Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
En dan gaat het fout en wordt ineens “al het vuurwerk” als slecht en gevaarlijk bestempeld en wordt jij gezien als de boeman van de buurt. Dat je als 14 jarige met een 4” gaat lopen kloten draagt niet echt bij aan een veilig beeld.Dit jaar ben ik ook weer op een aparte manier met de neus op de feiten gedrukt, waardoor ik mij afvraag waarheen het gaat met onze traditie en hoelang we daaraan nog plezier kunnen beleven.
De meesten van jullie kennen het fenomeen wel, buurjongetjes en vriendjes/neefjes daarvan die naar buiten stormen, zodra je weer een stooksessie begint en zich verlekkeren aan al het moois dat je de lucht injaagt. Dat gebeurde mij ook weer dit jaar, maar met één groot verschil. Bij die ventjes zat één kereltje van 12/13 jaar, die indruk op mij probeerde te maken door met trots te verkondigen dat hij 4" shells had. Hij liep ook rond met een exemplaar, terwijl ik daar aan het stoken was.
Nadat mijn stooksessie voorbij was, ging inderdaad 50 meter bij mij vandaan de eerste shell de lucht in, afgestoken in een benauwd woonhofje met allemaal vrienden/familieleden aanwezig om het te bewonderen. Het shockerende voor mij was dat ik enkele van de aanwezigen ken als zeer verstandige mensen, maar die vonden het allemaal fantastisch. Je beseft dan hoe makkelijk het blijkbaar is om aan zwaar illegaal vuurwerk te komen en hoe normaal mensen het vinden dat jonge tieners daarmee lopen te kloten in een woonwijk.
Op dat moment zakte de moed bij mij wel een beetje in de schoenen, omdat je weet dat dit soort situaties uiteindelijk tot ongelukken leiden. Ik moet toegeven dat deze ervaring, samen met alle eerder genoemde ontwikkelingen, ervoor zorgt dat het kaarsje aan het doven is, ondanks het feit dat ik bij het afsteken zelf nog steeds sta te stuiteren.
Ja zo mega frustrerend! Herken dit helemaal.Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet geniet van vuurwerk. Ik vind het heerlijk om te zien, te stoken en te genieten van al het moois waar je maanden naartoe aan het leven bent en erg secuur uitgezocht hebt. Ik heb ook een erg prettige buurt die mij volledig m’n gang laat gaan, om die reden stook ik ook niet buiten de toegestane tijden om. Mensen komen naar me toe om me te vertellen dat ze het erg mooi vinden. Er staan ook altijd een paar slappe mensen tussen die de hele tijd “daar gaat weer 130 euro” roepen. Vroeger kon ik me daaraan irriteren, inmiddels zijn we 5 jaar verder en weet ik wel beter.
Wel irriteert ik me mateloos aan sommige mensen. Bij ons in de straat was er een vader en zoon. De zoon is denk ik 13 en in principe kundig genoeg om zijn vuurwerk zelf af te steken. Z’n pa was knetterlam. Toen die jongen een klein cake’je a la heavy legend 16 af ging steken en ik hem advies wilde geven over dat het verstandig is om de cake vast te zetten tussen een klem, een paar bakstenen of een paar lege cakes, kwam papa even om de hoek. Hoe ik dacht dat producten om zouden vallen terwijl het product breder dan hoog is. Ik heb hem gezegd dat dit niet de eerste keer was. Maar luisteren met z’n zatte kop: ho maar.
Dit soort figuren die nauwelijks vuurwerk afsteken en denken alle wijsheid in pacht te hebben, en jou even te vertellen hoe vuurwerk werkt, zorgen voor een enorme irritatie en nemen mijn stookplezier weg omdat ik constant aan het kijken ben of ik wel veilig ben. Ik ben een show aan het opbouwen, meerdere compounds zetten we neer, en dan vlakbij nog bijtjes afsteken. Ik ben dit zo spuugzat. Maar kom maar eens binnen bij zo’n lamzak. En gaat het fout? Dan worden wij erop aangekeken omdat wij al de hele avond vuurwerk afsteken.
Nee dit kaarsje gaat niet doven. Ook al komt er een verbod al dan niet plaatselijk er komt gewoon vuurwerk.
Had gisteren de tijd van mn leven met 6 zaken over 250km.
Enige 'stress' die ik heb is het uitladen en naar de opslag brengen.
Voor mij is het niet alleen maar oliebollen en vuurwerk. Het koopjesjagen, wikken en wegen? Effecten op elkaar afstemmen etc etc hoort er allemaal bij. Dit is mn leukste en goedkoopste hobby ooit.
Ben dr bekant elke dag een beetje mee bezig voor 1500 per jaar.
En natuurlijk nog dat andere. Hoe meer haters, hoe meer budget.
We hebben al genoeg tradities ingeleverd hier.