontbreekt is met één woord te duiden, namelijk; naoberschap.

Oud & Nieuw zou zich bij uitstek moeten lenen om elkaar weer eens te spreken. Met de hele straat genieten van een show omdat er toevallig een paar pyrofreaks in de straat wonen die samenwerken en weten wat ze doen. Maar ook de volgende ochtend alles weer netjes opruimen.

We mogen nooit een samenleving worden waar 'verbod' afgedwongen wordt op basis van een subjectieve interpretatie van wat deugt en wat niet.

(Dit jaar, vanwege een lokaal verbod net buiten de stadsgrenzen gestookt. Een verlaten parkeerplek vlakbij een snelweg. Zo hoor je geen Oud & Nieuw te vieren. Had mijn show graag gedeeld met mijn buurtbewoners maar ik kan het risico simpelweg niet lopen.)
Goed verwoord en inderdaad... (extreem) links wil alles verbieden wat mensen samenbrengt lijkt het. Maar wij MOETEN alles maar accepteren maar de Nederlanders, en de tradities, worden absoluut niet geaccepteerd!
Buigen zal ik niet zo snel voor het beleid. Dan verzin ik wel wat maar stoken zal ik blijven doen!

Nee, het kaarsje dooft nog niet. Hij gaat langzaam aan wel steeds iets minder branden. Dat heeft voornamelijk te maken met het gezeur dat het met zich mee brengt. Het gezeur na oud en nieuw in de media. Ik kan ontzettend boos en gefrustreerd worden door de mensen die het nodig vinden om dingen te vernielen, zwaar illegaal vuurwerk afsteken, verkeerd omgaan met vuurwerk, hulpverleners bekogelen met vuurwerk etc etc... Door die mensen ontstaat er bij veel mensen een heel slecht gevoel over onze hobby, onze traditie...

In de maanden en weken voor oud en nieuw heb ik gelukkig wel een keihard brandende kaars. Al de dingen die oud en nieuw met zich mee brengen komen dan samen. Het gevoel is dan nog volledig aanwezig en dat zal ook altijd zo blijven.

Nu vrij kort na oud en nieuw moet het een tijd van nagenieten zijn. Filmpjes kijken, wensenlijstje maken, napraten over het vuurwerk. Het lukt allemaal wel, maar de negatieve aandacht en de kans op een verbod overschaduwen de leuke dingen wel.

Het verbod gaat er komen, daar ben ik van overtuigd. Tot die tijd moeten we er maar extra van genieten.

Normaal vliegen de bestellingen de deur uit rond deze tijd. Echter door al het gezeik om verboden toch wat terughoudend nu. Verpest helaas wel de sfeer.
Weet dat ik me niet moet laten lijden door het linkse anti vuurwerk terreur. Maar onbewust doet het toch iets met je. Zonde helaas.
Ik snap goed wat je zegt maar zodra de beslissing valt dat er geen verbod komt dan zal mijn vlammetje pompen zoals ze bij Tata steel deden eind ‘24 om van het vervuilde gas af te komen.

off-topic: wel ff lekker dat deze vlam 10 dagen gebrand heeft wetende dat de linkse mensen er vlekken van in hun nek kregen..IMG_4938.jpeg

Mijn kaarsje brandt nu eigenlijk weer een stuk feller dan de laatste paar jaren, en mag je nu gerust een heus vreugdevuur noemen.
Dat heeft eigenlijk alles te maken met mijn eigen gemoedstoestand. In de corona jaren (en vooral 2021) doofde mijn kaarsje wel flink door dat belachelijke verbod (om over al die andere belachelijke "maatregelen" maar niet te spreken 🤬 ). Jaarwisseling 2022-2023 wakkerde het vlammetje weer wat meer aan en begon ik weer zin te krijgen, al zat ik nog wel met die vervelende nasmaak van de 2 jaren daarvoor. Ook vorig jaar (2023-2024) was nog niet optimaal wegens veel stress op het werk, en omdat ik toen al wist dat ik vanwege een drastische "reorganisatie" (lees: fabriekssluiting) hoogstwaarschijnlijk in de loop van 2024 mijn baan zou verliezen. En dit bleek waar.
Uiteindelijk pakte dit wel goed uit. Het einde van mijn vorige baan betekende namelijk ook een einde aan de overvloedige stress. Het gaf mij ook een paar maanden de tijd om tot rust te komen en weer te genieten van mijn hobby's: achtbanen (een pretpark bezoeken), onweer (meerdere keren stormchasen), en uiteraard vuurwerk! Dit heeft mij veel goeds gedaan. :yes:

Daarnaast, wat voor mij persoonlijk ook helpt, is dat ik bijna niet meer het reguliere nieuws volg. Daardoor blijft al die ellende mij bespaard, en zeker ook al die negativiteit rondom vuurwerk. De echt grote nieuwsverhalen bereiken mij nog steeds wel, zoals rampen, of bijvoorbeeld die explosie bij die bruidszaak in Den Haag. Maar voor de rest focus ik mij alleen op nieuws wat mij echt interesseert.

Eddy.

Back
Bovenaan