Dooft jou kaarsje langzaam?

Echt een heel mooi gebaar. Wat een fijne buren heb jij Stefan.:yes: Krijg er bijna tranen van in mijn ogen. Ik wordt echt blij van dit soort berichten.:d

Het kaarsje dooft niet maar het ongemak groeit. Stress bij ophalen en uitladen is herkenbaar. En tegenwoordig ook stress bij het klaarzetten van de show om 23.30 uur. Maar ik merk ook een bepaalde recalcitrantie, ik vertik het om deze hobby op te geven. We moeten als maatschappij niet zwichten voor ongefundeerd beleid en onze oren niet laten hangen naar NGO's/stichtingen met een duidelijk politieke agenda. Het is een kleine activistische minderheid die haar voorkeuren wil opleggen aan de rest van de samenleving. Zij deugen en wij niet. Althans, daar zijn ze van overtuigd. Het is dezelfde linkse kliek met een enorme communicatiekracht die alleen inclusiviteit predikt voor de eigen 'soort'.

En de media struikelen over elkaar heen om de escalaties van Kanaleneiland en de Schilderswijk te verwijten aan legaal vuurwerk. Maar deze zelfde media vertikken het om onderliggende dynamieken te benoemen. De escalaties/rellen/ongeregeldheden zijn symptomen van complexere maatschappelijke problemen. Steeds verdere verhuftering, geen respect voor de medemens en eigendommen van de medemens en vooral het eroderen van solidariteit. Deze ontwikkelingen zijn met name zichtbaar in grote steden en specifieke wijken binnen deze grote steden. Kanaleneiland en de Schilderswijk zijn twee goede voorbeelden.

Dit jaar is het ook in diverse Duitse steden uit de hand gelopen. En ook daar staat vuurwerk onder druk. Niet geheel toevallig hebben ook daar de escalaties vooral plaatsgevonden in specifieke wijken van grote steden. Steden die eigenlijk allemaal dezelfde maatschappelijke trends laten zien.

Wat ontbreekt is met één woord te duiden, namelijk; naoberschap.

Oud & Nieuw zou zich bij uitstek moeten lenen om elkaar weer eens te spreken. Met de hele straat genieten van een show omdat er toevallig een paar pyrofreaks in de straat wonen die samenwerken en weten wat ze doen. Maar ook de volgende ochtend alles weer netjes opruimen.

We mogen nooit een samenleving worden waar 'verbod' afgedwongen wordt op basis van een subjectieve interpretatie van wat deugt en wat niet.

(Dit jaar, vanwege een lokaal verbod net buiten de stadsgrenzen gestookt. Een verlaten parkeerplek vlakbij een snelweg. Zo hoor je geen Oud & Nieuw te vieren. Had mijn show graag gedeeld met mijn buurtbewoners maar ik kan het risico simpelweg niet lopen.)

Dit jaar ben ik ook weer op een aparte manier met de neus op de feiten gedrukt, waardoor ik mij afvraag waarheen het gaat met onze traditie en hoelang we daaraan nog plezier kunnen beleven.

De meesten van jullie kennen het fenomeen wel, buurjongetjes en vriendjes/neefjes daarvan die naar buiten stormen, zodra je weer een stooksessie begint en zich verlekkeren aan al het moois dat je de lucht injaagt. Dat gebeurde mij ook weer dit jaar, maar met één groot verschil. Bij die ventjes zat één kereltje van 12/13 jaar, die indruk op mij probeerde te maken door met trots te verkondigen dat hij 4" shells had. Hij liep ook rond met een exemplaar, terwijl ik daar aan het stoken was.

Nadat mijn stooksessie voorbij was, ging inderdaad 50 meter bij mij vandaan de eerste shell de lucht in, afgestoken in een benauwd woonhofje met allemaal vrienden/familieleden aanwezig om het te bewonderen. Het shockerende voor mij was dat ik enkele van de aanwezigen ken als zeer verstandige mensen, maar die vonden het allemaal fantastisch. Je beseft dan hoe makkelijk het blijkbaar is om aan zwaar illegaal vuurwerk te komen en hoe normaal mensen het vinden dat jonge tieners daarmee lopen te kloten in een woonwijk.

Op dat moment zakte de moed bij mij wel een beetje in de schoenen, omdat je weet dat dit soort situaties uiteindelijk tot ongelukken leiden. Ik moet toegeven dat deze ervaring, samen met alle eerder genoemde ontwikkelingen, ervoor zorgt dat het kaarsje aan het doven is, ondanks het feit dat ik bij het afsteken zelf nog steeds sta te stuiteren.

Dit jaar ben ik ook weer op een aparte manier met de neus op de feiten gedrukt, waardoor ik mij afvraag waarheen het gaat met onze traditie en hoelang we daaraan nog plezier kunnen beleven.

De meesten van jullie kennen het fenomeen wel, buurjongetjes en vriendjes/neefjes daarvan die naar buiten stormen, zodra je weer een stooksessie begint en zich verlekkeren aan al het moois dat je de lucht injaagt. Dat gebeurde mij ook weer dit jaar, maar met één groot verschil. Bij die ventjes zat één kereltje van 12/13 jaar, die indruk op mij probeerde te maken door met trots te verkondigen dat hij 4" shells had. Hij liep ook rond met een exemplaar, terwijl ik daar aan het stoken was.

Nadat mijn stooksessie voorbij was, ging inderdaad 50 meter bij mij vandaan de eerste shell de lucht in, afgestoken in een benauwd woonhofje met allemaal vrienden/familieleden aanwezig om het te bewonderen. Het shockerende voor mij was dat ik enkele van de aanwezigen ken als zeer verstandige mensen, maar die vonden het allemaal fantastisch. Je beseft dan hoe makkelijk het blijkbaar is om aan zwaar illegaal vuurwerk te komen en hoe normaal mensen het vinden dat jonge tieners daarmee lopen te kloten in een woonwijk.

Op dat moment zakte de moed bij mij wel een beetje in de schoenen, omdat je weet dat dit soort situaties uiteindelijk tot ongelukken leiden. Ik moet toegeven dat deze ervaring, samen met alle eerder genoemde ontwikkelingen, ervoor zorgt dat het kaarsje aan het doven is, ondanks het feit dat ik bij het afsteken zelf nog steeds sta te stuiteren.
En dan gaat het fout en wordt ineens “al het vuurwerk” als slecht en gevaarlijk bestempeld en wordt jij gezien als de boeman van de buurt. Dat je als 14 jarige met een 4” gaat lopen kloten draagt niet echt bij aan een veilig beeld.

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet geniet van vuurwerk. Ik vind het heerlijk om te zien, te stoken en te genieten van al het moois waar je maanden naartoe aan het leven bent en erg secuur uitgezocht hebt. Ik heb ook een erg prettige buurt die mij volledig m’n gang laat gaan, om die reden stook ik ook niet buiten de toegestane tijden om. Mensen komen naar me toe om me te vertellen dat ze het erg mooi vinden. Er staan ook altijd een paar slappe mensen tussen die de hele tijd “daar gaat weer 130 euro” roepen. Vroeger kon ik me daaraan irriteren, inmiddels zijn we 5 jaar verder en weet ik wel beter.

Wel irriteert ik me mateloos aan sommige mensen. Bij ons in de straat was er een vader en zoon. De zoon is denk ik 13 en in principe kundig genoeg om zijn vuurwerk zelf af te steken. Z’n pa was knetterlam. Toen die jongen een klein cake’je a la heavy legend 16 af ging steken en ik hem advies wilde geven over dat het verstandig is om de cake vast te zetten tussen een klem, een paar bakstenen of een paar lege cakes, kwam papa even om de hoek. Hoe ik dacht dat producten om zouden vallen terwijl het product breder dan hoog is. Ik heb hem gezegd dat dit niet de eerste keer was. Maar luisteren met z’n zatte kop: ho maar.

Dit soort figuren die nauwelijks vuurwerk afsteken en denken alle wijsheid in pacht te hebben, en jou even te vertellen hoe vuurwerk werkt, zorgen voor een enorme irritatie en nemen mijn stookplezier weg omdat ik constant aan het kijken ben of ik wel veilig ben. Ik ben een show aan het opbouwen, meerdere compounds zetten we neer, en dan vlakbij nog bijtjes afsteken. Ik ben dit zo spuugzat. Maar kom maar eens binnen bij zo’n lamzak. En gaat het fout? Dan worden wij erop aangekeken omdat wij al de hele avond vuurwerk afsteken.

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet geniet van vuurwerk. Ik vind het heerlijk om te zien, te stoken en te genieten van al het moois waar je maanden naartoe aan het leven bent en erg secuur uitgezocht hebt. Ik heb ook een erg prettige buurt die mij volledig m’n gang laat gaan, om die reden stook ik ook niet buiten de toegestane tijden om. Mensen komen naar me toe om me te vertellen dat ze het erg mooi vinden. Er staan ook altijd een paar slappe mensen tussen die de hele tijd “daar gaat weer 130 euro” roepen. Vroeger kon ik me daaraan irriteren, inmiddels zijn we 5 jaar verder en weet ik wel beter.

Wel irriteert ik me mateloos aan sommige mensen. Bij ons in de straat was er een vader en zoon. De zoon is denk ik 13 en in principe kundig genoeg om zijn vuurwerk zelf af te steken. Z’n pa was knetterlam. Toen die jongen een klein cake’je a la heavy legend 16 af ging steken en ik hem advies wilde geven over dat het verstandig is om de cake vast te zetten tussen een klem, een paar bakstenen of een paar lege cakes, kwam papa even om de hoek. Hoe ik dacht dat producten om zouden vallen terwijl het product breder dan hoog is. Ik heb hem gezegd dat dit niet de eerste keer was. Maar luisteren met z’n zatte kop: ho maar.

Dit soort figuren die nauwelijks vuurwerk afsteken en denken alle wijsheid in pacht te hebben, en jou even te vertellen hoe vuurwerk werkt, zorgen voor een enorme irritatie en nemen mijn stookplezier weg omdat ik constant aan het kijken ben of ik wel veilig ben. Ik ben een show aan het opbouwen, meerdere compounds zetten we neer, en dan vlakbij nog bijtjes afsteken. Ik ben dit zo spuugzat. Maar kom maar eens binnen bij zo’n lamzak. En gaat het fout? Dan worden wij erop aangekeken omdat wij al de hele avond vuurwerk afsteken.
Ja zo mega frustrerend! Herken dit helemaal.

Nee dit kaarsje gaat niet doven. Ook al komt er een verbod al dan niet plaatselijk er komt gewoon vuurwerk.

Had gisteren de tijd van mn leven met 6 zaken over 250km.
Enige 'stress' die ik heb is het uitladen en naar de opslag brengen.

Voor mij is het niet alleen maar oliebollen en vuurwerk. Het koopjesjagen, wikken en wegen? Effecten op elkaar afstemmen etc etc hoort er allemaal bij. Dit is mn leukste en goedkoopste hobby ooit.
Ben dr bekant elke dag een beetje mee bezig voor 1500 per jaar.

En natuurlijk nog dat andere. Hoe meer haters, hoe meer budget.

We hebben al genoeg tradities ingeleverd hier.

Zal er niet omheendraaien maar de afgelopen oud en nieuw hier was de kutste die ik ooit in mn leven heb meegemaakt.
Nu bijna een week verder kan ik er nog steeds kwaad om worden.

We zitten hier relatief rustig hier in de wijk met een goeie mix van ouderen en pas samenwonende jeugd. Voor ons hebben we een doorgaande weg richting het centrum.

Oud en nieuw is hier altijd gezellig. Mensen op de galderijen en straat die elkaar gelukkig nieuwjaar vieren en van het vuurwerk staan te genieten.

Dit jaar viel het al op dat er op oudejaarsavond echt harde tyfusklappen in de buurt waren. Waar ik normaal met mn vrouwtje van de top2000 zou moeten genieten stond het nu in het teken van de buurtapp. Een goede vriendin van ons met een nieuwe hond had er al -terecht- de pest erin en solliciteerde naar deze kant op te komen maar ja ik had geen zin in een gestresste hond die ik niet niet ken en die1000x langs mn kerstboom ging lopen van de stress.
Dus de sfeer hier thuis die juist helemaal top was was al lekker naar de klote hier door al het gezeik eromheen en voornamelijk die pleuris klappen.

Toen was het 0000. Het magische moment. Wij hadden ons er al overheengezet en met een fles champie in de hand de galderij op naar de buren uit de buurt en voornamelijk onze eigen heel zieke buuf. Het gaat waarschijnlijk haar laatste oud en nieuw worden door kk. Ze kan zo van vuurwerk genieten dat ik dus extra had uitgepakt dit jaar. Hier keek ze heel erg naar uit.

Ons viel het al op dat er wel erg zware klappen in de buurt waren. Dr werden ook wat 'wegwerp' shells met koker afgestoken etc etc. Je kon merken dat er ander volk was.

Maar goed ik was er ook nog en dit was mijn moment. Ik met een stapel naar de straat en stoken maar. De wind was flink maar dat mocht de pret niet drukken. En opeens een jezusklap en in een straal van 50/75m alles verlicht met kleurtjes.

Overal autoalarmen af. Wtf?

Deel 1 had ik opgestookt en ik naar boven. Wat ik daar aantrof was complete paniek. Mn wijf in alle staten buuffie van 35kg was gevallen gillende en schreeuwende buren en terwijl dat tyfustuig multibreaks op straat aan het afsteken was ging ik naar beneden standje 'de dood of de gladiolen'. Halverwege word ik tegengehouden door vrienden en buren om alsjeblieft niet los te gaan. Blabla dit blabla dat. Mn vrouw smekend om het niet te doen....

Ik weer terug. Ik had er iig geen zin meer in. De mensen die eerst buiten waren zaten nu allemaal binnen en wat altijd zo gezellig was hier was nu 1 grote dikke vette warzone. De ene shell na de andere. Tyfuslijers.

Zag nog een politiebus daar langsrijden maar die gaf een dot gas. Gelukkig reed een andere lekker stapvoets intimiderend langs mij toen ik net een IG wilde aansteken later. Rot toch op man.

Ik heb mn vuurwerk in een soort tunnelvisie afgestoken. Ik heb het gefilmd anders zou ik het niet eens meer weten.

Lang verhaal kort. 3 autos beschadigd. Gevel flat beschadigd en meerdere voordeuren waar gewoon een deuk van halve cm inzit (hardhout hé). Die teringzooi vloog gewoon vanaf straat over het dak van de flat.

We zitten eraan te denken om volgend oud en nieuw in het buitenland te vieren. Dan liever met een rumcola op een strand met 1 vuurpijl. Maar goed de prijzen rond die dagen zijn absurd ik ga geen ticket van 2300 betalen pp naar bonaire oid.

We blijven waarschijnlijk dit jaar thuis maar als het weer zon teringzooi gaat worden gaat het echt fout hier.

Bedankt jongens was geweldig! Ow en die discussie en dat gejank om vuurwerkslachtoffers van illegaal vuurwerk? Jammer dan. Moet je maar normaal doen.

Ongegeneerd de tyfus voor ze.

Laatst bewerkt:
Wow, ongelooflijk, Waltr...wat ontiegelijk kut. Respect voor je dat je hebt laten kalmeren om zelf niet ook los te gaan op dat stelletje gekken. Het was niet minder dan terecht geweest maar uiteindelijk had je wrs vooral jezelf ermee gehad. Ik zou wel idd naar elders gaan om te stoken, en dik afstand van die achterlijke tokkies nemen.

076, Breda dus. Depla moet ns een vent worden en z'n politieapparaat op orde brengen. Dit soort lui zijn makkelijk te traceren, met camerabeelden uit busjes (incognito) waren die lui achteraf makkelijk te veroordelen.

Wat een ontzettend triest verhaal Waltr. De uitspattingen worden erger en erger. Hier helpt maar één ding tegen. Meer budget naar de bestrijding van illegaal vuurwerk en bijvoorbeeld een taskforce instellen, als die er nog niet is. Verder harder optreden op straat. Gewoon de lange lat eroverheen. Als laatste keiharde straffen als dit soort mongolen wordt gepakt.

Ik zal zelf ook geen vuurwerk meer in het buitenland kopen dat hier niet is toegestaan, zelfs niet als het maar net over het randje is. Het zou hypocriet zijn om voor een ander de grens ergens anders te trekken dan voor mijzelf, ook al denk ik dat het nogal uitmaakt of je een 1.3G 30mm bak schiet of loopt te kloten met Cobra's, shells en het andere pro spul.

Wat enorm klote @Waltr.. Heel frustrerend. Zeker aangezien je helemaal naar die ene dag toeleeft!

Bij mij voor op het plein werden in de vooravond ook Shells en cobra's gegooid door een groep jeugd. Ik heb ze vriendelijk gevraagd om die zooi lekker in het weiland af te steken. Wonderbaarlijk stapte ze allemaal op een fatbike en fietsten netjes weg. Hele avond niet meer gezien..

Weet je. Dr is een verschil tussen in de langr rij staan voor een goldbomber en deze shit. Ze hebben hier geprobeerd aangifte te doen. Kan alleen digitaal en vuurwerk gerelateerd is zonde van de tijd.
Dr komt hier een knokploegje over 12 maanden en we gaan hier wat cameras ophangen.
Dr woont hier een ex militair met ptss. Afhanistan etc. Die kan mijn vuurwerk makkelijk handelen. Die heeft op zn bank volgens zn vrouw in een soort feutushouding gelegen uurtje lang.

Nee dr moet wat gebeuren hier in dit land/europees

D'r moet echt iets gebeuren in dit land hè. Pieter Derks had met z'n slotbetoog wel een goeie; als de overheid het niet regelt, de handhavende instanties falen, dan worden wij om vijf voor twaalf op ons best en moeten we het zelf maar oplossen. Zoals je ziet bij jou/jullie, Waltr. Ik kan jullie maatregelen niet tegenspreken.

Zo te lezen is het toch nog een genot om in een klein dorp richting het noorden te wonen. Hier kennen we dat gelukkig niet. We zorgen met de buurt dat de sfeer goed en gezellig is en we respecteren elkaar. Als hier hangjeugd oid komt in de speeltuintjes dan gaan we met meerdere buren vriendelijk verzoeken ergens anders naartoe te gaan. Tot op heden werkt dit goed en hebben die onruststokers geen zin om bij ons te komen. Het is ONZE buurt en daar blijft iedereen vanaf!

Feit dat zoveel die hard stokers het ook als overlast ervaren zegt wel genoeg.
Waar vroeger iedereen met nitraten en vlinders rondliepen zijn het nu shells, cobra's en ander zwaar spul.

Er zijn dit jaar 1000+ aanslagen gepleegd met cobra's en/of ander vergelijkbaar zwaar vuurwerk. En dit gebeurt niet alleen in het criminele circuit maar ook in persoonlijke conflicten.
Dit probleem moet gewoon aangepakt worden. Hoe? Geen idee, maar het is duidelijk dat er iets aan gedaan moet worden.

Back
Bovenaan